[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Testdag STL


rbouwman

Vraag

Goedendag,

 

Ik heb een vraag,

 

Ik heb mijzelf aangemeld voor het project van de STL voor 2000 nieuwe vrachtwagen chauffeurs en ben door de eerste selectieronde heen gekomen.

 

Nu word ik eerdaags uitgenodigt voor een testdag, daar krijg ik een capaciteiten test, rijvaardighedentest etc. Heeft iemand ervaring met dit soort dingen, ik wil graag een beetje weten wat me te wachten staat die dag.

 

Alvast bedankt,

 

Groet,

 

Robert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 1

vanmiddag testmiddag gehad,  zijn 3 testen van 90 minuten:  een capaciteitentest (stuk persoonlijkheidsgedeelte, stellingen, patronen, rekensommen etc), een viennatest (is reactievermogen en figuren zien / vergelijken), en rijtest

 

Heb je de uitslagen ook meteen gekregen, lees: ben je er goed doorgekomen/"geslaagd"?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

nog voor kerst hoor ik het...

 

mocht ik er niet doorheen zijn, dan ga ik zeker voor C / CE rijlessen nemen..

 

Rijtest ging redelijk,  een bakwagen met 12 versnellingen (lage / hoge bak)  + nog eens de halve schakels voor minder touren....(dus de Plus versnellingen.....)     (als je het begrijpt)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Een testdag, voor chauffeur, in welke vorm dan ook  :confused:

 

Ok, ben niet bekend met een heeeeeeeleboel vormen van transport !

 

 

Weet na 41 jaar  (auwe lul.(( hauw je muihl Harry)...)....effe denken............2e ) klopt....pfiewww) wel dat je min of meer.....(jaaa, roept u maar)   'schik' (ja, en nu snapt de helft uit het westen het niet meer) je beroep als 'hobby' moet zien..... LOL

 

En daar is nix/niets mis mee.

Wil je dat:overgewaardeerd, totaal onderbetaald (gezien je verantwoordelijkheden) en bovenal, buiten iedere vorm van begrip in de huidige 'maatschappij'vorm' gedoe wat men: beroepschauffer noemt beginnen/uitbreiden............

 

Vooral doen !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik ben daar wel voorstander van. Laat de potentiele werkgever eerst maar eens zien wat de kandidaat op papier kan. Er rijden al zat mensen in de rondte die hun rijbewijs niet waard zijn.

 

Ik ben ook een groot voorstander van een mentor chauffeur binnen een bedrijf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik vind het ook wel goed dat een kandidaat moet laten zien wat hij/zij kan en wat hij/zij wil.

Dat ze weten waar ze aan beginnen.

Dat ze weten wat het beroep in houd.

Dat ze weten dat het geen 9 tot 5 baan is.

Dat niemand de garantie kan geven dat je binnen je 40 uur in de week blijft.

Dat het ze niet in dank wordt aan genomen als ze het beroep naar hun hand proberen te zetten.

Dat ze dan grote problemen met hun planner krijgen.

 

Als ik op een fb site een klaagzang lees van een chauffeuse in opleiding,

omdat ze examen geld moest terug betalen aan de opleiding omdat ze ziek was toen ze theorie examen moest doen  :stom: .

Ziek zijn kan gebeuren maar als de reden is dat je te misselijk bent omdat je net zwanger bent dan denk ik bij mijn zelf  :eek:  :eek:

Waar is zo iemand mee bezig. Weet die wel waar ze aan begint? 

Die weet niet wat het beroep in houd!!!! en weet niet wat het is om een kind te verzorgen. 

En zo zijn er nog wel meer voorbeelden van collega's waarvan je denkt.... die had beter een ander beroep kunnen kiezen.

Als iemand dan echt chauffeur wil worden en het geld ontbreekt dan is dit een hele mooie manier om toch aan je rijbewijzen te kunnen komen.

 

Ik denk wel dat je vooral bij bedrijven aan de gang kunt met winkeldistributie. 

En jaar daar hangt een kaartje aan dat er 6 of 7 dagen in de week gewerkt wordt en daar teken je voor.

Dat DC's al meer 24 uur per dag open zijn. Daar zal ook het chauffeurs te kort komen.

Maar als je door je opleiding/ STL  tijd heen bent dan heb je een berg ervaring en de goede chauffeurs komen makkelijk aan een andere baan.

De mooie en beter banen waar je anders alleen via een goede kruiwagen binnen kunt komen.

 

De echte chauffeurs komen wel zonder al te veel moeite door zo'n testdag heen lijkt mij.

En als een chauffeuse dan toch kinderen wil, weet dan dan je dit beter een jaar of wat uit kan stellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Lientje,

 

mee eens met je verhaal,  dan vraag ik me alleen af wat bepalende factor is op zo'n testdag:  de rijstest, intelligentietest of reactievermogentest....

 

Neem aan dat rijstest voor een groot gedeelte mee zal wegen....(om te zien of je ruimtelijk inzicht hebt).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik denk dat ze naar het complete plaatje kijken.

Als ze met gratis opleidingen gaan strooien zullen ze wel proberen de krenten uit de pap te halen.

Dus mensen die gemotiveerd zijn en geen 9 tot 5 mentaliteit hebben. Het rijden is een kwestie van wennen en routine. Ik denk dat ze meer kijken nnaar de instelling van de kandidaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik heb even gekeken wat een Vienna test nu is. Hier vind ik voorbeelden en 2 YT filmpjes heb ik even bekeken. Op zich niet moeilijk lijkt mij, al vind ik de tijd om een afbeelding te bekijken wel erg kort.. Misschien dat die iets versneld is zodat de video beter doorloopt.

 

http://www.psychologischtesten.nl/c-561262/vienna-test-system/

 

Test: Wat neem je waar in het verkeersbeeld?

 

Test: Risicobepaling in het verkeer

 

 

~~

 

Ik vind van mijzelf dat ik over een goed ruimtelijk inzicht beschik.. als ik door de voorruit of in de spiegel kijk..

 

Echter, laatst heb ik nog een test gemaakt voor AHOnline.. waarin ruimtelijk inzicht mede door het beantwoorden van onderstaande plaatje(s) werd beoordeeld. Nou, dát vind ik dan wel een uitdaging.. ben daar niet de beste in..

 

711a856a70cf5fcf0ad407b57b32fa03_medium.

 

Wat mij, verder uit die test, nog wel bijbleef.. is de vraag hoe je een dode hoek het beste verkleint.. Ik weet niet exact de vraag meer.. er waren er meerdere met dat thema. Het ging om een voorsorteervak voor rechtsaf.. met een gescheiden fietsstrook (on-onderbroken lijn) met de vraag waar je dan het beste in dat vak kon gaan staan voor het verkeerslicht.

Ik haf aan de linkerzijde van het vak gekozen.. omdat je daarmee, naar mijn idee, het grootste blikveld in de spiegels hebt op rechts.. 

Het liefst zet je dat fietspad natuurlijk 'klem' indien dat voertuigtechnisch kan ...

 

Ik heb de rijtest bij AHOnline, met een Crafter bakwagen ff Utrecht in (omgeving Lombok), met goed gevolg afgelegd.. Prikte hem bij terugkomst in 1x 'tegen het dok aan' ;) .. Toch kwam ik niet door de finale selectie.. men schatte in dat ik het zware werk niet aankon.. .. :zegtniets:

~~~~

 

Wat betreft zwangerschap.. tja, zo lezend denk je al snel 'waar begin je aan'.. Misschien is dat wel zo.. aan de andere kant.. voor welk theorie examen moest ze op? Als het voor D is.. is dat misschien wel parttime? Of er is een vader die de mogelijkheid heeft om zorgtaken meer uit te voeren dan moeder. Is een keuze.

Zelf heb ik ervaren dat je werk en privé niet altijd optimaal kan afstemmen. De moeder van mijn kind bleek ook zwanger te zijn bij de start van een nieuwe job. In de zorgomgeving nog wel.. Werd ook niet gewaardeerd.. geen risico nemen en dus binnen proeftijd er weer uit..  :mad:

 

Tja, kennelijk had ik 'goed zaad' ;)  dat het zo snel ging (of de vrouw een mega goed ei, kan ook..). Sneller dan verwacht.. wél een keuze om het nu te doen.. want die stokken rammelden wel in combinatie met opklimmende leeftijd.. Woonomgeving was in orde (eengezinswoning intussen..) Etc..Etc...

 

En ach, nu zes jaar later is alles weer anders..  en ben ik best bereid / snap ik dat een 9 tot 5 baan er in transport niet in zit.. Da's ook geen probleem op de dagen dat ik geheel 'vrij' ben voor een werkgever, ook in bepaalde weekenden. In andere weekenden ben ik dat dan weer niet..  Verder snap ik ook wel dat ik niet op de dinsdagmiddag bij school kan staan.. zoals ik nu doe. Toch, enig overleg en planning in beschikbaarheid hoop ik wel te vinden..

 

~~~~

 

Dat de opleiding 'gratis' is.. ten dele misschien.. Het lijkt mij inderdaad 'zuur' als je een groot stuk spaargeld investeert in de hele reutel.. terwijl een ander daar een fractie voor betaald en dat beiden op zoek gaan naar een baan in dezelfde vijver.. Misschien denkt de werkgever wel dat hij met de opleidingsovereenkomst een werknemer langer kan binden..  iemand die het met eigen geld betaald heeft kan eerder op- of overstappen indien blijkt dat het werk niet bevalt.. Dat kost dan ook weer 'geld' bij de werkgever..

bewerkt door Durashift
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Heren,

 

Vanmiddag gebeld,  ik ben door de selectie heen,  in januari begin ik met de opleiding tot vrachtwagenchauffeur met baangarantie..

 

Je wordt in januari (als het goed is) bij een bedrijf geplaatst die ook aangesloten is bij het SOOB fonds...

Verdere info volgt als ik meer weet hoe dit traject er precies uit gaat zien....

 

gr,

Alex

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Zo, ik heb de testdag (dagdeel) ook doorlopen...

Wat ik eerder (hierboven) al schreef (vermoedde).. Tijd (tekort) was voor mij wel van toepassing op de theorie onderdelen..

De testen zijn afkomstig van leverancier Meurs HRM.

 

Zo'n testdag is inderdaad in 3 blokken van 90 minuten verdeeld, een indeling die wat mij betreft wat evenwichtiger verdeeld kan worden.

 

Mijn dag begon met een aantal testen, de 180 vragen om een beeld van je persoonlijkheid te krijgen.. vervolgens iets met anagrammen en ook de rekentoets. Getallen achter elkaar waarin je het verband moest ontdekken. Telkens kreeg je (voor ieder onderdeel) 2 oefenvragen. Bij de rekentoets kreeg je de tip om de getallen op papier uit te schrijven. Dat werkte wel voor mij, al kost dat ook meer tijd..

 

Je krijgt per vraag een bepaalde tijd (seconden) welke aftelt. De laatste 20 seconden (zoiets) wordt de tekstregel rood.. (van blauw) maar mij viel dat niet op. De blauwe kleur was voor mij scherper dan dat rood.. (rood had op z'n minst vet gedrukt moeten zijn naar mijn mening). Kortom. vooral bij de rekenvragen heb ik een aantal antwoorden niet kunnen geven doordat de tijd op was maar ik op mijn papier wél het juiste antwoord gehad zou hebben (als ik de meerkeuze antwoorden zo bekeek..). Klote.

 

De tijd voor de betreffende testonderdelen (binnen het blok van 90 minuten) loopt ook niet gelijk volgens mij. Ik had op mijn scherm nog 6 minuten voor de test die ik aan het maken was.. toen werd verzocht de zaal te verlaten omdat de tijd verstreken was. :mad:  Hierdoor heb ik het theorie onderdeel 'rijvaardigheid' niet kunnen maken.

 

Vreemd ook dat de software adviseert om, áls je even pauze wilt nemen, dit te doen tussen de verschillende onderdelen.. Dat deed ik dus.. even naar de wc.. maar had dat (gezien de tijd) misschien niet kunnen doen.. Ik was niet enige die tijd te kort had, met mij nog een andere man. Wij zaten met zijn vieren.. dus dat is 50%.. Lijkt mij niet 123 aan de individuele persoon te liggen..

 

Wat mij ook niet hielp was de herhaalde toeter die ik hoorde.. In het pand was ook een heftruck cusus bezig en kennelijk was een onderdeel 'zoek de claxon en druk hem in'.. Kennelijk werd ie veelvuldig gevonden.. :mad: :mad: :mad:  Irritant voor mijn concentratie..

 

~~~~~~~~

 

Vervolgens het onderdeel 'reactievermogen'.. Achter een scherm zitten, een apart toetsenbord met gekleurde knoppen.. en 2 voetpedalen..

Eerst plaatsjes kijken en aangeven wat je ziet. Precies dat plaatje met de Skoda (hierboven) heb ik ook gezien. Dit onderdeel ging wel. 

 

Bij de echte reactietest ging het moeizaam.. Ook hier eerst een 'oefen' fase.. maar die werd bij mij telkens afgebroken omdat er teveel fouten werden geconstateerd..

Tja, ik ben kleurenblind en de kleur groen op het scherm kwam voor mij in de buurt van de gele kleur van een knop op het toetsenbord..

Maar goed, je wordt er niet rustiger van als je telkens de cursusleidster erbij hebt.. om je systeem te herstellen.. :(

 

Ook in deze test weer allerlei 'figuurplaatjes' waarbij je de juiste afbeelding moet zoeken..

Echt hé.. alsof men denkt het ruimtelijk inzicht (wat je in de praktijk moet beoefenen) achter een beeldscherm perfect kan meten... :confused:

 

Kortom, na deze 2 onderdelen had ik er wel de pé in .. en dan moest het 'leuke' nog beginnen natuurlijk.. Het rijden met een vrachtauto!

 

Nou, overall gezien ging dat best goed.. Ik vond het verbazingwekkend hoe 'wendbaar' de auto was.. Het was slechts een bakwagen..

Vooraf, tijdens de eerste 10 minuten dat de instructeur zijn voorbeeld rijstijl gaf benadrukte hij dat rustig zijn, niet 'doorduwen in de versnellingsbak' enz. erg belangrijk is.

Mooi dacht ik, rust is een goede competentie van mij..

 

Dus.. ik mocht achter het stuur.. en ik dacht toch de juist pedalen te beroeren.. Zo breed was de voetenbak in de Volvo niet, dat dacht ik wel. Ik mocht wegrijden.. maar had dus de voet op het rempedaal.. en de cilinders kwamen dus netjes tot stilstand.. :stom:

 

Okay.. nieuwe poging.. en daar reed ik op weg voor een rondje door het havengebied in dat 'o zo mooie Noord-Holland' :cool:

 

Iets was ik , héél lang geleden,  ook wel geleerd heb.. 'het klaar zijn voor de bocht' was hier ook sterk benadrukt.. Maar ja, toch een beetje verleerd.. en dus een keer in z'n vrij de bocht in gestuurd.. dan merk je inderdaad het gewicht wat de auto rechtuit wilt doorduwen. Het is ook even wennen.. kwam er wel een beetje in.. en mocht tot slot een bochtje achteruit.

Nog wel 'blind'.. :eek: 

Maar, dat ging prima.. in een mooie vloeiende lijn de hoek om.. :ja:

 

~~~~

 

Eind van de week is de uitslag.. verwacht er niet veel van.. ik kan mij niet voorstellen dat een kandidaat doorgelaten wordt die best wel wat vragen en zelfs een testonderdeel gemist heeft, hoe goed het oordeel / aanbeveling van de rijinstructeur ook mag zijn dat ik wel aanleg heb om het besturen van een vrachtwagen te kunnen leren.

 

~~~~~~

 

Tijdens een koffiebreak liet een vertegenwoordiger van STL zich ontvallen dat de selectiecriteria voor deze ronde van het sectorplan ook wat strikter is dan de voorgaande periode... Toen was het toch meer 'iedereen die het wil kan meedoen'' Nu is geschiktheid een sterker wegingsfactor, begreep ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nou, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

 

Ik mag op voor mijn vakbewaamheid. :banaan:

 

Voor de rijtest had ik een GO. Iets wat ik wel verwacht had.

De taaltest was ook goed doorlopen.

Capaciteitentest was prima.

Reactievermogen was voldoende (viel mij mee).

 

 

Dus, nu aan de bak en op zoek naar een werkgever die nieuwe aanwas kan gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Middag Durashift,

 

 

Zit in zelfde fase als jij,  ook ik heb een "GO"..

Valt nog vies tegen om te solliciteren,  heb er een kleine 50 gestuurd,  maar meeste bedrijven zeggen, eerst papieren, dan kijken we verder,   of ze hebben geen mensen nodig....

 

gr,

Alex

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Bij Peter Appel kunnen ze chauffeurs van STL gebruiken.

Winkeldistributie,

 

Ik denk dat er wel meer bedrijven zijn die winkeldistributie rijden mensen kunnen gebruiken,

dus kijk eens bij een DC in de buurt als die er is, welke transportbedrijven daar rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Middag Durashift,

 

 

Zit in zelfde fase als jij,  ook ik heb een "GO"..

Valt nog vies tegen om te solliciteren,  heb er een kleine 50 gestuurd,  maar meeste bedrijven zeggen, eerst papieren, dan kijken we verder,   of ze hebben geen mensen nodig....

 

gr,

Alex

 

Klopt, zit in dezelfde fase. Had jouw berichten al gelezen, dat het niet meevalt. Ik heb ook geen illusie dat ik volgende week onder dak ben.

 

Ik kreeg de tip mee om als eerste de bedrijven te benaderen die genoemd werden in de informatie dat op de usb stick staan (ontvangen tijden info avond).

Heb jij dat ook al gedaan?

 

Zover ik het op de informatieavond begrepen heb, kan de 'constructie' ook zo zijn dat de arbeidsovereenkomst voor tenminste een jaar pas ingaat op het moment dat de vakbekwaamheid behaald is. Soort van intentie verklaring. Weet alleen niet hoe de zaken zijn indien vakbekwaamheid niet behaald wordt maar de kosten betaald en subsidie al wel toegekend is.

Nog even goed uitzoeken dus.

 

 

@Lientje > (winkel)distributie is een tak dat mij wel aanspreekt. Al zie je daarin veelal CE gevraagd. Nu is de opleiding (subsidie) in de basis voor C. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

(..)

Welke regio zoek je ook alweer

 

Ik woon in Rhenen. Op zich is de regio, wat mij betreft, best goed gevuld. Geldermalsen, Tiel, Veenendaal, Barneveld, Ede, Arnhem (Duiven), Nijmegen (Heteren ;) ) zijn wat mij betreft kanshebbers.

 

Ik wil ook best naar Utrecht rijden, al is dat misschien wel wat al te veel, op den duur, na een diensttijd van 12 uur..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik woon in Rhenen. Op zich is de regio, wat mij betreft, best goed gevuld. Geldermalsen, Tiel, Veenendaal, Barneveld, Ede, Arnhem (Duiven), Nijmegen (Heteren ;) ) zijn wat mij betreft kanshebbers.

 

Ik wil ook best naar Utrecht rijden, al is dat misschien wel wat al te veel, op den duur, na een diensttijd van 12 uur..

 

Cornelissen? Zijn niet vies van iemand die net start geloof ik, maar ik weet niet zeker of ze je een opleidingsplaats willen geven. Proberen kun je het.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden