[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

De nieuwe cao


Wilbert

Vraag

  • Forumlid

Zoals tijdens de live sessie met Tjitze van Rijssel voorbij is gekomen,

 

Even een vraag aan jullie beste forum leden.

Als we weer gaan praten over een nieuwe cao. Vind je dat we dan een 1-jarige cao moeten afspreken? Of zou je de voorkeur geven aan een 2-jatige cao, dus voor 2014 en 2015?

Bijkomende vraag is dan natuurlijk: wat wil je geregeld hebben in die cao?

Laat maar eens horen wat je er van vind.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0

Liefste voor 2 jaar en graag 6% erbij . :D

Dat willen we allemaal wel. :D

Maar goed, dat is totaal niet haalbaar.

Misschien maar goed ook, anders zijn we echt uitgewerkt met z'n allen.

Voor mij volstaat (gezien de situatie markt en economie) de inflatiecorrectie.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat we dik achterlopen met onze arbeidsvoorwaarden.

Maar goed, de 7 magere jaren zijn misschien bijna voorbij.

Misschien biedt het perspectieven voor de toekomst, als de 7 vette jaren komen.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik zag reiskosten voorbijkomen. Dat mist ook al jaaaaaaaaaren.

Dan moet je maar per fiets naar het werk Wilbert. :p

Eens in de paar jaar een tweedehands fiets kopen om op het werk te komen moet toch geen probleem zijn? :rolleyes:

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

bewerkt door routier
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dan moet je maar per fiets naar het werk Wilbert. :p

Eens in de paar jaar een tweedehands fiets kopen om op het werk te komen moet toch geen probleem zijn? :rolleyes:

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Ook goed, maar fietsvergoeding staat ook niet in de cao...:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Uitgangspunt moet een 2 jarige cao zijn, met daarin 4,25 procent loonsverhoging.

 

Waarom ?

 

Van de huidige chauffeur word steeds meer verlangt, vooral op het binnenland gebied.

De huidige CAO is nog steeds gebaseerd op de vroegere dagen, terwijl de rijtijdenwet chauffeurs dwingt om andere werktijden te hanteren.

Waar vroeger de zaterdag een bijkomstigheid is, is nu het weekend werk gewoon standaard werk geworden.

Waar vroeger alleen de post en de pakketdienst nachtdiensten draaiden, zijn tegenwoordig veel meer bedrijven die 24 uur hun auto`s inzetten.

Dit alles ten koste van de chauffeur, die zich hierin dient te schikken.

Te veel werkgevers weigeren nog hun chauffeurs te belonen met vaste contracten, ( lees goed, ik bedoel dus niet alle werkgevers ) en na een periode van 6 maal een half jaar contract word men vriendelijk bedankt voor de bewezen diensten, de chauffeur die zijn weekenden, avonden, etc heeft opgeofferd, kan op zoek gaan naar een nieuwe werkgever.

Gezien de nieuwste ontwikkelingen, maximaal 2 jaar werkzaam voor een en dezelfde werkgever, vrees ik dat dit nog veel erger gaat worden.

 

Reiskosten vergoeding dient gewoon weer vergoed te gaan worden.

Steeds meer chauffeurs voelen zich gedwongen om verder van huis arbeid te zoeken, daar de chauffeur totaal geen mogelijkheden heeft om gebruik te maken van het openbaar vervoer.

Vroeger was het normaal om aan het einde van de dag, wanneer de mogelijkheid het bood, de wagen voor de deur te parkeren, maar daar wagens tegenwoordig 24 uur moeten rijden, moet de werknemer dus wel met de auto huiswaarts keren.

De flex-markt ( UZB`s ) vergoeden wel reiskosten die doorberekend worden aan de werkgever, persoonlijk vind ik dat dit gelijk gesteld moet worden.

 

Duidelijke afspraken over ploegentoeslag.

Vaak werkt men onbewust in ploegendienst, de ene week in de nacht, de ene week overdag.

Veel werkgevers omzeilen het recht wat de werknemer heeft om ploegentoeslag te krijgen.

Hier moet gewoonweg geen discussie over ontstaan als een werknemer dit aankaart, de meeste werknemers hebben geen vast contract meer, de werkgever zoekt vrolijk verder naar personeel die zulke eisen niet stelt.

Hierbij geef ik duidelijk een voorbeeld aan Van den Bosch gedurende het bietenseizoen, men heeft tijdelijk veel personeel nodig, maar selecteert puur op werknemers die bereid zijn af te zien van ploegentoeslag, terwijl men wel in ploegen werkt.

 

Misschien dat overige forumgebruikers hier nog enkele aanvullingen op heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ger, even geen raadsels, als het even kan, wil jij 5 keer 8 even uitleggen wat je er precies mee bedoelt ?

( heb zo`n vermoeden dat het slaat op een topic elders, maar kan die uitleg gemist hebben, vandaar...) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nee geen aanvullingen wat dat aan gaat, wel nog wat andere punten.

 

In princiepe ben ik voor een 1 jarige CAO maar in dit geval omdat het jaar al aardig op het eind loopt ook voor een 2 jarige CAO.

 

Het normeren van werkuren dient afgeschaft te worden, ik denk dat door zowel de werkgever als de werknemer hier soms misbruik van gemaakt wordt wat beide dan weer niet tengoede komt.

 

De pauze staffel dient ook afgeschaft te worden, ook hier wordt soms misbruik van gemaakt, gewoon de gewerkte uren betalen.

 

Ik ben voor meer loonschalen, nu zit je na 5 jaar aan je max en de volgende 20+ jaar blijft het daarbij,

 

Inderdaad, ook een goed punt. weg met die staffel.

 

5 dagen werken van 8 uur zodat er door de planning beter nagedacht wordt over de inzetbaarheid van personeel, bijkomende voordelen zijn overuren per dag en niet meer na 3  werkdagen naar huis gestuurd worden omdat je 40 uur hebt

 

Weer een goed punt.

 

En de reiskostenvergoeding kan ik ook wel iets mee. :D

 

Een chauffeursforum cao.. :D  :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Vandaar dat ik de vraagstelling van Tjitze dus zo respecteer.

We hebben nu wel een mogelijkheid om dit naar voren te brengen.

 

Ik beweer niet of dit leid tot succes, maar ondanks dat ik geen lid ben van een of andere bond, krijg ik wel de kans om dit duidelijk te mogen maken.

 

Maar kort samengevat, we zijn het allemaal een beetje moe om maar als stoephoer gebruikt te worden en na betaling worden we afgedankt..

 

Verexcuseer mijn taalgebruik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik zag reiskosten voorbijkomen. Dat mist ook al jaaaaaaaaaren.

Ben maandelijks al 75 euro aan benzinekosten kwijt, en dan tel ik de kosten van het pendelautootje nog niet mee.

Wanneer de reiskosten vergoed zouden worden, geteld op een netto basisloon van laten we zeggen 1400 euro, dan heb je al iets meer dan 5% loonverhoging

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Persoonlijk vind ik die 0,19 cent ook erg achterhaald, maar er zijn tevens ook genoeg chauffeurs die op redelijke afstand wonen van hun werk.

Dan denk ik dat hier een grens gesteld moet worden, dat de kilometerprijs omhoog moet, ook doordat onze regering de accijnzen blijft verhogen.

Want anders blijf je met een loonsverhoging, als lange afstandsrijder, dus hetzelfde bedrag inleveren, terwijl iemand die binnen de redelijke marge woont, volledig ervan profiteert, wat dus feitelijk niks veranderd.

Dat zou dus inhouden dat men dan beter zou kunnen verhuizen, om er volledig van te profteren.

 

Zelf ben ik van mening dat hier de euro middenweg in gezocht moet worden.

 

Dat we tegenwoordig vanzelfsprekend onze weekenden moeten opofferen, dient dus ook beter beloont te worden en niet omdat de rijtijdenwet het mogelijk maakt om je bijvoorbeeld op de donderdag naar huis te sturen, je werkgever dan zegt, conform de rijtijdenwet ben je weer op zondag inzetbaar.

Weiger je, voor jouw tien anderen, die wel bereid zijn om alles op te offeren...

 

Dus op zich, die 5 maal 8, prima, maar hoe dat op te lossen als men bijvoorbeeld een dagje extra werkt, neem nu de zaterdag, dan komt dat systeem van 5 maal 8 al dusdanig in de war...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ger, ervan uitgaande dat je de werkweek ziet van maandag tot vrijdag..

 

Ik denk persoonlijk dat dan werkgevers hier opnieuw aan herinnerd moeten worden, want mijn gevoel, ( lees dus, mijn mening ) is dat werkgevers dit anders zien...

 

Of uitleggen, aan de hand van de gewerkte uren, de verplichte rust, etc...

bewerkt door Valkje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik laat de discussie even voor wat hij is, wekker gaat weer vroeg af, maar kan niet ontkennen, een zeer welkome discussie...

Of discussie, meer het uitwisselen van gedachtes om idee-en aan te dragen die hopelijk bijdragen voor een betere toekomst van ons allen...

bewerkt door Valkje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

zoals ik al eerder schreef: wij kregen op ons bord dat wij niet meer als 48 uur mochten werken.

dit is eigenlijk nooit zo van de grond gekomen want je hoort hier niets meer van.

nu mijn voorstel laat iedereen die in vast dienst verband zit zijn arbeidscontract veranderen.

en llat de veertig uur verhogen naar 48 uur.

voor het basis loon gaan wij vanuit de huidige CAO berekenen.

dit is dus basis loon plus acht overuren dit word dan ons basis loon.

dit heeft als bijkomende resultaat dat.

wij een hoger basis loon hebben.

dat hierover je vakantie word berekend.

dat als je ziek bent een hogere uitkering krijg.

nadeel is dan dat je overuren pas na de 48 uur ingaat.

maar dit nadeel is weg te cijferen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Rik, die 48 uur-regel is wel van de grond gekomen.

Maar gelukkig wordt er door het ILT helemaal niet op toegezien.

En dat terwijl het vroegere IVW wel beloofd had er streng op te controleren.

Mooi dat het zo uitgepakt heeft, maar het wil natuurlijk wel wat zeggen over de betrouwbaarheid over dit controle-orgaan.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Rik, die 48 uur-regel is wel van de grond gekomen.

Maar gelukkig wordt er door het ILT helemaal niet op toegezien.

En dat terwijl het vroegere IVW wel beloofd had er streng op te controleren.

Mooi dat het zo uitgepakt heeft, maar het wil natuurlijk wel wat zeggen over de betrouwbaarheid over dit controle-orgaan.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

En bij deze regel is het opeens goed dat er niet gehandhaafd word terwijl en bij andere regels die nergens over gaan de vlag uitgaat als er juist gehandhaaft gaat worden.

Dit is een heel klein beetje apart, maar dan een heel klein beetje hoor LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ger, ik snap wel hoe het spelletje gespeeld word.

Maar uitgerekend Routier maakte deze opmerking, Routier die er voor pleit dat alle regels gehandhaaft moeten worden en als je daarover dan in discussie gaat krijg je te horen, tsja.... dat is de wet.

En juist hij maakt deze opmerking. Dat viel mij gewoon op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden