Matthieu, als jij jouw tachograaf op de bootfunctie zet op het moment dat je in de wacht staat om aan boord te gaan, dan vangt daarmee jou dagelijkse (of wekelijkse) rust aan. Ongeacht het tijdstip wanneer jij die boot opgaat loopt jou dagelijkse rust door. De rijtijd/ beweging word wél geregistreerd (!) maar word niet gezien als een onderbreking van de dagelijkse rust omdat dit juist het doel is van de boot/trein functie zoals bedoeld in artikel 9 van het rij -en rusttijdenbesluit. Let wel; bij gebruik van de boot/treinfunctie moet er altijd sprake zijn van een normale dagelijkse rust van minimaal 11 uur, eventueel gesplitst in 3 uur en 9 uur waarbij de 9 of 11 uur maximaal twee maal onderbroken mag worden met een maximale tijdsduur van één uur. Artikel 9 1. In afwijking van artikel 8 mag, wanneer een bestuurder een voertuig begeleidt dat per veerboot of trein wordt vervoerd, en op voorwaarde dat hij een normale dagelijkse rusttijd neemt, die rusttijd hooguit tweemaal worden onderbroken door andere activiteiten die niet langer dan één uur duren. Tijdens die normale dagelijkse rusttijd moet de bestuurder kunnen beschikken over een bed of slaapbank
Sta jij b.v. na 12 uur dienst in de haven 5 uur op de boot te wachten zonder de bootfunctie te gebruiken en rijd daarna de boot op en voert de boot/treinfunctie in op jouw tachograaf dan zit je theoretisch over je maximale 15 uur. Je zou dan een dienst hebben van 17 uur. Navraag onder mensen die veel met deze materie werken leert dat de soep niet zo heet gegeten word, ook niet als je b.v. drie keer een beweging maakt of meer als een uur nodig hebt om de boot op -en af te komen.
Sta jij na 12 uur dienst in de haven, voert eerst einde land in én de boot/treinfunctie in en rijd na 6 uur wachten de boot op is er niets aan de hand; de rijtijd/beweging is onderdeel van de boot/trein functie.