Spring naar bijdragen

Rob80

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    14
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Rob80's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

1

Waardering in de gemeenschap

  1. Zojuist een berichtje gestuurd naar het IWV met een vraag mbt het wél of niet moeten invoeren van een bestuurderskaart indien er met een bedrijfsauto wordt gereden zónder aanhanger. Ik zal deze even copy/pasten hieronder. Wellicht interessant voor voor mede-forummers en misschien is er al iemand die hierop een heldere toelichting heeft. Bij een reactie van het IWV zal ik deze hier ook nog even plaatsen. De betreffende vraag; Geachte lezer, Voor mijn bedrijf wil ik een voertuig aanschaffen met grijs kenteken en een eigen gewicht van minder dan 2500kg. Incidenteel wordt er internationaal gereden met een aanhanger waardoor het treingewicht boven de 3500kg uitkomt. Het is mij duidelijk dat er dan een tachograafplicht geldt. Mijn vraag is; Zodra er enkel met het voertuig wordt gereden, dus zonder aanhanger, dient er dan een bestuurderskaart aanwezig te zijn in de tachograaf? En is hiervoor een uniforme EU-wetgeving van kracht? Zo ja, waar kan ik deze vinden? Indien er een kaart aanwezig zou moeten zijn in de tachograaf zou dit bijvoorbeeld betekenen dat ik dit voertuig niet in het weekend kan besturen als ik op doordeweekse dagen een vrachtauto bestuur (in verband met verplichtte weekendrust), terwijl ik wél bijtelling zou betalen voor privégebruik. Ik wil nog graag toevoegen dat ik het erg lastig vind om hierover heldere informatie te vinden. Alvast dank voor uw toelichting. Met vriendelijke groet,
  2. Thanks Matthieu! Enig idee of dit ook geldt voor de overgang Oostenrijk > Slovenië en Slovenië > Kroatië?
  3. Even een schopje want ook ik heb een vraag over Kroatië voor de ervaringsdeskundigen hier. En dan met name de grensovergang met Hongarije. Over een poosje ga ik met een vrachtje naar Zadar. Van daaruit ga ik leeg naar Debrecen in Hongarije om weer terug te laden. Kan iemand vertellen of er gestopt moet worden aan de grens of dat er gewoon doorgereden kan worden sinds zowel Kroatië, Slovenië en Hongarije bij de EU zitten en er vrije doorgang van goederen is? Lading bestaat uit motoren van vakantiegangers (dus geen handelswaar). Thanks!
  4. Rob80

    Kiwa: om gek van te worden!

    Voor iedereen die in hetzelfde schuitje zit nog een update; de pas kon na opsturen van het formulier (was eerder zoekgeraakt bij kiwa) na 5 werkdagen opgehaald worden. Best netjes toch? :-) Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
  5. Top! Mag best wat kosten. Het scheelt mij in ieder geval wakker liggen of ie er nog staat! Enig idee waar je op moet rekenen voor een weekje? Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
  6. Oeps. Verkeerde subforum. Iemand die m kan verhuizen? Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
  7. Over 2 maanden vertrek ik met een oplegger vol motoren naar Malaga. Terwijl de motorrijders daar een weekje gaan sturen, wil ik daar een auto huren en met mijn vrouw een korte vakantie in Andalusie houden. Hoewel het een huurwagen is wil ik de wagen toch een week op een veilige plek zetten aldaar. Parking in de buurt van de luchthaven zou ideaal zijn. Tips? Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
  8. Rob80

    Kiwa: om gek van te worden!

    Te laat aangevraagd: mea culpa. Veranderd niets aan het feit dat kiwa mij opzadelt met een probleem. 6 weken zou overigens binnen de tijd moeten zijn. Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk 4
  9. Dan komt het moment dat je een verlenging van je pas moet aanvragen. Op internet het aanvraagformulier ingevuld en afwachten. Na 4 dagen op vrijdag kom ik thuis en geen post. Maandag bellen: "Meneer, uw formulier zou reeds opgestuurd moeten zijn. Misschien is er iets mis gegaan bij de post.". Ai. Ik gaf nog aan dat de pas over 4 weken verloopt. De medewerker van Kiwa gaf aan dat als ik direct het formulier terugstuur en de betaling doe het waarschijnlijk gaat lukken. Vrijdagavond kom ik weer thuis: geen post van Kiwa. Dus maar weer bellen maandag. De medewerker gaf nu aan dat de aanvraag "in het systeem" is blijven zitten. Hij zou het doorgeven aan de afdeling ICT. Meer kon hij niet doen. Op mijn vraag hoe ik dit moet verantwoorden als ik wordt aangehouden voor een controle was het simpele antwoord dat er bij 600 aanvragen per dag wel eens iets mis kon gaan. Als eenmanszaak ben ik afhankelijk van de pas en iedere dag niet rijden kost klauwen vol geld. Ik heb inmiddels vandaag (vrijdag) het formulier ontvangen en direct betaald. Ik ben echter bang dat ik het risico moet gaan nemen toch te gaan rijden zonder pas als ik deze niet voor de 25e heb. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ik heb kiwa gevraagd of ze op zijn minst een verklaring konden afgeven dat er in hun bedrijf iets mis is gegaan met de aanvraag, maar ze konden dit simpelweg niet doen. Ik vind het ronduit een slechte zaak dat kiwa na eigen fouten het mes op deze manier in het varken laat steken. Iemand tips? Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk 4
  10. Het betreft een groep van 28 motoren. Om de eigendomsbewijzen bij me te hebben is geen probleem. De rit gaat naar Rome toe. Ik heb ervoor gekozen om via Zwitserland te rijden omdat ik dit dan (als het goed is) binnen een tijdsbestek van 2 x 10 uren kan halen. Of met 2 chauffeurs in 1 ruk. Als ik via Oostenrijk over de Brenner ga (B179 verboden voor vrachtverkeer) ga ik het denk ik niet redden. Bovendien zou ik via Frankrijk alsook Oostenrijk ook tol moeten betalen. Anyway: ik moet ervoor zorgen dat ik de kentekenpapieren bij de vracht heb en dan gewoon over het leegspoor heen rijden. Thanks!
  11. Hallo allemaal, Ik heb een tweetal vragen mbt Zwitserland. In september breng ik voor een particuliere vriendengroep een oplegger vol motoren naar Italië alwaar deze groep een weekje gaat toeren. Na een week breng ik de motoren terug. In het verleden reed ik altijd via Oostenrijk, maar nu wil ik de route plannen over Zwitserland. De motoren staan allemaal op kenteken geregistreerd van de particuliere eigenaar. Mag ik nu gewoon over het leergut-spoor rijden of dien ik toch een document te laten opmaken? En als ik dat moet laten opmaken: wie verzorgt zoiets? (Regio Limburg). Daarnaast kom ik er niet goed uit of er in Zwitserland nog steeds een nachtrijverbod geldt. Wat ik kan vinden spreekt elkaar tegen. De één vermeldt dat er een nachtrijverbod gedurende het hele jaar is, de ander zegt enkel in de zomer. Wie kan mij meer vertellen? Alvast bedankt voor jullie expertise!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden