[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

discussie tussen de freelancers binnen mijn bedrijf


Recommended Posts

  • Forumlid

Hallo,

 

Ik heb een vraagje met betrekking tot de tachograaf.

 

Wij huren een paar ker per maand een vrachtwagen waar een freelancer vervolgens in rijdt. Nu is dit nooit meer dan 12 uur per week.

 

Ik was van mening dat ze allemaal wel een digitale kaart moeten hebben en deze moeten gebruiken. Ik hoef verder alleen het aantal km en de uren bij te houden.

Ik heb wel een digitale pas aangevraagd voor mijn bedrijf, maar heb deze nog nooit gebruikt (weet ook niet hoe).

 

Nu is de discussoe dat sommige zeggen de as niet te hoeven te gebruiken om de vracht uitsluitend uit spullen van mijn bedrijf bestaan.

 

Ik heb de volgende stelling, maar weet niet goed of die klopt:

 

- De spullen zijn van mijn bedrijf en de freelancers zijn geen onderdeel van mijn bedrijf, zij worden door ons ingehuurd. De freelancers zijn eigen baas en de spullen zijn dus geen onderdeel van hun bedrijf.

Bovendien is vervoer wel de hoofdactiviteit van de chauffeur:

 

 

Voertuigen, dan wel voertuigcombinaties met een totale toegestane maximummassa van ten hoogste 7,5 ton, die in Nederland eigen materiaal en uitrusting vervoeren, op voorwaarde dat dit vervoer niet de hoofdactiviteit van de bestuurder is, oftewel als de chauffeur kan aantonen per week minder dan 12 uur op zo’n voertuig te rijden.

 

 

Voor zover ik het begrijp op wat ik kan vinden op internet, moet men wel de kaart gebruiken, maar hoef ik hem niet uit te lezen, omdat de wagen niet van mij is.

 

Graag hoor ik wat jullie ervan vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Gelezen op Facebook.

Pas op collega’s! €25.000 boete in drie dagen bij dezelfde BAG-agent. Wij hebben jullie hulp nodig om dit bericht te delen. Wij willen deze incidenten kenbaar maken aan iedereen en dit bericht tot aan het hoofdkantoor van de BAG in Keulen laten komen.

Bij Travemünde-Lübeck is één agent actief die controleert of de tachograaf is aangemeld met de bedrijfspas. Dit is meneer Hoffman van de BAG regio Travemünde-Lübeck. Deze agent geeft je €375 per dag en hij geeft dit 28 keer, dus €375 x 28 en dit al 3 dagen achterelkaar. Antonio Oliveira doet dit werk nu 10 jaar en hij heeft dit nog nooit meegemaakt.

Vandaag, gisteren en eergisteren zijn drie collega’s beboet bij de ferry, omdat zij de bedrijfskaart niet (goed) ingelezen hebben. Dinsdag is als eerste een bedrijf beboet voor €9.475. Zij hebben sinds enige tijd een nieuwe trekker en zij zijn vergeten de tachograaf aan te melden met de bedrijfspas. Het tweede bedrijf van gisteren heeft de laatste keer bij het downloaden van de gegevens uit de tachograaf per ongeluk het bedrijf afgemeld. Dit bedrijf heeft meteen €8.337,50 moeten aftikken. Wij willen Van der Sluis Transport uit De Wijk bedanken dat wij hun naam hier mogen noemen. Het derde bedrijf heeft een nieuwe tachograaf laten inbouwen en is ook vergeten deze aan te melden met de bedrijfspas. Dit bedrijf heeft vandaag €8.117 ter plekke moeten betalen. De betreffende agent beboet je maximaal waar hij kan en wij vinden dit schandalig. Wij gaan dit bericht als nieuwsbrief versturen naar 12.000 mailadressen en vragen jullie dit bericht ook zoveel mogelijk te delen. Hier moet echt iets aan gedaan worden!

Collega’s, bekijk direct even of je goed bent aangemeld op dit moment. Laat jullie dit niet overkomen! Denk er verder aan bij het verwijderen van de kaart om het bedrijf niet per ongeluk af te melden in de tachograaf. Ook als je af en toe met een huurauto rijdt moet je de bedrijfspas inlezen en ook weer afmelden bij teruggave van de wagen. Dit zodat anderen niet op jouw bedrijfsnaam rijden. Zie onze notities in de link voor meer tips. Mochten jullie zelf goede tips hebben, dan horen wij die graag!

https://www.facebook...ortinNood/notes

Transport In Nood

Als ik dit goed lees moet je ook bij een huurauto de bedrijfspas aan-en afmelden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat is een BAG agent?

 

Controles worden toch uit gevoerd door het ILT?

 

Bron vermelding bovenstaand stuk:

 

http://transportpers.eu/content/2014/11/-25000-boete-in-Duitsland-in-drie-dagen-bij-dezelfde-BAG-agent

bewerkt door Podium Verhuur Haaglanden
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zolang je niet in Duitsland komt zal de BAG je niet controleren.

En zolang de huurtruck aangemeld is bij de verhuurder zou het goed moeten zijn, lijkt me niet dat die aangemeld moet zijn bij het bedrijf die hem huurt.

Ik heb een controle gehad met een huur trekker en de betreffende bagger heeft het er niet over gehad, wel over het veel zonder pas rijden, maar daar kwam ik mee weg omdat het huurcontract aangaf dat dat voor die tijd was gebeurt, misschien heeft het verhuur bedrijf een schrijven gehad, maar ik had de boel op orde.

bewerkt door Doornekamp33
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hier een pdf-je over hoe je moet omgaan met de tachograaf in een huurtruck.

 

http://www.casuutrecht.nl/bestanden/Prochuurdemo.pdf

 

En hier staat alles over de ontheffingen van een (digitale) tachograaf.

 

http://www.ilent.nl/onderwerpen/transport/bus/chauffeurs/wet_en_regelgeving/digitale_tachograaf/registratie_rij_en_rusttijden_door_een_tachograaf/

 

Niet iedere bestuurder van een vrachtauto hoeft een tachograaf te gebruiken. Er zijn een aantal internationale vrijstellingen en een aantal nationale vrijstellingen. Voor alle vrijstellingen geldt dat u deze niet hoeft aan te vragen. Als u voldoet aan de voorwaarde van de vrijstelling, dan is deze op u van toepassing.

 

Tijdens een controle moet u kunnen aantonen dat u aan de voorwaarden voldoet.

 

Let wel op dit laatste.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Jammer dat de regels zo onduidelijk zijn, bij de KIWA waren ze ook al zo vaag.

Ik ga ze maandag weer opnieuw bellen, net zolang totdat ik een antwoord heb dat duidelijk is.

 

Ik heb wel zo'n bedrijfspas, maar kan hem niet uitlezen.

 

 

Edit:

 

Op de KIWA website en via de telefoon zeiden ze dat het alleen noodzakelijk was om de bedrijfskaart te gebruiken als mijn bedirjf als hoofdactiviteit transport heeft.

Zo staat het ook op de website:

http://diensten.kiwa.nl/vergunningen/bedrijfskaart

 

Helaas spreken ze zich zelf ook constant tegen.

bewerkt door Podium Verhuur Haaglanden
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

Ik ga ze maandag weer opnieuw bellen, net zolang totdat ik een antwoord heb dat duidelijk is.

 

Ik heb wel zo'n bedrijfspas, maar kan hem niet uitlezen.

 

 

 

Misschien kan je beter rechtstreeks naar het IL &T,of de KLPD, gaan. Die zijn de controlerende personen. Het KIWA is alleen maar een veel te dure instantie die kaartjes uitprint.

 

En dat je niet je kaarten kan uitlezen is jouw probleem, niet die van hun..

 

Er zijn genoeg apparaten te koop waar je dat mee kan doen, dus dat is geen geldig excuus om het maar niet te doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

UIteraard, ik snap dat de verantwoording bij mij ligt. Het was meer om aan te geven dat ik het nog niet eerder heb gedaan.

Ik heb zelf ook een chauffeurskaart voor de BE combinaties, ik heb altijd de bonnetjes uitgeprint, maar begrijp dat dit niet voldoende is.

 

 

Ik heb het ILT gebeld, maar die verwijzen me naar het KIWA. Toen zij het me ook niet konden vertellen, wilde ik mijnkansen hier eens wagen.

bewerkt door Podium Verhuur Haaglanden
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik denk dat je ook beter een auto/busje van het IL & T (transportcontrole) of de KLPD kan aanhouden.

 

Dat zijn de heren (en dames) van de praktijk.

 

Niet een of andere telefonist(e) die voor serieuze vragen eerst het moet doorspelen naar een andere afdeling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan ze ook een email sturen met je verhaal/uitleg, ik heb hun zo al een aantal keer een vraag over de digitacho gestuurd en duidelijke antwoorden ontvangen.

 

 

Groetjes

Rob.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

 

Nu is de discussoe dat sommige zeggen de as niet te hoeven te gebruiken om de vracht uitsluitend uit spullen van mijn bedrijf bestaan.

 

Ik heb de volgende stelling, maar weet niet goed of die klopt:

 

- De spullen zijn van mijn bedrijf en de freelancers zijn geen onderdeel van mijn bedrijf, zij worden door ons ingehuurd. De freelancers zijn eigen baas en de spullen zijn dus geen onderdeel van hun bedrijf.

Bovendien is vervoer wel de hoofdactiviteit van de chauffeur:

 

 

 

Voor zover ik het begrijp op wat ik kan vinden op internet, moet men wel de kaart gebruiken, maar hoef ik hem niet uit te lezen, omdat de wagen niet van mij is.

 

 

 

Of je niet tachograafplichtig bent is discutabel.

Daarvoor moet je kijken in EU 561/2006.

In hoofdstuk I art 3 word daar op ingegaan.

 

Van wie die spullen zijn maakt niet uit,en het gaat er niet over dat die chauffeur,die freelancer in dit geval,minder dan 12 uur per week met jouw spullen rijdt,t gaat erom wat die chauffeur totaal per week rijdt( eventueel bij andere opdrachtgevers)

 

Volgens art 20.3 van hoofdstuk V van 561/2006 moet hij iedere opdrachtgever die hij heeft zijn gegevens ter beschikking stellen.

 

Anders was t makkelijk,als ie dan iedere dag bij een verschillende opdrachtgever minder dan 12 uur maakt zou hij toch iedere week nog iets van 66 uur kunnen rijden. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nou Rob,

 

Waarschijnlijk hebben ze dan gewisseld van busje, want ben al enkele malen aangehouden door zo vriendelijke mof. En die had toch echt een een VW transporter.

 

Misschien was het wel het zelfde busje, maar wel elke keer een andere bagger-vent.

 

De MAUT boeide ze niks, want die hoef je op de (nog) 402 niet te betalen. Dan waren ze wel 2 km verder op, op de A31 gaan staan.

 

Tachograaf is ook nog nooit naar gekeken. :angel:

 

Gewicht hadden ze meer aandacht voor. Maar omdat een ze ons nu 4 keer :D voor nop hebben mee genomen naar een weegbrug laten ze ons nu wel door rijden. En wij hebben nooit weegbonnen mee als we vanaf onze locatie in Recke komen. We hebben een weeginrichting op de laadschop en worden op de zaak ingewogen.  

 

Schijnbaar zijn die kosten voor de BAG als je niet te zwaar bent. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bedrijfskaart kun je niet uitlezen.

Je hebt echter wel een bedrijfskaart nodig om de tachograaf uit te kunnen lezen, 1 x in de 90 dagen verplicht.

 

Neem een combi-pakket......kun je alle bestuurderskaarten en tacho's uitlezen en opslaan op je computer.

Deze info ben je verplicht 5 jaar te bewaren (of 7 jaar..daar twijfel ik nu aan)

 

Succes

Groet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kleine correctie:

 

Bewaartermijn tachogegevens is 1 jaar voor inspectiedienst.

Die 7 jaar bewaartermijn geldt voor de belastingdienst indien je chauffeurs uitbetaald aan de hand van de tachogegevens,

dus gebruikt voor het berekenen van het salaris

 

Groet

bewerkt door vanrosmalen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hoe lees je zo'n ding dan uit? Ik snap dat je de kaart er dan in moet steken, maar hoe krijg je die gegevens dan op je pc? Of is dat hitte bonnetje genoeg als bewijs?

Die bonnetjes zijn niet echt veilig, beetje zon erop en ze zijn zwart.

 

Mijn chauffeurs zijn ondernemers, dus betaling gaat naar aanleiding van een factuur.

bewerkt door Podium Verhuur Haaglanden
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Uitlezen bijvoorbeeld met http://www.rs-roadsoft.nl/index.php/video/rs-digivu-plus-5

Ze hebben diverse pakketten.....hoe duurder, hoe meer mogelijkheden.

Ook chauffeurspassen zijn uit te lezen.

casu.nl is ook een groot bedrijf dat programma's verkoopt

 

Jij blijft als bedrijf die eigenaar is van de wagen, verantwoordelijk voor wat er met die wagen gebeurd !!

 

De papieruitdraai voldoet niet echt.

Dit is eigenlijk alleen als noodoplossing bedacht dat als je chauffeurspas defect is bijv.

Dan maak je toch eind van de dag een uitdraai van de uren.

Zet de naam van chauffeur erop, incl geboortedatum en nummer rijbewijs.

Dit is dan eigenlijk de ouderwetse ronde tachoschijf 

 

Je doet eigen vervoer..dus geen transportvergunning nodig...dus je mag zzp-ers laten rijden

Maar je chauffeurs dienen zich wel aan de rijtijdenwet te houden.

En dat kan gecontroleerd worden met de chauffeurspas

 

Hoop dat je hier wat aan hebt

Succes

Frank

bewerkt door vanrosmalen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat kan je HIER mee doen.

DAn is die van Van Rosmalen wel stukken goedkoper.

http://www.rs-roadsoft.nl/index.php/Oplossingen/Pakketten/RS-Basis-DigiVU

 

169 euro tegenover 500 euro.

 

 

De rijtijdenwet komt wel goed, meestal zijn de ritten niet langer dan 1 a 2 uur.

In en uitladen is nog altijd het meeste werk.

bewerkt door Podium Verhuur Haaglanden
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Niet perse goedkoper.

 

Je moet vooral vergelijken WAT er uitgelezen word.

Er zijn programma's die zelfs de snelheid bijhouden van de truck !!

En andere programma's geven je automatisch aan wanneer je een overtreding hebt gemaakt en wat deze gaat kosten bij controle.

 

Dus...geen appels met peren vergelijken  :angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

UIteraard, maar al die gegevens heb ik niet nodig.

 

In de samenwerkingsovereenkomst, wordt overeengekomen dat alle overtredingen voor rekening van de chauffeur komen.

 

Ben nog even aan het zoeken naar een zo goedkoop mogelijke oplossing. Ik gebruik het misschien 1 keer per maand.

 

Ik heb nog een goedkopere opite gevonden:

http://www.tachoshop.nl/logiverttest/index.php?item=digidownpc&action=article&group_id=10000008&aid=36&lang=NL

bewerkt door Podium Verhuur Haaglanden
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden