Spring naar bijdragen

Je dashcam films bewerken met Movie Maker


Gast Valkje

Recommended Posts

Dashcam filmpjes bewerken met Movie Maker

In alle versies van windows staat Movie Maker, met uitzondering van Windows 8.

>>> Windows Movie Maker <<<, voor de Windows 8 gebruikers.

Wat is er nu leuker om je eigen Dashcam film te voorzien van je eigen commentaar ?

Er een muziekje aan toevoegen en die onnodige stukken film eruit te halen, zodat alles 1 geheel word.

Het klinkt moeilijker dan het is en ik zal aan de hand van voorbeelden uitleggen hoe je vrij makkelijk een leuk filmpje kan maken.

Ik zal Movie Maker in onderdelen opsplitsen, waarmee ik het belangrijkste probeer uit te leggen.

Alle overige opties die erop zitten is gewoon een kwestie, uitproberen en kijken wat voor effect het heeft.

Als je Movie Maker opstart krijg je dit scherm te zien, dit is het hoofdmenu, wat zeer gebruiksvriendelijk is, en zelfs tijdens het bewerken snelmenu`s heeft om alles makkelijk te kunnen bewerken.

Links zie je het menu staan met de opties, in het midden de special effects, en rechts de manier hoe je alles kunt uploaden of delen.

Voorbeeld A:

brdv.jpg

De start:

Ik neem nu het linkergedeelte als stap 1.

Hoe voeg ik mijn dashcam film toe ?

In Voorbeeld B zien we het menu vergroot en als we de knop, Video of Foto toevoegen drukken, dan krijgen we een submenu te zien.

Dit is het menu met een overzicht van je computer mappen.

Je gaat naar de map waar jij je dashcam films in op slaat en opent de film die jij wilt bewerken.

Voorbeeld B:

wqv9.jpg

Vervolgens dan verwerkt Movie Maker je film, dit kan even duren, dit is afhankelijk van hoe snel je computer is, dus niet gelijk in paniek raken.

Als Movie Maker de boel verwerkt heeft, ga je dit zien zoals in voorbeeld C te zien is, alleen dan wel met jouw eigen beelden.

Links zie je het afspeelscherm, waarmee je jij je film kunt bekijken, ook hoe hij bewerkt is, hoe de film er dus uiteindelijk uit gaat zien, en rechts is de film opgedeeld in frames, hier bewerk jij je film uiteindelijk in.

Voorbeeld C:

c3ew.jpg

Je dashcam film een titel geven:

Als we kijken naar voorbeeld B zien we rechtsboven staan; Titel.

Als je hierop drukt krijg je te zien, zoals aangegeven is in voorbeeld D.

Je kan hier dus je eigen tekst invoeren, dit kan je door gewoon in het linkerscherm te klikken en daar vervolgens je eigen tekst in te typen.

Je kan hier je lettertype veranderen, de tekst onder of boven zetten, passend maken, kleur aanpassen, enzovoort.

Ook kan je hier de lengte bepalen hoelang je titel in beeld moet blijven.

Dat doe je met de knop: tekst weergave duur.

Mijn advies is om deze niet al te lang te laten duren en hou je titel kort en krachtig, dat spreekt mensen meer aan dan dat ze een uur lang tekst voor hun neus krijgen voorgeschoteld.

De starttijd laat ik meestal op nul staan, zodat de titel direct begint als mensen hem willen bekijken.

Rechts zie je nu je tekst verschijnen onder de film, mocht je nu iets willen veranderen, kan je gewoon met je muis op de tekst gaan staan en er dubbel op klikken, hier kom je vanzelf weer terecht in het begin scherm, om je tekst aan te passen.

Voorbeeld D:

q9ak.jpg

Je film laten beginnen op het juiste moment:

Heel vaak begint de actie van je film pas naar een paar minuten.

Hoe verwijder je dan al het voorgaande waar de kijker niks aan heeft ?

Heel makkelijk, je kan je film starten, je drukt gewoon links op play en je kijkt waar jij je film wilt laten starten.

Je drukt dan op pauze en je zult zien dat die zwarte verticale balk meeloopt terwijl de film speelt over de frames rechts.

Je gaat met je muis naar die zwarte balk toe en klikt met de rechter muis knop erop, vervolgens krijg je een submenu te zien.

Je ziet in mijn voorbeeld dat ik verwijs naar starttijd, als je dat aanklikt, dan begint jouw film vanaf dat moment.

Dat is alles.

Mocht je nu ongeveer weten waar je film begint, kan je de zwarte balk ook gewoon verschuiven over je frames.

Zo kan je dus ook de eindtijd instellen van je film, wat dus inhoud, alles wat erna komt dan vanzelf verwijderd word, zodat je alleen dat laat zien wat je wilt laten zien aan de kijker.

Voorbeeld E:

ipuv.jpg

Opmerkingen toevoegen die in beeld komen:

Een leuke optie in Movie Maker is dat je tekst kan toevoegen, net zoals ondertiteling.

Als je kijkt naar voorbeeld B dan zie je de optie Bijschrift staan.

Als je daar vervolgens op klikt, krijg je te zien zoals in aangegeven is in voorbeeld F

Hier geld hetzelfde principe als de starttijd instellen, je gaat met de zwarte balk naar het moment waar jij wilt dat de toegevoegde tekst in beeld komt.

Zoals je de titel kon bewerken van je film, zo kan je dus ook op dezelfde manier jouw eigen tekst erin zetten.

De startijd stelt hij dus zelf in, aangezien jijzelf met de zwarte balk naar dat tijdspunt bent gegaan.

De tekstweergaveduur houd simpelweg in: Hou lang blijft je tekst in beeld.

Dit moet jezelf dus bepalen, afhankelijk van het beeld, maar te kort is dus ook niet te volgen voor de kijker.

Voorbeeld F

0a6a.jpg

De aftiteling en effecten toevoegen:

De aftiteling werkt het zelfde als je titel, alleen is dit menu iets uitgebreider, waarin je dus meer informatie kan plaatsen.

Als je kijkt naar voorbeeld G dan kan jij je titel met een special effect laten beginnen, net zoals je aftiteling.

Je gaat gewoon naar het begin en gaat met je muis over 1 van die effecten, er zijn er meerdere, rechts kan je naar beneden gaan in het menu, en je zult zien dat hij automatisch een voorbeeld geeft hoe het eruit zou zien.

Bevalt het effect je, kwestie van erop klikken en klaar.

Dit kan je op die manier ten allertijden wijzigen.

Voorbeeld G

v8n3.jpg

Je eigen muziek toevoegen:

Wat is een goede film zonder een leuke deuntje eronder ?

Maar pas op met je muziek keuze, jouw smaak hoeft niet de mijne te zijn, dus probeer hier een juiste keus in te vinden.

Het zou namelijk jammer zijn als de kijkers beginnen met een discussie over de muziek, in plaats van over je film.

Zoals aangegeven is in voorbeeld H 1 hoe je maar op die knop te drukken en je krijgt wederom een menu te zien van al je mappen.

Zoek in je map waarin jij je muziek bewaard en kies een nummer.

De rest doet Movie Maker dan vanzelf.

In voorbeeld H 2 zie je nu ook het snelmenu.

Als je dan klikt op opties voor muziek, krijg je vervolgens dat menu te zien.

Het menu spreekt eigenlijk voor zichzelf, ik laat meestal de begintijd op nul staan, zodat de muziek direct begint zodra mijn film begint, maar soms dan start ik de muziek pas, nadat mijn titel is geweest.

Voorbeeld hierin is, mijn titel is 7 seconden in beeld, dan moet mijn begintijd van mijn muziek dus 7,00 seconden zijn.

Aangezien op muziek copyright zit, kan ik niet garanderen dat jouw film als jij besluit op bijvoorbeeld youtube te plaatsen, bekeken kan worden.

Sommige landen beschermen dit copyright en blokkeert daarom jouw filmpje.

Dit word wel kenbaar aan je gemaakt door youtube.

Vervolgens kan je via bestand je film opslaan in de map waar jij dit wilt.

Je kan je film rechtstreeks uploaden via Moviemaker, dat doe je door te klikken op het youtube icoontje, dan dien je wel een youtube account te hebben, deze vraagt voor je gebruikersnaam en wachtwoord en koppelt dan direct jouw film met youtube en laatst deze dan onder de best mogelijke kwaliteit.

Voorbeeld H 1:

yckv.jpg

Voorbeeld H 2:

m7ve.jpg

Soms lijkt de kwaliteit slecht als je bezig bent met bewerken, je computer kan al die grafische kunsten niet aan, dus je zult versteld staan als jij je filmpje hebt geplaatst en deze van top kwaliteit is.

Een advies van een mede-forumgebruiker is je laptop eventueel extra te koelen met behulp van een ventilator.

Indien je vragen hebt betreffende Movie Maker, stel ze gerust in deze topic.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
  • 1 year later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden