Spring naar bijdragen

Klassement

Populaire bijdragen

Showing content with the highest reputation on 26-02-20 in all areas

  1. Tijd voor een kleine update dacht ik zo... Week 7 met twee (erg ervaren) chauffeurs meegeweest en dan werk je op een dag makkelijk 35 klanten af en een stuk of 5 afhalers. Maar veel chauffeurs hebben hun eigen vaste ritten en rijden blindelings richting de klanten. Week 8 stond ik er alleen voor. Best spannend met nul ervaring in dit vak. Aandokken verschilt per dock en doe ik langzaam, maar meestal kom ik redelijk netjes in het midden uit. Laden is lastiger vanwege de vele maten pallets, schadegevoelige producten (meelzakken bijvoorbeeld), of stapels drukwerk wat gemakkelijk gaat glijden (hoe zet je zoiets vast?), het is Tetris spelen in het groot en vaak loop ik een half uur te prutsen voordat ik door heb dat het net niet allemaal gaat passen. Of een artikel zoeken wat niet in je rij staat en na 5 minuten er uiteindelijk achter kom dat het een afhaler blijkt, dom. Het rijden gaat prima, gewoon rustig aan, afgaan op mijn voorgevoel als ik denk dat dat straatje iets teveel uitdaging gaat worden, liever een blokje om met iets meer ruimte dan mezelf vastrijden of erger. De navigatie van de boordcomputer is bagger dus gebruik ik maar Google Maps, werkt meestal prima hoewel ik al menige landelijke weggetjes heb gereden die met zo breed waren als de wagen zelf. Hardstikke leuk met de motorfiets, nogal uitdagend met een vrachtwagen. Gelukkig geen tegenliggers gehad tot nog toe. Met zelf laden, 10-15 klantleveringen, enkele afhalers en weer zelf lossen ben ik toch zo'n 8-10 uur in touw. De meeste tijd zit in het zoeken naar de adressen, de procedures bij klanten, de scanner die regelmatig een eigen willetje vertoont en het verstandig stuwen en zekeren van verplaatste en/of extra lading. Heb ook al 2x een instabiele bigbag van 2m hoog met boomschorssnippers gehad, goed zekeren lukt niet omdat de rails niet hoog genoeg zit en ook alleen aan de zijwanden. Extra rails op het kopschot zou wel erg handig zijn. M'n electrische pompwagen heeft bij een klant in zijn oprit vastgezeten (nee hoor, het is een dun laagje zand met tegels eronder... Dus niet, 1 ton bigbag stond mooi op z'n oprit, met mijn pompwagen vast eronder... Gebeurt mij geen 2e keer meer). Deze week (vandaag) had ik weer iets leuks, kreeg weer een ander vrachtwagennummer mee, ga zitten, motor starten, blijft de stoel laag, kon net boven het stuur uitkijken, heb ik weer. Maar het is een Renault dus zal het wel weer een slechte schakelaar zijn, na laden meteen naar TSV om het te laten checken, hebben ze pauze, maakt niet uit, lekker even buiten in het zonnetje gewacht, ondertussen zelf nog aan de stoel gefrommeld, blijkt er een heuse drukknop te zitten waarmee je de luchtbalg kan inschakelen!! Niemand die mij dat heeft verteld, handig weer, maar ik kon eindelijk op pad. Maar slechte schakelaars zijn er nog genoeg in de Renaults, vooral die van de CC die het pas begint te doen als je de cabinetemperatuur op 28+ hebt staan. En dan te bedenken dat ik het graag koel heb, dan is het knap lastig om op de snelweg de snelheid rond de 83 te houden, vooral met de harde wind de laatste tijd. Dus voor wie een vdHaak-wagen zonder vaste gasvoet voor zich heeft rijden, bij deze "sorry". Is dit werk wat ik er van had verwacht? Ja en nee, maar wel veel meer ja dan nee. Ik zit duidelijk in een leerfase en moet bij de meeste handelingen zeer bewust te werk gaan om geen stappen in het proces te vergeten. De eerste week met de twee chauffeurs mee, gaf een vertekend beeld, ten eerste hun opgebouwde routine en ervaring, ten tweede door hun vaste routes, tot slot doordat iedere chauffeur een eigen manier van werken heeft. Ook lichamelijk is dit beter vol te houden dan de rolco's voor de bio-winkels, bovendien vaste werktijden overdag en dus regelmaat die ik toch wel graag heb. In principe heb ik altijd een electrische pompwagen mee en dat is wel erg prettig, zowel voor het lichaam als de veiligheid. De eerste twee dagen solo vergat ik mezelf rusttijd te geven omdat je continue achter op schema loopt en dus een soort van schuldgevoel (stress), maar na een preek vanuit kantoor, neem ik nu steevast 15+15 minuten (of 15+30+15 bij langere diensten) pauze. Wat ik onderweg als erg prettig ervaar, is de vriendelijkheid van vrachtwagenchauffeurs naar elkaar toe. Een groet met de hand, een seintje met de lampen of even wachten om de ander de ruimte en gelegenheid te geven. Precies wat motorrijders ook doen. Het familiegevoel zal ik maar zeggen. Ook merk ik dat ik me nu al nog nauwelijks lastig voel, wanneer er een rits auto's achter me zit. Dat ik meer waarde hecht aan een stabiele lading bij 70 km/u dan aan tevreden automobilisten met 80 km/u. Dat ik op smallere wegen meer mijn ruimte opeis i.p.v. zover mogelijk langs de berm rijden. Dat ik gewoon flink afrem bij drempels omdat het effect van die dingen altijd minder comfortabel aanvoelen dan in een auto. Lijkt me wel weer genoeg update voor nu... ;-)
    10 points
  2. Komt Leidse Glibber nog terug of is hij verwijderd? En ik kwam de naam Dafne in dit topic ook tegen. Iemand een idee waar hij gebleven is? Als tegenhanger voor nogal wat links gelul hier was hij een verademing.
    2 points
  3. Dat bedoel ik maar aan te geven En wat er op het kastje ligt, tja.... afhankelijk van de 'service' den'k?
    2 points
  4. Volgens mij( maar wie ben ik?) waren Leidse glibber een Dafne één en dezelfde persoon. Van links gelul word je doodziek,maar van de complot theoriën waar deze heren( heer) mee kwamen werd je ook niet vrolijk. Ik mis ze i.i.g niet.
    1 point
  5. Als je Mijdrecht dicht bij Adam vind zou je eens kunnen kijken bij door to door. Of mss een ander courier achtig iets rond Schiphol
    1 point
  6. En kun je met een automaat rijden zonder lopende motor bv. Met een handbak kan je hem in een versnelling zetten en op de startmotor stukje rijden.
    1 point
  7. Lullig knikje daar net voor de spoorwegovergang met een haakse bocht, vermoedelijk door de gladheid niet verder gekunt.
    1 point
  8. De drie kwartier ga ik het liefst in een restaurantachtig iets zitten. koffie dr bij. later buiten een peukie. En anders op de stoel in de auto. Ik ga geen drie kwartier op bed liggen. Veel te bang dat ik na een uur of vijf zes weer wakker word. maar de negen uur ga ik echt wel liggen. Ligt eraan hoeveel ze op het nachtkastje achterlaten
    1 point
  9. Zo is dat Marotrans. Het gaat om de lengte van de dagen, en het tijdstip van werken waar ze in andere beroepsgroepen geen last van hebben. Even een uurtje plat is voor de verkeersveiligeid beter, voor mijn gezondheid en voor mijn humeur de volgende dag. Als het niet hoeft dan neem ik mijn dekentje niet mee hoor. Naar midden in de nacht een rondje lopen of een praatje maken onderweg om te ontspannen zit er niet in of voel ik me niet echt veilig bij.
    1 point
  10. Annen is nog steeds Drenthe. 😜 Maar het protest is niet tegen het laaadstation op zich, maar tegen de locatie. Het is dan ook wel de bedoeling om die bij de halte langs de N34 te maken, maar omdat nog onzeker is of, waar en wanneer die verdubbelt gaat worden wil men deze “tijdelijk” bij een vrij groot benzine station aan de rand van het dorp bouwen.
    1 point
  11. Nogmaals: 9 uur logisch, korte pauze vind ik 'n beetje vreemd... ik heb nog nooit een monteur of planner gezien die languit op een kantinetafel ligt te pitten tussen 12 en 1230 Maar meerderen van jullie stellen thuis jullie bed ook beschikbaar aan gasten op een verjaardag die even inkakken dus?
    1 point
  12. Routier de Routier, van vroeger ????????
    1 point
  13. Dit soort berichten mogen van mij best landelijk bekend worden door middel van nu.nl, telegraaf, AD etc. Misschien wordt ons imago dan een beetje beter want laten we eerlijk zijn die is niet al te best bij overig Nederland.
    1 point
  14. Nou ja, vaak zijn die horeca leveranciers ook ff een stuk 'aan de wandel' richting klant.. OF bij de klant bezig om de goederen 'tot in de keuken (koel)kast' te bezorgen.. duss dan is er niemand bij de auto die aan het laden of lossen is.. en da's feitelijk ook al een overtreding, d8 ik. Ik begrijp wel dat het in die tak van sport en dan met name de grotere binnensteden een crime is om een goede pauzeplek te vinden.. maar ik zou toch niet rustig in de cabine zitten om pauze te maken, wetende dat collega's zo'n laad-losplek ook nodig hebben voor hun werk. Het hangt, denk ik, ook een beetje af van wat voor type chauffeur / mens je bent. Er zijn er bij die, in mijn ogen, ongegeneerd 'overal' hun wagen neerzetten om 'een dingetje' te doen..
    1 point
  15. Turkse vrachtwagen aangehouden bij Ansfelden in Oostenrijk. Schijnt in Hongarije een wiel verloren te zijn. Dan ben je zo'n 250-300 km verder. Konden ze in Oostenrijk, ondanks het carnaval, niet om lachen. Bron: Heute
    0 points
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden