[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

dubbelbemand en opsplitsen?


Gast tramdsm

Recommended Posts

t is een enigszins exotisch scenario, ik kon geen echt antwoord vinden. De collectieve kennisbank misschien wel

vraag: mag dat?

scenario: tegen het eind van een dubbelbemande rit zitten beide chauffeurs aan 8 uur rijtijd, netjes in blokken van 4. chauffeur 2 haalt zn kaart eruit en gaat op die kaart nog een andere auto voor t dock zetten. chauffeur 1 parkeert de kamion waarmee ze de rit hebben gedaan en sluit dan de dag.

alvast dank voor al uw heldere inzichten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Volgens mij niet. Op het moment dat de dubbele rit eindigt dient volgens mij die direct gevolgd tr worden door de dagelijkse rust.

 

 

Klopt.

 

Ik lees in mijn Verjo boek (H14, pagina 108) dat (zoals wel bekend) meervoudige bemanning (minimaal 2 bestuurders) binnen een periode van 30 uur het voertuig mogen besturen.

Deze periode ligt tussen twee opeenvolgende dagelijkse rustperioden of tussen een wekelijkse en een dagelijkse rustperiode.

 

Wél mag de 2e bestuurder het eerste uur facultatief aanwezig zijn.. wat inhoud dat de bestuurderskaart van beiden wél in de auto aanwezig moeten zijn .. maar dat de chauffeur met de PKW nog een boodschap kan doen (paspoort ophalen ofzo..)

bewerkt door Durashift
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

hei durashift

heb je toevallig n letterlijke quote? 'het' voertuig zou nl ook betekenen dat je als team niet van auto mag switchen?

 

Ik heb de tekst al vrij letterlijk overgenomen.. Daarin wordt consequent over het voertuig gesproken. Ik kan dat niet anders lezen dan dat daarmee het voertuig bedoeld wordt waarmee de rit wordt gemaakt en dus waar de bestuurderspassen in zitten.. Gaan die eruit.. dan is de rit voorbij.. en moet er dus rust gemaakt worden voordat er met een nieuw dienstblok gestart kan worden.. Zo simpel is het eigenlijk, volgens mij..

 

Ik vind de vraag wel interessant.. wil hem wel voor je meenemen naar de les volgende week.. (als ik eraan denk).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Nu heb ik nog nooit "dubbel bemand" gereden (met 2 bestuurders kaarten dus, alleen als mentor er naast zonder bestuurderskaart), maar als je dus van chauffeur wisselt, moet je toch ook de kaarten wisselen (die gene die rijden gaat op"1" en de bijrijder op "2")?? Hoe zit dat dan met dat dienst blok????? Want je schrijft zelf, kaart er uit, rit voorbij

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nu heb ik nog nooit "dubbel bemand" gereden (met 2 bestuurders kaarten dus, alleen als mentor

Dan ben jij een slechte mentor Cor en geef jij het verkeerde voorbeeld. Als lid van de bemanning behoor jij je pas in de 2e sleuf te doen en je werkzaamheden te registreren. Want ook jij zal aan het laden en lossen zijn, evenals rusten.

Ik weet wel dat dat mentorschap gaat om het rijden, maar toch. Ook wij hebben mentoren die zich op de borst kloppen, maar geen kaas van dit soort zakem hebben.

Verder vermoed ik dat het wisselen van voertuig geen invloed heeft op het verbreken van een dubbele bemanning, enkel het splitsen van die bemanning.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Klopt.

Ik lees in mijn Verjo boek (H14, pagina 108) dat (zoals wel bekend) meervoudige bemanning (minimaal 2 bestuurders) binnen een periode van 30 uur het voertuig mogen besturen.

Deze periode ligt tussen twee opeenvolgende dagelijkse rustperioden of tussen een wekelijkse en een dagelijkse rustperiode.

Wél mag de 2e bestuurder het eerste uur facultatief aanwezig zijn.. wat inhoud dat de bestuurderskaart van beiden wél in de auto aanwezig moeten zijn .. maar dat de chauffeur met de PKW nog een boodschap kan doen (paspoort ophalen ofzo..)

De 2e bestuurder moet binnen het eerste uur van het begin van de rit aanwezig zijn dan geldt het als dubbelbemand.

Gr. Johan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nu heb ik nog nooit "dubbel bemand" gereden (met 2 bestuurders kaarten dus, alleen als mentor er naast zonder bestuurderskaart), maar als je dus van chauffeur wisselt, moet je toch ook de kaarten wisselen (die gene die rijden gaat op"1" en de bijrijder op "2")?? Hoe zit dat dan met dat dienst blok????? Want je schrijft zelf, kaart er uit, rit voorbij

 

Ja, okay. Met dat laatste ben ik iets te kort door de bocht vrees ik..

 

Inderdaad moet er van plaats & kaart gewisseld worden.. Hiervoor is eigenlijk het 21e rij-uur erbij gekomen (2x 10 uur + 1 uur voor de wisselstops onderweg).

 

 

@Transploft.. Hoe verantwoord jij dan zo'n werkdag als mentor als je de volgende dag een rit maakt en de pas gebruikt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als jullie  aangehouden zouden zijn, dan was Cor in overtreding.

 

zou dat echt zo zijn.....hij rijd niet....alleen mee....zolang de ander zich maar aan de rij/rusttijden houd

 

als mn vrouw mee gaat doet ze ook geen kaart in de gleuf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

zou dat echt zo zijn.....hij rijd niet....alleen mee....zolang de ander zich maar aan de rij/rusttijden houd

 

als mn vrouw mee gaat doet ze ook geen kaart in de gleuf

 

Zij is, vermoedelijk, dan ook niet gekwalificeerd om de auto te mogen besturen..  en dus formeel bijrijder.

 

Transploft is technisch dan misschien wel bijrijder op die dag.. juridisch is hij in staat het voertuig te besturen.. én aanwezig in het voertuig.. plus zoals al aangegeven.. werkzaamheden aan het uitvoeren waarbij je niet alles op 'overige werkzaamheden' kan deponeren.. denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@durashift fijn als je dat van die voertuigwissel ook wilt checken?

@rob ja foei ikke toch ;-)

@transploft als je een kaart hebt is dat geregistreerd. zit je in een lkw dan moet je je pas gebruiken. lekker meeliften in je vrije tijd zit er nooit meer in!

@allemaal dank alvast!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Dan ben jij een slechte mentor Cor en geef jij het verkeerde voorbeeld. Als lid van de bemanning behoor jij je pas in de 2e sleuf te doen en je werkzaamheden te registreren. Want ook jij zal aan het laden en lossen zijn, evenals rusten.

Ik weet wel dat dat mentorschap gaat om het rijden, maar toch. Ook wij hebben mentoren die zich op de borst kloppen, maar geen kaas van dit soort zakem hebben.

Verder vermoed ik dat het wisselen van voertuig geen invloed heeft op het verbreken van een dubbele bemanning, enkel het splitsen van die bemanning.

nu ik het terug lees, moet ik het verhaal toch iets aanpassen Hendrik.

Mijn kaart zat de hele dag op "2". En komt als mentor nooit in sleuf "1" omdat ik dan alleen bijrijder ben, en niet zelf rijd op zo'n dag. Ik heb dan ook geen kaart wissel. Zo bedoel ik dat. Bij dubbel bemand, wisselen de 2 chauffeurs, en wij niet.

Hoop dat het nu duidelijker is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Als jullie aangehouden zouden zijn, dan was Cor in overtreding.

nee hoor, verhaal is iets aangepast. Ik had mij niet helemaal goed uitgedrukt blijkt
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

nu ik het terug lees, moet ik het verhaal toch iets aanpassen Hendrik.

Mijn kaart zat de hele dag op "2". En komt als mentor nooit in sleuf "1" omdat ik dan alleen bijrijder ben, en niet zelf rijd op zo'n dag. Ik heb dan ook geen kaart wissel. Zo bedoel ik dat. Bij dubbel bemand, wisselen de 2 chauffeurs, en wij niet.

Hoop dat het nu duidelijker is

 

Okay, duidelijk.. Heb je dan het bedje geselecteerd of de stand-by stand?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

@Transploft.. Hoe verantwoord jij dan zo'n werkdag als mentor als je de volgende dag een rit maakt en de pas gebruikt?

sorry dat ik hier nogal onduidelijk mee was. Mijn kaart zat dus wel de hele dag in sleuf "2", maar er wordt dan niet gewisseld zoals bij dubbel bemand rijden. Zo bedoel ik het eigenlijk. Het was voor mij blijkbaar duidelijker dan voor jullie. Tuurlijk moeten mijn uren ook geregistreerd worden in de boordcomputer.

Sorry hiervoor .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

zou dat echt zo zijn.....hij rijd niet....alleen mee....zolang de ander zich maar aan de rij/rusttijden houd

als mn vrouw mee gaat doet ze ook geen kaart in de gleuf

volgens mij, is het zelfs verplicht als je een bestuurderskaart hebt, en in dienst van het bedrijf als bijrijder mee gaat
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Okay, duidelijk.. Heb je dan het bedje geselecteerd of de stand-by stand?

wel op werken, alleen zal de tacho dit niet al rijden registreren, maar als overige werkzaamheden (gok ik). Bij pauze uiteraard wel op "bedje" bewerkt door transploft
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

volgens mij, is het zelfs verplicht als je een bestuurderskaart hebt, en in dienst van het bedrijf als bijrijder mee gaat

 

Ja, zo lees ik het ook in het boek. Een bestuurder is "iedere persoon die het voertuig bestuurt, zelfs gedurende een korte periode, of die zich in het voertuig bevindt om dit, als onderdeel van zijn verplichtingen, zo nodig te kunnen besturen".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Geen probleem hoor. ;)

Top dat jij de moeite neemt om iedere gebruiker persoonlijk te antwoorden. :ok:

klopt, ik heb er een hekel aan als er door onduidelijkheden ergens een verkeerd beeld geschapen wordt. Nu was ik zelf de persoon die onduidelijk bleek, wel zo netjes om mijn fout dan recht te zetten toch? bewerkt door transploft
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je digipas moet je als meerijder altijd gebruiken, ook al ben je niet in dienst van de transportonderneming.

Als je zoon een keer met jou meegaat Cor of andersom.

Lekker makkelijk ook voor de administratie, gegevens van een "vreemde" pas in je systeem.

Daar moeten ze dan een aparte status aan geven, want voor iemand in dienst treed moet je dat doorgeven aan de belastingdienst

en hoe doe je dat met die gegevens van die meerijder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden