[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

dagelijkse rust tijd


kevinr

Recommended Posts

Hey

 

 

Ik heb een vraag over de dagelijkse rusttijd van 11 uur die opgelegd wordt.

Is dit enkel als je uw dagelijkse rijtijd van 9 hebt bereikt ? 

 

 

Vb momenteel werk ik nog in loondienst maar zou graag volledig zelfstandig werken als chauffeur C met een vrachtwagen.

 

In loondienst heb ik natuurlijk vast dagritten en begin vanaf 07.00 tot +- 15:00 uur dus een werkdag van 8 uur met een totale rijd tijd van +- 4 u a 4,5 de rest is laad/lostijden

 

Als ik zelfstandig zou beginnen zou ik natuurlijk vroeger willen beginnen en iets langer willen werken per dag.

Nu stel ik begin om 05:00 uur morgens  en kom op het einde van de dag aan  +- 7,5 a 8 uur effectieve rijtijd maar daar bij komt dan ook nog de laad/lostijden is dit een dag van totaal+- 10 a 12 uur of mss meer. 

Moet je dan ook elf uur dagelijkse rusttijd nemen?

 

Want logisch gezien start mijn volgende dag terug om 05:00.

 

grtjs

kevin

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het is vrij simpel.

Hoe veel uur je rijdt is niet relevant voor de dagelijkse rusttijd.( je mag uiteraard maar maximaal 3x9 en 2x10 uur rijden in een week)

Als jij  elke dag om 5:00 uur 's morgens begint, kun je 3x per week werken tot 20:00 (15 uur dus)

Van 20:00 tot 5:00 de volgende dag, is 9 uur rust.

En 2x per week kun je dan maar tot 18:00 werken (13 uur)

Van 18:00 tot 5:00 is 11 uur rust.

 

Hoop dat het zo duidelijk is voor je.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ Klopt niet helemaal wat je zegt. Volgens de ArbeidsTijdenWet mag je maximaal 12 uur per dag werken. Wanneer je 1 uur of langer nachtwerk verricht mag je maximaal 10 uur maken. Als TS dus 's morgens om 5 uur begint heeft hij een vol uur nachtarbeid en mag dus max 10 uur dienst draaien. Begint hij om 5.05 uur dan mag hij 12 uur maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ Klopt niet helemaal wat je zegt. Volgens de ArbeidsTijdenWet mag je maximaal 12 uur per dag werken. Wanneer je 1 uur of langer nachtwerk verricht mag je maximaal 10 uur maken. Als TS dus 's morgens om 5 uur begint heeft hij een vol uur nachtarbeid en mag dus max 10 uur dienst draaien. Begint hij om 5.05 uur dan mag hij 12 uur maken.

Je haalt de rijtijdenwet en arbeidstijdenwet door elkaar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik haal ze niet door elkaar. Volgens de rijtijdenwet klopt het verhaal van Showfeur inderdaad. Maar je voldoet dan niet aan de arbeidstijdenwet. Die tijden gaf ik aan (had ik ook vermeld)

 

Je haalt ze wel door elkaar;als je volgens de arbeidstijden wet voor 5 uur begint mag je weliswaar maar 10 arbeidsuren maken( als je na 5 uur begint 12 uur,dat klopt) maar mag je volgens de rijtijdenwet nog altijd 15 uur achter elkaar bezig zijn( diensturen maken in de volksmond). :ja:  :ja:  :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Oftewel hetzelfde als ik aangaf. Misschien was ik niet helemaal duidelijk maar als je even terugleest staat er toch duidelijk dat ik aangaf dat het volgens de rijtijdenwet klopt maar niet volgens de arbeidstijdenwet.

 

 

Jij stelt t volgende:

 

 Als TS dus 's morgens om 5 uur begint heeft hij een vol uur nachtarbeid en mag dus max 10 uur dienst draaien. Begint hij om 5.05 uur dan mag hij 12 uur maken.

 

 

En dat klopt niet,je mag maar 10 uur "arbeid verrichten"en dat is wat anders als 10 uur "dienst draaien" 

Je mag voor t arbeidstijden besluit ook 15 uur dienst maken hoor,als je maar niet meer dan 10 of 12 uur arbeid verricht.

 

Dat je,ook als je 15 uur dienst draait,( ook al begin je om 7 uur) je maar 12 uur arbeid mag verrichten klopt wel

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dus is een aanzienlijk deel van de beroepschauffeurs één of meerdere keren per week in overtreding met hun 15-urige diensten, ook al nemen ze hun 2 uur pauze bij een diensttijd tussen de 13½ en 16½ uur (conform CAO).

Je kunt natuurlijk je tacho een paar keer vaker op rust zetten tijdens het lossen of laden om zodoende meer als 3 uur pauze te creëren, maar ook dat is niet geheel zonder risico.

 

Die overtreding van de 12 en 10 uur word niet geconstateerd bij controle van de schijf of digipas.

De overtreding word ook gemaakt tegen de arbeidstijden wet en niet tegen t rijtijden besluit.

 

Je zou dus i.d.d. de tacho meer op rust kunnen zetten tijdens laden en lossen,maar als t strebertje op t kantoor hier weer een reden in ziet om uren te "normeren"schiet t niet op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden