[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Geen fraude Waberer in Opglabbeek


lientje

Recommended Posts

  • Forumlid

Het vervolg nadat er een slotje op deze topic is gezet.

 

http://www.chauffeursforum.nl/index.php/topic/37397-het-zonnetje-stuurt-de-chauffeurs-naar-huis/page-1

 

 

200 trucks op weide in Opglabbeek en dan toch geen sociale fraude

Het was een opmerkelijk zicht, net voor de kerstvakantie in Opglabbeek: tweehonderd Hongaarse en Roemeense truckchauffeurs van de Hongaarse transportfirma Waberer’s stalden er hun truck in een weide. Met bussen werden de chauffeurs vervolgens opgehaald en naar huis gebracht, om de eindejaarsperiode met hun familie door te brengen.

 Waberer’s vond het te duur om alle trucks naar Hongarije te laten terugrijden.

De socialistische vakbond ABVV reageerde verbolgen en beschuldigde Wberer’s van sociale dumping. Volgens de vakbond zouden de chauffeurs vooral binnenlands transport doen en aan Hongaarse lonen worden betaald. Sociale fraude, dus. En ook staatssecretaris voor Sociale Fraude Bart Tommelein (Open VLD) vond de actie op zijn minst verdacht. Hij kondigde aan dat de chauffeurs bij hun terugkeer gecontroleerd zouden worden.

Dat is nu ook gebeurd. Maar bewijzen van sociale fraude hebben die controles niet opgeleverd. Tommelein: “Het is niet omdat iets op sociale fraude lijkt, dat het ook zo is.”

 

  Bron agripress

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Waberer’s vond het te duur om alle trucks naar Hongarije te laten terugrijden.

 

Daar heeft het "zonnetje" groot gelijk in want zo'n enorm groot terrein zal er niet zijn in Hongarije althans niet iets wat Waberer graag zou willen en stel dat Waberer het wel zou doen om tussen Kerst en Oud&Nieuw alle vrachtwagens naar de standplaats te laten rijden dan kan dat een gevaar betekenen, stel dat er een brand uitbreekt dan kan het zomaar zijn dat je van de ruim 2000 trucks die je hebt er talloze verloren gaan en het blussen van al die wagens zal problemen opleveren, ook een reden waarschijnlijk waarom Waberer de trucks ergens en her en der in Europa laat parkeren tegen een redelijke vergoeding voor de landeigenaar, het mes snijdt aan twee kanten in dit geval, goed sociaal bezig die Waberer, steunt hij toch ook een beetje de economie! :D

 

Grt. Henry.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Waberer’s vond het te duur om alle trucks naar Hongarije te laten terugrijden.

Daar heeft het "zonnetje" groot gelijk in want zo'n enorm groot terrein zal er niet zijn in Hongarije althans niet iets wat Waberer graag zou willen en stel dat Waberer het wel zou doen om tussen Kerst en Oud&Nieuw alle vrachtwagens naar de standplaats te laten rijden dan kan dat een gevaar betekenen, stel dat er een brand uitbreekt dan kan het zomaar zijn dat je van de ruim 2000 trucks die je hebt er talloze verloren gaan en het blussen van al die wagens zal problemen opleveren, ook een reden waarschijnlijk waarom Waberer de trucks ergens en her en der in Europa laat parkeren tegen een redelijke vergoeding voor de landeigenaar, het mes snijdt aan twee kanten in dit geval, goed sociaal bezig die Waberer, steunt hij toch ook een beetje de economie! :D

Grt. Henry.

zoals u het schrijft, verdiend Waberer's een dikke pluim.......

Ik zet mijn roze bril maar weer af

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Probeer maar eens onder de prijs te gaan rijden die Waberer berekend, dat houdt je als NL transporteur nog geen maand vol, maar wat wou je er nu aan doen?

Brussel zou eens kunnen gaan afspreken en bewerkstelligen dat er minimum vervoersprijs moet worden betaald die voor iedereen gelijk is gesteld, daar mag je niet onder gaan rijden, dat zou wellicht iets kunnen schelen in de concurrentie verschillen die er thans in dit zogenaamde één Europa gelden.

En al die ruime subsidies zouden gaan afschaffen voor die voormalige Oostbloklanden ook dat zou kunnen helpen om het verschil drastisch terug te dringen.

 

Volgens een bericht op Transport online zou het de "broer" zijn van Waberer waar die wagens waren geparkeerd in Belgenland.

http://www.transport-online.nl/site/68900/belgische-inspectiedienst-geen-sociale-fraude-waberers/

bewerkt door Henry Neycensas
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat mij verbaasd in deze is dat ze er daadwerkelijk een zaak van gemaakt hebben, wat mij niet verbaasd is dat het niks heeft opgeleverd.

Ach, in België probeert men er in ieder geval iets aan te doen, en wordt er een signaal af gegeven.

Dit in tegenstelling tot Nederland, waarbij uitbuiters en uitvlaggers vrij spel hebben, ze geen strobreed in de weg wordt gelegd, en waarbij zelfs een convenanten worden gesloten met het ILT, zoals het geval bij Den Hartogh.

bewerkt door routier
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom dan achter Waberer aangaan?

Als ik sociale dumping zou willen aantonen in België zijn er genoeg andere bedrijven die daar eerder voor in aanmerking komen.

Je moet ergens mee beginnen.

Maar zoals je waarschijnlijk weet ligt Gilbert de Clerq ook onder de loep.

Guy de Wachter heeft met een vage zuster onderneming een tijdje geleden ook een duw gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Welke prijs hanteert Waberer dan?

Een minimum prijs is een optie, maar stel die zou vast te stellen zijn, wie houd daar dan meer aan over denk je, wij of zij?

Buiten dat is het bijna niet te doen, er zijn zoveel verschillende soort transporten, waar leg je dan de prijs?

Dat is nu juist een heikel punt, je zou alle transportbewegingen in kaart moeten gaan brengen en inderdaad dat is bijna ondoenlijk, welke prijs Waberer hanteert? geen idee, bel ze eens voor een transportje.

Even een zomaar uit de lucht gegrepen prijs, zou Waberer voor minimaal €1,- per km rijden? en al die andere Oostbloktransporteurs zouden die ook voor zo'n prijs per km rijden, ik denk zelfs nog voor minder.

Ik hoorde pas geleden nog van een ex eigen rijder dat die ooit €1.35 kreeg per gereden km op Italië met planten etc. dat was toen goed betaald, nu mag je je handen dichtknijpen als je amper €0.90 krijgt!

 

Als ze al een per gereden km vaste minimale prijs zouden gaan invoeren van pak 'm beet €1,- per km, dan nog spinnen al die Oostbloktransporteurs er goed garen bij, dat is zeker! en wellicht gaan ook dan ook lonen voor die chauffeurs omhoog LOL

Maar dan wordt de concurrentie wel minder aangezien je niet meer onder die ene euro mag rijden, of Jantje of Romano het nu doet het ligt er maar aan wie dan ook de beste kwaliteit levert gezien levertijden etc.

 

Grt.Henry.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik ken geen Harry, kom soms weleens een "Handige Harry" tegen maar dat is het dan wel en of ik bekend ben in en om Tilburg dat lijkt mij sterk en een "Joh" die ken ik ook niet zelfs geen "handige" vraagt het Ibo die kwam daar nog weleens geloof ik voor 1994.

En je leest weer eens verkeerd Rob, ik weet niets van Waberer z'n prijzen ik doe maar een gok, vandaar dat ik zei "bel ze eens"  en wie weet rekent Waberer wel €1,- per km met zoveel wagens op de weg is dat toch een aardige omzet, geen winst maar omzet en dat Waberer even een 1000 DAF's besteld op een beurs in Duitsland is opzich ook opmerkelijk, maar dat deed Stobart ook, alleen dat waren dan wel weer Scania's.

 

Grt Henry.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ben vaak in Hongarije geweest maar ik zou niet weten waar die Waberer nu precies zou zitten en dat is voor mij ook helemaal niet relevant, dat deze een groot terrein heeft dat zal best, maar economisch gezien lijkt het mij voor Waberer toch handiger om ze hier en daar in Europa te stallen dan op een terrein in Hongarije.

Geef eens een linkje waar Waberer zou huisvesten............................

Grt. Henry.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Staatssecretaris Tommelein mist de kans om orde op zaken te zetten in de transportsector

In de Vlaamse pers verklaart staatssecretaris Bart Tommelein dat de 200 geparkeerde trucks, die de Hongaarse firma Waberer in Opglabbeek parkeerde, eigenlijk geen sociale fraude waren. Na gesprekken met chauffeurs en wegcontroles blijkt dat alles in orde zou zijn. BTB zet vraagtekens bij dit onderzoek en vraagt zich af of men wel alle potentiële overtredingen gecontroleerd heeft?

Fraude met de rij- en rusttijden

Momenteel beschikt BTB niet over de verslagen van de inspectiediensten waarnaar de staatsecretaris verwijst. Wat we wel weten is dat één van de betrokken Waberer trucks door de wegbrigade van de Federale politie aan de kant werd gezet en een boete kreeg van 1200 € voor fraude met de rij- en rusttijden.

De chauffeur had de verplaatsingen van en naar Hongarije fout ingebracht in de tachograaf. We vragen ons af of de inspectiediensten alle betrokken trucks controleerde op de tachograaf? Indien niet heeft de Belgische overheid mogelijk € 240.000 aan boetes laten liggen en naast flagrante sociale fraude gekeken.

Internationaal transport volgens het boekje... want niet in overtreding met de cabotageregels?

De Rome 1 richtlijn en de Belgische cao "gelijk loon voor gelijk werk" zijn duidelijk. Buitenlandse chauffeurs die hoofdzakelijk hun opdrachten uitvoeren in België of de buurlanden, die moeten ook de loon- en arbeidsvoorwaarden van dat land krijgen. Het is niet omdat men bijvoorbeeld de cabotageregels respecteert dat de Rome 1 richtlijn niet van toepassing is. Wie in de foute richting door een éénrichtingsstraat rijdt, maar de snelheidsregels respecteert, blijft een overtreding begaan.

Volgens onze informatie organiseert Waberer inderdaad hoofdzakelijk internationaal transport, maar niet van en naar Hongarije. De activiteiten van veel van deze trucks situeren zich hoofdzakelijk in West-Europese staten, met toepassing van Hongaars recht. En daar wringt volgens ons het schoentje. Waarom zou een transportfirma als Waberer 200 trucks "parkeren" in België, indien de transportactiviteit zich niet in en om België situeert?

Overtreding van de Vlaamse Milieuwetgeving

Om een parking voor vrachtwagens te organiseren moet men een vergunning hebben. Elke Belgische transportfirma weet dat truckparkings moet voldoen aan de regionale milieuwetgeving. In dit geval de Vlarem-normen. Moeten enkel Belgische transportfirma's de wet naleven?

Blijkbaar gelden dezelfde regels niet voor Waberer, die zonder vergunning 200 trucks parkeert op een weide. Zal de overheid de nietsvermoedende boer, die ongetwijfeld te goeder trouw zijn weide ter beschikking stelde, vervolgen? Of zal men het internationaal transportbedrijf aanpakken voor overtreding van de Vlaamse Millieuwetgeving?

BTB vraagt een integrale aanpak

De inspectiediensten moeten volgens BTB meer gecoördineerd optreden. Sociale inspectie, economische inspectie, douanediensten, ... moeten samen dit soort dossiers onder de loep nemen. Want sociale dumping en oneerlijke concurrentie wordt georganiseerd door diverse overtredingen van de transportwetgeving, de sociale wetgeving, het arbeidsrecht, en ... blijkbaar ook de milieuwetgeving.

BTB ondertekende het actieplan van staatssecretaris Tommelein voor de bestrijding van de sociale dumping in de transportsector. Dit dossier zal door BTB in elk geval aangekaart worden tijdens de eerste zitting van de opvolgingscommissie van dit actieplan.

http://www.fairtransporteurope.eu/

bewerkt door routier
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het is vooral handig, omdat de wagens die nu in België stonden vooral in West-Europa (?, ik weet niet waar die gasten precies allemaal rondrijden, alleen dat ik ze nu met regelmaat tegenkom). Dan zou eerst een heel konvooi naar Hongarije gaan en dan na Kerst het hele konvooi weer terug. Ik ken geen feiten dus ik zal voorzichtig zijn, maar hier hangt voor mij wel een luchtje aan, omdat ze in Hongarije gehuisvest zijn, maar veel hier rond rijden. Het feit dat ze die wagens niet naar Hongarije terug halen geeft ook aan dat ze in de praktijk daar bijna niet komen. Die wagens hebben in Hongarije niets te zoeken. Zeg het maar als ik iets over het hoofd zie...

 

Oh ja: het enkele feit dat ze die wagens in Opglabbeek parkeren is natuurlijk niet strafbaar en evenmin kun je er keihard mee aantonen dat er sprake is van sociale uitbuiting. Het kan hooguit een (belangrijke) aanwijzing zijn. 

bewerkt door Guus 1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Wat mij verbaasd in deze is dat ze er daadwerkelijk een zaak van gemaakt hebben, wat mij niet verbaasd is dat het niks heeft opgeleverd.

Denken jullie nu nog steeds dat Waberer en dat soort bedrijven nog steeds op Deutrans en hongarcamion lijken?

Deze bedrijven hebben onderhand een leger aan juristen in vaste dienst om naar de letter van de wet, dan wel binnen de mazen van de wet zo veel mogelijk werk kunnen verzetten.

Deze bedrijven liggen, mede door geleuter uit de sector, zo onder vuur dat ze zich wel bedenken om iets tegen de wet in te doen.

Is het nu onwil, onkunde of gunnen jullie deze bedrijven gewoon simpelweg niets?

bewerkt door Murphy
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Ben vaak in Hongarije geweest maar ik zou niet weten waar die Waberer nu precies zou zitten en dat is voor mij ook helemaal niet relevant, dat deze een groot terrein heeft dat zal best, maar economisch gezien lijkt het mij voor Waberer toch handiger om ze hier en daar in Europa te stallen dan op een terrein in Hongarije.

Geef eens een linkje waar Waberer zou huisvesten............................

Grt. Henry.

U vraagt, wij draaien........

 

2mxhanp.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We weten dat jij aardig ingelezen bent over transportbedrijven in en rond Tilburg Harry. Maar ga je ons nu ook vertellen dat jij precies op de hoogte bent van de tarieven van Waberer's?

Doe eens een boekje open joh. En licht ons eens in . Ik ben namelijk erg benieuwd. En met mij nog velen denk ik zo.

Ben je niet in de war met onze Kempische Truckfan?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi betoog Robniat.

Hiermee bevestig jij, wat ik al jaren roep.

Hoeveel Oost Europese bedrijven hebben hier werk uit eerste hand?

Ik weet er eerlijk gezegd niet veel.

De west Europese vervoerders helpen de eigen markt naar de kloten.

En maar roepen dat we last hebben van Oost Europese concurrentie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb ik ergens een Oost Europese transporteur genoemd die in de planten en blommen wereld vertoeft? dacht het niet, ik noemde die prijs alleen om aan te tonen of weer te geven dat de prijzen per gereden km behoorlijk onderuit zijn gegaan en dat wil dus helemaal niet zeggen dat er Oost Europese transporteurs zijn die hier ook planten en blommen vervoer doen zelfs niet voor derden, ik ken er geen één benoemen, het was een indicatie van een bepaalde prijs per km van een aantal jaar geleden, dus wel goed blijven lezen.

Wij hebben weleens ritten gedaan vanaf Aalsmeer naar Italië en jawel ook voor vd Kwaak in die tijd, wat mijn werkgever voor prijs per km kreeg dat weet ik niet maar hij was er wel tevreden mee, best wel leuk en aardig werk maar was meer seizoen gebonden, daarna gewoon weer in het stukgoed etc.

Aangezien mijn pensionata behoorlijk goed bevalt heb ik ook vorig jaar na de zomer tegen mijn voormalige werkgever, waar ik overigens jarenlang voor heb mogen rijden en met plezier overigens, gezegd dat ik ermee zou stoppen om nog langer in te vallen zoals bij vakanties en ziektes, hij kon dat begrijpen, ik heb nu andere belangen die mij zeer na aan het hart liggen, je moet toch een keer het stuur aan de wilgen hangen en dat is dus vorig jaar ook gebeurd, jammer? nee niet echt hoor ik heb ruim 40 jaar met up en downs in het transport mogen vertoeven maar er komt gewoon een tijd dat je moet stoppen.

 

Grt. Henry.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden