Girteka heeft ruim 6.000 trekkers, en die vervangen ze na max 3 jaar. Dat betekent dus dat ze elk jaar minimaal 2.000 nieuwe trekkers geleverd krijgen. Zo'n Dafje kost jou en mij +/- 90K euro, maar dat betaald Girteka niet, die krijgt zo'n ding net boven kostprijs. En wil meneer DAF dat niet? Geen probleem, gaan we toch jaarlijks 2.000 nieuwe trekkers van een ander merk bestellen. Hetzelfde verhaal geldt voor de trailers, geen fabrikant die zo'n klant laat lopen. Geeft continuiteit. En als die wagens eruit gaan gaan ze de tweedehands markt op. Trekkertje, drie jaar oud met goed drie ton op de teller is gewild. Krijgt men een nette pijs voor.Duizendje of zestig. Hebben ze in die drie jaar niet veel afgeschreven. Hoezo goedkoop rijden.
En wat denk je van de diesel? 800 liter per week x 6.000 = 4.800.000 (viermiljoenachthonderduizend) liter. Per week! Jij en ik 12 cent korting per liter, meneer Vos misschien 14 en een Girteka? Die krijgt nog wel wat meer.
En dan de chauffeur. Litouwers willen daar niet meer rijden want laag loon Ên voor ieder krasje/band kapot/spiegel eraf krijgt de chauffeur een rekening die met z'n salaris wordt verrekend. Maar in de voormalige Sovjet landen zijn nog heel veel mensen die voor weinig gaan rijden dus ook hun loonkosten liggen laag, lager dan bij een doorsnee LT of PL bedrijf. En op die manier kun je je diensten voor niet te veel aanbieden en her en der wat wagens achter de hand hebben staan.
Bedrijven als Girteka draaien op de simpele van A naar B ladingen. Niets moeilijk, niets groupage of adressen werk. Volume klanten, iedere dag 20/50 ladingen. En daar zijn ze gewoon goed in.
.