[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Dagelijkse rust


debroodman

Recommended Posts

  • Forumlid

Het enige probleem waar je tegenaan kunt lopen als je op deze manier werkt is dat je met meer dan 10 rij-uren 'per dag'  komt te zitten. Bijvoorbeeld van 03.00-13.00 maak je 9 rij-uren, daarna je 9 uur rust. Om 22.00 ga je weer verder met een rijperiode van 4½ uur en hebt dus zo 12½ rij-uren in een blok van 24 uur.

 

 

 

 

13,5

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je mag i.d.d meerdere keren beginnen binnen de 24 uur,zodat je best eens een keer voor een zevende keer op een periode van 6 x 24 uur kunt  beginnen.

Maar,,,,,, je mag maar 3 keer per week je dagelijkse rust inkorten naar 9 uur,de resterende moeten 11 uur zijn.

Stel: je maakt 3 diensten met 9 uur,dan maak je ineens een dienst van maar 4,5 uur en neemt dan weer een dagelijkse rust,deze moet dan 11 uur zijn,en de rest van de week ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja, dit mag.

Er word wel eens gezegd dat je niet twee keer een dienst mag starten binnen de 24 uur, maar dat staat nergens vermeld in de rij-en rusttijdenwet.

Wél dat men na iedere dagelijkse rustperiode van minimaal 9, resp. 11 uur met een nieuwe rij-periode aan mag vangen, of dat nu na een dienst van 4 of van 14 uur is doet niet ter zake.

Je wekelijkse rust mag niet later aanvangen dan 6 x 24 uur na het einde van je laatste wekelijkse rust.

In principe zou je dus meer dan 6 diensten per week kunnen maken op deze manier hoewel dat praktisch haast niet voorkomt.

Het enige probleem waar je tegenaan kunt lopen als je op deze manier werkt is dat je met meer dan 10 rij-uren 'per dag'  komt te zitten. Bijvoorbeeld van 03.00-13.00 maak je 9 rij-uren, daarna je 9 uur rust. Om 22.00 ga je weer verder met een rijperiode van 4½ uur en hebt dus zo 12½ rij-uren in een blok van 24 uur.

Normaal zou dat geen problemen moeten geven, echter volgens sommige forumleden kan dat met name in Frankrijk voor moeilijkheden zorgen. Ik heb er zelf echter geen ervaring mee.

 

 

Niks geen blokken van 24 uur hoor Pierre,niet voor de rijtijd i.i.g.

 

In art 4 -k)( van 561/2006) staat letterlijk: 

 

k) "dagelijkse rijtijd": de totale bij elkaar opgetelde rijtijd tussen het einde van de ene dagelijkse rusttijd en het begin van de volgende dagelijkse rusttijd of tussen een dagelijkse en een wekelijkse rusttijd;

 

 

Die( 6) blokken van 24 uur is enkel en alleen de maximale,totale , tijd tussen t einde van de ene en het begin van de volgende wekelijkse rusttijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...
  • Forumlid

Goedemorgen,

Ik snap het nu. Die '24 uur' heeft dan met het Arbeidstijdenbesluit te maken?

Als ik de volgende diensten draai:

Maandag 05:25 - 20:10 en 9u15 rust

Dinsdag 05:25 - 19:55 en 11:05 rust

Op woensdag om 07:00 start en eindig om 20:00, om donderdag 05:15 weer te starten.

Dan heb ik toch 2x verkorte rust en 1x normale rust?

2x >13u gewerkt en 1x 12:45. Ik moet dus nog minstens 1x max. 13diensturen maken, en max. 1x verkorte rust.

Doe ik hier iets fout?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden