Ik zal het hele stuk maar even kopiëren vanuit het NHD in de hoop dat het niet nodig is om de A7 voor al het vrachtverkeer af te sluiten.
Gisteren zag ik 2 politiemotoren staan. Hopelijk pakken ze de chauffeurs die schijt aan het gewicht hebben aan.
(ik neem tenminste aan dat een chauffeur weet wat het gewicht van zijn/haar combinatie zo ongeveer is al heb ik soms mijn twijfels)
Rijkswaterstaat noemt vrachtverkeer over zwakke brug A7 onverantwoord: ’vierhonderd te zware vrachtwagens kan echt niet’
De oproep van Rijkswaterstaat (RWS) en Transport en Logistiek Nederland (TLN) aan transportbedrijven om niet met te zware vrachtwagens over de A7 te rijden, is niet iets om te negeren. Wat nu wel honderden keren per dag het geval is. Dat zegt RWS-woordvoerder Erik Suik.
Dagelijks wordt gemeten hoeveel van de trucks die over de brug bij Purmerend rijden, zwaarder zijn dan de limiet van 25.000 kilo. En die cijfers zijn niet mals. „Als er op korte termijn niets verandert, moeten we maatregelen nemen. Dit is onverantwoord.”
Donderdag reden er 396 te zware vrachtwagens over de brug bij het Noordhollands Kanaal, en dat zijn er volgens woordvoerder Erik Suik van de wegbeheerder 396 te veel. Vanaf volgende week gaat de aannemer beginnen met boren: de brug wordt de komende maanden versterkt met wapeningsstaal. De 50.000 gaten die daarvoor nodig zijn, hebben als gevolg dat de constructie eerst zwakker wordt.
De honderden vrachtwagens die zwaarder zijn dan 25 ton, de huidige limiet, worden dan zeker een groot probleem. Er zijn meetsensoren neergezet die dagelijks registreren hoeveel te zware wagens er overheen rijden. Donderdag waren dat er 396, de dag daarvoor 386. De piekdag was op 9 april, toen waren het er 454. „Het kan echt niet, het is onverantwoord”, zegt Suik. De metingen zijn inclusief de wagens die rond de 25 ton wegen, maar sommigen zijn een stuk zwaarder.
Rijkswaterstaat en TLN waarschuwden deze week dat de brug mogelijk voor al het vrachtverkeer gesloten wordt als de situatie niet verbetert. De hoop is dat de achterban van de bedrijven aangesproken wordt en maatregelen neemt. „Soms zijn de vrachtwagens die rijden over de brug, twee of drie keer zo zwaar als de limiet van 25 ton. Onze oproep is daarom menens. Alleen lijkt het nog niet genoeg effect te hebben.”
Buitenland
Het is nog niet duidelijk wanneer de knoop wordt doorgehakt om een totaalverbod voor vrachtverkeer in te voeren op de brug, maar Suik verwacht dat ’op korte termijn’. „Waarschijnlijk begin volgende week. We zijn in goed overleg met de constructeurs die het in de gaten houden. Het is dus nog niet zeker, maar ligt wel in de lijn van verwachting.”
Op sociale media worden veel vingers gewezen naar chauffeurs uit het buitenland. Die zouden niet op de hoogte zijn van de beperkingen op de A7. Suik wijst dat grotendeels af, aangezien veel van de gemeten wagens Nederlandse kentekens hebben. „We hebben goed contact met transportbedrijven uit bijvoorbeeld Duitsland. En er staan ontzettend veel borden met waarschuwingen: een chauffeur uit bijvoorbeeld Spanje zou daarmee uit de voeten moeten kunnen.”