[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Rust invoeren Tacho


Lotus

Recommended Posts

  • Forumlid

Hallo beste chauffeurs M/V,

Zal me even voorstellen, ik ben Jan.

Geen beroepschauffeur maar ondernemer die vaak op markten en beurzen staat in het buitenland.

De landen waar ik kom zijn Duitsland, België, Oostenrijk, Italië, Denemarken, Engeland, Frankrijk en natuurlijk Nederland.

Het vervoer...een bestelwagen 3500 TTM en een aanhanger 1700 TTM dus tachograafplichtig. (commerciele goederen)

Doordat de bestelwagen een Tachograaf heeft zijn de rij en rusttijden gelijk aan die van de beroepschauffeurs.

Tachograaf is digitaal van VDO

Nu mijn vraag. Hoe dan jullie dat met rusttijden.

Halen jullie de kaart eruit aan het einde van de werkdag of laten jullie deze in de tachograaf zitten en druk je op het bedje

als jullie in Nederland blijven de hele week. Als je dit niet doet is het werktijd.

Of melden jullie je weer aan s'morgens en gaan dan in het menu de activiteit rust toevoegen als dit gevraagd wordt.

Dit lijkt mij in het buitenland wel nodig vanwege het land waar je overnacht.

Ik gebruik de bus alleen voor het werk dus als ik thuis ben staat deze stil en maak ik ook geen rijtijden.

Wat is een waterdichte oplossing.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ja jan ik haal de pas elke dag aan het einde van de werkdag eruit. en ga naar huis. heb dus bijna altijd dagritten.volgende dag stop ik um weer erin hij vraagt dan op gegeven moment (invoer toevoegen ja of nee) druk dan op nee

als je meerdere dagen van huis bent moet je de pas erin laten zitten, weet niet hoe het bij jou zit maar zodra ik de motor uitzet spingt ie op rust, dus klaar is kees uh jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ja jan ik haal de pas elke dag aan het einde van de werkdag eruit. en ga naar huis. heb dus bijna altijd dagritten.volgende dag stop ik um weer erin hij vraagt dan op gegeven moment (invoer toevoegen ja of nee) druk dan op nee

als je meerdere dagen van huis bent moet je de pas erin laten zitten, weet niet hoe het bij jou zit maar zodra ik de motor uitzet spingt ie op rust, dus klaar is kees uh jan

En daar ga jij de fout al in1 Je moet namelijk als je je pas er terug instopt op ja drukken en zo je nachtrust toevoegen op jouw pas. Doe je dat niet dan is de kans heel groot dat je na 01-01-13 een dikke vette prent gaat krijgen. Dan gaan ze namelijk veel strenger controleren op het juiste gebruik van je tacho.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En daar ga jij de fout al in1 Je moet namelijk als je je pas er terug instopt op ja drukken en zo je nachtrust toevoegen op jouw pas.

Bedankt Corne, ik dacht met mijn boerenverstand dat het ook zo moest maar misschien is er een andere optie.

Ik heb de tacho pas 4 dagen dus ben al een keer de fout in gegaan door op nee te drukken en kreeg op de uitdraai een vraagteken met daarachter 10H45

Heb daarvoor maar even een briefje van activiteiten gemaakt dat ik vrij was in die periode.

Dit zal wel voldoende zijn. Hoe werkt het eigenlijk als je bv niet rijdt een dag of 5 wordt dit dan evengoed bij de 28 dagen geteld of zijn het juist 28 werkdagen die op je pas staan.

bewerkt door Teddybeer
Quote gerepareerd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En daar ga jij de fout al in1 Je moet namelijk als je je pas er terug instopt op ja drukken en zo je nachtrust toevoegen op jouw pas. Doe je dat niet dan is de kans heel groot dat je na 01-01-13 een dikke vette prent gaat krijgen. Dan gaan ze namelijk veel strenger controleren op het juiste gebruik van je tacho.

Oei ik haal ook eind van de dag de pas er wel uit maar zet hem op "out" de volgende dag stap ik weer in en voeg inderdaad niks toe

Dus wil ik het goed doen moet ik de kaart erin doen en bij toevoegen Ja indrukken ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

je moet altijd na het invoeren van je pas op ja drukken. Bij een periode langer dan 24 uur moet je na het indrukken van ja ook op de vraag einde arbeid op ja klikken. Dat hoef je niet de doen na een nachtrust van 9 of 11 uur. Zodra je dit niet doet dan word de tijdslijn op jouw pas steeds onderbroken en dat mag niet. ze hebben tot nu toe niet streng daarop gecontroleerd maar dat schijnt te veranderen na 31-12-12

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Bedankt Corne, ik dacht met mijn boerenverstand dat het ook zo moest maar misschien is er een andere optie..

Bij ons vraagt de tacho of de tussen liggende tijd gerust is. Dus bedje met met vraagteken. Dan zit je goed als je op ja drukt.

wordt dit dan evengoed bij de 28 dagen geteld of zijn het juist 28 werkdagen die op je pas staan.

Het gaat over 28 KALENDER dagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En ik laat de pas erin zitten.Als ik het contact afzet springt hij automatisch op rust.voordeel is dat je als je smorgens begint niet alles in hoeft te voeren.En je pauze/rust staat geregistreerd.Het is starten,koffie en rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
je moet altijd na het invoeren van je pas op ja drukken. Bij een periode langer dan 24 uur moet je na het indrukken van ja ook op de vraag einde arbeid op ja klikken. Dat hoef je niet de doen na een nachtrust van 9 of 11 uur. Zodra je dit niet doet dan word de tijdslijn op jouw pas steeds onderbroken en dat mag niet. ze hebben tot nu toe niet streng daarop gecontroleerd maar dat schijnt te veranderen na 31-12-12

Heb je toevallig een link van dit alles corne ?

Volgens mij gaat er bij ons iets niet goed namelijk ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En ik laat de pas erin zitten.Als ik het contact afzet springt hij automatisch op rust.voordeel is dat je als je smorgens begint niet alles in hoeft te voeren.En je pauze/rust staat geregistreerd.Het is starten,koffie en rijden.

Die van ons springt niet op rust en de pas moet eruit omdat de auto soms door een ander gelost wordt of naar de wasserij / garage moet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Heb je toevallig een link van dit alles corne ?

Volgens mij gaat er bij ons iets niet goed namelijk ;)

Dat is niet alleen bij jullie Hendrik. ook ik heb mijn tacho altijd verkeerd bediend. Tot ze een cursus digitale tache gaven bij ons op de zaak. Misschien tipje voor jouw werkgever. Telt ook mee voor code 95

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Die van ons springt niet op rust en de pas moet eruit omdat de auto soms door een ander gelost wordt of naar de wasserij / garage moet

Dat is een kwestie van nieuwe/andere software er in. Dan gaat ie automatisch op rust als ie van contact gaat. Maar in sommige takken van transport werkt dat dus juist weer niet.

Bij ons wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat is een kwestie van nieuwe/andere software er in. Dan gaat ie automatisch op rust als ie van contact gaat. Maar in sommige takken van transport werkt dat dus juist weer niet.

Bij ons wel.

Die info klopt niet. Bij de eerste versie tacho,s is de software niet te updaten zodat hij automatisch op rust spring na het uitzetten van je contact.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En daar ga jij de fout al in1 Je moet namelijk als je je pas er terug instopt op ja drukken en zo je nachtrust toevoegen op jouw pas. Doe je dat niet dan is de kans heel groot dat je na 01-01-13 een dikke vette prent gaat krijgen. Dan gaan ze namelijk veel strenger controleren op het juiste gebruik van je tacho.

Blijf even doorzeuren ;)

Maar nachtrust kun je toch alleen toevoegen als hem de vorige dag op bedje hebt gezet ? of zie ik dat verkeerd ?

Wij zijn verplicht om hem eind van de dag op out of scope te zetten vanwege mijn eerdere reactie (lossen/schoonmaken/e.d)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Die info klopt niet. Bij de eerste versie tacho,s is de software niet te updaten zodat hij automatisch op rust spring na het uitzetten van je contact.

Die info klopt wel. :D

Maar Hendrik heeft niet een van de eerste generatie, neem ik aan. Zij DAF is nog maar een paar jaar oud. Dus zeer waarschijnlijk dat deze wel is te updaten, zodat hij deze mogelijkheid dan wel heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Blijf even doorzeuren ;)

Maar nachtrust kun je toch alleen toevoegen als hem de vorige dag op bedje hebt gezet ? of zie ik dat verkeerd ?

Wij zijn verplicht om hem eind van de dag op out of scope te zetten vanwege mijn eerdere reactie (lossen/schoonmaken/e.d)

De tijd die er is zolang je pas eruit geweest is zal hij altijd als je niets intoetst als rust schrijven. Maar dan staat die niet juist op jouw pas waardoor die tijdslijn onderbroken blijft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Die info klopt wel. :D

Maar Hendrik heeft niet een van de eerste generatie, neem ik aan. Zij DAF is nog maar een paar jaar oud. Dus zeer waarschijnlijk dat deze wel is te updaten, zodat hij deze mogelijkheid dan wel heeft.

Mijn volvo was de eerste bij ons met digitale tacho. Ons is verteld door VDO dat de software van dat ding niet te updaten was. Ik had geluk dat ze bij de garage vergeten waren bij de tweejaarlijkse eiking het geheugenbatterijtje te vervangen. Daardoor deed de oude niets meer na een weekje stilstand. het geheugen was leeg doordat die batterij leeg gelopen was. toen heb ik een nieuwe tacho gekregen waarop die software wel zat. dus als jij het beter weet dan de mensen van VDO dan zal dat wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Die info klopt wel. :D

Maar Hendrik heeft niet een van de eerste generatie, neem ik aan. Zij DAF is nog maar een paar jaar oud. Dus zeer waarschijnlijk dat deze wel is te updaten, zodat hij deze mogelijkheid dan wel heeft.

Als het wel kan bij de tacho van hendrik dan is dat iets van 10 min werk in de garage.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Lees nog eens wat ik rood had gemaakt, Corne......;)

Bij ons zijn inmiddels voor de tweede keer nieuwe tachograven in bepaalde wagens gekomen.

Eerste keer was na een bedrijfscontrole. Toen is er een waarschuwing gegeven voor het niet op rust zetten van de tachograaf aan het einde van de dag. Dus moesten er nieuwe tacho's in, die dat wel konden.

Begin dit jaar zijn ze weer vervangen. Voor tacho's die pas na 29 seconden rust gaan schrijven. Bij juist gebruik scheelt ons dat gemakkelijk 45 minuten zuivere rijtijd per dag. In ons werk betekend dat simpelweg dat je niet voor een tweede keer je 45 minuten moet maken om thuis te kunnen komen. En op de "normale" tijd kan pauzeren, samen met je collega's.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Lees nog eens wat ik rood had gemaakt, Corne......;)

Bij ons zijn inmiddels voor de tweede keer nieuwe tachograven in bepaalde wagens gekomen.

Eerste keer was na een bedrijfscontrole. Toen is er een waarschuwing gegeven voor het niet op rust zetten van de tachograaf aan het einde van de dag. Dus moesten er nieuwe tacho's in, die dat wel konden.

Begin dit jaar zijn ze weer vervangen. Voor tacho's die pas na 29 seconden rust gaan schrijven. Bij juist gebruik scheelt ons dat gemakkelijk 45 minuten zuivere rijtijd per dag. In ons werk betekend dat simpelweg dat je niet voor een tweede keer je 45 minuten moet maken om thuis te kunnen komen. En op de "normale" tijd kan pauzeren, samen met je collega's.

lees nu je bericht op de jusite manier. Sorry. de alcohol moet er nog uit.

Die nieuwe met die 29seconden regel laten ze nu in elke nieuwe auto zetten die er komen. helaas is het te duur om de oude te vervangen door die nieuwe. Ook bij ons zou het per dag flink wat rijdtijd schelen. ik los ook gemiddeld 5 to 8 adressen frankrijk per dag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Corné heeft gelijk en het is allemaal niet zo moeilijk als het lijkt.

Nu weet ik niet of het ook nog per tachograaf verschilt, maar als je 's ochtends je pas er instopt vraagt hij eerst naar begin land, druk je NL=> JA,

Dan vraagt hij 'invoer toevoegen': je kijkt eerst of hij op rusten staat, drukt vervolgens met het pijltje een keer of 3-4 naar rechts, 'invoer bevestigen' => JA.

Zodoende krijg je een ononderbroken tijdslijn op je kaart, m.a.w. is de dagelijkse rust die je genoten hebt van b.v. ma 18.00 tot di 05.01 netjes op je kaart toegevoegd.

Ook als ie die nacht op out of scope heeft gestaan Pierre ? :confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden