[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]Spring naar bijdragen
Al een tijdje volg ik dit forum onderdeel en ik moet toch echt even wat van het hart.
Voordat men verder gaat lezen wil ik wel zeggen: IK WIL NIEMAND VOOR HET HOOFD STOTEN/DE LES LEZEN.
Ik ben 21 jaar en na jaren van volhouden en door gaan, heb ik 2 weken terug dan eindelijke bereikt wat ik wou bereiken (nog niet helemaal maar het begin is er). Ik ben namelijk aan mijn chauffeurs papieren begonnen! ik heb het 4 jaar lang via VTL geprobeert maar om allerlei redenen elke keer afgewezen (geen leerbedrijf, te ver weg, uiteindelijk te oud). Ik werk al een tijdje in een fabriek (na het verprutsen van een aantal opleidingen) en nu 2 weken terug ben ik dan eindelijk gestart nadat ik een verschrikkelijk mooi aanbod gekregen heb van een Rijschool bij mij in de buurt.
Nu komt het waarvoor ik dit topic gestart ben. Zoals ik her en der lees zit er hier een soort mensen op het forum waarmee ik opgegroeid ben, de echte truckers, de die hards, de betaald zwervers die het niet voor het geld doen maar voor de sfeer, het werk en alles wat er bij komt kijken. Maar helaas zie ik ook mensen voor bij komen die "het grote" geld willen verdienen. Ik zag toevallig iemand voorbij komen (ik noem geen namen) maar deze persoon is met de vut, heeft jaren lang gewerkt en vind nu dat het allemaal wel wat meer volgens de regeltjes kan.
Wat ik wil zeggen is. Ik ben (op 3 uur na) geboren in een Scania 143. Mijn ouders hadden hun eigen bedrijf toen ik ter wereld kwam (5 eigen combinatie's, 45 charters) en ik liep als klein jongetje wat net kon praten, half struikelend een beetje tussen die grote auto's door te struinen als ze sweekends thuis kwamen (mijn ouders hadden aan het hek ipv een bordje pas op de hond een bordje pas op het kleine jongetje). Ik ben elke vakantie met mijn vader mee geweest en vaak kwam het ook nog wel eens voor dat ik een weekje ziek gemeld werd en dan met pa mee ging. Het is er dus met de paplepel ingegoten en ik zei zelf altijd, als ik groot ben wil ik ook op de truck. Toen kwam de middelbare school, werd getoetst op HAVO/VWO niveau. wegens prive omstandigheden toch mijn VMBO afgemaakt en een aanbod HAVO afgeslagen. Mijn intresses stroken niet met dat niveau, simpel zat. Heel veel mensen vinden het stom, ik denk daar anders over en werk nu op een fabriek. Verdien er aardig, leuke sfeer maar goed. Niet wat ik wil.
Om nu echt het verhaal te beginnen. Je ziet hier op het forum voorbij komen dat de transport sector slecht draait (ben ik met iedereen eens) en dat er dus ook mensen tussen zitten die de chauffeurs disrespecteren. Mensen, de sector draait slecht, feit. iedereen wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, bazen nemen oostblokkers in dienst enz enz, er word veel gesjoemeld (ik kan zo 3 bedrijven opnoemen die onder dubbele B.V's draaien of whatever). Maar de transport is al jaren niet meer wat het was. Het grote geld zit er gewoon niet meer in. Ik persoonlijk kies ook niet voor het geld, ik doe het voor de sfeer, het werk en gewoon simpel het feit dat ik niet lang op 1 plek kan blijven. Ik vind het geweldig dat ik sochtends nog niet weet waar ik savonds uithang. Ik vind de sfeer in de chauffeurs cafe's onderweg een must, iets wat je mist. Ik ben jaren niet meer met mijn vader mee geweest (contact breuk na scheiding) en in 2012 ging ik voor het eerst na 8 jaar weer met mijn broer mee. We kwamen bij Joost op Hazeldonk, de truckstop. In 1 woord GEWELDIG. De sfeer die er hangt, de auto's die er staan, de wereld waarin ik ben opgegroeid. Jeugdsentiment! Bij dat gevoel verwaarloos je die paar witte kenteken platen en wat zingende trainingsbroeken!
Wil je verdienen in de transport, dan moet je het van je overuren en toeslagen hebben maar dat is ook al jaren zo. Sommige mensen hier vinden dat je het van je 40 uurtjes moet hebben want anders gaan de lonen nooit omhoog (of wat voor mooie smoes ze er van maken). als we kijken naar (en nu komt mijn diploma economie wel erg mooi van pas) brandstof prijzen, onderhouds kosten, eventuele aanschaffingen, In 1 woord. de totale uitgave en je vergelijkt dit met wat je binnenkrijgt (inkomsten) is er voor een baas gewoon een hele kleine marge. Als een bedrijf tegenwoordig op jaar basis een luttige 10% winst draait is het veel. De prijzen blijven stijgen maar de inkomsten worden lager. Mensen hebben minder geld maar willen toch hetzelfde hebben. Je moet gewoon je overuren draaien want zolang de economie niet stijgt en het woord Inflatie een onbegrip blijft, zullen er geen wonderen gebeuren.
De bonden kunnen het super mooi vertellen, het blijft net als de politiek, koeien met goude horens. Ik las zelfs vanavond nog een stukje, een persoon VAN EEN BOND WELISWAAR wou dat de transport ook netjes zijn 40 uurtjes ging werken. Nu snap ik de redenatie als je kijkt naar het gezegde "zolang er overuren gedraaid worden stijgen de prijzen niet". Jo daddy, wake up! stel, je hebt moeder de vrouw thuis, 2 koters erbij en een HUUR huis (nee geen koop huis). recht op huur subsidie is er niet vanwege de 36,000 euro grens. gemiddeld huur is muwa een 550 euro. dan krijg je de overige kosten nog. Neem het basis loon (zonder toeslagen of whatever). Wedden, je gaat tekort komen. Simpel omdat we dan bij de inflatie komen. Definitie van inflatie is = stijging van de koopkracht (d.m.v of hogere lonen of lagere lasten) Maar het heet hier Nederland. Inflatie is onbekend bij Den Haag.
SAMENGEVAT: Groot geld is er in de transport niet meer te verdienen. Je MOET wel uren maken wil je wat over houden maar eey, kijk wat je ervoor terug krijgt. Je komt elke week (als internationaal chauffeur zijnde) op plekken waar de gemiddelde Nederlander niet op vakantie komt, er heerst een grote samenhorigheid (kijk op facebook naar "eerbetoon Leontien") die je in overige branches niet hebt en zo veel meer.
Ik kan niet wachten tot ik de weg op kan, ik zal niet super veel verdienen maar ik ben wel gelukkig en dat is waar het mij om gaat en aan werken is nog nooit iemand doodgegaan dus ik vast en zeker ook niet. Ben geen Fries maar heb wel de instelling. Werken met je luie donder. Maak nu ook weekjes van pakweg 50 uur en het bevalt me prima zo. Als ik savonds in bedje kruip denk ik eerder van, "muwa morgen maar wat langer doorgaan" ipv "morgen eerst maar es wat rustiger aan doen".
Sorry voor het lap tekst, maar moest het gewoon ff kwijt en voor de die hards onder ons:
Keep 'm between the lines and the shiney side up. There is quite a chance we will meet sometimes in the future on the big, black highway!
You can post now and register later.
If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.
Vraag
cobra902
Geachte Lezers van dit topic.
Al een tijdje volg ik dit forum onderdeel en ik moet toch echt even wat van het hart.
Voordat men verder gaat lezen wil ik wel zeggen: IK WIL NIEMAND VOOR HET HOOFD STOTEN/DE LES LEZEN.
Ik ben 21 jaar en na jaren van volhouden en door gaan, heb ik 2 weken terug dan eindelijke bereikt wat ik wou bereiken (nog niet helemaal maar het begin is er). Ik ben namelijk aan mijn chauffeurs papieren begonnen! ik heb het 4 jaar lang via VTL geprobeert maar om allerlei redenen elke keer afgewezen (geen leerbedrijf, te ver weg, uiteindelijk te oud). Ik werk al een tijdje in een fabriek (na het verprutsen van een aantal opleidingen) en nu 2 weken terug ben ik dan eindelijk gestart nadat ik een verschrikkelijk mooi aanbod gekregen heb van een Rijschool bij mij in de buurt.
Nu komt het waarvoor ik dit topic gestart ben. Zoals ik her en der lees zit er hier een soort mensen op het forum waarmee ik opgegroeid ben, de echte truckers, de die hards, de betaald zwervers die het niet voor het geld doen maar voor de sfeer, het werk en alles wat er bij komt kijken. Maar helaas zie ik ook mensen voor bij komen die "het grote" geld willen verdienen. Ik zag toevallig iemand voorbij komen (ik noem geen namen) maar deze persoon is met de vut, heeft jaren lang gewerkt en vind nu dat het allemaal wel wat meer volgens de regeltjes kan.
Wat ik wil zeggen is. Ik ben (op 3 uur na) geboren in een Scania 143. Mijn ouders hadden hun eigen bedrijf toen ik ter wereld kwam (5 eigen combinatie's, 45 charters) en ik liep als klein jongetje wat net kon praten, half struikelend een beetje tussen die grote auto's door te struinen als ze sweekends thuis kwamen (mijn ouders hadden aan het hek ipv een bordje pas op de hond een bordje pas op het kleine jongetje). Ik ben elke vakantie met mijn vader mee geweest en vaak kwam het ook nog wel eens voor dat ik een weekje ziek gemeld werd en dan met pa mee ging. Het is er dus met de paplepel ingegoten en ik zei zelf altijd, als ik groot ben wil ik ook op de truck. Toen kwam de middelbare school, werd getoetst op HAVO/VWO niveau. wegens prive omstandigheden toch mijn VMBO afgemaakt en een aanbod HAVO afgeslagen. Mijn intresses stroken niet met dat niveau, simpel zat. Heel veel mensen vinden het stom, ik denk daar anders over en werk nu op een fabriek. Verdien er aardig, leuke sfeer maar goed. Niet wat ik wil.
Om nu echt het verhaal te beginnen. Je ziet hier op het forum voorbij komen dat de transport sector slecht draait (ben ik met iedereen eens) en dat er dus ook mensen tussen zitten die de chauffeurs disrespecteren. Mensen, de sector draait slecht, feit. iedereen wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, bazen nemen oostblokkers in dienst enz enz, er word veel gesjoemeld (ik kan zo 3 bedrijven opnoemen die onder dubbele B.V's draaien of whatever). Maar de transport is al jaren niet meer wat het was. Het grote geld zit er gewoon niet meer in. Ik persoonlijk kies ook niet voor het geld, ik doe het voor de sfeer, het werk en gewoon simpel het feit dat ik niet lang op 1 plek kan blijven. Ik vind het geweldig dat ik sochtends nog niet weet waar ik savonds uithang. Ik vind de sfeer in de chauffeurs cafe's onderweg een must, iets wat je mist. Ik ben jaren niet meer met mijn vader mee geweest (contact breuk na scheiding) en in 2012 ging ik voor het eerst na 8 jaar weer met mijn broer mee. We kwamen bij Joost op Hazeldonk, de truckstop. In 1 woord GEWELDIG. De sfeer die er hangt, de auto's die er staan, de wereld waarin ik ben opgegroeid. Jeugdsentiment! Bij dat gevoel verwaarloos je die paar witte kenteken platen en wat zingende trainingsbroeken!
Wil je verdienen in de transport, dan moet je het van je overuren en toeslagen hebben maar dat is ook al jaren zo. Sommige mensen hier vinden dat je het van je 40 uurtjes moet hebben want anders gaan de lonen nooit omhoog (of wat voor mooie smoes ze er van maken). als we kijken naar (en nu komt mijn diploma economie wel erg mooi van pas) brandstof prijzen, onderhouds kosten, eventuele aanschaffingen, In 1 woord. de totale uitgave en je vergelijkt dit met wat je binnenkrijgt (inkomsten) is er voor een baas gewoon een hele kleine marge. Als een bedrijf tegenwoordig op jaar basis een luttige 10% winst draait is het veel. De prijzen blijven stijgen maar de inkomsten worden lager. Mensen hebben minder geld maar willen toch hetzelfde hebben. Je moet gewoon je overuren draaien want zolang de economie niet stijgt en het woord Inflatie een onbegrip blijft, zullen er geen wonderen gebeuren.
De bonden kunnen het super mooi vertellen, het blijft net als de politiek, koeien met goude horens. Ik las zelfs vanavond nog een stukje, een persoon VAN EEN BOND WELISWAAR wou dat de transport ook netjes zijn 40 uurtjes ging werken. Nu snap ik de redenatie als je kijkt naar het gezegde "zolang er overuren gedraaid worden stijgen de prijzen niet". Jo daddy, wake up! stel, je hebt moeder de vrouw thuis, 2 koters erbij en een HUUR huis (nee geen koop huis). recht op huur subsidie is er niet vanwege de 36,000 euro grens. gemiddeld huur is muwa een 550 euro. dan krijg je de overige kosten nog. Neem het basis loon (zonder toeslagen of whatever). Wedden, je gaat tekort komen. Simpel omdat we dan bij de inflatie komen. Definitie van inflatie is = stijging van de koopkracht (d.m.v of hogere lonen of lagere lasten) Maar het heet hier Nederland. Inflatie is onbekend bij Den Haag.
SAMENGEVAT: Groot geld is er in de transport niet meer te verdienen. Je MOET wel uren maken wil je wat over houden maar eey, kijk wat je ervoor terug krijgt. Je komt elke week (als internationaal chauffeur zijnde) op plekken waar de gemiddelde Nederlander niet op vakantie komt, er heerst een grote samenhorigheid (kijk op facebook naar "eerbetoon Leontien") die je in overige branches niet hebt en zo veel meer.
Ik kan niet wachten tot ik de weg op kan, ik zal niet super veel verdienen maar ik ben wel gelukkig en dat is waar het mij om gaat en aan werken is nog nooit iemand doodgegaan dus ik vast en zeker ook niet. Ben geen Fries maar heb wel de instelling. Werken met je luie donder. Maak nu ook weekjes van pakweg 50 uur en het bevalt me prima zo. Als ik savonds in bedje kruip denk ik eerder van, "muwa morgen maar wat langer doorgaan" ipv "morgen eerst maar es wat rustiger aan doen".
Sorry voor het lap tekst, maar moest het gewoon ff kwijt en voor de die hards onder ons:
Keep 'm between the lines and the shiney side up. There is quite a chance we will meet sometimes in the future on the big, black highway!
Respect for you my friends!
Link naar opmerking
Deel via andere websites
34 antwoorden op deze vraag
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.