Spring naar bijdragen

jdinverbazing

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    632
  • Geregistreerd

  • Gewonnen dagen

    1

Profile Information

  • Gender
    Not Telling

Recente profielbezoeken

Het blok recente bezoekers is uitgeschakeld en wordt niet getoond aan andere gebruikers.

jdinverbazing's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

259

Waardering in de gemeenschap

  1. Dan stel ik de vraag anders: Hoeveel rusttijd zitten er tussen de diensten, al dan niet gebroken ? Onze 'normale werkweken' overschrijden die 37,5 met gemak en dat ook iedere week.
  2. waar die totaal geen zin had... Klopt ook. En geen enkele werkgever die mij in al die jaren de 'leuke kanten' vh werk wilde laten zien. En door mijn eigen bevindingen werd dat ook keer op keer bevestigd. Gaandeweg heb ik mijn eigen weg gevonden over hoe ik dan toch zelf plezier kon krijgen in dit werk. Dat lukt de laatste 3 jaar heel aardig kan ik zeggen.
  3. Dat mag. Zie mijn eerdere opmerking hoe mijn insteek door anderen benoemd kan worden. Eigenwijs kan daar ook best bij.
  4. Ja dat ben ik. Je moet mijn opmerking in de context zien van langjarige werkervaringen in vele andere functies. De transport was daar niet een van. En zoals altijd wil ik bij een volgende werkgever vd hoed en de rand weten. De ene noemt je dan een zeikerd, de ander een zeur, weer een ander noemt je een milimeterneuker. Ikzelf noem mezelf liever als belangstellend en leergierig (ik zit hier op dit forum tenslotte ook niet voor niks). En natuurlijk, je kunt en moet je vooraf goed laten informeren. Maar hoe ging dat ook alweer ? Informatie bijkomsten bezoeken die zijn georganiseerd door uitzendbureaus die je glanzende toekomst beloven bij goede en leuke werkgevers, je gaat rijden met goed onderhouden en nieuw materieel, de werkgevers zijn ontzettend ruimhartig in de uren die je wilt werken, parttime, fulltime , alles was mogelijk. En dan nog ga je een onbekend avontuur aan. Ik kan nu uit eigen ervaring spreken en met een gerust hart zeggen dat ik het paradijs nog niet gezien heb. In de verste, verre verte niet. Evengoed zit ik op dit moment wel op de goede plek. Het werk is uitstekend te doen, de meeste collega's zijn geweldig en de planners ach...
  5. Je mist nog steeds mijn punt Rob. Die 'regels' heb ik mij eigen moeten maken tijdens de theorielessen. Tijdens die lessen had je het aan je natte klompen kunnen zien en aanvoelen dat je als 'chauffeur' lange dagen ging maken. Er was en is tenslotte nauwsluitende wetgeving omheen gebreid. Dat 'breiwerk' roept nog altijd veel vragen op bij met name beginnende chauffeurs. Je moet je er dus echt in gaan verdiepen vooraleer je de materie en het jargon machtig bent. Ik heb het geloof ik al wel es eerder opgemerkt hier dat de chauffeurs opleiding welhaast het HBO niveau bereikt. Je zult als chauffeur regelgeving op nationaal en Europees niveau eigen moeten maken. En al die regels zijn niet altijd even begrijpelijk. Bij de een komt het begrip sneller dan bij de ander. De vele bijdragen en vragen op dit forum ondersteund mijn stelling met genoeg verve me dunkt. En wat anders gaan doen ? Ik ben 57 straks. Hoeveel chauffeurs heb jij succesvol door zien stromen naar beter betaalde banen ? Hoe realistisch ben je eigenlijk ?
  6. Met die eerste ben ik het (helaas) ook volstrekt niet eens. Ik ken veel collega's, mij incluis, die via omwegen chauffeur zijn geworden. Die zaten voorheen dus ook in 8-urige werkdagen en ook voor deze collega's golden flinke aanpassingen. Denk alleen al maar es aan de thuissituatie. En om nou te zeggen dat ze fysiek gesproken enorm opgeknapt zijn, nou nee. (Blij wel omdat ze weer een baan hadden, met het werkethos zat het wel goed). Voor de tweede opmerking geldt dat ik voor het chauffeurs al niet gewaarschuwd hoefde te worden. Ik kende vanuit mijn vroege jeugd al genoeg 'echte' chauffeurs die nooit thuis waren. Ook voor deze chauffeurs gold de fysieke afbraak. Voor zover ik mij nog kan herinneren zijn zij ook niet heel gezond oud geworden. Ik wil dan toch nog wel es heel erg graag uitgelegd krijgen hoe je niet een chauffeur wordt maar dat je dat bent ? Aan welke definities en voorwaarden herken je zo iemand dan ? (Ik kan er een aantal zelf bedenken maar flatterend zijn ze geen van allen).
  7. Prima, ik hou er over op. Het is mij duidelijk, Ik begrijp ook dat de beroepschauffeur (uitgezonderd zij die werken in het openbaar vervoer), uitgesloten zijn van 8 urige werkdagen. En dat de beroepschauffeurs dit in zijn algemeenheid accepteren. Ik werk dus van rit naar rit met een onderbreking (afgesproken met vakbonden en werkgevers en daarna in wet vastgelegd), van 3x 9 uren en 2x 11 rust. Ik leef nu dus om te werken. Men zal het mij niet euvel duiden als ik bij mijn overtuiging blijf dit volstrekt niet normaal te vinden. Maar zoals wel vaker opgemerkt, dit is nu eenmaal normaal in de wereld van transport. Wie dit niet wil moet maar wat anders zoeken.
  8. De vraag is of de reistijd tussen woonplaats en standplaats meetelt in de 'rusttijd'. Nu geldt de aanname dat wanneer de chauffeur zijn kaart uit de tachograaf trekt en zich via de boordcomputer afmeldt of uitlogt, per direct zijn 'rusttijd' in gaat. Hij zit dus nog steeds op de vrachtwagen zijn laatste handelingen te verrichten (tas pakken, auto opruimen en afsluiten, sleutels wegbrengen, het terrein dan uiteindelijk verlaten naar huis). Dan de rit naar huis zelf. Onder welk protocol vallen deze laatste handelingen nu ? Rusttijd of tijd die niet mag meetellen als rusttijd. Mijn aanname is namelijk dat als de heenreis naar de standplaats niet meetelt , de dienst begint namelijk pas wanneer de chauffeur zich achter het stuur van de vrachtwagen installeert via boordcomputer en bestuurderskaart, het dan ook niet zo kan zijn dat de terugreis (naar huis) niet mee mag tellen in de 'rusttijd'. Klopt deze aanname ? Ik hoor het graag. Dit was het antwoord (in goed wollig Nederlands taalgebruik) : De tijd die u vanaf uw huis naar de onderneming rijdt valt niet onder werkzaamheden en telt dus mee als rust. Als u uw bestuurderskaart uit de tachograaf haalt wil niet zeggen dat dan uw rust ingaat. De werkzaamheden die u beschrijft vallen onder "overige werkzaamheden" en zijn derhalve geen rust. De rit naar huis valt, net als de heenreis, niet onder werkingssfeer van de Europese verordening 561/2006. Heeft u nog vragen? Neemt u dan contact op met ons meld- en informatiecentrum. U vindt de contactgegevens hieronder.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden