Spring naar bijdragen

Klassement

Populaire bijdragen

Showing content with the highest reputation on 29-04-15 in all areas

  1. De betonmixer De eerste keer dat ik op een betonmixer moest rijden had ik net een dag mijn C rijbewijs op zak. Ik was meteen nadat ik geslaagd was naar een uitzendbureau gegaan met de vraag of ze werk voor me hadden, ik kon de volgende dag nog op een betonmixer rijden. ze zouden me de volgende ochtend wel even laten zien hoe zo'n ding werkte en dan zou ik kunnen beginnen. De uitleg was vrij simpel: je laat de trommel zo draaien zoals ie vanzelf draait als je de auto start en als je hem de andere kant op laat draaien komt het beton eruit, voor de rest moest ik het maar even uitzoeken want het was druk, en of ik 5 minuten later wou zorgen dat de auto onder de centrale stond want anders zou de beton te laat komen. Ik knik alleen maar en zoek de auto op, start het ding en pruts hem onder de centrale. Ik laat de mixer zoals gevraagd wat sneller draaien en druk op de groene knop (dit hadden ze me allemaal in ongeveer 43 seconden uitgelegd). Vervolgens hoor ik een paniekerige stem door de intercom: "andere kant! andere kant". gevolgd door een hoop geraas van beton dat aan alle kanten achter en over de mixer heen loopt, nog geen 10 seconde later staat er een hyperventilerende en rood aangelopen mengmeester naast met de vraag waar ik mee bezig was. Ik was zelf ook een beetje aangeslagen van de chaos die en aangericht was en stamel alleen maar... 'maar je had toch gezegd de kant die die altijd opdraait'...... nou deze ketel stond dus nog op standje lossen. Een paar collega's dat zich inmiddels rond de rampplek verzameld hadden begonnen hierop te lachen, eentje gaf me een klap op de schouder en zei: 'maakt nie uit jochie, hadden ze het je maar even goed uit moeten leggen'. Vervolgens werd de chaos met vereende krachten opgeschept/geshoveld en weggespoel en mocht ik het nog eens een keer proberen. Ik heb hier toen nog een paar weken gereden en ben al die weken uitzendkracht van de week gebleven, het is daarna ook niet meer fout gegaan, enerzijds omdat ik wel wou leren van mijn eigen fouten, anderzijds omdat ik de kantine niet meer uitkwam zonder de aanwezige collega's te vertellen welke kant de ketel op moest draaien.
    7 points
  2. Oja nog vergeten omdat het me weleens gevraagd word: dit is ongeveer hoeveel er in een betonmixer gaat, dit kun je meestal zien aan het aantal assen: - 2 assen: ongeveer 3 m3 (de emmer) - 3 assen: ongeveer 4 á 5 m3 (de kruiwagen) - 4 assen: ongeveer 8 á 9 m3 (de verlengde kruiwagen) - 5 assen: ongeveer 12 á 13 m3 (dubbele kruiwagen) Hoeveel er uiteindelijk in gaat hang o a af van: - het soort mengsel - het eigen gewicht van de auto - het type ketel
    3 points
  3. Nu zijn we iets meer dan 11 jaar verder en ben ik het mixerwerk bij tijd en wijlen blijven doen voor het opvullen van loze dagen, of als ik ervoor gebeld werd en toch niks anders te doen had. Ik zou het niet fulltime willen doen, ik ben liever aan het rijden en mixerwerk bestaat over het algemeen uit meer wachten tot je kunt gaan rijden. toch is het geen verkeerd werk, je kunt er gerust 80 mee worden en vaak is het ook wel gezellig op de centrale of op de bouw. Afgelopen donderdag kon ik weer eens een nacht meerijden op een onderwaterstort, vaak gaat dit om grote hoeveelheden beton die achter mekaar door gestort moeten worden. Deze stort bestaat uit ongeveer 1800 kuub die gestort moet worden zoals gezegd onder water in een damwandenkuip, idee is dat wanneer het beton op de bodem is uitgehard het water weggepompt kan worden zonder dat de damwand inklapt, en dat er een stevige fundatie is om op verder te bouwen. Dit alles vind plaats langs de a9 die bij badhoevendorp een stuk verlegd word. Ik moet om 18:15 onder de centrale staan dus ik ben er iets voor 18:00, eerst de schoenen maar even invetten want als je dat niet doet en je staat per ongeluk wel in de bagger of in de beton dan kun je als je geluk hebt alleen nieuwe veters halen en als je pecht hebt ook nieuwe schoenen. smeer er maar een beste laag vet op, er hoeven ook weer geen klodders aan te hangen maar goed glimmend is geen overbodige luxe! Ik meld mezelf via de intercom en krijg een auto toegewezen welke ik rond 19:00 (uiteraard loopt de planning iets uit) onder de centrale zet. 5 minuten later onderweg naar badhoevendorp. Bij zo'n eerste rondje sta je meestal ffies te wachten, alles moet nog een beetje opstarten en in de tussentijd proberen ze al wel zoveel mogelijk beton op het werk te krijgen om als het eenmaal loopt in een ruk door te kunnen. Dit wachten is een mooie gelegenheid om even n paar foto's te nemen, en wat te babbelen met collegas die ik al even niet gezien had. Na iets meer dan een uur ben ik aan de beurt om aan te schuiven bij de pomp. Achteruit er naartoe, precies naast de collega die op dat moment aan het lossen is. de kunst is nu om helemaal klaar te staan om te lossen VOORDAT die collega die op dat moment aan het lossen is leeg is. In dit soort klussen word niemand blij als er ook maar een moment geen beton verpompt kan worden als dat niet nodig is.. doorgaan dus. Helm op, bril op, bon mee, gootje boven de pomp hangen en de beton alvast naar achter laten lopen. dan schreeuw je collega op gegeven moment iets naar je, niet omdat die boos is, nee, nu is het jou beurt om te lossen, dus gasgeven en de bak van die pomp vol houden. doe je dat niet dan vliegen de stenen om je oren en worden je collega;s, de pompmachinist en de stortploeg sjagerijnig. Normaal help je dan in de tussentijd de volgende collega even voor de pomp maar daar hebben ze voor deze gelegenheid 2 verkeersregelaars voor ingehuurd die op een fluitje blazen als je moet stoppen met achteruit rijden, dat scheelt dan weer! Op de beurt wachten Overzichtsfoto Na het eerste rondje komt er schot in de zaak, rond 1:00 vraag ik of ik eens een keertje mag eten, dit was deze keer helaas niet geregeld maar gelukkig had ik een pingmaaltijd meegenomen. even opwarmen, opeten en dan niet te lang blijven hangen, met dit soort storts kun je gerust even eten maar daarna is het ook gewoon weer GAAAN :) ik doe zelf die nacht 9 vrachtjes naar het werk toe en natuurlijk moet de pomp nog verzet worden net als ik mijn laatste vracht aan het lossen ben, om 6:15 geef ik de sleutels over aan een van de dagcollega's die het werk verder afmaken, vandaag hoeven we dus niet te spoelen en dat scheelt weer.
    3 points
  4. Hij ons in het dorp is een pool die hier aal een jaar of 20 een groot gedeelte van het jaar bij een tuinder werkt. Hij kwam hier heen en is in een oude caravan op de camping gaan wonen tussen veel andere polen. Zo af en toe ging hij eens naar zijn gezin in Polen en wanneer hij geen werk had zat hij daar een paar maanden. Een jaar of 5 terug kwam hij in aanmerking voor een huurhuis. Hij blij zijn werkgever tevreden want op de camping is het ook niets voor zo'n jongen. Dus huis ingericht gezin over laten komen.... voor elkaar. Af en toe als er veel werk was kwam er familie over om mee te helpen, ruimte zat. Zo willen we het zien toch??? Maar die jongen heeft het 1.5 jaar vol gehouden. Toen is hij weer op de camping gaan wonen. Wat moet ik met zo'n groot duur huis, zijn gezin kon hier niet aarden en voor hem alleen was het veel te groot en te duur. Hij werkte hier niet het hele jaar dus wat moet hij hier in de winter maanden wanneer hij hier niet is? Het huis staat dan leeg en kost alleen maar geld terwijl hij dan in Polen is. Nu woont hij samen met nog een hele kudde polen op de camping, Er is daar een gedeelte met allemaal oude maar redelijke (voor hun doen luxe) stacaravans, met schotel op het dak en leuk aangelegd groente tuintje. Ze hebben een eigen douche en wc in de caravan en meer hebben ze niet nodig. Ze hoeven die luxe niet en ze willen zeker geen geld daar aan uitgeven. Het zijn gasten die allemaal werken en geloof me we hebben ze hier in het westen bepaalde tijden heel hard nodig. Maar niet altijd. Wie bepaald wat een Buitenlander nodig heeft als hij aan het werk is? Wie bepaald wat goed is voor een chauffeur als hij aan het werk is? Ik kan mij zo voorstellen dat een chauffeur geen trek heeft om zijn mooie comfortabele cabine moet inruilen voor een low budget hotelbed. En wat moet zijn auto als die in Frankrijk of een ander land stil staat? Daar gaat een ander mee weg? Gaat er een collega op die zijn rust er net heeft op zitten? Ben je ook van je eigen vaste wagen af. Het nieuwe werken met flexibel werkplekken? Zelfs de ambtenaren zijn niet tevreden met hun flexibele werkplekken. Vergal het beroep van de Nederlandse internationaal chauffeur niet verder. De bond hoort voor deze jongens en meiden op te komen, zorg dat er genoeg parkeerplaatsen zijn. Begin eens met de verdubbeling van parkeerplaatsen bij tankstations in plaats van parkeerplaatsen te sluiten.
    3 points
  5. Volgens mij zit daar nu de crux waar het zo vaak fout gaat, De risico's echt afdekken, betekend wel degelijk een dermate hoge verzekeringspremie dat je idd niks overhoud! Dat is volgens mij het verschil als je je laat inhuren als zzp'r met Niwo vergunning, formeel neem jij dan ritten/vrachten aan met alle risico's van dien. Dat is ook waar het vaak fout gaat bij eigenrijders die voor prijzen rijden van een zzp'r + een beetje autokosten. Daarvoor is ook de hele vakbekwaamheids-eis in de Niwo vergunning voor, dat je een beetje weet waar je aan begint voor je een rit/vracht aan neemt. Een vrijere ZZp- constructie in de transportsector lijkt me niet echt een goed idee, getuige de vele chauffeurs die nu al in een (omzeil)constructie stappen en daar alleen maar slechter van worden. Sorry maar volgens mij kan de gemiddelde chauffeur niet echt rekenen en overzien waar hij instapt als hij zzp'er wordt. Terwijl er vele 'werkgevers' zullen klaar staan om van hun werknemer, door hun een mooie worst voor te houden, een zzp'er te maken. die-ene, trouwens bedankt voor het delen van deze constructie, dat getuigd er van dat je niet zomaar ergens in stapt en weet waar je over praat. Dat is volgens mij nu juist een vereiste om als zzp'er / eigenrijder aan de slag te gaan.
    1 point
  6. Wat schiet dat ding, Ibo? Vuilnisbakken?
    1 point
  7. Dat moet je me eens laten zien dan,zover ik t me kan herinneren( ik werk volgens CAO sinds +/-1978) is het altijd 40 uur/week geweest. 160/4 weken is een wens vanuit de werkgevers maar is evenals de wens van de werknemers voor 5x8 /week nooit van de grond gekomen.
    1 point
  8. Geen 1 en nooit gehad ! Ibo Zou ook nooit werkgever willen zijn of worden Als je dit allemaal leest man man , dat zijn nou de beste chauffeurs van Europa e.o. je kan in deze beroeps tak maar heel weinig plannen tussen 7 en 5 of je moet op een zandwagen of in de pakketdienst gaan rijden , een vuilniswagen kan ook nog. Als je personeel zulke eisen gaat stellen neem je toch eigen rijders in de arm die willen wel en als je veel aan de balie staat te zeiken weet die planner het echt wel voor elkaar te krijgen dat je 40 uur en geen overuren maakt volgens mij stond er in de CAO toen der tijd 160 uur in de 4 weken en dan ging je pas overuren maken buiten de zaterdag en zondags uren Ps ik zit al een paar jaar thuis nu : ouderdom
    1 point
  9. Nee Ger,met pensioen gaan is een recht,geen plicht.
    1 point
  10. Nee, maar een goed idee, De heer Rob Niat zit in Thailand momenteel, op vakantie.
    1 point
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden