[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Gewicht Belgie


marco555

Recommended Posts

  • Forumlid

Wat is het maximale totaalgewicht in België?

 

Bij mijn vorige werkgever heb ik veel rollen staal geladen in België, dit ging altijd tot 44 ton totaalgewicht.

Nou moest ik vandeweek een vrachtje benzine in Luik laden en mocht niet meer dan 40 ton totaalgewicht wegen van de dame op kantoor daar.

Is er iets veranderd in de wetgeving daar of ben ik vroeger gewoon altijd in overtreding geweest?

Bij de staalfabrieken was 44 ton op de weegbrug altijd goed en kreeg ik gewoon de papieren.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat is het maximale totaalgewicht in België?

 

Bij mijn vorige werkgever heb ik veel rollen staal geladen in België, dit ging altijd tot 44 ton totaalgewicht.

Nou moest ik vandeweek een vrachtje benzine in Luik laden en mocht niet meer dan 40 ton totaalgewicht wegen van de dame op kantoor daar.

Is er iets veranderd in de wetgeving daar of ben ik vroeger gewoon altijd in overtreding geweest?

Bij de staalfabrieken was 44 ton op de weegbrug altijd goed en kreeg ik gewoon de papieren.

 

 

Dat heeft te maken met richtlijn EU 96/53,die schrijft voor dat vrachtwagens in het internationale vervoer maximaal 40 ton mogen wegen.

 

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/nl/TXT/PDF/?uri=CELEX:31996L0053&rid=3

 

De belg Philippe de Backer heeft vragen gesteld over deze absurde situatie aan de hr Simm Kallas, (ons allen welbekend) :mad:

 

 

http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+WQ+E-2013-002312+0+DOC+XML+V0//NL

 

En zie hier t antwoord van hr Kallas:

 

http://www.europarl.europa.eu/sides/getAllAnswers.do?reference=E-2013-002312&language=NL

 

Omdat sinds 2013 ook Frankrijk 44 ton heeft toegelaten,evenals Nederland zou men zeggen dat het verkeer tussen deze landen zich aan de 44 ton mag houden.Niets is minder waar;laad je b.v. tot 44 ton,moet je dat aan de grens afladen.

Ga je 1,5 mtr over de grens( in Roncq ) weer bijladen tot 44 ton,en daar meenaar Marseille, is dat ineens weer wel toegestaan.

 

Er is één uitzondering : dat is als je met een container in gecombineerd verkeer( rail-route) de grens overgaat ,dan mag je wel 44 ton zijn.

 

Tussen Belgie en Nederland werd t altijd gedoogd tot 44 ton,misschien gaat men nu de teugels strakker aanhalen,ik denk dat niet alleen de vervoerder n probleem heeft bij overschreiding maar ook de verlader/afzender.

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan had je toch ook nog die tien procent regeling, wat betreft het totaal gewicht ?

Het zogenaamde afwijkende gewicht.

Dat je speelruimte had i.v.m. onbewuste overbelading, zolang de as last maar niet word overschreden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

wij laden ook altijd op de raffinaderijen en de tankopslagbedrijven tot 44 ton als we Beneluxvervoer doen en die 44 ton voor Frankrijk is alleen toegestaan voor Binnenlands vervoer en los gestort veevoer en ik dacht ook levensmiddelen maar van die levensmiddel weet ik het niet zeker, weer zo een aparte Franse regel van stel dat ik moet laden voor Roubaix vanuit Frankrijk mag ik 44 ton wegen en als ik laad voor Kortrijk mag dat weer niet.

 

 

Dat heeft met een aparte Franse regel niks te maken,in frankrijk was het al jaren zo dat het totaal gewicht 40 ton bedroeg en dat er voor losgestorte landbouwgoederen,zoals graan,bieten,aardappelen,een marge was van+10 %

Dat gold ook voor rondhout.

 

Nu was t zo dat het gewicht in FRankrijk nooit n probleem geweest is,ik ben regelmatig gepakt als de heftruck weer eens uitgeschoten was, :D

ik heb er echter altijd wel voor gezorgd dat ik nooit meer dan 10 % over de 40 ton ging en dat mijn technisch laadvermogen nooit overschreden werd.

Als je met een auto die maar 38 ton mag wegen op de weegbrug 41 ton weegt ge je wel zwaar t schip in.

 

Frankrijk heeft nu het tonnage verhoogd naar 44 ton,evenveel als in Belgie en Nederland.

Die( NL en B) hadden een bilaterale overeenkomst dat ritten tussen deze twee landen 44 ton mochten zijn,dat werd door "brussel "gedoogd" z.m.z.

 

De commissie van onze vriend Kallas vind dit "niet wenselijk"

 

Nu is het zo dat,als je in Belgie laad voor Frankrijk,twee landen waar je 44 ton mag wegen,je niet de grens over mag met 44 ton,je moet dan 4 ton afladen.

Ga je nu,in Frankrijk,weer bijladen tot 44 ton,mag je daar heel Frankrijk mee door.

Ook als je cabotage laadt in Frankrijk mag je straffeloos 44 ton wegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden