[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Normeren volgens CAO Beroepsgoederenvervoer wel of niet


Kerik

Vraag

  • Forumlid

Ik lees regelmatig onderwerpen over normeren of gewoon ordinair uren strepen. Wat mag volgens CAO en wat mag niet. Mag pauze verrekend worden met bv een pauzestaffel, mag er aan werkzaamheden een bepaalde tijd gekoppeld worden enz enz.

Dit zegt de CAO over normeren; (citaat)

3.a

De werkgever kan de normale duur van de werkzaamheden normeren op basis van sociaal en economisch verantwoorde praktijkervaringen en de loonberekeningen daarop baseren. De werkgever dient daarvoor echter eerst de instemming van de werknemers- en werkgeversorganisaties na voorafgaand overleg met de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging te verkrijgen.

3e.

In alle gevallen zal de normeringsregeling schriftelijk worden vastgelegd en binnen 2 weken na dagtekening, ter registratie worden gemeld bij het secretariaat van CAO-partijen, Postbus 3008, 2700 KS Zoetermeer

Dat betekend dat als er al een dergelijke regeling is dit moet zijn geregistreerd bij het bovenstaande secretariaat. Een briefje sturen en binnen een paar dagen heb je antwoord.

Ik denk dat ik dat antwoord al weet want er wordt bijna nooit een dergelijke regeling goedgekeurd.

Dat betekend in de praktijk dat als de betreffende cao van toepassing is het niet is toegestaan aan bepaalde werkzaamheden tijden te koppelen. Heel simpel dus.

Als er toch genormeerd wordt is deze regeling nietig en kan je het beste de bond inschakelen.

Jammer genoeg wordt hier bijna geen gebruik van gemaakt en volgt iedereen braaf de regeltjes die de baas opsteld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

@Scania 440

 

Nou, eens kijken of er nu dan iets meer aandacht zal komen, op dit al op 22 jan 2016 gestrate topic? Zal wel een utopie blijven, want het merendeel gelooft hun werkgever (tyfusdief!!!!) op hun blauwe ogen!!!!!!!! En de andere helft, heeft liever een DIKKE V8 dan een fatsoenlijk loon!!!!!!!!!

 

Citaat;

 

– Het N-woord mag alleen worden gebruikt als de vakbond conform artikel 26 lid 3 TLN-CAO heeft ingestemd met de normering. Aangezien vakbonden al meer dan 30 jaar niet meer hebben ingestemd, kan het woord nog steeds niet worden gebruikt.

 

http://www.ttm.nl/nieuws/normering-wat-mag-wel-en-wat-niet/34827/

bewerkt door Reindert
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dit onderwerp 'normering' is samen met 'staffelpauzes' al meerdere malen besproken op dit forum. Het heeft niks met dikke V8 of "tyfusdieven" te maken. Eén en ander is gewoon geregeld conform CAO, niks meer, niks minder.

http://www.chauffeursforum.nl/index.php/topic/31137-normering-is-normvervaging/?hl=normering

en zo is het.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Reindert,

 

Jij hebt een tijdje gewerkt voor de firma Boers, waar je als eerste via cypriotische CAO betaald werd en waar je misschien wel mee 'mocht' om onder duitse 'CAO' (tussen haakjes, want er is helemaal niet zoiets als een duitse CAO) werkte.

 

En nu rijd je met een tien jaar oude Volvo met groenten naar Duitsland, terwijl je aangenomen bent om naar Padborg op-en-neer te pendelen voor een vaag bedrijf waar nog nooit iemand van gehoord heeft.

 

En jij gaat ons vertellen hoe het in elkaar zit..?

 

LOL LOL

 

Klopt, heb poosje via Cyprus betaald gekregen, maar was wel rond de € 3800 maand. Maar is en blijft een constructie, en ben uiteindelijk in 2015 weer onder NL cao gaan rijden. Nu heb ik ook gewoon NL cao. Ga niet meer onder een constructie werken, of vast loon per maand.  

 

Ja en Rob, wat wil jij hiermee zeggen auto van 10 jaar oud?

 

Ja en Rob, wat wil jij hiermee zeggen, een vaag bedrijf?

 

Naar Padborg pendelen, gelukkig niet, gaat op den duur saai worden. Heb genoeg afwisseling, maandag een taut voor Luxemburg, Langenau en gisteren richting Borheim gegaan. Uren gemaakt, gelost terug geladen afgeleverd, en nu thuis. 

 

Het is het seizoen, veel aardbeien richting Padborg, miss morgen ik die kant op?   

 

En/ik ga niemand iets vertellen, er zijn er genoeg die naar hier komen met veel vragen. Ik merk alleen iets op, meer niet.

 

En eigenlijk hoop ik begin september weer naar de WW te gaan, 5 maand is wel weer even genoeg, zie dan begin 2017 wel weer.

bewerkt door Reindert
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Jullie geld? Wat dacht jij van betaalde premie, en opgebouwde rechten.

 

De WW-premie betaal je allang niet meer. En opgebouwde rechten? Het is niet de bedoeling om dat te gebruiken omdat jij het wel prima vindt dat je vijf hele maanden gewerkt hebt.

 

Echt, ik kan er niet bij. Ik krijg een contract van 7 maanden en hoop straks dat het verlengd wordt en jij wilt gewoon lekker met je kratje Schultenbrau voor de deur de beroepswerkloze uithangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast shompie

Klinkt heftig die 3800 euro....

Heb jij je pensioen zelf betaald in die tijd. Of je aov.... Jou kenende denk ik van wel. Je doet het in ieder geval voorkomen alsof je je zaakje voor elkaar heb.

Als je dat van die 3800 betaald heb. Wat blijft er over?

2500? En niet jokken he, ik ben zo ex typhuslyer met een goed geheugen dus weet wat het kost

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Na aanleiding van dit topic ben ik eens gaan kijken bij topics die over dit onderwerp gaan, zie de links onder aan 

 

attachicon.gif1.JPG

 

Onderwerpen over uren normeren sterven inderdaad heel snel uit, niemand heeft hier dus een mening over, of niemand durft zijn mening te geven  :D

Ik heb er wel een mening over, normeren wordt door veel bedrijven gedaan maar het mag niet. Staat in de CAO en deze CAO is door beide partijen goedgekeurd. (Bonden en TLN). Veel bedrijven houden zich daar niet aan omdat bijna niemand dat doet. Vertaal dat naar het verkeer, je rijdt toch ook niet door rood omdat iedereen dat doet. Gewoon handhaven en daar is het FNV/CNV druk mee bezig. (Van den Bosch,Wemmers, Butter, Vos Deventer enz)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast shompie

Ik heb er wel een mening over, normeren wordt door veel bedrijven gedaan maar het mag niet. Staat in de CAO en deze CAO is door beide partijen goedgekeurd. (Bonden en TLN). Veel bedrijven houden zich daar niet aan omdat bijna niemand dat doet. Vertaal dat naar het verkeer, je rijdt toch ook niet door rood omdat iedereen dat doet. Gewoon handhaven en daar is het FNV/CNV druk mee bezig. (Van den Bosch,Wemmers, Butter, Vos Deventer enz)

Nou noem je ook wel.een paar mooie voorbeelden op van bedrijven die hun zaakjes toch aardig voor elkaar hebben....

Volgens de rechter dan LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Na aanleiding van dit topic ben ik eens gaan kijken bij topics die over dit onderwerp gaan, zie de links onder aan 

 

attachicon.gif1.JPG

 

Onderwerpen over uren normeren sterven inderdaad heel snel uit, niemand heeft hier dus een mening over, of niemand durft zijn mening te geven  :D

 

Het enigste wat men kan, is mensen aanvallen die wel hun mening openlijk geven!  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast shompie

Ook Vos Oss heeft jaren genormeerd, en er zweven links en rechts nog wel wat van die regeltjes rond bij ons.

Gelukkig kan ik zeggen dat ik niet meer genormeerd wordt, en dat mag iedereen geloven of niet  :p

 

Dat er een normering is dat is op zich geen probleem, een norm is er voor om de vrachtprijs te kunnen bereken, het wordt pas link als ze dezelfde norm gaan toepassen op je loon  ;)

Stel nu he, er staat 2 uur om een bulk te lossen. Maar je bent met 1.5 uur leeg. Dan zijn er mensen die dat half uur "volmaken" onder het mom van, er staan er toch 2 voor...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Stel nu he, er staat 2 uur om een bulk te lossen. Maar je bent met 1.5 uur leeg. Dan zijn er mensen die dat half uur "volmaken" onder het mom van, er staan er toch 2 voor...

Ja dat komt als je er 2,5 uur staat je een half uur kwijt bent,dat is daar een gevolg van.

(Stelen doet stelen)al keur ik dat niet goed ,van allebei de kanten niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Maar dat is toch ook logisch.

Zodra er uren worden gestolen, onder het mom van normeren, zal er bij de eerste beste mogelijkheid weer uren terug gepakt worden.

Ik ben van mening dat een bedrijf er niet veel mee op schiet.

Ken gevallen van chauffeurs die (nadat ze 40 uur genormeerd waren) ter compensatie maar een weekje in de ziektewet gingen.

Om gewoon terug te compenseren, en voelden zich daar ook niet schuldig over.

Steelt de baas van mij, steel ik terug.

bewerkt door Showfeur
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Heren, normeren zo moeten betekenen dat als er 2 uur voor staan er ook 2 uur uitbetaald dienen te worden. Ook als je het in 1 uur kunt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Het is tenslotte een norm.

 

 

 

En ja er zijn mensen die gewoon 2 uur blijven staan.

 

En dat is ook niet correct!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dat ligt maar aan Reindert, als ze de uren normeren op 2 uur maar je doet het in 2,5 uur en ze brengen een half uur in mindering dan wel, dan heb je ook het recht om de volgende keer als het maar 1,5 uur duurt te blijven staan.

 

Maar wat de werkgevers graag doen onder het mom van normeren is de uren maximaliseren, dat is heel iets anders. Als je het sneller kan is dat mooi voor de werkgever, kan je het niet sneller maar het duurt langer is het ook mooi voor de werkgever, hij betaald je dan gewoon niet.

Er zijn collega's die dat goedpraten, of om met jou woorden te spreken "eikels zijn het"  :D

 

Eikels? Die komen zoals een paar forumleden hier :zegtniets: , uit een ei of stenentijdperk :D   

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dat ligt maar aan Reindert, als ze de uren normeren op 2 uur maar je doet het in 2,5 uur en ze brengen een half uur in mindering dan wel, dan heb je ook het recht om de volgende keer als het maar 1,5 uur duurt te blijven staan.

 

Ger ik heb die tijd in de periode 1998/2001 ook meegemaakt, en was daar niet blij mee.

Maar je gaat hetzelfde doen als je collega,s en inderdaad, duurde het soms met laden 2,5 of 3 uur dan ging je op die manier je uren weer terugpakken als het snel ging.

Toen kon je de black box nog op onbekend laten vallen en je tijd achteraf invullen.

bewerkt door Kiepenboer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ger, de discussie is al 100 keer gevoerd op dit forum, ik blijf erbij dat jij normering verkeerd intrepeteerd. Als ergens een normering voor staat wil dat zeggen dat er een maximale tijd voor staat. noem het voor mijn part 'maximum tijd' of wat dan ook, ik weet zeker dat er nernens een werkgever is -ook die van jou niet- die zegt; we stellen de norm op 2 uur om een bulk te lossen en als je hem in 1 uur lost betalen we je toch 2 uur.

 

Wij leven in een vrij land, dus ook jij Pierre, mag vrijuit jou mening geven in deze! Maar wij zijn van een andere mening voorzien, namelijk dat er nergens een normering op toegepast kan of mag worden. 

 

Het cao beroepsgoederenvervoer is notabene, ook nog eens door de minister algemeen verbindend verklaard. Dus jij wilt in deze, gewoon even op de stoel van de minister gaan zitten Pierre??  

 

Een ding weet ik wel, dat als jij ooit werkgever zou worden, zou ik nooit en te nimmer bij jou in dienst wensen te treden!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast shompie

Wij leven in een vrij land, dus ook jij Pierre, mag vrijuit jou mening geven in deze! Maar wij zijn van een andere mening voorzien, namelijk dat er nergens een normering op toegepast kan of mag worden. 

 

Het cao beroepsgoederenvervoer is notabene, ook nog eens door de minister algemeen verbindend verklaard. Dus jij wilt in deze, gewoon even op de stoel van de minister gaan zitten Pierre??  

 

Een ding weet ik wel, dat als jij ooit werkgever zou worden, zou ik nooit en te nimmer bij jou in dienst wensen te treden!!

Jij gaat liever onder een of andere constructie werken ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden