[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Hoe best rijden met een Citytrailer


Rossifan

Vraag

Hallo beste chauffeurs. Ik heb een vraagje. Na 6 jaar met bakwagen gereden te hebben ben ik verandert van werk. Ik zal nu vanaf maandag op stap gaan met een meesturende eenassige Citytrailer van 13,60m. En ik heb een beetje schrik van de uitzwaai. Ik dacht dat dit allemaal wel zou meevallen, maar ik lees hier zo van die verhalen op het forum. Ik dacht dat een citytrailer juist gemakkelijker ging zijn dan een 3 asser waar ik ook ervaring mee heb. Het heet dan ook citytrailer ,effectief gemaakt om in de stad te rijden waar er dan juist veel garkeerde auto's staan. Het is niet logisch dat dit dan juist gevaarlijker is in de stad dan een gewone 3-Asser oplegger.

Wat is nu eigenlijk dat beste manier om een bocht te nemen met een citytrailer om de kans dat je een auto ramt zoveel mogelijk te beperken? Het probleem is ook dat je dit niet ziet in de spiegels. Voel of hoor je dat als je iets geraakt hebt?

Alvast bedankt voor jullie tips. Ik wil men job echt goed doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

24 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Stuur overpakken dan heb je de juiste stuur snelheid. Als je te snel stuurt of zoals bij een starre 3 Asser zo lang mogelijk rechtdoor gaat op een kruispunt en op het laatste moment en stuur volledig omgooit, ja zwiept er wat.

Als ik ergens links moet en er is een voorsorteervak en ik vertrouw het niet, zet ik hem op 2 banen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Gewoon de bochten scherper insturen !

Dus eigenlijk alsof je er geen trailer achter hebt zitten !!

Het probleem is dat je met scherp sturen (starre 3-asser op laatste moment opgooien) de uitzwaai wel heel erg groot maakt.

En dat is echt niet nodig.

Je kunt door je stuurwiel zelfs netjes strak om een geparkeerde auto sturen....je trailer volgt de bocht keurig.

Is een beetje moeilijk uit leggen maar als je het meemaakt weet je wat ik bedoel.

 

Dus......probeer te rijden alsof er niks/weinig achter je hangt !

(en vooral opletten met achteruit rijden.....maar dan kun je ook handig misbruik maken van je stuuras)

Succes en laat je niet gek maken !! Bij twijfel..uitstappen en kijken.

bewerkt door frank501
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hallo beste chauffeurs. Ik heb een vraagje. Na 6 jaar met bakwagen gereden te hebben ben ik verandert van werk. Ik zal nu vanaf maandag op stap gaan met een meesturende eenassige Citytrailer van 13,60m. En ik heb een beetje schrik van de uitzwaai. 

13.60m  is in mijn ogen ook nie echt een cittytrailer.

Cittytrailer is meer een oplegerke van 9 a 10 laadmeter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

je hoeft geen rekening te houden met het feit dat je langer bent als een bakwagen.....omtrend het stuur gedrag...

 

je moet zeker niet langer door rijden om de trailer om een hoek te trekken...

 

want aangezien dat een een stuuras eronder zit...komt die er vanzelf wel eromheen..

 

omdat je bakwagen gewent bent.....zal het allemaal wel meevallen..

 

gewoon goed kijken als je weg rijd....en als je op de weg zit....naar het stuurgedrag van je oplegger...

 

het rijd inderdaad heel anders als een 3 asser...:D

 

je moet echt meer binnendoor gaan rijden.....zeker als een alleen een 3 asser gewent bent LOL

 

das mijn ervaring........de 1ste keer bij mij....was.....dat je ineens niet meer zo goed bent ...als dat je gewent was met teruguit zetten LOL

 

maar das zo voorbij....je leert terwijl je werkt :D

 

mooi toch...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Dit zegt veel... Niet uithalen, maar geleidelijk insturen (of bijna geheel rechts gaan staan) en je merkt dus niet aan de auto als je iets relatief kleins omver rijdt!

Al zal de voetganger die die lantaarn op z'n pet krijgt daar anders over denken.

 

En vergis je niet: qua insturen en uitzwaaien verschilt de trailer uit het filmpje niet veel met 'n enkelasser, die configuratie stuurt strak als 'n scheermes heb ik ervaren.

 

 

https://www.facebook.com/video.php?v=1632513046982491

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Zoals die op het fimpje hierboven maakt de fout door links te gaan staan. Normaal zou je dit met een starre trailer doen. Met een stuuras gewoon zorgen dat je rechts langs de stoeprand blijft.

 

Ik heb juist het andere probleem. Ik rijd altijd met deze combinatie maar heel af en toe hangt er een starre 3 assige 13,60 achter de eerste 2 uurtjes is het net of ik geen rijbewijs heb. Zo voelt het tenminste voor mezelf.

 

dafke.jpg

 

En voor de oplettende kijker er hangt inderdaad een kooiaap achter wat het soms nog wat spannender maakt :angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast transploft

13.60m is in mijn ogen ook nie echt een cittytrailer.

Cittytrailer is meer een oplegerke van 9 a 10 laadmeter

Inderdaad een 13,60 meter oplegger met 1 gestuurde as, is veel lastiger rijden dan een 13,60 meter met 3 vaste assen. Waarom??? Omdat het stuurpunt van een 3 asser verder naar voren staat (het stuurpunt ligt boven de middelste as), en van die 1 asser, ligt deze......... Juist boven de enkele as, die dan meestal ook nog verder naar achteren staat.

Door rijervaring leer je vanzelf de mogelijkheden, maar ook de onmogelijkheden van zo'n lange enkelgestuurde oplegger. Bij de Blokker reed ik vroeger ook met zo'n lange oplegger, maar dan met een vaste as, pffffff was een ramp met strak sturen..... Echt niet meer van deze tijd

bewerkt door transploft
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Moet je hiermee achteruit gaan rijden, lachen man

 

post-1195-0-63828400-1430667425_thumb.jp

 

vooruit is het een perfect ding. waar de trekker langs gaat, komt de kar erachter aan.

 

 

13.60 city ook mee gereden. Uitzwaai van een meter, maar stuurde krapper dan een 13.60 2 asser gestuurd. 

Die 2 asser had dan weer een uitzwaai van een halve meter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Heb in 1986 met een voorganger van een citytrailer gereden, die naam is pas later gekomen.

Op een gegeven moment kon ik op plaatsen komen waar ze met de bakwagen problemen hadden LOL

O, ja.... in de inrij/leerperiode is maar 1 reclamebord in Doetichem gesneuveld bij het iets te krap de bocht door (kont zwiept echt wel uit).

 

Maar, TS, ga met het spul eens op een redelijk rustige plek op een P terrein, of gewoon op een rustig industrie terrein eens oefenen....

Je staat versteld wat zo'n city kan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

och ik heb een betonnen paaltje omver gehaald met 1 van de achterwielen tijdens voorzichtig optrekken na een bochtje achteruit in een straatje.

terwijl ik nog dacht, heel voorzichtig naar rechts sturen ivm de uitzwaai............achterwiel doet 2 keer zoveel draaien als wat ik met de stuur doet.

 

ik rijd met 2 assen waarvan 1 gestuurd. stuurt verder wel prima moet ik zeggen.

bewerkt door EduardNL
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Alleen bakkers rijden met een 1 asser 13-60 city trailer  :cool:

 

Toevallig zag ik gisteren zo een lange bakkerstrailer, met de as helemaal achteraan. Heb je met de deze trailers geen problemen of zwaaien deze juist erg uit? Bij onze standaard eenassisge trailers zit een behoorlijke achterover bouw ivm de onderschuif laadklep. Hier moet je goed rekening mee houden als je bv dubbel geparkeerd of in een laad/los haventje met palen ernaast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Hoe minder achteroverbouw hoe minder uitzwaai  ;)

Bij de vorige werkgever begonnen met (de oer-) city's van 'n meter of tien lang en de as bijna helemaal achteraan; dat zijn die dingen waarmee je bijna meer kunt dan met 'n bakwagen. Die draai je om een paaltje heen of was het 'n speelgoedauto.

 

Bruynzeel Keukens uit Bergen op Zoom heeft ze nóg compacter voor z'n vervoerders: dat lijkt een iets verlengde standaard bak van een bakwagen met 'n as er onder. Voor gewone steunpoten is geen (draai)ruimte en dat zijn dus klappoten geworden. Eigenlijk een kruising tussen afzetbak en trekker/trailer.

 

Dat terzijde: de maandag overleefd Rossifan? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Valkje

Je bent een bakwagen gewend, dus zal je ook heel vlug wennen aan een city.

Alleen maak niet de fout om te denken dat je met een city ook door elke straat kan als een bakwagen....

Das de belangrijkste les die ik je meegeef.... :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Valkje

Nu heb ik dat filmpje even bekeken, maar de bestreken baan fluctueert nogal.

Bij mij is wiskunde nog altijd, als je in het begin al een cm afwijkt, dan kom je beroerd uit op 13 meter lengte.

Dus of dit nu echt zuivere wiskunde is.... :confused:

 

Neemt niet weg dat het een geinig filmpje is om naar te kijken.

bewerkt door Valkje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Nee hoor, zoek maar eens op You Tube op Peter Appel: staan veel meer instructiefilmpjes op van hun. Niet alleen voor PA-chauffeurs interessant en ook niet alleen op het gebied van autotechniek.

Het voorbeeld van Lientje past perfect in dit topic en daar gaat het om volgens mij. Heeft weinig met sponsoring te maken.

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Hoe minder achteroverbouw hoe minder uitzwaai  ;)

Bij de vorige werkgever begonnen met (de oer-) city's van 'n meter of tien lang en de as bijna helemaal achteraan; dat zijn die dingen waarmee je bijna meer kunt dan met 'n bakwagen. Die draai je om een paaltje heen of was het 'n speelgoedauto.

 

Bruynzeel Keukens uit Bergen op Zoom heeft ze nóg compacter voor z'n vervoerders: dat lijkt een iets verlengde standaard bak van een bakwagen met 'n as er onder. Voor gewone steunpoten is geen (draai)ruimte en dat zijn dus klappoten geworden. Eigenlijk een kruising tussen afzetbak en trekker/trailer.

 

Dat terzijde: de maandag overleefd Rossifan?

Hallo, ja het ging eindelijk redelijk vlot. Veel beter dan ik gehoopt had. Het is een beetje oppassen voor de uitzwaai. Het is inderdaad meer de rijstijl van een bakwagen dan dat van een 3-asser oplegger. Dank U wel iedereen voor de tips. Ik heb er heel wat aan gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Valkje

En bij twijfel....

Uitstappen en kijken...

Klinkt stom, ik rij zelf 25 jaar en stap gewoon uit als ik het niet vertrouw...

 

Dan maar stomme en ongeduldige gezichten dan dat ik op de zaak kom met tekst en uitleg en een schadeformulier...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik heb bij een transportbedrijf gewerkt als nachtchauffeur en daar kreeg ik gelukkig van alles mee. Alle asconfiguraties voor een standaard trailer heb ik wel mee gehad. En ook wij hadden een 13,60 enkelasser. Tering, wat had dat kreng een uitzwaai!!

 

Het mooiste vond ik de twee-assers rijden. Daarmee kon ik op de gekste plekken komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden