[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Vrachtwagen Veiligheid Verhogende Ondersteuning


Tony.Macaroni

Recommended Posts

Jean,

 

Er zijn meetgegevens over remafstanden die men in de praktijk hanteert.bij 90 km/h.

 

Van een lege vrachtwagen bedraagt de remafstand 74 meter.

Van een geladen vrachtwagen bedraagt de remafstand 94 meter.

 

Op een droog wegdek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Jean,

 

Er zijn meetgegevens over remafstanden die men in de praktijk hanteert.bij 90 km/h.

 

Van een lege vrachtwagen bedraagt de remafstand 74 meter.

Van een geladen vrachtwagen bedraagt de remafstand 94 meter.

 

Op een droog wegdek.

Geldt dan niet voor meerdere wagens die hier rond rijden.....

 

(ik bedoel, het aanstal defecten met de remmerij hier loopt de spuigaten uit bij controle's.

En dat zijn DAF's, Scania's, Volvo's en nog meer van die merken ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Murphy,

 

Uit praktijk ervaring weet ik dat jouw opmerking valide kan zijn.

Dat is niet alleen heden, In het recente verleden ook. Waarbij ik toch op wil merken dat Nederland een aardige moderne vloot vrachtwagens heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat was vroeger zo De Nederlandse chauffeur levenden onderweg net zo als nu de oost blok of Turkse chauffeurs En waren ook niet vies van drank  

 

Als ik nu kijk naar de oost blok auto's Over het algemeen Is die moderner als de Nederlandse vloot Daarbij komt nog Er is veel werk weg gegaan Vaak is de reden De landen doen het zelf  

En er wordt Internationaal gewerkt De tijd van 2 Euro per uur die is voorbij Er zal best hier en daar wat gaande zijn

 

Maar er zal in de loop der jaren veel gaan veranderen in de vrachtwagen Het stuur vast houden wordt een bij zaak Nog iets Ford gaat in 2021 zelf rijdende auto's op de weg brengen

 

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Jean,

 

Er zijn meetgegevens over remafstanden die men in de praktijk hanteert.bij 90 km/h.

 

Van een lege vrachtwagen bedraagt de remafstand 74 meter.

Van een geladen vrachtwagen bedraagt de remafstand 94 meter.

 

Op een droog wegdek.

 

Niet dat ik dit meteen in twijfel wil trekken maar ik ben wel benieuwd hoe je aan deze gegevens komt en met welke remdruk dit gemeten is. Door iedereen, zowel overheid als opleiders, wordt de 2 seconden regel gehanteerd welke is gebaseerd op onderzoek en vaststaande gegevens. Diezelfde 2 seconden regel omgerekend in meters is je snelheid gedeeld door 2 + 10%, dat betekent dat de min afstand bij een snelheid van 80 km/u 44 mtr is en bij een snelheid van 90 km/u 49,5 mtr. Dit is onafhankelijk van het eigen gewicht van de combinatie of belading aangezien de reminrichting berekend dient te zijn op het max treingewicht. Vorenstaande is op basis van het benutten van de max remdruk en bij een noodstop zul je dan precies bij de achterbumper van je voorligger stilstaan mits voldoende grip op het wegdek (lees droog / nat met een juiste band) met glad wegdek veranderen automatisch de gegevens ongeacht of je abs hebt of niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Niet dat ik dit meteen in twijfel wil trekken maar ik ben wel benieuwd hoe je aan deze gegevens komt en met welke remdruk dit gemeten is. Door iedereen, zowel overheid als opleiders, wordt de 2 seconden regel gehanteerd welke is gebaseerd op onderzoek en vaststaande gegevens. Diezelfde 2 seconden regel omgerekend in meters is je snelheid gedeeld door 2 + 10%, dat betekent dat de min afstand bij een snelheid van 80 km/u 44 mtr is en bij een snelheid van 90 km/u 49,5 mtr. Dit is onafhankelijk van het eigen gewicht van de combinatie of belading aangezien de reminrichting berekend dient te zijn op het max treingewicht. Vorenstaande is op basis van het benutten van de max remdruk en bij een noodstop zul je dan precies bij de achterbumper van je voorligger stilstaan mits voldoende grip op het wegdek (lees droog / nat met een juiste band) met glad wegdek veranderen automatisch de gegevens ongeacht of je abs hebt of niet.

Je vergeet nog iets

 

De trommel of schijf remmen kan een groot verschil tussen zitten

 

Als een trommel rem over verhit is  geweest de remt het voertuig geen 100% meer vaak meer dan 50% minder

 

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat klopt Huub, maar als je trommelrem overbelast is geweest heb je daarvoor al iets niet goed gedaan  ;)

Overigens zijn hedendaagse auto's niet meer uitgerust met een trommelrem en degene die nog wel met een auto met trommelrem rijdt houdt over het algemeen al een defensievere rijstijl aan. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de rijstijl van iemand met een oldtimer. Gek eigenlijk hé dat als we in een dergelijke auto stappen ons in een keer wel bewust zijn van de beperkingen en risico's en in een moderne auto daar niet bij stil staan.

Ik heb het al eens eerder aangehaald; al die veiligheid verhogende maatregelen zijn wel nodig/nuttig maar werkt tevens als een stuk schijnveiligheid, het poppetje die bestuurd dient de regelende factor te zijn hierin maar is helaas gebleken meestal ook de zwakste schakel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als je de "2 secondenregel" gebruikt ligt de afgelegde weg tot stilstand minimaal 50m verder....

2 seconden met 90 km/u = 50m, plus je remweg.

Remweg met 25m/s (90km/u) remvertraging minimaal 5m/s geeft 5 sec remtijd.

Gemiddelde snelheid tijdens remmen 12,5m/s x5 sec remtijd is 62,5m

62,5m plus je afgelegde weg in 2 sec reactietijd (50m) is 112,5m!

 

Dat is theorie, de remvertraging wordt nu gemeten op een rollenbank waar je massa geen rol speelt.

De kinetische energie die je al rijdend met 90km/u bij je hebt is gehalveerd als je 64 rijdt.

Ik weet eigenlijk niet of ze nog van die kastjes hebben om bij een controle onderweg al rijdend (remmend)

de remvertraging te meten.

bewerkt door steenhaas1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

En toch, al die handigheidjes in de wagen....

Ik heb er mijn twijfels over.

Een betere opleiding lijkt mij ten eerste een belangrijk punt om de veiligheid te verhogen.

De bewustwoording van de chauffeur dat hij/zij over een moordwapen beschikt dat bij foutgebruik een dodelijk gevolg kan hebben.

Is het veiliger geworden door de veiligheidsriem? (minder ongevallen).

Zijn er minder ongelukken door de abs/ebs en nog meer uit het alfabet?

Sinds de bladveren weg zijn gebeuren er nog steeds/meer kantel ongevallen doordat de (jongere) chauffeur zich niet meer zo snel realiseerd wat er gebeurd bij een te harde stuurbeweging bij een bepaalde snelheid....

 

Ondanks de (veelal ingebouwde) GPS rijdt niemand zich meer vast? 

bewerkt door Murphy
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En toch, al die handigheidjes in de wagen....

Ik heb er mijn twijfels over.

Een betere opleiding lijkt mij ten eerste een belangrijk punt om de veiligheid te verhogen.

De bewustwoording van de chauffeur dat hij/zij over een moordwapen beschikt dat bij foutgebruik een dodelijk gevolg kan hebben.

Is het veiliger geworden door de veiligheidsriem? (minder ongevallen).

Zijn er minder ongelukken door de abs/ebs en nog meer uit het alfabet?

Sinds de bladveren weg zijn gebeuren er nog steeds/meer kantel ongevallen doordat de (jongere) chauffeur zich niet meer zo snel realiseerd wat er gebeurd bij een te harde stuurbeweging bij een bepaalde snelheid....

 

Ondanks de (veelal ingebouwde) GPS rijdt niemand zich meer vast? 

Jij haalt iets aan De betere opleiding Het grote gevaar is De meeste hebben hun school niet afgemaakt of zijn niet zo goed in het leren

 

En dat de vrachtauto steeds moderner wordt Vroeger kon je veel met een baco en een schroevendraaier en een waterpomp tang Maar die tijd is voor bij  

 

De motoren zitten vol met techniek om alles zo zuinig mogelijk te krijgen Een moderne auto heb je al een school nodig om een lamp te vervangen Dat doe je niet meer in 2 min

 

Veel auto,s hebben al een boord computer Maar ze weten er niet mee om te gaan En als alles in het Engels is Kunje alles vergeten

 

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Jij haalt iets aan De betere opleiding Het grote gevaar is De meeste hebben hun school niet afgemaakt of zijn niet zo goed in het leren

:stom: Ach ja natuurlijk da's waar ook, chauffeurs zijn domme wezens die niet kunnen leren  :stom:  En wat, beste Huub, heeft dat überhaupt te maken met inzicht op de weg en voertuigbeheersing?

En dat de vrachtauto steeds moderner wordt Vroeger kon je veel met een baco en een schroevendraaier en een waterpomp tang Maar die tijd is voor bij  

Wat niet automatisch betekent dat elke ontwikkeling alleen maar positieve effecten heeft.

De motoren zitten vol met techniek om alles zo zuinig mogelijk te krijgen Een moderne auto heb je al een school nodig om een lamp te vervangen Dat doe je niet meer in 2 min

Ik weet niet hoor maar mij lukt het wel in 2 minuten. In tegenstelling tot de carbidlamp die jij misschien nog gewend bent, daar ben je idd iets langer mee bezig.

Veel auto,s hebben al een boord computer Maar ze weten er niet mee om te gaan En als alles in het Engels is Kunje alles vergeten

Tis wel duidelijk dat je geen boardcomputer hebt of er niet mee weet om te gaan. Je kunt hem nl instellen op de taal van je keuze.

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

haha dacht t zelfde

heb van de 4 nog 2 assen met trommelrem

 

En die andere 2 zijn ongeremd?  ;)  Precies, die zijn schijfgeremd en nemen waarschijnlijk 80% van het remvermogen voor hun rekening.

Maar toegegeven, er zijn idd nog auto's die deels voorzien zijn van trommelrem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij ons hebben "alle" nieuwe opleggers trommelremmen.

De reden daarvoor is dat deze veel goedkoper zijn in onderhoud.

Wanneer je een oplegger met schijfremmen een maand stil laat staan zit alles vastgeroest en wanneer er een chauffeur mee rijdt die niet al te scherp oplet hoe ver de blokken versleten zijn kun je elke keer wanneer je de blokken moet vervangen ook de schijven vernieuwen. $$$$

Je kunt het rem systeem in jou boord computer zetten Bij heel veel luxe auto's is het wel zo

 

Als jij een retardeer op je truck hebt Spaar je veel geld uit Zeker met A.B.S. Je moet weten hoe ga ik er mee om  

 

Het grootste gevaar is bij trommel remmen over verhitting  

 

Huub

bewerkt door hwm.klaassen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden