[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Tachograaf vraagje


nnndoh

Vraag

  • Forumlid

Sorry, zet deze Noob vraag even bij de beginners zoals ik :-)

 

Tijdens mijn werkdag rijdend tussen de supermarkten en de DC, zit ik ook een beetje met de tachograaf te spelen om hem ook wat beter te begrijpen.

Netjes op arbeid als ik gaat lossen, op pauze als ik bij de dc bent , om te compenseren :-p

.

Als ik op het pijltje naar beneden druk krijg ik een scherm te zien, waar je links boven ziet hoeveel rijtijd je er al op hebt zitten, daaronder arbeid ? dacht ik?

 

Rechtsboven het aantal minuten pauze wat ik in die 4,5 uur maximaal rijtijd erop hebt zitten.

 

Nu mijn vraag, horen die minuten niet afgerond te worden naar hele 15 minuten, of 30 ? vorige week en vandaag zag ik dat hij op 43 minuten stond terwijl ik aan het rijden was.

Als ik hem dan bijv 5 minuten op pauze zet, wordt na ongeveer 2 minuten weer alles op Nul gezet,

Volgens het apparaat mag ik dan weer 4,5 uur rijden.

 

Klopt dit wel? of zie ik dit allemaal verkeerd?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

I know, maar heb ook een simulatie programmaatje op de computer, als ik daarmee speel, rond hij de tijd wel af naar de hele 15 min, en daarna 30...

en niet 43 min

 

Die 43 min is denk ik bij elkaar embalage lossen en dokje verder weer laden voor de volgende klant.

 

 

Anders gevraagd. in plaats van op arbeid zetten, doe ik niets en hij springt automatisch op pauze.

Ik ga 20 minuten lossen, hoort hij dan niet terug te springen naar 15 min? want het lijkt dat als ik de 2 de keer op pauze laat staan ik nog maar 25 min pauze hoeft te nemen alvorens hij weer op Nul springt.

bewerkt door EduardNL
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Je moet rusten tijdens lossen bij supermarkt werk. Je zet de truck op rust, dan stel je de wekker van je telefoon in op 15 min en ga je lossen.

Na 15 min piept je tellefoon, loop je even naar voren en zet je hem op arbeid....

Dit kun je ook doen voor 30 min, maar dan ben je meestal al net klaar...

 

Op DC kan wel, maar geen collega is blij als jij voor het dok blijft staan te rusten, bij een winkel kun je nog even een bakkie pakken.

 

Maak voor je vertrekt een pauze plan. Een rit leeuwarden - zwolle - amsterdam - zwolle red je niet in 4,5 u. Maar zwolle - amsterdam - zwolle ook niet in 4,5u.

Als je in zwolle 15 min pakt en in amsterdam 30, dan ga je vanaf amsterdam met een vers rijblok van start. Pak je echter in zwolle 45min omdat je hem niet tussentijds op arbeid zet en je bent binnen 45 min weg uit amsterdam, dan kom je met rijtijdenblok dat in zwolle is gestart niet meer in zwolle. Dit was een van mijn eerste ervaringen met dat digitaal ding en staat daarom in mijn geheugen gegraveerd.

 

En ja een gemiddelde tachograaf ronde de minuten naar beneden af. dus 44 minuten en 50 seconden wordt 44 minuten en dus geen 45. Helaas zijn deze dingen traag van begrip, je zet het contact aan, pijl naar beneden en het duurt paar minuten voordat ze de actuele rusttijd laten zien... Dit is ook mede de reden dat ik ze tijdens het lossen mijn rust draai. Ik heb geen zin om na een bak koffie en een babbel ergens onderweg met een stijve nek te zitten kijken of ik al genoeg rust op de minuut heb gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nu mijn vraag, horen die minuten niet afgerond te worden naar hele 15 minuten, of 30 ?

Ja dat hoort wel, de nieuwe tachografen doen dat wel.

vorige week en vandaag zag ik dat hij op 43 minuten stond terwijl ik aan het rijden was.

Als ik hem dan bijv 5 minuten op pauze zet, wordt na ongeveer 2 minuten weer alles op Nul gezet,

Volgens het apparaat mag ik dan weer 4,5 uur rijden.

Klopt dit wel? of zie ik dit allemaal verkeerd?

Klopt niet. Eerste digitale tachografen houden geen rekening met de volgorde van eerst 15 dan 30 minuten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^  inderdaad Je zal nog een "oude"digitale tacho hebben.  Bij de nieuwe generatie zal je rijtijd pas op nul springen als je eerste pauze tussen de 15 en 44 minuten is  en je 2de pauze > 30 minuten is.  Een onderbreking < 15 minuten kan nooit als pauze tellen. Zowel voor de rijtijdenwet niet en ook voor de arbeidstijden wet niet.

 

 

Edit: 20 minuten pauze is 20 minuten pauze. Het zou voor chauffeurs mooi zijn als je 20 minuten pauze pakt en er wordt maar een kwartier gerekend.  ;)  Maar uit bovenstaande reacties begrijp ik dat het dus wel voorkomt dat de tacho zelf afrond??

bewerkt door zoetwatermatroos
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Precies !!

Het heeft geen zin om 20 minuten uit je neus te eten......er word maar 15 minuten als pauze gerekend.

Jammer maar die 5 minuten heb je niks aan.

 

Veel erger is het als na je 29 minuten en 29 sec. weer aan het rijden bent !

Dan is je 2e pauze gewoon 0,0 en een foutregistratie op je kaart.

Leuker kunnen we het niet maken....makkelijker ook niet  ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dat de tacho als er 43 min pauze op staat je na een andere stop van 2 minuten pauze op 45  gaat kan niet, ook een oude tacho telt de pauze pas na 15 min.

Onderste (activiteiten)teller begint en als die op 15 staat gaat de bovenste (pauze)teller van 0 op 15 en telt door met de onderste.

Bij mijn oude tacho is 3 x 15 ook 45min (jammer alleen dat bij controle dat niet telt)

Maar voor een chauffeur is ook de dagelijkse rijtijd belangrijk, waarom is dat niet te zien voor de gebruiker.

Er wordt wel op bekeurd, maar je moet stilstaan voordat je in het menu je rijtijd op kan zoeken ( en dan moet je nog rekenen om eruit te komen)

Leuker kunnen we het niet maken......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dat de tacho als er 43 min pauze op staat je na een andere stop van 2 minuten pauze op 45  gaat kan niet, ook een oude tacho telt de pauze pas na 15 min.

Onderste (activiteiten)teller begint en als die op 15 staat gaat de bovenste (pauze)teller van 0 op 15 en telt door met de onderste.

Bij mijn oude tacho is 3 x 15 ook 45min (jammer alleen dat bij controle dat niet telt)

Maar voor een chauffeur is ook de dagelijkse rijtijd belangrijk, waarom is dat niet te zien voor de gebruiker.

Er wordt wel op bekeurd, maar je moet stilstaan voordat je in het menu je rijtijd op kan zoeken ( en dan moet je nog rekenen om eruit te komen)

Leuker kunnen we het niet maken......

 

( en dan moet je nog rekenen om eruit te komen)

Heb een vdo en als je gaat naar display chauffeur 1 en dan aantal malen op oke drukt dan kan je doorscrollen naar beneden (een heel eind) dan kom je uiteindelijk bij de totale rijuren uit....

 

Maar inderdaad bij stilstaande auto en best wel een heel gedoe. Bij de stoneridge in Scania staat de totale rijtijd in vierde regel op display in dashboard (vdo ondersteund dit niet)... zo zou het overal moeten zijn..

Huidige rijblok en totale rijtijd is toch wel crusiale informatie!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Precies !!

Het heeft geen zin om 20 minuten uit je neus te eten......er word maar 15 minuten als pauze gerekend.

Jammer maar die 5 minuten heb je niks aan.

 

Veel erger is het als na je 29 minuten en 29 sec. weer aan het rijden bent !

Dan is je 2e pauze gewoon 0,0 en een foutregistratie op je kaart.

Leuker kunnen we het niet maken....makkelijker ook niet  ;)

Hoe slim ben je dan...........?speel op zeker en doe 16/31of 46 minuten.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Daarom vermeld ik het even..........

Ik denk dat iedereen wel zo slim is hoor  :zegtniets:

ach ja een leermoment. Heb zelf een keer netjes half uur pauze gemaakt, dutje gedaan, wil weer gaan rijden kom ik er achter dat ik tachograaf nooit op pauze heb gezet......toen maar printje gemaakt en vermeld.... Dat gebeurt je maar een keer...
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

fotootje van vandaag toen ik hem voor de 2de keer op pauze had staan. eerste keer in ridderkerk lossen , ongeveer een half uur, daarna in sliedrecht laden , 29 min?

 

2015-03-28%2011.43.08.jpg

 

 

en 3 minuten later

 

2015-03-28%2011.45.34.jpg

 

 

Zodra ik weer ging rijden sprong alles weer op Nul

 

 

Wat is de tijd linksonder? is dat van 2 dagen rijden? want heb deze week alleen gisteren en vandaag gereden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

vorige week alleen de zaterdag, mag aanstaande vrijdag en zaterdag weer :)

Alleen vlees-trolly's mogen van mij wat groter in afmeting, dingen donderen te snel om als je een container van de laadklep aftrekt en de  trolly over het hoofd ziet die er achteraan kwam rollen :/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Daarom vermeld ik het even..........

Ik denk dat iedereen wel zo slim is hoor  :zegtniets:

  

dat is totale rijtijd afgelopen 2 weken....

in jou geval dus 2 dagen ;)  als je daarvoor je 48 uur hebt gehad  :D

Wekelijkse rust is 45 uur...aaneen gesloten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Maar moest die 41 minuten niet afgerond worden naar 15 min? omdat het mijn eerste "rust " was op de dag?

want na mijn 2de rust van 32 minuten, maakt hij er in totaal 1 uur 13 minuten rust van.

bewerkt door EduardNL
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Oke, ik voer me 2de rust in na die 41 minuten, wat gebeurd er na 5 minuten, worden de 41 minuten  46 minuten ? of moet ik voor het geval 25 minuten langer wachten ( 2de rust pauze minimaal 30 minuten) voordat ik weg rijd? wil ik me aan de regels houden.

Of springt na die totale rust van 46 minuten alles weer op NUL zodra ik gaat rijden? wat natuurlijk niet goed is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Telt door....dus 46 minuten in jou geval.

Maar denk inderdaad aan dat pauze mag verdelen in 1 x 15 en 1 x30 minuten, waar die 30 als laatste MOET zijn.

Dus in jou geval 41 + 30 staat hij op 1 uur en 11 minuten, minimaal !!

Als je daarna gaat rijden ...springt de pauze inderdaad weer op nul.

Dat is correct.....want je mag nu weer een blok van maximaal 4,5 uur rijden.

 

Tenminste...als ik het allemaal goed heb maar dat word wel gecorrigeerd door iemand  ;)

bewerkt door frank501
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden