[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Zij-instroomtraject STL


Markitos81

Vraag

  • Forumlid

Beste lezers,

 

Ik ben bezig om via het STL zij-instroom traject beroepschauffeur te worden, heb heel de selectie procedure achter de rug en heb inmiddels ook een eventuele werkgever bereid gevonden om hier in te investeren.

Alleen nu komt de aap uit de mouw, de bedragen die niet worden vergoed door de subsidieregelingen van het SOOB zijn de theoriecursussen en lesmateriaal, examens en Code 95. Ik had inmiddels een offerte aangevraagd bij een rijschool en daaruit bleek dat mijn eigen bijdrage (inclusief de 10% van de rijopleiding) op zo'n kleine 3000 euro uitkomt en de kosten voor het transportbedrijf zou dan rond de 350 euro zijn.

 

Nou is mijn vraag of iemand hier ervaring in heeft? Want als mijn berekeningen kloppen kan ik het net zo goed helemaal zelf gaan bekostigen

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Heb zojuist je PB beantwoord, Markitos.

 

Ik persoonlijk heb geen ervaring met offertes van rijscholen.

Volgens mij is er wel een andere forummer die via dit traject zelf een rijschool heeft moeten zoeken.

Wie weet kan die jou verder helpen.

 

Even zoelen via de zoekfunctie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Heb hier geen ervaring mee, ik ben via dit traject ook bezig een werkgever te vinden wat overigens niet lukt. Maar ik weet wel dat alleen 10% van de opleiding zelf betaald moet worden en daarvoor heb je ook getekend.

Daarnaast is het zo dat als je een werkgever hebt gevonden dat jij en je toekomstige werkgever samen zoeken naar een verkeersschool waar de opleiding gevolgd kan worden. De werkgever, verkeersschool en kandidaat maken afspraken over het in te vullen lesrooster. Dan worden er modulair rekeningen gestuurd naar de werkgever die betaald de volle rekening en vraagt vervolgens subsidie aan bij het SOOB en heeft dit +/- in 1 week terug. De werkgever en kandidaat kunnen afspraak maken hoe de 10% terugbetaald moet worden(direct, inhouden op salaris of ook voor werkgever).

Het enige (naast de 10%) is je VOG verklaring het pasje bij de gemeente en ik meen de medische keuring.

Vervolgens gaat het NA het behalen van het rijbewijs het 1 jaar contract in.

 

Dit wetende is het gevolg van ontelbaar vaak bellen met het MCT.

 

P.S. De werkgever heeft in dit traject de touwtjes in handen omtrent het te behalen rijbewijs en modules voor code95. Dus rijd de werkgever alleen met bakwagens zul je geen E achter C krijgen, mits in afspraak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Beste Markitos,

 

ik heb volgens ditzelfde traject inmiddels het C rijbewijs gehaald en ga binnenkort met E achter C beginnen.

 

Ik heb je berekening niet gezien, maar volgens mij kom ik veel lager uit.

- voor de 3 theorie-examens ben je niet verplicht een cursus bij een rijschool te doen. Je kunt ook gewoon de boeken op internet kopen, online oefenen en jezelf aanmelden voor de examens. Ik was € 25 kwijt voor 2-hands boeken op Marktplaats, € 32.80 voor de Eigen Verklaring, € 85,00 voor de medische keuring bij een arbo-arts, € 33.25 voor het examen RV1, € 70,85 voor het examen RV2 en V3. Dus dat is bij elkaar nog geen € 250. Als je boeken nieuw moet kopen kom je op € 300.

- daarnaast moet je ook de rijexamens zelf betalen. Dat is zowel voor C als voor E € 204.55 (2x dus)

- de lessen kosten afhankelijk van de rijschool € 4000-5000 voor C en E samen. Daarvan moet je dus 10% betalen.

 

Dan kom ik dus op € 250 + € 410 + € 500 op max ongeveer € 1100.

 

Of maak ik nou ergens een denkfoutje?

 

Succes,

Vledder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Bij ons op school (2 jaar geleden, Scheepvaart en Transport College) worden de examens op school afgenomen. Komt dan een CCV examinator. Kostte het examen maar €25 RV1 en RV2/3 €50.

Zelf heb ik geen VTL(tegenwoordig STL?) traject gebruikt maar alles zelf geregeld via mijn werk die ook subsidies konden krijgen en nog wat met BTW konden doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

@Truckertje75:

Met het risico dat je me een muggenzifter (of erger) vindt maar ik denk dat je een Eigen Verklaring bedoelt (over je gezondheid ) in plaats van een VOG (verklaring omtrent gedrag van Min v Justitie)?

Als je dat graag wilt, wil ik je wel een muggenzifter noemen.

Is het niet zo dat als je een medische keuring ondergaat een Eigen Verklaring verkrijgt?

En aangezien een medische keuring onderdeel is van het opleidingstraject.

En een VOG verklaring is voor de (toekomstige) werkgever en dien je aan te vragen bij je gemeente.

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het is allemaal op internet te vinden: https://www.cbr.nl/11366.pp

 

- Je "koopt" een Eigen Verklaring bij het CBR of bij de gemeente. Die vul je in en dan ga je vervolgens naar de (bedrijfs-)arts die je keurt. De bedrijfsarts of arbodienst zet er een stempel op. Dan stuur je de Eigen Verklaring naar het CBR en wordt geregistreerd dat je rijgeschikt bent. 

 

- best mogelijk dat er werkgevers zijn die een VOG willen. Bijvoorbeeld als je met kostbare lading gaat rijden. Maar het hoort niet standaard bij het STL-traject.

 

Net als jij heb ik ook ervaren dat het moeilijk is om een werkgever te vinden die het STL-traject met je in wil gaan. Het grootste struikelblok is de eis dat werkgever en werknemer een jaarcontract van tenminste 32 uur moet afsluiten. Jaarcontracten worden in deze branche nauwelijks afgesloten met iemand die nieuw in dienst komt en als je als werkgever moet gaan investeren in iemand die je niet kent en waarvan je helemaal niet weet of hij/zij wel geschikt is als chauffeur dan is dat ook wel begrijpelijk. Aan de andere kant is het voor de werkgever ook wel aantrekkelijk om voor een investering van een paar honderd euro een gemotiveerde chauffeur te krijgen. Adverteren en selecteren kost ook geld.

 

Maar het is na 2 maanden toch gelukt, dus ik heb geluk gehad. Zeker omdat ik de 50 al gepasseerd ben.

 

Succes bij het vinden van een plek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik heb dit traject ook gevolgd en heb sinds 18 augustus mijn  C rijbewijs. 

als het goed is wordt je door het stl gekoppeld aan een werkgever en ander mag je zelf ook 

een bedrijf vinden. zo,n bedrijf koopt een compleet pakket in  waar ook de theorie in zit en de boeken enz enz.

het bedrag waar hun dat voor inkopen daar betaal jij 10 % van zelf en de werkgever 10 % de soob betaald 80%

in vele gevallen is de werkgever bereid om die 10 % van jou in een loonkosten afbetaling regelen te regelen.

ik ben bij L Bos logistics aan het werk gegaan en heb 1000 euro ( 10% van 10.000) als deposit gestort op hun rekening.

als ik mijn E achter C gehaald heb gaan we kijken hoeveel de opleiding nu werkelijk gekost heeft en zo nodig terug betaald aan mij  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het is allemaal op internet te vinden: https://www.cbr.nl/11366.pp

- Je "koopt" een Eigen Verklaring bij het CBR of bij de gemeente. Die vul je in en dan ga je vervolgens naar de (bedrijfs-)arts die je keurt. De bedrijfsarts of arbodienst zet er een stempel op. Dan stuur je de Eigen Verklaring naar het CBR en wordt geregistreerd dat je rijgeschikt bent.

- best mogelijk dat er werkgevers zijn die een VOG willen. Bijvoorbeeld als je met kostbare lading gaat rijden. Maar het hoort niet standaard bij het STL-traject.

Net als jij heb ik ook ervaren dat het moeilijk is om een werkgever te vinden die het STL-traject met je in wil gaan. Het grootste struikelblok is de eis dat werkgever en werknemer een jaarcontract van tenminste 32 uur moet afsluiten. Jaarcontracten worden in deze branche nauwelijks afgesloten met iemand die nieuw in dienst komt en als je als werkgever moet gaan investeren in iemand die je niet kent en waarvan je helemaal niet weet of hij/zij wel geschikt is als chauffeur dan is dat ook wel begrijpelijk. Aan de andere kant is het voor de werkgever ook wel aantrekkelijk om voor een investering van een paar honderd euro een gemotiveerde chauffeur te krijgen. Adverteren en selecteren kost ook geld.

Maar het is na 2 maanden toch gelukt, dus ik heb geluk gehad. Zeker omdat ik de 50 al gepasseerd ben.

Succes bij het vinden van een plek.

Ok, das duidelijk omtrent Eigen verklaring! Had ik verder ook niet uitgezocht, vind het vinden van een werkgever belangrijker.

Gefeliciteerd met je baan. Dat is echt snel! Woon je vast niet in het noorden vh land!

VOG verklaring is idd nodig als werkgever erom vraagt en is geen verplichting vanuit het traject.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden