[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Blog Chauffeurs opleiding


cobra902

Recommended Posts

  • Forumlid

Heey bezoekers van dit fora!

Allereerst bedankt voor het bezoeken van dit hoekje!

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Anton, 21 jaartjes jong en woonachtig in Friesland.

 

De meeste zullen mij of mijn topic onderwerpen vast wel een keer voorbij hebben zien komen, misschien wel gereageerd of iets dergelijke.

 

Al vanaf jongs af aan heb ik de droom om chauffeur te worden, ik kom ook uit een echte chauffeurs familie dus denk dat het in de bloedbaan

terecht gekomen is haha.

Ik ben hier 4 jaar geleden mee begonnen, om het voor elkaar te krijgen in ieder geval. Op gesprek geweest bij VTL maar hier was het al vrij snel einde oefening. geen leerbedrijf=geen opleiding.

Toen ben ik begonnen met solliciteren....VEEL solliciteren. Helaas heeft dit na 4 jaar nog niks opgeleverd. Uiteindelijk ben ik via deze sollicitaties terecht gekomen bij het bedrijf waar ik hedendaags nog steeds mijn centjes verdien. In de productie sta ik elke week 40 uurtjes vol te buffelen. doosjes inpakken, pallets op stapelen. Ga zo maar door.

 

Ik was 18 toen ik mijn rijbewijs behaalt heb voor de auto. Mijn pleeg ouders en rij instructeur vonden dit helemaal top omdat ik het allemaal ineenkeer gehaald had en weinig lessen nodig gehad had. Echter ik vond het zelf niet zo'n super prestatie. Voor mij was dit stap 1 van een lange weg, een weg richting mijn papieren voor vrachtwagenchauffeur!

 

Ik heb op het MBO een paar (lees: veel) opleidingen verprutst. van 1 ben ik afgeschopt omdat ik soort van niet handelbaar was ( de opleiding was bouw en infra structuur, was vaak niet aanwezig en als ik er wel was, zat ik bij de opleidings coordinator omdat ik weer wat uitgespookt had (dit kon vanalles zijn, van het scherpschieten op triplex platen met spijkerpistool tot het vast spijkeren van mijn klasgenoot aan de tafel omdat hij in de weg zat, wel door zijn overall, niet door zijn lichaam)) Dit kwam omdat ik nergens echt mijn draai kon vinden. Mijn laatste opleiding was MBO niveau 4 ICT-Beheer. Ik had een super leuke klas maar helaas door prive omstandigheden moest ik er mee stoppen en kon ik terugkomen bij mijn huidige baas (heb er 2.4 jaar gewerkt met vast contract als beloning, half jaar naar school geweest en nu weer werkzaam bij dit bedrijf).

 

Uiteindelijk hier in de buurt heel veel kennissen opgedaan die werkzaam zijn als chauffeur, zo ook de baas van een bedrijf hier. Veel mee gesproken en als hij op ons bedrijf kwam en ik had pauze hielp ik hem ff mee met spanbanden opruimen of henger aankoppelen.

Deze man heeft er bij mij op in gehamerd om mijn best te gaan doen om alsnog op de een of andere manier mijn papieren te halen. Uiteindelijk heb ik een week of 6 geleden de stoute schoenen aangetrokken en naar de rijschool gebeld die vtl me een tijdje terug heeft geadvisseerd (was inmiddels weer afgewezen omdat ik te oud was). Hier met een hele aardige man gesproken en ik kreeg eigenlijk gelijk een heel mooi aanbod!

 

Op dit moment woon ik niet thuis (wegens omstandigheden heb ik geen contact meer met mijn moeder en stiefpa en mijn echte vader) en met de mensen besproken die ik nu om me heen heb. Deze zeiden eigenlijk meteen doen.

Oftewel, een week later zat ik na werktijd in de bus en trein richting de rijschool. Hier heel hartelijk ontvangen en met de beste man de weg uitgestippelt die ik ga bewandelen.

Boekjes netjes mee gekregen en uiteindelijk compleet onverwacht ook nog een les gereden in een daf xf105 dwars door leeuwarden! Ik kan geen emotie's uitbeelden via het toetsenbord maar geloof me als ik zeg dat toen ik na dat uur uit de truck stapte de tranen in me ogen stonden van blijdschap....Het begon nu echt!

 

Ik sprak met mijn rijinstructeur af dat ik die maandag zou bellen om af spraken te maken voor mijn theorie examens, en inderdaad, ik belde.

Een 3 weken later (vorige week vrijdag) kon ik terecht voor mijn eerste examen, RV1. 2 weken later (volgende week vrijdag) kan ik terecht voor RV2 en een week later ga ik voor cases (code 95). Ook heb ik meteen de afspraken staan voor de toetsen die nodig zijn voor code 95 (praktische toets en gesloten terrein proef). Deze zijn eind november en begin december.

Trouwens, ik ben vorige week ineekeer geslaagd voor het eerste theorie examen. Nu ben ik heel hard aan het leren voor theorie gedeelte 2 maar das toch een stuk pittiger dus ik ga na dit geschreven te hebben meteen weer in de boeken.

 

Het pakket wat ik bij de rijschool heb (en wat volgens de instructeur voldoende moest zijn) bestaat uit 15 rij uren voor C en 10 rij uren voor CE. Eigenlijk ben ik altijd een strever geweest, de beste resultaten uit mezelf te halen dus ook dit ga ik met man en macht proberen te halen haha. Tot nu toe ben ik nog nooit gezakt voor een verkeers examen dus dat wil ik liever zo houden maarja, zal ik zakken dan heeft dat zijn redenen.

 

Ik ga hieronder de verhalen bijhouden hoe het verder loopt met mijn opleiding, na de examens zal ik vertellen of ik geslaagd of gezakt ben en wat ik de volgende keer beter/anders kan doen. Ik hoop jullie hiermee te plezieren en de jongens die ook in opleiding zijn te kunnen helpen!

 

Voor nu, kruip ik weer in de boeken en zal ik zeggen, prettige avond iedereen!!!

 

Greets, 

Anton a.k.a Cobra902

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Succes met de rijlessen en de theorie.Je woont trouwens in een niet zo'n gunstige omgeving om werk te vinden.

Nee klopt daar heb je gelijk in!

Gelukkig heb ik al meerdere bedrijven die mij wel zien zitten. Eentje zit hier vlak in de buurt, leuk om ervaring op te doen maar verder niet super veel bijzonders. Andere zitten allemaal in het zuiden des lands (familie en kenissen van familie) dus dat moet wel te doen zijn. Zelf wil ik heel graah internationaal in het koel transport. Vooral bloemen en planten werk vind ik super. Ook het manouvreren met zo'n grote bak in straatjes wat net net past vind ikzelf een mooie uitdaging. Maar voor de rest. Ik hoop dit jaar nog mijn C te behalen en hopelijk ook CE. Dan kan het echt gaan beginnen! :D De echte droom is uiteraard eigen rijder of emigreren maar dat worden echt jaaaaarreeeeennn trajecten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zoo vandaag was de dag, examen 2 van de 3 theorie examens. Vroeg uit bed en nog even wat vragen doorgenomen en gelezen. Toen int autootje naar examen plaats (leeuwarden op de rijschool). En toen was het even afwachten, wat luitjes waren er nog niet. Uiteindelijk ging het om kwart over 1 los. Examen gemaakt (weer als eerste klaar van de 20 :() en toen even een peukje gerookt in afwachting op de uitslag.

Uiteindelijk kwam de instructeur met de uitslag. Zoals gewoonlijk eerst een 5 tot 10 minuten stilgestaan bij mijn naam en toen kreeg ik eindelijk het langverwachte te horen: "goed gedaan jongen, je bent geslaagd" en idd. Van de 50 vragen had k er 44 goed (minimale was 40 goed). Super blij meteen de nodige mensen geinformeerd (waaronder mijn broer, mijn grote voorbeeld) die al in zijn bedje lag in UK. Meteen de lessen ingepland, 3 november de eerste. Meteen 3 uur achter elkaar en van daaruit gaan we verder zien! Volgende week het laatste theorie gedeelte doen en dan gaan we verder met de praktijk! Super zin in en super spannend! Maar, we gaan er voor de volle 200% voor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zooo maar weer even een berichtje! Beetje laat maar goed, had gister ook wat te vieren he :D gisteren had ik mijn theorie examen zogenaamd "cases", dit is het theorie examen voor je code 95. Ik moest erheen met bus en trein, kon helaas geen auto lenen dus was werkelijk 2 minuten te laat :( (normaal was k altijd 20 minuten te vroeg) maar goed, gister morgen had k al even gebeld dat ik iets later kon komen en dat was een beetje twijfelachtig. Bij 5 minuten was het nog geen probleem, bij een 15 minuten wel (begrijpelijk). Laatste trein had iets wat vertraging dus daar ging mijn speling van 4 minuten. Aangekomen rennen naar de rijschool, buiten al id bewijs gepakt en de persoon binnen heeft me meteen begeleid naar examen ruimte. Gelukkig was de mevrouw nog aan het uitleggen en kon gelijk gaan zitten (gelukkig). Examen had ik 120 minuten voor...na 18 minuten klokte ik af en moest ik wachten op de uitslag. De vorige keren was er iemand van de rijschool die om de zoveel leerlingen even de uitslagen ging halen. Deze man was er echter niet dus moesten we echt allemaal wachten tot de laatste klaar was.....dat werd roken, bakje koffie, roken, bakje koffie enz enz. Ik had er een vrij zwaar hoofd in. Was ontzettend gespannen en zenuwachtig. De mevrouw komt binnen met de uitslagen en ik was als eerst aan de beurt en verrek....ik was geslaagd! Van de 45 vragen moest je er 34 goed hebben en ik had 39 goed! Onderweg naar huis weer iedereen op de hoogte gesteld en vooral de blijheid dat ik alle theorie in eenkeer gehaald heb was fantastisch! Maandag de eerste echte rijles (kan het weekend en de werkdag niet wat sneller :p) en dan is het tijd voor de nieuwe uitdagingen....de praktijk!. Nogmaals, ik hou jullie op de hoogte!!!

Groetjes, cobra902 a.k.a een super blije bijna-vrachtwagenchauffeur :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Goed bezig, gefeliciteerd!!

 

Die groene L was ooit bedoeld voor Oostenrijk in het pre-Euro-norm tijdperk en stond met name voor een geluidsisolatiepakket 'Lärmarm' was de letterlijke betekenis.

Bij mijn laatste nieuwe trekker in 2008 was dat (plastic) bordje op de gril al vervangen door een grote sticker in de la onder het bed, naar eigen idee wel of niet op te plakken  :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zooo weer even een berichtje van de student! Afgelopen maandag ben ik begonnen met het lessen, gelijk alle andere lessen ingepland en afrij examen (18 december moet het gaan gebeuren voor C :D). Lessen ging super goed! Alleen verwarde in het begin de koppeling met de rem....word moeilijk in zijn versnelling zetten :p. 2 uurtjes door leeuwarden heen geklapt. Breedte was soms nog ff lastig maar voor de rest, ging het super lekker haha. Ook merk je nu je weer aan het lessen bent eigenlijk wat je normaal fout doet met de auto :p ook wel leuk om mee te maken. We hebben het ook nog even gehad over CE en de planning is dat ik dit ga doen met bakwagen-wipkar. Dit schijnt iets makkelijker te zijn als oplegger en mijn rij instructeur gaf mij de tip (omdat ik beide wil gaan leren) om CE te doen met bakwagen en wipkar en dan voor nascholing van code 95 (die 35 uren per 5 jaar) vlak na het behalen van mijn CE nog een dag te gaan manouvreren met een oplegger. Dit leek mij een vrij verstandige zet omdat ik dan zowel bakwagen-wipkar als trekker-oplegger onder de knie krijg en ik heb meteen al wat uurtjes staan voor de verplichte nascholing.

Volgende week vrijdag mag ik weer rijden (duurt veeeeeell te lang :p) en dan hopen dat het net zo lekker ging als afgelopen keer!.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij wie les je ?

Weet ik welke auto's ik in de gaten moet houden :D :D :D

Hahahaha ligt eraan waar je woont :p

Maar heb toen ik wat jonger was al "leren" rijden van familie en vrienden. Dit was echter niet veel meer dan beetje trailers verslepen enz. En dat was altijd automaat dusja.... schakel gaat me redelijk goed af, behalve dat ik soms nog wel eens vergeet de stapelaar te verzetten -_-" moet ff automatisme worden.

bewerkt door cobra902
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De/het examen ( s ) al ingepland :D

Ik zal volgende week vrijdag eens goed opletten dan :ok:

Ik vind dat wel fijn! Bij mijn auto rijbewijs (behaald in joure ten tijde dat ik in pleeggezin woonde) wist ik het een 2 weken van te voren pas van "hmmm laten we ook maar eens examen plannen". Nu weet ik al wanneer ik les heb, hoelaat ik les heb, welke auto ik les en wanneer en hoelaat ik examen heb. Dan heb je echt een streven om jezeld te verbeteren. Aangezien ik een enorme strever ben (helemaal nu ik mijn theorie ineenkeer behaald heb) vind ik dit juist prettiger omdat k weet wanneer ik het moet kunnen.

Is helemaal goed! Ik rij van 16:00 tot 18:00 in een daf xf105 space cab. Bakwagen. Als je me ziet :p geef ff een knipper :p knipper alleen niet terug, vind de rij instructeur niet gepast

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Helemaal goed zal gewoon alle knollekes bezwaailampen en begrootlichten :D

 

Ik snap wel dat vooruit plannen en alles zeker weten prettiger aanvoelt

maar ik was maar wat blij dat ik niet aan strakke tijden gebonden was.

Vooral met CE want toen reed ik al en ik heb toch een paar keer wat

zaken om moeten gooien omdat files en afsluitdijkbruggen roet in het eten gooiden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Helemaal goed zal gewoon alle knollekes bezwaailampen en begrootlichten :D

Ik snap wel dat vooruit plannen en alles zeker weten prettiger aanvoelt

maar ik was maar wat blij dat ik niet aan strakke tijden gebonden was.

Vooral met CE want toen reed ik al en ik heb toch een paar keer wat

zaken om moeten gooien omdat files en afsluitdijkbruggen roet in het eten gooiden.

Hahaha is helemaal goed! Ik zal het in de gaten houden :D vooral die zwaailampen geven herkenning xD.

Ja precies, voor mij is het nu, ik werk 36 uur in de productie dus heb gewoon vaste werktijden. Ik weet wanneer ik kan lessen qua werk (wegens een tekort aan uren mag ik examens wel vrij nemen, lessen niet) en ik weet wanneer ik zon geweldig vrij briefje in kan vullen :p moet nu nog 2 dagen vrij hebben wegens praktische toetsen. Examen heb ik sochtends van 8:00 tot 9:30. Planning is om dan als k slaag snel naar boalsert gemeente huis te gaan, rijbewijs aanvragen (spoed offcourse) en dan weer werken.

Uiteindelijk zal ik volgens de geleerde in januari CE gaan doen ( moet ik wel slagen voor C) en het mooie is, mijn contract nu loopt tot eind februari dus het mooiste zou zijn dat ik begin maart al in de transport werkzaam kan zijn. Niet omdat mijn contract niet verlengd word maar meer omdat ik geen nieuw contract aan wil nemen. Maar we zullen zien, eerst die papieren halen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He cobra goed verhaal! Als ik jou was en t kan bij die rijschool zou ik lessen met de trailer en die manouvreerpunten later nog s met de wipkar doen. Ja t is net ff wat moeilijker maar er is veel meer werk met de oplegger dan op de combi dus die ervaringskilometers en t zelfvertrouwen tikken dan toch aan! T is voor de rijschool veel handiger in de planning als je voor de wipkar kiest maar ik zou gaan voor wat voor mezelf t beste is. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

He cobra goed verhaal! Als ik jou was en t kan bij die rijschool zou ik lessen met de trailer en die manouvreerpunten later nog s met de wipkar doen. Ja t is net ff wat moeilijker maar er is veel meer werk met de oplegger dan op de combi dus die ervaringskilometers en t zelfvertrouwen tikken dan toch aan! T is voor de rijschool veel handiger in de planning als je voor de wipkar kiest maar ik zou gaan voor wat voor mezelf t beste is. Succes!

Heey! Dankjewel! :D jaa ik dacht later ook van hmmm beter ga k met trekker oplegger want inderdaad niet elk bedrijf heeft een combi maar meestal wel trekker-oplegger combinaties. Maar goed, zo ver is het nog niet. Mag eerst nog mijn C binnen zien te slepen hahaha maar vol vertrouwen uiteraard :D btw, ik ben Anton :p cobra is me nickname :) ;)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden