[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

stop oneerlijke concurrentie op loonkosten door europa


Wilbert

Vraag

  • Forumlid

Minister Asscher moet in Europa onderhandelen over aanpassing van de zogeheten Detacheringsrichtlijn. Dat schrijft CNV voorzitter Maurice Limmen in een opinieartikel in het Financieele Dagblad.


In de aanloop naar de Europese verkiezingen op 22 mei aanstaande wordt veel  gesproken over het afnemend draagvlak onder de Nederlandse bevolking voor Europese samenwerking. Deze ontwikkeling heeft onder andere te maken met uitbuiting, verdringing en oneerlijke concurrentie op de arbeidsmarkt.


Een van de doelen van Europese samenwerking is de welvaart van alle inwoners van de Europese lidstaten te verhogen. Dit doel lijkt soms vergeten, zeker als we kijken naar de gevolgen van bepaalde Europese regelgeving. Zo is er een Europese wet die oneerlijke concurrentie en ongelijke beloning tussen werknemers niet alleen mogelijk maakt, maar zelfs afdwingt. Dat moet anders.


Gelijk werk hoeft volgens ‘Brussel’ nu niet gelijk te worden beloond. Vooral tussen buitenlandse werknemers die op detacheringsbasis in Nederland werken en Nederlandse werknemers zijn de verschillen goed merkbaar. Bijvoorbeeld omdat ze voor een buitenlands bouwbedrijf werken of door een buitenlands uitzendbureau worden uitgezonden.


Het gaat hier niet zozeer over het loon dat een werknemer netto aan het eind van de maand overhoudt of over zijn vakantiedagen. Waar het hier vooral om gaat, is de afdracht van sociale premies en pensioenpremies. Voor Nederlandse  werknemers moeten die premies wel worden betaald. Hierdoor kunnen buitenlandse werknemers aanzienlijk goedkoper zijn dan Nederlandse. Soms tot wel 30%. Met oneerlijke concurrentie en verdringing tot gevolg.


De oplossing voor dit probleem ligt in Brussel. Minister Asscher van Sociale Zaken moet met zijn Europese collega’s gaan onderhandelen over aanpassing van de zogenoemde Detacheringsrichtlijn, de Europese wet die deze oneerlijke loonkostenconcurrentie mogelijk maakt. Daarmee zijn we er echter nog niet. Er zal nog veel meer moeten gebeuren om uitbuiting, oneerlijke concurrentie en verdringing op de Nederlandse arbeidsmarkt tegen te gaan, zoals betere handhaving van regels en het bestrijden van schijnconstructies. Een verbetering van de Detacheringsrichtlijn is hoe dan ook noodzakelijk.


 


Bron: cnv.nl


Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

En dat zal er wel doorkomen, dromen zijn bedrog, men is al 19 jaar zo'n 6 tot 7 miljard euro per jaar "kwijt" aan onbekende bestedingen, de begroting daar word door onder andere NL al die tijd niet goedgekeurd en toch gaat men stug door.

Nee, 1 europa zal het nooit worden, tenzij er eens echt koppen gaan rollen, maar dat zal nog wel een paar 100 jaar duren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast shompie

Nederland kan niet als enige uit Europa stappen. Het zou alleen zin hebben als Europa ploft.

 

Als Nederland uit Europa stapt hebben we echt wel een probleem, zeker als er dan geen goedkope arbeid meer ingekocht kan worden. Wij als chauffeur zullen in eerste instantie blij zijn maar binnen de kortste keren zal het restant van het internationale werk helemaal verdwenen zijn.

 

En wat denk je in de tuinbouw en schoonmaak branche.

 

Een Nederlander haalt zijn neus er voor op en blijft liever in de ww zitten onder het mom van "daar heb ik meer"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hier krijg je heus wel voldoende Nederlanders voor, maar niet voor een loon waar zelfs scholieren hun nest niet uit komen.

 

Dan kan je roepen dat de uitkeringen te hoog zijn, zou kunnen.

 

Maar de opbrengstprijs voor onze eerste levensbehoefte is voor de landbouwers en tuinders simp0elweg te laag om er duur personeel voor in te huren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast shompie

^^

 

En weer is dus het cirkeltje weer rond.

 

Als wij nu eens met zijn allen meer zouden betalen voor onze eigen producten kunnen die landbouwers en boeren weer duurder (Nederlands)  personeel inhuren. Maar dat willen we niet, minder minder en nog minder. Van de week een reclame van een bekende winkel keten, 2 polo's voor 6 euro.....

 

We hebben er zelf met zijn alle schuld aan.

 

En mischien moet sommige hun levensstandaard naar beneden bijstellen, we willen ook niets meer, we willen niet te ver reizen voor ons werk en zeker niet te lang (te hard) werken maar we willen wel 2 auto's voor de deur en op vakantie naar Turkeije....

 

Maar dit zal allemaal wel weer niet kloppen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Bedenk zelf even wat voor weer het is in het najaar.

Hier krijg je dus echt geen Nederlanders voor hoor.

100_4198%20smal.JPG

Waarom zouden ze hier geen Nederlanders voor krijgen

Als ik geen baan had Dan begon ik hier ook aan Want het is nog altijd beter als van de belasting centen leven

 

Mij is geleert pakken wat je kunt

 

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast shompie

Okay, jij haalt het bij de boer en dan kost het nog minder. ...

Als dat allemaal zo is dan moeten we ook niet klagen, en dat doen we wel. Maar we willen dus niet steeds minder betalen? Ik denk daar toch iets anders over.

Nu geef je weer de schuld aan een ander. We kunnen ook eens met zijn allen zeggen en nu is het klaar, maar dat doen we niet. Jullie klagen alleen maar, ik zeg expres jullie want ik klaag niet. Als ik namelijk iets te klagen zou hebben zoek ik daar een oplossing voor en loop ik desnoods een stapje harder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast shompie

Waarom zouden ze hier geen Nederlanders voor krijgen

Als ik geen baan had Dan begon ik hier ook aan Want het is nog altijd beter als van de belasting centen leven

 

Mij is geleert pakken wat je kunt

 

Huub

Dan ben je er een van een uitstervend ras. Er is al zolang ik weet een tekort aanmpersoneel. En de werkelozen die er zijn willen het werk niet doen omdat ze er niet beter van worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast shompie

Nee Ron, jij hebt 6164 positieve berichten  ;)

attachicon.gif1.JPG

 

Ik vind mezelf wel een realist Ger.

 

Waarover zou ik moeten klagen? Misschien mijn gezondheid.... Dat is nu helemaal in orde mar dat is iets waar ik zelf geen invloed op heb (tot op zekere hoogte)

 

Moet ik gaan lopen klagen dat ik geen werk heb of dat ik te weinig verdien..... Ik zou niet weten waarover ik moet klagen, als ik geen werk meer zou hebben zou ik op zoek gaan. Als het dan blijkt dat ik hier in de buurt niets naar me zin zou kunnen vinden zoek ik het iets verder. En nee, dan ga ik niet lopen huilen dat ik dan ook 50 euro reiskosten in de week heb. Ook ga ik niet lopen huilen en met betraande ogen naar een derde partij kijken (een of andere vakbond) als ik vind dat ik te weinig verdien. Als ik vind dat ik te weinig verdien zoek ik het wel elders, en ja Ger, voor de mensen die echt willen werken is er werk, misschien niet de droombaan maar er is wel werk.

 

En Ger, ik ken zat werkgevers waar ik voor mijn verdriet niet zou willen werken en wat ronduit hufters zijn. Ook heb ik een bloedhekel aan zo'n "platkop" die hier goedkoop zijn diensten aanbied en vervolgens een gevaar op de weg word en ook nog eens onze parkings onder schijt.

 

Alleen ga ik die mensen niet de schuld geven van onze ellende, ik kijk er wat anders naar.

 

Ik klaag gewoon niet snel en als ik wat te klagen heb heb ik zelf de keuze om er wat aan te doen, net als iedereen trouwens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Valkje

Ik luisterde gisteren naar radio 1 en daar was in de middag Ria Oomen aan het woord.

Deze mevrouw heeft 25 jaar in Brussel gezeten en uiteraard werd dit opiniestuk van Lodewijk Asher ook besproken.

Het is allang bekend in Brussel dat werkgevers en ondernemers via constructies niet doen waartoe ze verplicht zijn.

Zoals het opiniestuk ook vermeld, Brussel vind gelijk loon en werk niet noodzakelijk.

Dat er zelfs wetgeving voor is om dus ongelijke lonen te kunnen hanteren,.

 

Wel vreemd dat Ria Oomen iets anders beweerd.

Letterlijk zegt zei:

Gelijk loon voor gelijk werk staat al in elk stuk Europese wetgeving over het vrije verkeer van personen.

Nuchter gezegd houd dat in als een Bulgaar hier komt werken dus gewoon een Nederlands contract aangeboden moet krijgen onder Nederlandse arbeidsvoorwaarden.

En als je goed terug luistert, komt 1 ding heel sterk naar voren en dat is dat de controle en de aanpak hiervan enorm te kort schiet.

Dat wij worden verdrongen op de arbeidsmarkt door mensen die onder andere arbeidsvoorwaarden ons werk verrichten heeft dus meer te maken met de controle en handhaving hierop, dan de kostprijs waar iets voor in de winkel moet komen te liggen.

Maar doordat de controle zo gering is en bedrijven die wel nu aangepakt worden, bijvoorbeeld Van den Bosch uit Erp door de vakbond, hebben die bedrijven een betere uitgangspositie om de bestaande wetgeving te omzeilen en dat is dan te kiezen voor een vertrek uit Nederland.

Daar Brussel dit ook toestaat, mogelijk maakt.

 

Daarnaast vond ik het zeer opmerkelijk dat Ria Oomen al verder keek dan haar neus lang is, daar zijzelf al sprak over Non-EU burgers, dat nu al word voorkomen dat werkgevers dan deze groep mensen gaat laten werken tegen oneigenlijke arbeidsvoorwaarden.

 

Het interview begint rond 38:42

http://www.radio1.nl/popup/terugluisteren-uren/2014-05-09/13:00

 

Op zich vind ik het stuk wat Lodewijk Asher aankaart een duidelijk signaal afgeven dat het langzaam aan begint door te dringen in Den Haag dat de huidige weg wat is ingeslagen onhoudbaar blijft en dat de burgers zich meer en meer zullen gaan afzetten tegen de EU.

Mijn vraag wat open blijft is de kostprijs om dezelfde arbeidsvoorwaarden te creëren en het loon in die landen gelijk te trekken naar onze arbeidsvoorwaarden en loon.

Bijvoorbeeld de afdracht wat betreft sociale premies en pensioengeld.

Hier blijf ik dus erg sceptisch over, daar niet eens Europees geregeld is wat de gerechtigde pensioenleeftijd is. 

Wat als we 30 jaar verder zijn en bijvoorbeeld de Bulgaar die zich jarenlang dankzij Brussel zichzelf te kort heeft gedaan met pensioen gaat, maar totaal nul komma niks heeft gespaard voor zijn oude dag ?

 

Ik waardeer de opmerking van Ria Oomen zeer, dat ze erkend dat vanuit Brussel te vlug toegezegd is geworden dat Roemenië en Bulgarije toegetreden zijn tot de EU, terwijl deze landen er totaal niet klaar voor waren.

 

In elk geval zal ik wel gebruik maken van mijn stemrecht, alhoewel ik Brussel nu niet echt een democratisch gebeuren vind, neemt niet weg, dat ik wel wat te kiezen heb.

Word wel zoeken naar die speld in die HooiBrussel...bedoel Hooiberg wat een beetje aansluit op mijn gedachtegoed...

bewerkt door Valkje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Jij moet het verdrag van Rome maar is lezen

..

 

Het nadeel is De politiek doet er niks mee Want daar zijn ze niet slim genoeg voor

 

En daarbij wie heeft er belang bij Heel Brussel en Den Haag niet

 

Huub

bewerkt door Marotrans
Quote verwijderd, staat er meteen boven
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Valkje

Helaas Ger komt dit nu allemaal in het nieuws omdat er verkiezingen zijn, Europese verkiezingen.

Erna zal het wel weer akelig stil worden om het gehele gebeuren.

Denk dat die 3 procent er wel doorheen komt en we dan mogen wachten dat dit kabinet hun 4 jaar netjes heeft uitgezeten.

Opvallen is dat net voor de verkiezingen luidkeels word geroepen dat de crisis voorbij is.

De vraag die dan bij me opkomt, vertel dat maar tegen werkeloos Nederland.

 

Huub, het verdrag van Rome....

Je hebt hier inderdaad wel een punt, maar het verdrag van Maastricht gaf Brussel meer macht, het verdrag van Rome was meer een adviserende taak wat Brussel dus kreeg.

Dus ik denk dat je meer doelt op dat verdrag dan die van Rome..

Tenminste is deze context wat betreft Brussel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

 

 

Er zijn in de loop der jaren verschillende verdragen af gesloten

 

Maar als Brussel ze meer na geleefd had. Of uit gevoerd had  

 

Dan was het over heel Europa niet zo erg geweest.

 

Kijk is naar de lasten die wij op moeten brengen. Doe die is naar beneden En binnen een half jaar is er weer vol op werk.  

 

Nee zegt Den Haag Dat kan niet. Want het Kapitaal wil niet inleveren. Ze hebben liever mensen die 100 Euro per uur kosten Dan mensen die 40 Euro per uur kosten

 

En hier zit het punt?????

 

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast routier

Langzaam gaat het treintje rollen.

Het filmpje is van vorig jaar, maar de mening van Brussel was deze week geventileerd.

Overigens vind ik Dhr. van Dalen sterke punten hebben.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Langzaam gaat het treintje rollen.

Het filmpje is van vorig jaar, maar de mening van Brussel was deze week geventileerd.

Overigens vind ik Dhr. van Dalen sterke punten hebben.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

 

 

Ik heb de discussie ook bekeken,en allen hebben ze een beetje t gelijk aan hun kant.

Maar, de keiharde waarheid is,wat ook word gezegd: de regels moeten worden aangepast !!!!!maar in wiens voordeel? van ons / of van de man die van t hele circus beter word?

 

Toen de EU uitgebreid werd met de Oost Europese landen was dat echt niet ten faveure van de Nederlandse (of Duitse Engelse of Franse )chauffeur.

De "ondernemers"hadden direct in de gaten dat hier enorme mogelijkheden lagen,en hebben daar gretig gebruik van gemaakt.

 

De enige die kritiek hebben( en terecht hoor)op het hele beleid zijn de west Europese chauffeurs en bouwvakkers( de tuinbouw niet waar daar wilde een Nederlander al niet aan de slag) ,omdat onze banen verdwijnen omdat wij eenvoudigweg geslachtofferd worden voor de booming business van de west Europese ondernemers.

( kijk maar eens naar de  aandelen koersen,fondsen met Nederlandse bedrijven gaan torenhoog de lucht in ,zolang ze maar niet in Nederlands wegtransport investeren)

 

De regels moeten dus veranderd worden :ja: ,maar daar heb je de medewerking van alle lidstaten voor nodig,,,,,en denk je nu echt dat de oost Europese lidstaten hun medewerking gaan verlenen aan maatregelen die nadelig uitvallen voor hun inwoners???? :nee:  :nee:

 

Alternatief zou kunnen zijn om uit de EU te treden,maar daar los je als "Nederland"alleen niks mee op,dan ga je echt groene sneeuw zien.

Wat anders zou t zijn als Duitsland,als belangrijkste economie in Europa ,zou besluiten om uit de EU te gaan,dan moet je z.s.m. meegaan. 

Maar die mo**en hebben nog veel meer belang in een Europese markt dan wij,en een chauffeur is daar nog minder in tel dan bij ons,dus uit die hoek moet je ook niks verwachten.  :nee:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Zoals ik het heb bekeken moeten de regels niet worden aangepast maar nageleefd worden.

dwz,wij Nederlanders betalen meer sociale lasten als die moelanders,en dat is nu het springende punt wat hier gaande is.

Zolang dat dit kan doorgaan onder het mom van schijnconstructies enz,zullen de werkgevers hiervan gebruik maken en liever minder sociale lasten  betalen aan die moelanders,

dan dat ze nedrlanders in gaan zetten waar ze veel meer aan kwijt zijn.

 

Het word wel gezegd dat ze daarop willen gaan controleren,maar heeft dat nog wel zin we weten toch nu zo langzamerhand wel hoe de vork in de steel zit.

of zie ik het nu verkeerd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

 

Zolang dat dit kan doorgaan onder het mom van schijnconstructies 

 

Je hebt t over schijnconstructies;wat is precies een schijnconstructie ??

De Cyprusroute?? die lijkt daar op.

Het laten werken van "extracommunautaires "mensen van buiten de EU,zoals Filipijnen ,Moldaviërs Russen e.d,via schimmige uitzendconstructies is ook wel een schijnconstructie.

Maar ,een bedrijf zoals v.d. Bosch,Den Hartog,Bas,v Wijk,e.v.a.die hun bedrijfskapitaal investeren in een bedrijf in een goedkoop loonland en dan hier werk komen doen??is dat een schijnconstructie denk je?

Ja ,ongewenst is t zeer zeker( door ons,de chauffeurs),maar is t ook illegaal( wat eens schijnconstructie dus is)

 

Die hebben,helaas voor ons,gebruik gemaakt van de regels die geboden werden,en"onze"vertegenwoordigers hebben zitten slapen en hebben dit niet onderkent.

Wat "wij"kunnen ,kunnen hun( die Oostblokkers) toch nooit,en dus hebben we niks te vrezen werd er gezegd.

 

Nu t kalf verdronken is brult men van de daken dat de  put gedicht moet worden en verspilt men zijn energie aan gevechten tegen bedrijven die niet t winnen zijn,kijk maar naar t Dalessi/ Postma verhaal,men levert hier de vergunning in en gaat op de Poolse vergunning gewoon verder.

Nico Mooij; la même histoire,niks illegaal,helemaal volgens de regels.

 

Je kunt natuurlijk nog strenger gaan handhaven of er nog wat regels "bij verzinnen"zoals t verbod om 45 uur rust in je cabine te kunnen doorbrengen,maar dit zijn allemaal stuiptrekkingen die niets bijdragen tot de oplossing van het probleem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Om het even op een iets andere boeg te gooien....in Frankrijk is men er blijkbaar ook helemaal klaar mee.

Dit lijkt haast op een actie zoals vroeger met Willy Betz wagens gebeurde in Spanje...

http://kiosque.leditiondusoir.fr/data/451/reader/reader.html#preferred/1/package/451/pub/452/page/8

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Om het even op een iets andere boeg te gooien....in Frankrijk is men er blijkbaar ook helemaal klaar mee.

Dit lijkt haast op een actie zoals vroeger met Willy Betz wagens gebeurde in Spanje...http://kiosque.leditiondusoir.fr/data/451/reader/reader.html#preferred/1/package/451/pub/452/page/8

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Het gevolg van haat zaaien onder mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is.

Stakkers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Stakkers.....dat kan zomaar.

Frankrijk was één van de laatste landen waar uitvlaggen gemeengoed is.

Inmiddels zit de Fransman thuis, want ook daar gaat het erg hard met verdringen.

Dus met recht zeker "stakkers" te noemen.

Arme stakkers, wel te verstaan.

Ik praat deze acties niet goed, maar er wordt wel een duidelijk signaal afgegeven.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Stakkers.....dat kan zomaar.

Frankrijk was één van de laatste landen waar uitvlaggen gemeengoed is.

Inmiddels zit de Fransman thuis, want ook daar gaat het erg hard met verdringen.

Dus met recht zeker "stakkers" te noemen.

Arme stakkers, wel te verstaan.

Ik praat deze acties niet goed, maar er wordt wel een duidelijk signaal afgegeven.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Dit soort acties worden gedaan door stakker en hersenloze. En als jij het dan nog begrijpt ook ben je ook niet helemaal goed in je bovenkamer.

Maar dat is uiteraard mijn mening.

Maar jij zegt dat er in Frankrijk dus veel aan uitvlaggen en platkoppen word gedaan.

Ik denk dat jij hiet een denkfoutje maakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden