[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Klopt dit? (50k te weinig chauffeurs 2015)


Gast Vladimir21

Vraag

Gast Vladimir21

Zag deze artikel, er staat dat er ongeveer 50.000 chauffeurs te kort is in 2015. Maar klopt dit wel? Als er zoveel chauffeurs te kort waren dan neem ik aan dat veel bedrijven gratis cursussen zouden aanbieden  code95/rijlessen etc.

Of is  het al opgelost door buitenlandse chauffeurs? Zelf ben ik 21 en ga natuurlijk binnenkort werken dus als het zou kloppen zou ik makkelijk een baan kunnen krijgen zelfs zonder ervaring?

 

 

http://www.nu.nl/economie/2276928/chauffeurstekort-bijna-50000-2015.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0

Haha...Ja, toen was de propaganda-beweging ook al druk in de weer, om middels het soob-fonds zogenaamde opleidingen op te zetten.

Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk

bewerkt door routier
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Goede chauffeurs wel, misschien een x aantal.

Maar lang geen 50.000, dat verhaal is hetzelfde gebleven in de 24 jaar dat ik in het transport zat

en niet 1 van mijn bazen had ooit problemen om aan chauffeurs te komen.

Hetzelfde verhaal als "de wereld vergaat op 24 noemmaareenmaand" .. ook dat

komt elk jaar terug.

 

Dat gezegd hebbend zijn de reacties van b.v uitzendbureaus wel wat positiever

als je ervaring hebt, nu willen ze je wel inschrijven, een jaar geleden hadden ze

je enkel nodig als je iets heel gespecialiseerds kon en 12 jaar oud was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

nog maar een keer mijn verhaal 

11,5 jaar bakwagen gereden dus niet onervaren ,ben wel al bijna 43 

 

januari dit jaar e bij c gehaald ,en dan sta je dan met 0,0 ervaring ,

geen enkel bedrijf gaat met je in zee zomaar 

 

het is dus echt een kwestie van een kans krijgen ergens ,ik had via een uzb een enkel ritje voor een charter met een bakwagentje 4 maand na behalen e rijbewijs.

via dat ene ritje bleek dat hij wel een chauffeur kon gebruiken en opleiden ,

 

ik mocht toen koppelen voor verbrugge en laden voor verbrugge 

toen mocht ik hem een week vervangen op zijn eigen wagen

 

toen had ik genoeg zelfvertrouwen en gevoel ervoor om mezelf CE chauffeur te durven noemen

dit heeft in een baan geresulteerd in de winkeldistributie op de  trekker oplegger

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Zag deze artikel, er staat dat er ongeveer 50.000 chauffeurs te kort is in 2015. Maar klopt dit wel? Als er zoveel chauffeurs te kort waren dan neem ik aan dat veel bedrijven gratis cursussen zouden aanbieden  code95/rijlessen etc.

Of is  het al opgelost door buitenlandse chauffeurs? Zelf ben ik 21 en ga natuurlijk binnenkort werken dus als het zou kloppen zou ik makkelijk een baan kunnen krijgen zelfs zonder ervaring?

 

 

http://www.nu.nl/economie/2276928/chauffeurstekort-bijna-50000-2015.html

Ja klopt. 

Die bewering werd gedaan op basis van de cijfers die pensioenfondsen geven mbt. de aantallen mensen die op een bepaald moment , op een bepaalde leeftijd zullen gaan uittreden. De piek voor de transportwereld wordt in 2016 verwacht en is zich nu al aan het opbouwen.

Een goed verstaander leest daarvoor nauwkeurig de inhoud van de vacature-teksten ter werving van chauffeurs.

Werd de inhoud daarvan in eerdere jaren gekenmerkt door o,a,; "Zonder ervaring niet nodig te reageren" en "Geen 9 tot 5 mentaliteit" en "Bereid zijn tot (regelmatig) overwerk" en "Werkweken van 50 tot 60 uur zijn geen uitzondering" , daar lees je nu meer en meer; "Wij zoeken Fulltimers, Parttimers, Gepensioneerden", en "Mogelijkheid tot fulltime en parttime dienstverband (tot zelfs een precisering van urenaantallen, 8, 24, 32 of meer per week), en "Met uitzicht op een vast dienstverband" enzovoorts enzovoorts.

En inderdaad, ook wordt er nu veel vaker door de werkgever c.q. het uitzendbureau de mogelijkheid aangeboden om jou op hun kosten je Code95 bij te laten werken of te laten halen.

Zo zal het nog maar even duren en we zullen ook weer veel vacature-teksten zien verschijnen waarbij de werkgevers c.q. uitzendbureaus maar zeker ook uitkerende instanties zullen gaan aanbieden het hele opleidingstraject voor de toekomstige chauffeur te gaan betalen (voorschieten dat is want terugbetalen zul je middels een 2-jarig contract op basis van 9 euro bruto per uur).

Goed blijven opletten en lezen dus !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

....

....middels een 2-jarig contract op basis van 9 euro bruto per uur).

,,,,,

En dan zijn er nog lieden die durven te beweren dat de malaise veroorzaakt wordt door "goedkope" oostblokkers???? :zegtniets:

 

Lekker volhouden, heren!

 

En is die 35 uur bijschaving nu nog niet middels de CAO geregeld??? :zegtniets:

bewerkt door Murphy
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Goede chauffeurs wel, misschien een x aantal.

Maar lang geen 50.000, dat verhaal is hetzelfde gebleven in de 24 jaar dat ik in het transport zat

en niet 1 van mijn bazen had ooit problemen om aan chauffeurs te komen.

Hetzelfde verhaal als "de wereld vergaat op 24 noemmaareenmaand" .. ook dat

komt elk jaar terug.

 

Dat gezegd hebbend zijn de reacties van b.v uitzendbureaus wel wat positiever

als je ervaring hebt, nu willen ze je wel inschrijven, een jaar geleden hadden ze

je enkel nodig als je iets heel gespecialiseerds kon en 12 jaar oud was.

Tja, ook dit is een waar verhaal maar wel eentje die wat beter verklaard zou kunnen worden.

Dat het verhaal van 'tekorten aan chauffeurs' al 20 of 30 jaar de ronde doen of steeds terugkeren klopt op zich wel. In zowat iedere beroepsgroep komt dat eens in de zoveel jaar wel voor. Een goed voorbeeld daarvan is nu het 'tekort aan bouwvakkers' nu omdat het nu weer zo aantrekt in de bouw.

Dat die 'tekorten' ook daadwerkelijk nooit echt zijn voorgekomen zou kunnen liggen aan o.a. het feit dat de transportondernemers er op wat voor manier dan ook er steeds weer in slaagden eventuele tekorten te voorkomen. Een ander zou kunnen zijn dat het achteraf gesproken eigenlijk best heel erg meeviel met die verwachte 'tekorten'.

Blijkbaar glipte de transportsector iedere keer weer als een paling in een emmer snot door de voorspelde problemen.

Ook hier geldt dat nieuws en berichtgeving de zwaarte van het probleem zeer bepaald (zie ook het Syrische vluchtelingenprobleem nu).

Dus wanneer er vanuit de sector zelf maar weinig over bericht wordt, dan kunnen we rustig stellen dat het 'probleem' eigenlijk best wel reuze meevalt.

Maar zoals altijd worden wij en allemaal wel weer eens ingehaald door de feitelijke omstandigheden die dan ineens een heel andere betekenis gaan geven aan het 'probleem' (zie nog maar eens het vluchtelingenprobleem). 

De feitelijke omstandigheden in de transportsector worden nu bepaald door de statistische cijfers van pensioenfondsen. En die signaleren aanstaande tekorten omdat er binnenkort meer chauffeurs zullen uitstromen dan dat nieuwe chauffeurs zullen instromen (Routier noemde een jaarlijks aantal van een paar honderd jonge nieuwe chauffeurs die hun groot rijbewijs halen maar dat daarvan lang niet alle nieuwe chauffeurs ook daadwerkelijk achter het stuur zullen kruipen. Een paar honderd per jaar dus).

Deze laatste feitelijke ontwikkeling heeft nog even wat tijd nodig om bij het algemene publiek in te zinken (zoveel nieuwswaarde heeft het nog lange niet). Du moment dat de transportsector zelf aan de bellen gaat lopen trekken en het groot in de publiciteit gaat brengen, ja dan wordt ons , het algemene publiek duidelijk dat er potver de potver vééls te weinig chauffeurs zijn, dat er vrachtwagens stil staan, ondernemingen op de fles gaan en ga zo maar door.

En tot die tijd kunnen de wantrouwige critici rustig blijven beweren dat het reuze meevalt met die tekorten want immers , het was al eerder wel eens voorspeld maar nooit uitgekomen. Kom even zeg... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Een paa honderd nieuwe chauffeurs klopt al niet,

ik zie Berend Knol hier heel wat afrijden, en dit is Noord Nederland,

er zou theoretisch gezien geen werk moeten zijn.

In Heerenveen rijden ook zat lestrucks, en als er alleen hier in Leeuwarden al

4 rijscholen hun rondjes rijden moet er toch instroom genoeg zijn.

 

Ik blijf erbij, dat tekort verhaal klopt niet, heeft nooit geklopt, en zal voorlopig ook niet kloppen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Een paa honderd nieuwe chauffeurs klopt al niet,

ik zie Berend Knol hier heel wat afrijden, en dit is Noord Nederland,

er zou theoretisch gezien geen werk moeten zijn.

In Heerenveen rijden ook zat lestrucks, en als er alleen hier in Leeuwarden al

4 rijscholen hun rondjes rijden moet er toch instroom genoeg zijn.

 

Ik blijf erbij, dat tekort verhaal klopt niet, heeft nooit geklopt, en zal voorlopig ook niet kloppen.

Nog maar eens; Tijd zal het ons leren. 

En tot die tijd kan iedere cynicus blijven volharden in zijn standpunt.

 

En ook hier kan de vraag wel even gesteld worden die jij niet stelt bij jouw constatering van de vele lesauto's en aspirantjes in Noord-Nederland; Hoeveel van die aankomende gupjes belanden dan ook daadwerkelijk op de bok ?

Ook voor veel rij-scholen geldt dat ze op hele smalle marges hun omzetjes draaien. Ook de rijscholerijwereld ontkwam eerder en tegenwoordig niet aan economische crisis-ellende. Vandaar bv. ook die hele grote blijdschap van hun vorig jaar toen wettelijk toegestaan werd dat net-niet kleuters met 16 en half jaar al met lessen mochten beginnen.

Nog geen 10 jaar geleden konden we een plotselinge groei van éénpitters zien ontstaan in die rijscholenwereld en ook daarvan stierven velen binnen een jaar een zachte dood. Diezelfde blijdschap mochten we ook zien toen de grote uitzendbureaus het hele chauffeurspakket aan jou gingen aanbieden met een 2-jarig contract. Zij de aanwas van nieuwe leerlingetjes en het geld, zij (mijn) de arbeid tegen lage kosten en als kers op de taart ook nog even het geïnvesteerde lesgeld weer terug krijgen middels datzelfde 2-jarige contract. Iedereen blij......... (ik ook hoor, eerst wel....).

 

En of die malaise nou wordt veroorzaakt door onze collega-Oostblokkers (Murphy) tja, daar kunnen wel lang over blijven doordiscussiëren. Maar ook hierin een aanwijzing te zien dat 'we' het met ons eigen 'volk' niet kunnen oplossen dat is, het chauffeurstekort. En uiteraard daarnaast (niet vergeten) zijn de heren (en dames) transportondernemers ook de domsten niet als het gaat om kostenbesparingen en het uitvinden van sluip en kruiproutes om die kosten zoveel mogelijk te kunnen beperken. En heeee!!! Kijk daar dan !! Er is Europese wetgeving die het ons mogelijk maakt buitenlandse chauffeurs in te mogen huren !! :-)... Geweldig !

Sterker nog , we mogen daar in die Oostbloklandjes ook wel 'zusterbedrijfjes' opzetten en die jongens dan ook gewoon betalen naar de regelgeving daar !

Potver... Ik word er emotioneel van ... , zo mooi... Lang Leve Euro...a dinges.. !!

bewerkt door jdinverbazing
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast transploft

Mocht ik maar, dan ging ik gelijk......... Helaas ben ik wel bang, dat ik dan een financieel probleem krijg......... Voor het grote plezier zit ik niet meer achter het stuur. Het is dat ik als 54 jarige niet meer terug de autotechniek in kan. Daar heb ik ooit voor geleerd. Maar daar is in die 37 jaar zoveel in veranderd, dat ik hooguit nog auto's mag poetsen.......... LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

50.000 lijkt mij wat veel, hoeveel chauffeurs werken er eigenlijk in het transport, zou volgens mij 90% met pensioen moeten gaan de komende jaren.

Er werken 166.000 chauffeurs in de transport (in Nederland).

Daarvan gaan er dit jaar en volgend jaar volgens de statistieken van het Pensioenfonds voor de Transport 55.000 chauffeurs met pensioen (volledig of in deeltijd).

Als de observatie van bovenstaande pensioenfonds(-en) en die van Routier klopt, dan halen zo'n elk jaar slechts een paar honderd 'nieuwe' chauffeurs' hun groot rijbewijs.

En van die paar honderd nieuwelingetjes stappen er tientallen uiteindelijk dan toch niet op de vrachtwagen.

U ziet de rekensom.

Nu nog even afwachten of dit scenario zich ook daadwerkelijk gaat voltrekken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Klopt Ger, ook ik heb een rijbewijs nodig en digipas, maar als er 166.000 alleen in het beroepsgoederenvervoer zitten en er daar de komende tijd ruw gezegd 30% met pensioen gaan, hoeveel zijn dat er dan in het eigen vervoer, als dat er "maar" 25000 zijn word het tekort alleen maar groter als men het beroeps vervoer niet aantrekkelijker maakt voor de medewerkers.

Ik ben ook niet voor niets overgestapt, ook al als ik bij De Rooy was gebleven ik die stap niet had gemaakt, maar soms moet je je prive leven voorrang geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Een paa honderd nieuwe chauffeurs klopt al niet,

ik zie Berend Knol hier heel wat afrijden, en dit is Noord Nederland,

er zou theoretisch gezien geen werk moeten zijn.

In Heerenveen rijden ook zat lestrucks, en als er alleen hier in Leeuwarden al

4 rijscholen hun rondjes rijden moet er toch instroom genoeg zijn.

 

Ik blijf erbij, dat tekort verhaal klopt niet, heeft nooit geklopt, en zal voorlopig ook niet kloppen.

 

Nee, klopt zeker niet.

 

Er zijn hier regio Utrecht ook behoorlijk wat rijscholen met les trucks, en als die geen klanten hebben, zie je ze ook niet rijden.

Dus even meneer Google geraadpleegd: http://www.cbr.nl/cbrinfo.pp?newsid=838

 

Het aantal praktijkexamens voor de vrachtauto © was in 2014 (9.129) ongeveer gelijk aan 2013 (9.059). Het aantal praktijkexamens voor de bus (D) was iets lager: 1.004 in 2014 tegenover 1.076 in 2013. Het aantal theorie-examens dat de divisie CCV heeft afgenomen voor vrachtauto (C-rijbewijs) en bus (D-rijbewijs), is elf procent hoger dan vorig jaar. Deze stijging, als gevolg van een voorzichtig herstel van de economie, vond vooral plaats in de laatste maanden van 2014. Dit kan erop duiden dat de vraag naar praktijkexamens in 2015 verder zal toenemen.

 

 

Volgens het CBR is het aantal praktijkexamens in 2014 voor de categorie C:  9129

Gemiddeld slagingspercentage schijnt 60-65 procent te zijn.

Dan heb je toch al gelijk ruim 6000 (weliswaar C) chauffeurs in een jaar.

Ook kun je zien dat de verwachting is, dat het aantal praktijk examens C, in 2015 met 11 procent zal stijgen.

Jaarlijks kun je dan ruwweg 6500 potentiële chauffeurs er bij hebben.

Een deel zal afhaken en uiteindelijk niet op de bok belanden, maar ik schat dat je toch wel een aanwas van zo'n 4000 chauffeurs zult hebben.

 

Jammer dat er geen cijfers over de categorie CE zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hoeveel het er exact zijn die beroepschauffeur worden weet ik natuurlijk ook niet.

Maar met ruim 9000 praktijkexamens in 2014, zullen er eerder een paar duizend zijn, dan een paar honderd.

Zoals gezegd, het is jammer dat er geen cijfers bekend zijn van de CE examens, dan krijg je denk ik een wat duidelijker beeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Klopt, die cijfers heb ik ook gezien.

Toen waren er 175.000 mensen meer met alleen een C rijbewijs 

Er zitten natuurlijk hele grote groepen bij die het E rijbewijs gewoon cadeau kregen, tot 1984

En er was altijd een grote groep die het C rijbewijs in het leger haalden, toen er nog een dienstplicht was.

Jammer dat er geen cijfers van 2014 zijn.

Ik denk dat het aantal mensen met CE rijbewijs nu een stuk minder is, ondanks dat de bevolking sinds 2006 met een half miljoen is toegenomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het getal van 166.000 chauffeurs is gebaseerd op 'aanwezige' en vooral ook 'actieve' chauffeurs.

Zoals er heel veel mensen zullen rondlopen met een CE rijbewijs maar daar niets mee doen , zo zijn er bv. ook veel docenten met een 'slapende bevoegdheid' en dat wil zeggen dat zij of niet werkzaam zijn in het onderwijs of domweg een heel ander beroep zijn gaan uitoefenen. 

De bevoegdheid echter blijft wel je leven lang geldig. Het rijbewijs daarentegen moet om de zoveel jaar even verlengd worden op het Stadhuis of Stadskantoor.

 

Als beroepsgroep zijn de chauffeurs in Nederland een van de grootsten en dat werd een aantal jaren geleden nog met veel trots vermeld door deze en gene hotemetoot, minister en andere belangrijke belanghebbenden in de wereld van de Transport.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden