[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Politiewagen zonder APK.....


Murphy

Recommended Posts

  • Administrators

Wie beweerd dat de controlleurs in Noorwegen partijdig zijn, of discrimineren heeft het toch echt mis. 

In Kristiansand is een politiewagen bij een controle (nummerplaatherkenning) tegen de lamp gelopen.

De wagen had in september 2015 "EU kontroll" (APK) gekeurd moeten zijn....

Statens Vegvesen ( de instantie die hier de controlle's uitvoerd) heeft ter plekke de nummerplaten verwijderd. Dit is in Noorwegen een van de eerste stappen die ze zetten indien een voertuig niet verder mag rijden vanwege technische/administratieve fouten....

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/politi-hverdagen/politiet-glemte-eu-kontrollen-avskiltet/a/23799852/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Satans Wegwezen is een aantal jaren geleden gestopt met het waarschuwen indien de EU eraan zat te komen.

Maar los van waarschuwen of niet, een wagenparkbeheerder van de politie zou toch zelf ook een lijstje kunnen hebben?

Als excuus werd gezegd dat de wagen in 2015 een afspraak had voor de keuring, maar "er kwam iets tussen"....... :stom:

En dan maar vervolgens ruim een jaar door werken met een auto uit de keuring....

 

Maar moraal van alles, ook de overheid wordt hier gepakt als ze de fout in gaan, wel door diezelfde overheid...

Een soort zelf kastijding zmz....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ zijn toch 2 afzonderlijke afdelingen?

 

Eigenlijk zouden ze dat hier in NL ook moeten doen, regels zijn regels, die gelden ook voor agenten en dienstverleners.

Enige uitzondering vind ik bij een noodsituatie, maar veels te vaak wordt het afgdaan met de smoes; er kan elk moment een noodsituatie ontstaan.....

 

Groet ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

PA's in Nederland zijn leaseauto's en dus is de apk een verantwoordelijkheid van het leasebedrijf. Echter kan hier een controlerende instantie geen HV voertuig van de weg halen puur voor het niet hebben van een geldige apk.

bewerkt door HIT
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als Leaseauto berijder kan ik je zeggen, de apk is GEEN verantwoordelijkheid van het leasebedrijf, maar van de BESTUURDER. Staat netjes in je contract.

 

Groet ron

 

Dit is alles wat ik kon vinden. Maar Ron heeft in deze gelijk, en is de apk een verantwoordelijkheid van de bestuurder/huurder :D 

 

 

 

APK boeteEen APK boete ontvangt men wanneer de APK van het voertuig is verlopen. De berijder van het voertuig is zelf verantwoordelijk voor het in de gaten houden van de vervaldatum van de APK. Elke berijder krijgt 1 maand voor de vervaldatum een melding van Noordlease dat er een nieuwe APK-keuring dient plaats te vinden. Verloopt de APK? Dan schrijft de RDW een boete uit van € 160,- die wordt doorbelast door Noordlease aan de contractant. - See more at: https://www.noordlease.nl/alles-over-boetes#sthash.9QJVWMSX.dpuf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

^^ zijn toch 2 afzonderlijke afdelingen?

Ja, vergelijk het met het RDW en politie. Beide overheid maar niet echt kolleka :D

Eigenlijk zouden ze dat hier in NL ook moeten doen, regels zijn regels, die gelden ook voor agenten en dienstverleners.

Enige uitzondering vind ik bij een noodsituatie, maar veels te vaak wordt het afgdaan met de smoes; er kan elk moment een noodsituatie ontstaan.....

Een noodsituatie ok, maar een jaar over de datum? Zolang was de nood nou ook weer niet lijkt mij...

Groet ron

Maar het gaat met een smile het hele land door, ook de "purken" zijn niet heilig in Noorwegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als Leaseauto berijder kan ik je zeggen, de apk is GEEN verantwoordelijkheid van het leasebedrijf, maar van de BESTUURDER. Staat netjes in je contract.

 

Groet ron

Dat ligt aan je leasecontract en aan de aanbesteding, hierin heeft de Politie deze taak geheel bij de leasemij ( PON ) gelegd. 

 

Verder is er nog het verschil in PL, FL en OL.

 

PL, is lease van het voertuig zonder verregaand onderhoudscontract en dus ook veel eigen verantwoording. Aan het einde van het leasetermijn blijft het voertuig van de leasemij.

 

OL is lease van het voertuig met verregaand onderhoudscontract en zonder de verantwoordingen voor de onderhoudsmomenten en hierbij kan het ook zijn dat de leasemij de auto ophaalt en voor vervangend vervoer zorgt. Aan het einde van het leasetermijn blijft het voertuig van de leasemij. Deze vorm heeft de NP aangevuld met nog een heel eisenpakket.

 

FL is lease van geld waarmee een voertuig is gekocht, alles is daarbij verantwoordelijkheid van de leasenemer. Aan het einde van het leasetermijn wordt het voertuig van de leasenemer.

bewerkt door HIT
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

PA's in Nederland zijn leaseauto's en dus is de apk een verantwoordelijkheid van het leasebedrijf. Echter kan hier een controlerende instantie geen HV voertuig van de weg halen puur voor het niet hebben van een geldige apk.

 

Eh, niet echt zo 1 op 1 hoor.. Ik kom uit die tak van sport.. en je hebt gelijk dat het wagenparkbeheer is uitbesteed aan leasemaatschappijen.. alleen, het eigendom  én dus de investering    berust bij het korps. Leasemaatschappij doet het traject van aankoop (toetsing aan voorwaarden PvE), levertijdenmanagement en coördinatie afleverproces.. Dan komt er een factuur binnen voor de auto, auto wordt op juiste wijze tenaamgesteld...  het administratief proces bij leasemij. begint te 'rollen'.. en met de eerste maandfactuur volgt doorgaans ook de doorbelasting, door leasemij. aan korps, van  de investering....

 

Het korps wat ik destijds beheerde hoefde niet eens de APK brieven te ontvangen.. want kreeg ze (door de 'onderwater' registratie) zowel van ons als van de RDW.. 1x was genoeg, want men had ook nog een eigen werkplaats / wagenpark beheersysteem..

Soms stond er in 'ons' systeem bij het betreffende klantnummer een 'palletje' verkeerd bij de klantinregeling én hop.. daar kreeg men weer een stapel APK reminders.. 

Waren ze niet blij mee. :nee::hamer: 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Oktober vorig jaar is er een marktconsultatie wagenparkbeheer uitgegaan..

 

https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/samenvatting/akid/fca6de57db3b4223323687abeb86c73f/pageId/D909C/huidigemenu/aankondigingen/cid/218044/cvp/join

 

Kan zo 1,2,3, niet terugvinden wat de actuele status is..

 

Nu mijn geheugen begint te draaien.. dat stukje ROB en remarketing zit nu inderdaad bij de leasetak van PON..

(staat dus min of meer los van de importeurskant, dus de turnkey levering van Tourans en Variants   én d é topper van dit moment.. Amerok. :rolleyes:

 

Toen ik uit de tak van sport stapte.. was de tender die toen liep nét verloren..   heel lullig... ergens was een getalletje niet correct ingevoerd.. :zegtniets:

bewerkt door Durashift
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Beste Dura, ik geloof best dat je uit de tak van sport komt.

 

Echter, ik heb de bewuste voertuigen afgeleverd. En op het Kenteken staat PON als eigenaar, PON staat als eindverantwoordelijke voor onderhoud en staat der voertuigen. PON staat ook als verantwoordelijke voor de inrichting en onderhoud van het OGS. 

De voertuigen gaan na hun gebruiksleven ook terug naar PON, en ook dit wordt beslist door de PON. 

 

Ook bij de nieuwe aanbesteding gelden bijna dezelfde regels, op 1 na. Niet de hele aanbesteding moet worden uitgevoerd door 1 aanbieder, het mag nu ook een samenwerking zijn tussen partijen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Beste Dura, ik geloof best dat je uit de tak van sport komt.

 

Echter, ik heb de bewuste voertuigen afgeleverd. En op het Kenteken staat PON als eigenaar, PON staat als eindverantwoordelijke voor onderhoud en staat der voertuigen. PON staat ook als verantwoordelijke voor de inrichting en onderhoud van het OGS. 

De voertuigen gaan na hun gebruiksleven ook terug naar PON, en ook dit wordt beslist door de PON. 

 

Ook bij de nieuwe aanbesteding gelden bijna dezelfde regels, op 1 na. Niet de hele aanbesteding moet worden uitgevoerd door 1 aanbieder, het mag nu ook een samenwerking zijn tussen partijen. 

 

Jawel, maar er is wel verschil tussen de aanbesteding betreffende aanschaf van de voertuigen EN die van het ROB gedeelte.

 

Jij hebt het, volgens mij, over de aanschaf tender. Dat is inderdaad 'turn key',.  en zal best een terugkoop verklaring (garantie) op zitten bij de opvallende voertuigen.

Voor de aankomende tender zou het kunnen zijn dat de 'lichtbakken leverancier die 'huilie huilie' deed bij oa. Eén Vandaag een paar jaar geleden,  nu wel in aanmerking voor levering kan komen. ;)

 

Anyway,  voor speciale doeleinden (recherche enzo) wordt er ook nog weleens buiten PON om gekocht.  Die gaan echt wel het eigen kanaal in bij de korpsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wel lachen ook soms.. als zo'n snelle A8 of iets dergelijks een actie midden in de nacht had uitgehaald (veels te hard door de stad bijvoorbeeld) en dat er dan een verzoek vanuit hetzelfde korps komt tot het verstrekken van bestuurdersgegevens (zgn. 403 verklaring). ;)

 

Je kon moeilijk antwoorden 'dat zijn jullie zelf'.. maar vaak was een belletje wel voldoende om er niet al te veel tijd mee kwijt te zijn. :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumlid

Allemaal leuk en aardig al die afkortingen en aanbestedingsprocedures maar volgens mij (correct me if i'm wrong) heb je als bestuurder van een motorvoertuig nog altijd de verplichting om voor vertrek te controleren of de benodigde papieren (kentekenbewijs, verzekering/groene kaart, apk keuringsrapport) in het voertuig aanwezig zijn en accuraat zijn. Zo niet dan mag je niet eens vertrekken aangezien deze ten allen tijde getoond moeten kunnen worden.

Maakt dus niet uit wie de eigenaar of beheerder is, de bestuurder is net zo goed fout

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Logisch toch ook wel. Dat spul hoort in één map te zitten, op een vaste plek, in de auto.

Dat men dit controleert bij en schoonmaak/wageninspectie ronde kan ik mij voorstellen. Maar elke keer tijdens in gebruik neming van het voertuig?

Ik kan mij zo voorstellen dat er na een dienstoverdracht wel weer een meldkamer oproep is waar naar toe gereden moet worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja? Maar op zeker niet van staatswege.

  

RDW is toch behoorlijk "van staatswege" ,lijkt mij?

  

'Rijksdienst'. ja. Dan wel. Maar die heb ik nooit gekregen. Maar het afgelopen decennium heb ik meest mijn auto geschorst voordat de APK verliep. Misschien heeft het daarmee te maken...

  

Als je de schorsing ongedaan maakt wanneer de APK verlopen is zal je zo wie zo met de auto naar een keuringstation moeten rijden.

Zal het in de gaten houden, in november moet onze auto APK gekeurd zijn, dus een deze dagen verwacht ik de herinnering in de bus.

Vandaag lag deze brief van de RDW in de bus.

post-1210-0-63110400-1476807120_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden