Een paar van die geintjes en dan een heel bedrijf failliet lijkt me wel wat erg overdreven, maar ik vermoed dat Schoenenreus totaal geen notie heeft wat een geintje kost als bijvoorbeeld een chauffeur zonder laadklep en pompwagen bij een klant aankomt en weggestuurd word en dit het gevolg is van het niet opvolgen of negeren van de instructies zoals vermeld in vak 13.
Zomaar even een voorbeeld uit de praktijk wat waarschijnlijk veel mensen uit hun eigen omgeving zullen herkennen, zij het in een andere setting;
Jan moet rond op woensdagochtend 08.00 uur een vracht bouwmateriaal lossen op een bouwplaats ergens in het centrum van Parijs. Jan is op tijd gaan rijden maar doet er toch dik anderhalf uur over om zich door de drukke ochtendspits in Parijs naar zijn bestemming te wurmen. Eenmaal aangekomen is hij een half uur bezig om de uitvoerder te vinden en duurt het nog eens een half uur met omrijden en keren eer hij op de losplaats zelf is.
Daar aangekomen blijkt dat er geen heftruck aanwezig is, laat staan een pompwagen. Jan gaat bellen. De planning was er eigenlijk van uit gegaan dat op iedere bouwplaats wel een heftruck rondrijd, hier hadden ze echter niet op gerekend. De planning gaat zoeken voor een oplossing.
Na drie kwartier hebben ze iets gevonden en word Jan gebeld; Lars komt toevallig leeg vanaf Chartres en is op weg naar Compiègne, zit nu onder Parijs en heeft een trailer met laadklep. Omdat het onmogelijk is om ergens in de buurt van die losplaats de hele handel over te rijden worden beide auto's gedirigeerd naar de groothandelsmarkt in Rungis, entrée à € 20,- per auto. Na opnieuw een uur kruipend door Parijs is Jan aangekomen op Rungis maar staat Jan nog een half uur te wachten omdat Lars de weg niet kan vinden. Uiteindelijk treft men elkaar, zet de trailers tegen elkaar om de boel over te trekken en met een uur is de klus geklaard en zijn beide auto's weer onderweg. Jan gaat naar Compiègne, Lars mag terug naar de klant. Lars heeft toch weer zo'n drie kwartier nodig om opnieuw bij die bouwplaats te komen en zoekt zich opnieuw de schompes naar die uitvoerder. Het blijkt dat hij niet daar moet zijn maar aan de andere kant van de bouwput waar hij zijn spullen moet lossen. Opnieuw door de smalle éénrichtingsstraatjes zoekt Lars zich te pletter hoe hij op die losplaats moet komen -ziet daarbij pardoes nog een paaltje over het hoofd wat hem een fikse schram op zijn bumper en opstap kost- en is alles bij elkaar alweer een uur verder wanneer hij eindelijk zijn klep uitvouwt en kan beginnen met lossen.
In de middag laden ze beiden een blokvrachtje in Compiègne maar kunnen ze door al dit oponthoud -wat uren heeft geduurd- de thuisbasis in Nederland niet meer halen en zullen er daarom ook nog een extra overnachting aan vast moeten plakken. Geeft verders niet, Jan en Lars houden wel van lekker eten en een gezellige borrel in de routier.
Dit hele geintje loopt dus aardig in de cijfers en kost alleen al -even globaal- een 6 à 7 uur extra loonkosten + extra OKV + € 40,- extra kosten. Los van het herstel -en spuitwerk van de bumper en treeplank. Jan en Lars willen natuurlijk ook hun uurtjes graag betaald hebben, zeker omdat de fout niet bij hun ligt maar bij de planning. Ik ben geen ondernemer en weet ook niet hoe zoiets exact berekend word, maar je praat hier al snel over honderden euro's die geheel voor de vervoerder zijn omdat men de instructies zoals vermeld in vak 13 niet heeft opgevolgd.