Spring naar bijdragen

Klassement

Populaire bijdragen

Showing content with the highest reputation on 14-12-20 in all areas

  1. Lientje , dis is echt een opmerking van ik heb er last van en dus ik heb er geen begrip voor , als medewerkers het doen is het prima , en als de boeren het doen niet , alle vervolg problemen zijn in beide gevallen hetzelfde , bij elke demonstratie zijn er een groep burgers de klos , of het nu de ov ,onderwijs ect , er is altijd een groep wat gaat stuiteren . U heeft denk ik geen idee wat er achter de boeren protesten zit , dit protest staat los van het stikstof verhaal , en is ook bedoeld om het CBL aan tafel te krijgen en om geen loze beloften te krijgen maar dat er serieus eens gekeken wordt naar de verdiensten in de hele keten . Onze opbrengst prijzen zijn overgeleverd aan de wereldprijzen , onze marktpositie is erg slecht , de prijzen zijn in de afgelopen 30 jaren niet gestegen , terwijl onze kosten en de eisen de pan uitrijzen , terwijl de prijzen van onze producten in de winkel meerdere keren over de kop gaan terwijl daar niet de kosten en de risico's liggen . In Nederland moeten we allemaal aan de certificering , keurmerkjes enz , behalve wij , boeren , zien daar financieel helemaal niets van terug , ja , het enige is dat we het product kwijt kunnen , verderop in de keten wordt het wel ten gelde gemaakt , beterleven keurmerkje , planetproof enz verkoopt , omdat de consument graag een goed gevoel aan over wil houden , dus de supers verdienen aan het logo en de boeren maken de kosten. Daarnaast hebben boerenproducten geen sterke merk . een ei is een ei en blijft een ei , melk is melk en een aardappel is een aardappel enz , tja dan wordt er onderhandeld , nou ja , vorm van , wij telen producten die we niet jaren in opslag kunnen houden , wij moeten er vanaf , en de bank verplicht het ook vaak nog , er zijn nog 5 inkopers van de supers , en die zeggen gewoon , voor die prijs mag je leveren en zo niet ga ik naar een ander , cooperatie kan de omzet niet missen en gaat akkoord , winst moet ook gehaald worden en wordt van de boerenprijs afgehaald en dan ziet de boeren hun producten voor veel geld in de schappen liggen , en dat is zuur , we kennen de boeren allemaal als hard werkend en geen gezeur , maar tegelijk leeft meende de helft van de boeren onder de armoede grens . En als het Nederlandsproduct te duur is ,lees winstmarge te klein , dan halen ze producten uit het buitenland zonder keurmerkje en certificering en laten ze ons product links liggen . Een ander chantage middel van de supers is de schappen leeghalen , CBL heeft verleden jaar nog geroepen wij bepalen de prijzen niet voor de boeren , deels gelijk , ze hebben een verkopende partij nodig , maar 2 mnd later heeft superunie alle producten van Van Gilze uit de schappen gehaald voor de onderhandelingen , suiker steeg in prijs en superunie wilde voor de oude prijs een contract afsluiten , tja er is getekend dus van Gilze is door de knieen gegaan , maar dit doen de supers niet gauw met een coca cola of een heineken , dan is de kans groot dat de klanten weglopen naar een super die die producten wel hebben en doen de rest van de boodschappen ook . Eigenlijk is er niet zoveel verschil in met de transport , transport , zeker het gangbare moeten ook rijden voor de prijzen die er geboden worden , het is ja of nee , nee betekend werk plus omzet weg , en het werk verdwijnt naar een collega die er wel voor kan rijden die kosten weet te drukken met bv Roemenen en bij een ja er wordt niets verdiend , dus je wordt ook min of meer met de rug tegen de muur gezet of je moet zo groot zijn met een totaal pakket dat ze niet meer om je heen kunnen . Persoonlijk sta ik ook niet te juichen om de blokkades , maar snap het absoluut , 80% van de winst wordt gehaald met 30% van de omzet , en dat zijn de dagelijks vers , agf en melk ect , maar helaas profiteren wij er niet van en vele supers staan in de quote 500 en sponseren voor miljoenen . Gun ieder hun boterham , maar het uitknijpen moet stoppen , hoop dat er naar de verdiensten worden gekeken naar de hele keten , en ben van mening dat marktwerking in de landbouw niet werkt , oa door ongelijk speelveld qua kosten en eisen .
    11 points
  2. Zoals ik al zei , bij elke demonstratie raak je wat wat niet de opzet is , deze bezettingen hadden als doel om het CBL aan tafel te krijgen voor een beter beloning voor de producten , wat er uiteindelijk uit komt geen idee , ik verwacht weinig ervan , je kunt het natuurlijk ook omdraaien , als het CBL eerder aan tafel was gegaan , hadden deze blokkades niet plaatsgevonden , een jaar geleden was er al een dreiging met kerst en waren er toen ook blokkades , het CBL heeft niets gedaan met onze problematiek , niet eens een gesprek van hun kant aangegaan , nee het CBL wreef in hun handen met de uitspraak van de rechter achter zich , dus ja je kunt 2 schuldigen aanwijzen als u wilt . Kentekenplicht zei ik al dat ik enigszins begrip er voor heb en ja , er wordt grondtransport mee gedaan , maar dit zijn de loonwerkers , boeren vervoeren ook hun eigen producten en dat is geen concurrentie , dat transport heeft een transport ondernemer nooit gehad , bedoel meer op het feit dat er eerst wordt gesteld dat het max 60 euro gaat kosten , hoppa door de 2e en 1e kamer en dan komt de aap uit de mouw dat het geen 60 , maar 250 euro gaat kosten per kenteken cq registratie , komend jaar wordt elk trekker en getrokken werktuig geregistreerd , straks als alles netjes op papier staat komt de rest eraan en is het voor de overheid gewoon een melk koe , met kosten die wij niet door kunnen berekenen. Klopt , het moest allemaal groter , want grote bedrijven hadden/hebben de toekomst , kunnen goedkoper enz en het werd aan alle kanten gestimuleerd , door overheid en door de banken en door iedereen die er in geloofden en voorlichten , vervolgens met de nek erin en dan hebben ze je bij de strot , en dat bedrijven die zwaar zijn gefinanciert dat die omvallen ok , maar nu gaan alle bedrijven eraan , en ook door de burger gewenste familie boerderijen terwijl de overheid en banken de industrieele na streven . Sannering komt er , ook al stoppen er velen op jaarbasis nu al , en de sector vergrijst enorm , geloof dat gemiddeld op 53 jaar zit , daarnaast zijn er vele partijen die azen op grond , overheid , natuurorganisaties en andere clubjes , vermogende beleggers die graag landbouw grond willen bezitten en ik denk persoonlijk dat de grote wereldwijde concerns ook alles in de hand willen hebben , van grondstof tot eindproduct en dat de boeren in de toekomst de grondbewerkers zullen zijn of als de grond in handen is van banken , overheid en beleggers , de boer die het meeste pacht op kan brengen mag het pachten , maar dit is toekomst kijken en ik weet het echt niet , maar Nederland wordt vol gebouwd en die ruimte kan maar van 1 plek vandaan komen .
    6 points
  3. Klopt , dat gaat mij ook te ver , is ook niet nodig , vindt blokkeren prima op dit moment , je krijgt de grutters echt niet anders aan tafel , en kerst is een prima druk moment , maar voor de supers is het op dit moment dankzij de corona elke dag kerst , ben verder niet op de hoogte wat er besproken is , weet wel dat er vaak een zoethoudertje gegeven wordt en na kerst op de zelfde voet wordt door gegaan , CBL is gewoonweg een hele sterke partij met steun van de overheid , duur voedsel is slecht voor de economie , vroeger ging 30% op aan voedsel en nu meende ik zo rond de 8 % , we zijn echt niet minder gaan eten , maar de voedsel prijzen zijn gelijk gebleven of door de politiek daar naar toe gedrukt . Wat ook een nadeel is , de landbouw mist een goede pr , GL , wakkerdier of wie dan ook slingerd wat de wereld in , en wij moeten ons weer verdedigen en dat haalt amper de pers en we missen al 30 jaar een minister voor de landbouw ipv tegen de landbouw . En of deze vorm nu verboden is of niet , denk dat bij vele demonstratie wel iets verboden is , en men is verwent dat alle dagen de supers overvol liggen en nu er een blokkade is , is er gelijk paniek . Dit bericht is niet specifiek voor jou Rob , even een algemeen bericht .
    5 points
  4. Schitterend verwoord Suggs73! Dit soort acties zijn vervelend, maar absoluut nodig om een reele prijs te krijgen voor het produceren van 1 van onze eerste levensbehoeften. In bijna elke sector wordt een kostprijsverhoging netjes aan de klant doorberekend. Maar bij de boeren bepaalt de klant wat er berekend mag worden. Beetje omgekeerde wereld.
    5 points
  5. Leuk om een reactie te lezen van iemand die er geen donder van snapt , niets meer leveren ? terwijl je de kosten al gemaakt hebt ! niets leveren betekend gewoon dat het ergens anders wordt gehaald , tevens zijn er veel bedrijven waarbij de bank eist dat er contracten zijn , ongeacht de prijs zolang de bank maar zekerheid heeft . Niets leveren betekend niet dat de kosten stoppen , je teelt de gewassen al voordat de vorige oogst is betaald , wij bepalen de prijzen niet , maar houden ons hand op en moeten maar afwachten wat we er in krijgen en boeren allemaal met de gedachte misschien is het volgend jaar beter . Ger . bij elke demonstratie worden er mensen lastig gevallen die er niets aan kunnen doen , als de politie demonstreert komen er toch ook files ? bekeuringen worden niet uitgedeeld , top, nou die ongeschreven boetes worden gewoon gecompenseerd door belasting verhogingen hoor.
    4 points
  6. Dat niet alleen: clubjes als Lekker dier, Wakker dier, en weet ik veel hoeveel andere Groene Khmer organisaties krijgen naast gratis reclame zendtijd op RTV ook nog riante subsidies waarmee ze hun 'aksies' mooi van kunnen betalen. Belasting betaler dwarszitten met hun eigen geld zeg maar. Het is me trouwens ook een raadsel waarom er een Lekker én Wakker dier naast elkaar bestaan. En al die andere clubs hebben feitelijk allemaal dezelfde doelstellingen. Maar ja...die subsidie is ook wel lekker nietwaar..
    3 points
  7. Dank je , maar er zijn er die er het veel beter uit kunnen leggen in de details , maar zoals jij het schrijft , daar wringt wel de schoen , wij kunnen niets van de kosten doorberekenen , terwijl onze leveranciers dat wel kunnen en vooral ook doen , je hebt in ieder geval goed beeld wat er speelt 👍. Landbouw zit op dit moment in alle hoeken de klappen op te vangen .
    3 points
  8. Lijkt wel op de transportwereld.....
    3 points
  9. Het is met elkaar een lastige complexe materie , ik weet de oplossing ook niet , weet wel dat wij in de hoek staan en ook rake klappen krijgen , waar wij ook niet altijd schuldig aan zijn . Snap het CLB ook wel , 80% van onze producten gaan de grens over en 20% gaat hier als product de schappen in , het is zuur dat boeren hun producten 4 of 5 keer over de kop zien gaan , en aan de andere kant de burger die denkt dat wij gouden bergen verdienen omdat ze er duur aan moeten , niet wetende dat er maar weinig naar de boer gaat. Daarnaast als er een misoogst is , wordt er direct een prijsverhoging doorgevoerd die er vaak niet meer vanaf gaat een jaar later als er weer voldoende is , dit is vooral in de horeca zo met een bakje patat , prijs verhoging van een 0,25 terwijl er niet eens een kg aardappel in het bakje ligt . De boeren die demonstreren zijn meestal wel de sensatie zoekers en opgefokte bedrijfsopvolgers , zeker niet de doorsnee boeren , en rotte appels heb je overal . De boeren die frauderen zijn er , mogen ook keihard aan gepakt worden , absoluut geen medelijden mee , maar dat is een beperkte groep , vaak met voorkennis en kennen de mazen van de wet en zijn aalglad in groene zeep en gezegend met een grote bek , daarnaast maakt de overheid ook fouten , met al die kalverfraude wat volgens Schouten gepleegd was , zat het uiteindelijk toch anders , en voor de rest is de landbouw zo complex geworden met regels en voorschriften dat het nog wonder is dat de boeren niet in de bak zitten , vroeg of laat hebben de meeste boeren een strafblad . We zijn een land van regeltjes geworden , en valse beloftes , kenteken plicht trekkers en machines , op zich , nou ok , trekkers rijden 90% op het land , het kenteken is de kamer doorgesluisd dat het niet meer dan 60 euro zou gaan kosten , onderhand is het 250 e geworden , en ook dat kunnen we niet doorberekenen . Kostprijs is te hoog geworden met als gevolg dat het onder de streep niet meer uit komt ,en hoe we daar uit komen geen idee , maar er komt wel zeer grote van machteloosheid weg , denk dat mijn sector te kampen heeft met de meeste zelfdodingen qua beroepgroep . Daarnaast zijn er ook gewassen bij die wel goed renderen . pootgoed , als die inklapt is het helemaal klaar .
    2 points
  10. https://www.transport-online.nl/site/121684/peter-appel-en-simon-loos-mogen-fuseren-van-acm/ It giet on, de fusie is goedgekeurd.
    1 point
  11. Of ik begrip heb voor boeren die een betere prijs willen hebben voor hun producten?? Jazeker!!! Of ik ook maar enige sympathie kan opbrengen voor blokkades e/o bewust het verkeer hinderen om daar aandacht aan te geven?? Nee De boeren meten zelf met meerdere maten , denk even aan de mestregistratie , oormerkenmalversaties , leeftijdsmanipulatie van dieren, melkquota gerommel e.d Nu vinden ze dat zij in hun volste recht staan om de boel te blokkeren maar toen een tijdje terug actievoerders met andere sympathieën een aantal slachterijen wilden blokkeren vormden diezelfde boeren actieploegen om de toegangswegen juist open te houden. En dat zijn diezelfde boeren die nu het werk van anderen onmogelijk trachten te maken bij de distributiecentra. Mijn sympathie hebben ze al enige tijd verloren.
    1 point
  12. Spoedje tussendoor Amersfoort
    1 point
  13. Nou we zullen vanavond kijken of ik kan lossen in Delfgauw. Ik ben het wel eens dat ze wel erg ver gaan op het moment en dat bedrijven en mensen die er los van staan de dupe worden van hun acties. Ik vind het sneu voor de thuis bezorgers die nu laat tot laat in de avond en op zondag aan het werk moesten. En dat terwijl ze een paar drukke weken voor de boeg hebben. Als het nu het personeel van de dc's zouden zijn die actie voeren voor een nieuw cao dan zou ik er nog wel begrip voor hebben. Maar wat de boeren nu doen dat vind ik niet kunnen.
    1 point
  14. Wanneer de sticker op de passagiers deur zit is het rijkelijk te laat . Op de achterkant lijkt me logieser. Helaas denken veel fietsers dat ze onschendbaar zijn.... Zie ze gewoon vaak nergens voor stoppen. En dan betaal je met je leven....
    1 point
  15. Och, in Amsterdam zijn ze er ook mee bezig: daar willen ze de (grotere) vrachtwagens compleet gaan weren. (al dan niet met een gebrekkige dode hoek). https://www.at5.nl/artikelen/205688/gemeente-onderzoekt-verbod-op-vrachtwagens-met-gebrekkige-dode-hoek Kijk vooral de video met meneer van Amstel ff.. (en erger je er ff aan.) Qua stickerformaat.. in NL zijn er bedrijven die vrijwillig een nog groter deel van het portier beplakken. https://www.transport-online.nl/site/92626/opvallende-volvo-fmx-safety-trucks-voor-vrijbloed-transport/ Ik zag van de week die Scania's van de materieel dienst van Dura Vermeer in Utrecht.. nou, die hebben er ook een flinke dode hoek sticker op zitten. (kan er geen afbeelding van vinden). In dat geval zijn die Franse stickers nog niet eens al te groot. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Gebruik van magneetplaten om te voldoen aan de Franse regelgeving? Lijkt mij dat de Fransen daar toch wel over nagedacht hebben en dit niet toestaan. Zal een vaste montage moeten hebben, denk dat zelfs het type lijmlaag nog is voorgeschreven: immers, een kleeflaag die ook weer verwijderd kan worden, zal niet de bedoeling zijn. Qua verlies door de snelheid hoef je je volgens mij niet al te druk te maken, want de regelgeving is alleen voor binnenstedelijk gebied, las ik.
    1 point
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden