Zojuist een berichtje gestuurd naar het IWV met een vraag mbt het wél of niet moeten invoeren van een bestuurderskaart indien er met een bedrijfsauto wordt gereden zónder aanhanger. Ik zal deze even copy/pasten hieronder. Wellicht interessant voor voor mede-forummers en misschien is er al iemand die hierop een heldere toelichting heeft. Bij een reactie van het IWV zal ik deze hier ook nog even plaatsen.
De betreffende vraag;
Geachte lezer,
Voor mijn bedrijf wil ik een voertuig aanschaffen met grijs kenteken en een eigen gewicht van minder dan 2500kg. Incidenteel wordt er internationaal gereden met een aanhanger waardoor het treingewicht boven de 3500kg uitkomt. Het is mij duidelijk dat er dan een tachograafplicht geldt.
Mijn vraag is;
Zodra er enkel met het voertuig wordt gereden, dus zonder aanhanger, dient er dan een bestuurderskaart aanwezig te zijn in de tachograaf? En is hiervoor een uniforme EU-wetgeving van kracht? Zo ja, waar kan ik deze vinden?
Indien er een kaart aanwezig zou moeten zijn in de tachograaf zou dit bijvoorbeeld betekenen dat ik dit voertuig niet in het weekend kan besturen als ik op doordeweekse dagen een vrachtauto bestuur (in verband met verplichtte weekendrust), terwijl ik wél bijtelling zou betalen voor privégebruik.
Ik wil nog graag toevoegen dat ik het erg lastig vind om hierover heldere informatie te vinden.
Alvast dank voor uw toelichting.
Met vriendelijke groet,