[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Aan-afkoppelen trailer.


Stefansnel

Vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Administrators

'n Vaste volgorde is het beste; voorlopig zou ik die van de rijschool aanhouden om te slagen  ;)

Wat je daarna doet zal datgene zijn wat je zelf het prettigst vind.

 

Zelf doe ik altijd schotel-poten-leidingen; zowel met aan- als afkoppelen. Is er praatvolk? Handen in de zak en mee-lullen, daarna je klus afmaken  :D

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Je zult wel merken dat een oplegger niet altijd even makkelijk afkoppelt. (ferryboat trailers bijvoorbeeld)

Als je moeite hebt de vergrendeling te los te krijgen? Speel wat met de hoogte d.m.v. de lucht vering.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

10 centimeter?

 

Je kunt een trailer afkoppelen die aardig wat op de kop heeft. Dan zul je de luchtvering aardig moeten laten zakken, en dan hoogte verschillen in het wegdek op afkoppelplaats nog in ogenschouw moeten nemen. Want effe een stukkie naar voren kan plotseling aardig verschillend zijn, voor de trekker onder de oplegger weg is. Als je zoiets vaak doet weet je dat wel. Ik zou voorzichtig zijn met absolute getallen noemen. 

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Stefan, doe het eerst maar gewoon op de manier en in de volgorde die je wordt geleerd. Misschien dat je later wel een andere volgorde eigen maakt, maar dat is pas van later zorg. Over wat de beste manier is, daarover verschillen de meningen, zoals je ziet. ;)

Veel succes met lessen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

-Achteras-luchtvering laten zakken

-Achteruit naar de trailer

-Schotel net onder het kopschot steken

-Vóór het UItstappen , altijd op de handrem (NOOIT VERGETEN !!!!!!) en kijken waar de schotel zich bevindt (net onder de trailer)

-Luchtvering achteras omhoog brengen zodanig dat je de trailer omhoog ziet komen (een cm. of 10 is genoeg)

-Instappen en rustig naar achteren laten glijden of rijden

-Bij het horen van gebons stoppen en naar voren rijden ter controle dat de trailer nu geborgd aan den trekker zit (als je het goed gedaan hebt kun je niet naar voren want de trailer houdt je tegen)

-Vóór het UItstappen , altijd op de handrem (NOOIT VERGETEN !!!!!!) en nogmaals de luchtvering een stuk omhoog brengen - kijk naar de pootjes - komen die los van de grond dan is het oké en kun je de pootjes zonder tegenwerking omhoog draaien (doe je dit niet dan heb je een wereld aan werk om die kutpoten los van de grond te krijgen).

-Omlopen en naar de poten lopen en omhoog draaien - tegelijkertijd kijk je ook even of de kingpin geborgd is ( en dat is meestal wel zo)

-Slangen aankoppelen (kijk of de verlichting dan ook direct werkt - je had dus al met verlichting' aan' van de trekker moeten rijden

-Omlopen terug naar de cabine en vering laten zakken naar rijstand (gewoon op die groene kutknop drukken en dan doet ie het vanzelf)

-Ter controle kun je op je dashboard kijken naar een al dan niet geel brandend lampje die aangeeft dat hij 'nog niet' op zijn rijstand staat. Op het dashboard zit een knop waarmee je dat dan alsnog kunt regelen (brandend lampje verdwijnt als vanzelf).

-Handrem eraf en rijden maar... :-)

 

Succes ermee.....

bewerkt door jdinverbazing
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Je moet het zo doen zoals het je geleerd wordt.

Het gaat er in eerste instantie om dat je je examen met goed resultaat behaalt.

Wat je daarna jezelf aanleert is je eigen verantwoording.

Dus doen zo als je instructeur het je leert. Dat geeft je het meeste kans op slagen.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Je moet het zo doen zoals het je geleerd wordt.

Het gaat er in eerste instantie om dat je je examen met goed resultaat behaalt.

Wat je daarna jezelf aanleert is je eigen verantwoording.

Dus doen zo als je instructeur het je leert. Dat geeft je het meeste kans op slagen.....

 

Dat lijkt me nog het beste advies.

 

Zoals je ziet zijn er net zoveel manieren als er chauffeurs zijn, en zo heeft een ieder zijn voorkeur.

 

De voorkeur van anderen is weinig relevant, ervaring daar entegen wel, belangrijkste is veiligheid en het beschermen van je materiaal, dus ook trailer poten.

Wees zuinig op meegegeven materiaal en hou het schoon. Als je een collega ziet die door het leven gaat met luchtslangen onder het schotelvet?

Dan heb je een aardig idee hoe het NIET moet. :eek:

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden