Spring naar bijdragen

clesja

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    3
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Profile Information

  • Gender
    Not Telling

clesja's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

2

Waardering in de gemeenschap

  1. Maar de belastingdienst is nogal fel op de zgn schijnzelfstandige en zoals het nu lijkt gaan ze het lastig maken door de zgn modelovereenkomst en hierin moeten zowel de opdrachtgever als de zelfstandige een aantal zaken omschrijven waar uit blijkt dat je echt een zelfstandige bent. (Geen gezagsverhouding,je moet zonder overleg iemand anders kunnen sturen, meerdere opdrachtgevers, risico lopen, zelf verantwoordelijk zijn voor schade's en klachten enz) en deze overeenkomst moet worden goed gekeurd door de belastingdienst. Dus je opdrachtgever wordt ook mede verantwoordelijk voor jou zelfstandigheid, en het is de vraag of hij dat wil. Eigenlijk zouden ze dan zelfs de zgn " eigenrijder" ook om zeep gaan helpen? Deze rijdt doorgaans als charter, waar je ook altijd wel kunt spreken van een gezagsverhouding. Opdrachtgever/planner geeft jou opdrachten etc. die je uit dient te voeren volgens schema/opdracht. En als je ziek bent/vakantie neemt en je auto door laat rijden zul je toch wel degelijk overleg moeten hebben, in ieder geval een meldingsplicht dat er een ander op jouw auto rijdt om toch de boel door te kunnen laten draaien. Die je ook weer niet zomaar ergens vandaan haalt ..., okay, dan kan je misschien wel even aan de zgn. collegiale uitleen doen, maar melden moet je het klantgerichtheidshalve wel.... Meerdere opdrachtgevers blijft ook m.i. een issue. Als jij " het goed doet" bij je klant/opdrachtgever, wil deze je eigenlijk helemaal niet kwijt en zit er niet op te wachten dat jij bij Jan en alleman gaat lopen hoppen (laat staan de concurrent..) Waarom ben je als freelance chauffeur/eigenrijder "schijn" zelfstandige? Je moet je uberhaupt al overal zelf voor verzekeren, waar zeurt men over? Ja ik begrijp het heel goed: je draagt niet bij aan alle sociale verzekeringen, dus de grote pot van de BV Nederland wordt daardoor niet (voldoende)gevuld. Daarentegen draag je wel bij via de belasting op winst als je het een beetje goed doet, waar zeuren ze nu eigenlijk over vraag ik me af. Betekent overigens voor een groot deel van de ZZP branche dat er rare dingen gaan gebeuren. Overigens zijn er opdrachtgevers die heus wel mede verantwoordelijk willen zijn voor jouw zelfstandigheid, ik ken er die het juist zeer op prijs stellen dat je zelf initiatief en verantwoording toont en neemt. Maar dan hebben we het natuurlijk wel over bepaalde branches. Meeste ZZP chauffeurs hebben die motivatie en konden het bij hun werk"gever" daardoor niet meer trekken. Hadden net dat beetje meer vrijheid nodig om tot hun recht te komen. Waarom wordt zoiets dan de kop ingedrukt? Ik denk trouwens dat het vaak niet eens aan de werkgevers ligt/lag, maar aan plannersmentaliteit dat chauffeurs het niet naar hun zin hebben en zich niet gewaardeerd voelen. Buiten een toereikend salaris wil je als chauffeur ook gewaardeerd worden voor het werk dat je doet en daar ook in mee wilt en kunt denken. Dat is echter vaak het probleem...........en daarom willen we als ZZP'er verder door het leven. Het gekke is, dat je dan ineens wel door een planner gerespecteerd wordt, omdat je dan wel een keer " nee" kunt zeggen en hij dan een probleem heeft/krijgt. Over gezagsverhoudingen gesproken?
  2. Dank voor jullie input Voor de aanvraag heb je géén voertuig (al dan niet eigen/gehuurd/geleased) nodig. Om je vergunning zodra verleend "te gelde" te maken dan later wel (zie ook NIWO site ivm controle reële vestiging). Op naar de aanvraag nu dan maar....:-) Wat ook nogal weer wat papierwinkel met zich meebrengt helaas. Fijn weekend allemaal!
  3. Goedemiddag, Na heel wat gegoogle hier terechtgekomen voor wat info, want allerlei sites zeggen wel dat het kan, maar niet echt hoe je het exact aanpakt, terwijl er al m.i. al heel wat ZZP' ers zonder eigen voertuig werkzaam zijn. Interessant onderwerp daar ik met het e.e.a. bezig ben...in bezit van vakdiploma, financieele middelen etc. Dus kan het e.e.a. gewoon via de "legale" weg. Nu komt het echter: aanvraag van NIWO vraagt het bezit of huur van een voertuig. Moet je die al bij de aanvraag hebben of na toekenning vergunning? Ik wil echter geen vrachtauto, maar gewoon als ZZP'er aan de gang. (heb al opdrachtgever waar ik zou kunnen starten) Ik lees het e.e.a. over een huurcontract met opdrachtgever opstellen. Wat zet je daar wel/niet in (vooral bedragen?) en hoe faktureer je dat dan weer terug, zodat je toch nog wat overhoud? Heb ook de payrolling variant gelezen (dan geen vergunning nodig blijkbaar), maar bij welk payrollingbedrijf (betrouwbaar...) kun je dan gewoon zelf je opdrachtgevers zoeken en faktureren? Vast bedankt voor een ieders tips!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden