Spring naar bijdragen

Porto

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    64
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Over Porto

  • Verjaardag 04-12-1970

Porto's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

0

Waardering in de gemeenschap

  1. Volgens mij gebruik je deze reactie in meer threads want ik had al een deja-vu toen ik dit las... En als je die 'uitdrukkingloze' gezichten niet wilt zien is de oplossing simpel: voor je uit blijven kijken want daar is immers ook de weg, niet in de cabine van je buurman. Ik weet dat er ergens een auto of truck rondrijdt met een kermisaapje achter het stuur en als je het kenteken doorgeeft naar een bepaald telefoonnummer je een hoge geldprijs kan winnen maar behalve om die reden zie ik geen aanleiding om bij het inhalen, zowel met auto als met truck, in de cabine van de buurman te kijken; ik vind de weg voor mij toch iets interessanter dan zonodig te MOETEN weten hoe degene eruit ziet in de wagen die je inhaalt. Heb deze stompzinnige eigenschap van de gemiddelde automobilist nooit begrepen en zal dat waarschijnlijk ook nooit doen. Zal wel weer iets met haantjesgedrag te maken hebben daar met name mannelijke rijders deze rare eigenschap schijnen te hebben... Tja, als ze zich daarmee 'meer' man gaan voelen moeten ze er vooral mee doorgaan IMHO.
  2. Porto

    Rust invoeren Tacho

    Een al wat ouder topic maar volgens jullie doe ik het dus helemaal fout nu: Ik werk alleen in het weekend op de vrachtwagen, daardoor zit ik 5 dagen lang dus niet op de vrachtwagen en maak dus 'rust'. Nu doe ik tot nog toe zaterdagochtend m'n pasje in de tacho en beantwoord de vragen met 'nee' of ik wacht ze niet eens af en even later staat de tacho alsnog op het standaard scherm met tijd/km aanduiding. Zondagavond haal ik m'n pasje eruit en ga naar huis. Als ik jullie moet geloven genereert de tijd tussen zondagavond en zaterdagochtend dus een onderbroken tijdslijn op m'n kaart en kan ik hier fijn op beboet worden? Ik dacht dat deze standaard als 'rust' werd bestempeld? Ik kan toch aantonen dat de kaart doordeweeks niet is gebruikt of niet dan? Hoe hoog is deze boete als ik vragen mag?
  3. Porto

    Vage loonstroken

    Hallo, Bedankt voor de reacties. Dus als het brutoloon maar klopt dan zou, ongeacht welke inhoudingstabel ze hebben gebruikt, het eea weer worden recht gezet bij de belastingteruggave? Ik vul deze inderdaad elk jaar in en krijg consequent rond de 1700 euro terug. Ik ben namelijk bang dat ze een manier hebben gevonden om gemaakte uren niet uit te betalen terwijl deze wel zwart/wit staan... dwz. niet door het botweg inhouden van uren maar door te goochelen met de inhoudingen... ik gis maar, ik kan loonstroken niet zo goed lezen. Nu is het wel zo dat het brutoloon stijgt naarmate ik meer uren heb gedraaid en dat is logisch; daar wordt dus waarschijnlijk niet in geknoeid. 7 / 10 loonstroken hebben daar de BYZT 41.95% staan en dat vind ik gek, lijkt mij dat dit door een computer wordt gedaan, dan zou er elke maand gewoon precies hetzelfde moeten staan... nu is er verwarring ontstaan bij mij. Die maanden had ik geen werk doordeweeks, ik werkte toen dus alleen in het weekend, meestal met overnachting, onder een 0-uren contract. Die loonheffingsverklaring/sofinummer, moet die om de zoveel tijd worden verlengd dan ofzo? Ik heb het bedrijf er iig nooit over gehoord. Zou het eea duidelijker zijn als ik de loonstroken inscan en hier neerzet? Uiteraard persoonlijke gegevens weggelaten, maar m'n loon mag iedereen wel weten... tis toch niet veel! :)
  4. Wie kan dit verklaren? (uren zijn weekenduren en de bedragen zijn gebaseerd op de totale 100% uren in salarisschaal D5 zonder brandstofvergoeding). Mei: Totaal uren : 100 uur Verblijfskosten: 147 euro (afgerond) Betalingen: 2660,48 euro Inhoudingen: 815,70 euro Nettoloon: 1844,78 euro Juni: Totaal uren : 115 uur (afgerond) Verblijfskosten: 296 euro (afgerond) Betalingen: 3070,91 euro Inhoudingen: 1407,70 euro Nettoloon: 1663,21 euro Nu valt mij, als simpele ziel, al direct op dat in Juni meer uren zijn gemaakt en meer verblijfskosten zijn gegenereerd doch bijna 200 euro netto minder is gestort; de inhoudingen zijn over Juni bijna 2/3 meer terwijl er in verhouding niet 2/3 meer uren zijn gewerkt. Nu bekijk ik de loonstrook en 1 ding valt mij direct op over deze twee maanden... en dit is, na controle van alle loonstroken, meermaals voorgekomen. Over de maand Mei staat onder het kopje Inhoudingen een omschrijving: Loonhef TB Over de maand Juni staat onder hetzelfde kopje weer de omschrijving: BYZT 41.95% En hier zit hem net de kneep... berekend volgens de eerste omschrijving wordt er minder ingehouden op het brutoloon dan berekend onder de tweede omschrijving die mij ook de indruk geeft dat er 41.95% DIRECT en over het HELE brutoloon wordt ingehouden terwijl dit in 2 stappen zou moeten gebeuren van 33% en dan 41.95%. Ik vermoed dat als er LOONHEF TB staat, dat er wel eerst 33% tot 1200 of 1300 bruto (of hoeveel is het?) is berekend en daarboven 41.95%, zoals het denk ik hoort. Hierdoor is het nettoloon uiteindelijk veel hoger. Kort door de bocht zit tussen die twee percentages een wereld van verschil en ook een dik verschil in nettoloon waarvan ik het bewijs voor me heb liggen. Het bedrijf gaat hier niet echt op in, blijft vaag en komt alleen met de flauwe mededeling dat als ik meer verdien er ook meer wordt ingehouden... ja, dat snap ik ook wel maar dit gaat procentueel en in gelijke verhouding met het verhoogde brutoloon en dat is nu geenszins het geval; de inhoudingen staan over de twee maanden in schril contrast met elkaar en valt totaal niet te rijmen. Wat ik wil weten: - Heb ik hier een punt of zit ik uit m'n nek te lullen? - Kan ik de zaak met terugwerkende kracht aanhangig maken?
  5. Staat dit ergens hard zwart op wit? Ik werk alleen de weekenden in het transport en RIJD meestal minder dan 12 uren en een vrijstelling voor die onzin opleidingen zou ik een fantastische zaak vinden! En er wordt altijd maar gesproken over de mensen met een vaste baan etc maar hoe zit het met het alsmaar groeiende aantal FLEXIBELE mensen die geen vast contract hebben bij hun UZB of transportbedrijf??? Moeten die sowieso al hun code95 zelf betalen, en worden dus gediscrimineerd tov vaste werknemers, of moet de werkgever hier ook (gedeeltelijk) gaan bijspringen? Ik weet iig wel dat als ik die onzin zelf moet betalen het transport 1 chauffeur minder rijk is want ik kap er dan definitief mee; maargoed, dit is kennelijk de bedoeling van overheid en werkgevers om maar zoveel mogelijk NL chauffeurs het leven zuur te maken en dat tuig uit die oostbloklanden in de watten te leggen omdat die niet 'zeuren' om een paar euro/uur minder salaris voor veel meer uren p/w slavenarbeid. Het gaat op het eind ALTIJD om het grote kwaad in de wereld: GELD.
  6. Dan zit ik alleen nog met de vraag of ik elk weekend op de wagen mag zitten daar het begrip 'weekendrust' wel letterlijk genomen zou kunnen worden door onze 'vrienden' met zwaailicht!
  7. Hallo allen, Ten eerste bedankt voor de antwoorden, ik ben een stuk wijzer geworden. Ik werk in het transport onder zo'n zg. 0-uren contract... HEEL af en toe rijd ik er een maandag bij maar dit is hooguit 2 a 3x per jaar. Doordeweeks doe ik voor 1 a 2 dagen (max) kantoorwerk bij een ICT bedrijf dus geheel buiten het transport; vandaar dat ik zei dat ik wel genoeg rust maak. Ook doordeweeks zit ik dus met een oproepcontract voor meestal de dinsdag en woensdag. Ook werk ik niet elke week doordeweeks, zie het maar als een bijbaantje om wat bij te verdienen. Meer dagen ben ik niet van plan bij te werken of ik moet financieel wel erg een probleem krijgen maar met de weekenden incl toeslag en 2 dagen in de week op kantoor verdien ik al meer dan zat mee. Vreemd dat ik er zelf achteraan moest gaan maar ik krijg nu elke week een vakantiebriefje van het transportbedrijf dus hopelijk zit dat nu wel goed. Een werkgeversverklaring van dit bedrijf heb ik sowieso altijd bij me. In het weekend maak ik zo'n 12 a 13 uur per dag, op kantoor 8 uur per dag; dat is zo'n 40 - 42 uur per week, dat zit ruim onder de 48 uur p/w.
  8. Hallo, Ik ben alweer ruim een jaar alleen in de weekenden aan het rijden en heb bij bepaalde zaken nog niet stil gestaan, wel belangrijk daar ik ook op 'boetelanden' Belgie en Duitsland rijd. Rijtijdenbesluit zegt dat men wekelijks 3x9 uren en 2x 10 uren mag rijden. Zit hier ook een volgorde in of mag ik de zaterdag en zondag gewoon 10 uren rijden? Rust mag wekelijks genoten worden voor 3x11 uren en 2x 9 uren. Zelfde vraag als boven, mag ik 1x 9 uren maken?? (altijd alleen zaterdag op zondag). Doordeweeks ben ik werkzaam buiten het transport, dus moet vakantiebriefjes kunnen overleggen. Tot hoeveel tijd terug moet ik ze bij me hebben? Tenslotte: mag ik wettelijk gezien wel elk weekend werken? Ik maak tussen de weekenden aantoonbaar rust genoeg! Bedankt! Davy
  9. Mijn ervaring met dit werk is dat als je teveel laat merken dat je hart voor de zaak hebt dat je gewoon vaak de lul bent om klusjes uit te voeren die anderen nalieten te doen; dit heet de rotzooi van anderen opruimen. Omdat je zg hart voor de zaak hebt krijg je wel wat meer complimentjes dan de chauffeurs die de kantjes er vanaf lopen maar een complimentje, hoe goed bedoeld ook, zet geen brood op de plank; geef mij maar een paar uurtjes extra voor dat extra werk wat ik voor ze gedaan heb maar dat kost geld en is uiteraard niet mogelijk.... want... en dit heb ik dus al een paar keer mogen aanhoren nadat ik het bedrijf voor de zoveelste keer in het weekend uit de brand heb geholpen: 'je hebt die uren toch niet daadwerkelijk gemaakt' ?????!!! Tja, geen speld tussen te krijgen dus! Nee, de laatste 2 jaren sloof ik me niet meer uit, ik pak m'n belachelijke staffelpauzes omdat ze toch wel worden geschrapt en verder ren ik niet meer voor de zaak. Ik doe bv ook voorlaadwerk en als ik m'n lijst niet af krijg omdat ik zonodig met 20 tanks (per dag!) wordt opgescheept gaat t lekker door naar de volgende voorlader, die op zijn beurt ook weer 1/3 doorschuift... sorry, maar dan moet je als planning maar een keer GOED plannen en me niet als een robot behandelen die toch wel 'hart voor de zaak heeft'!! Mijn contract is weer voor 1.5 jaar verlengd dus blijkbaar is mijn 180 graden draai niet opgemerkt of was dat extra werken niet nodig geweest want ze zijn blijkbaar zeer tevreden over mij en mijn gedane werkzaamheden/manier van werken. Ik krijg net zoveel betaald als de chauffeurs die zich de hele week moeten uitsloven. Als het basisloon 10% hoger was zou ik me misschien ook wel wat meer inspannen maar zolang ik hoor dat chauffeurs moeten inleveren en zij op kantoor niets en de baas nog steeds zijn veel te dure Q7 rijdt op kosten van de zaak blijf ik werken met een instelling van 'liever lui dan moe'.
  10. bezint eer ge begint... Alleen nachtdiensten draaien moet je tegen kunnen, of je bent een dagmens of je bent een nachtmens. Als je vroeger veel laat naar je nest ging, of je nou weer vroeg moest opstaan of niet, ben je er denk ik wel geschikt voor maar er zijn veel mensen die na 22.00 uur al van hun stokkie vallen. Als het werk inhoudt dat je meer aan het rijden bent dan aan het laden/lossen dan is het mentaal extra zwaar en moet je vaak echt vechten tegen droge oogies en zware oogleden. Af en toe de wagen aan de kant zetten een een paar keer er omheen lopen om weer wakker te worden doet even wonderen maar is toch noodzakelijk om geen gevaarlijke situaties te krijgen. Qua extra vergoeding is het wel lekker maar ik kan je vertellen, na zeker 4 jaren gemiddeld 4 dagen in de week in de nacht gereden te hebben en vaak door die stikdonkere polder, dat het je een keer zwaar gaat opbreken en ook het slapen overdag moet je kunnen met al het lawaai om je heen omdat de 'normale' mens nu eenmaal overdag werkt en echt geen rekening houdt met het feit dat jij probeert te slapen. Als je door lawaai oid maar 3 a 4 uren hebt kunnen slapen is de nacht ingaan en weten dat je de eerste 12 uren nog niet thuis bent geen prettig vooruitzicht. De uren die je maakt overtreedt al snel de werktijdenwet maar ik ben zelf nooit gecontroleerd en als je je rust ruim neemt zullen zie hier in NL niet snel moeilijk doen; in het buitenland moet je wel oppassen want daar zijn wij graag geziene gasten daar ze denk ik wordt verteld dat NL chauffeurs een ton per maand verdienen dus dat het geld ons letterlijk op de rug groeit. Gewoon doen zou ik zeggen, je kan altijd weer wat anders zoeken als t je niet bevalt.
  11. Porto

    Engeltje op de schouder

    te dom om in de dode hoek te hangen maar ineens wel heel slim gebleken door van d'r fiets te springen... waarom is ze niet altijd slim?
  12. http://www.omroepbrabant.nl/?news/154922812/Zwaargewonde+bij+ontploffing+tankwagen+Reusel.aspx
  13. Dan moet ik ten eerste werk zien te vinden (als chauffeur) waarin Oostblokchauffeurs, of andere lieden die de NL taal niet machtig zijn, niet welkom zijn. Ten tweede dien ik max 12 uren per week te mogen maken om vrijgesteld te kunnen worden voor deze onzinnige nascholing, ook al betaalt m'n werkgever alles. Nu is het mij niet duidelijk of het hier 12 RIJ uren betreft of 12 WERK uren. Punt 1: Heb ik op het moment al voor 2 weekenden in de maand. Ik werk als voorlader op eigen terrein waarvoor je de NL taal toch wel 100% machtig moet zijn ivm communicatie met operators, portier etc. Punt 2: Met bovenstaand werk heb ik net 3.5 rijuren per weekend = 7 rijuren op de openbare weg; eenmaal op eigen terrein gaat de digipas er zsm uit totdat ik de volgende dag weer terugrijd naar de standplaats. Andere twee weekenden werk ik gemiddeld 12 uren = 24 uur maar dit werk zou ik dan moeten opgeven om niet over die 12 uren uit te gaan komen. Wie weet nog meer beroepen waarbij werken in de weekenden (dubbel) worden betaald?
  14. ah, oke, vernieuwen dan. Dat scheelt inderdaad alweer zo'n onzinnige en veel te dure EV en medische keuring; daar wil ik t ook wel voor doen, als het maar die paar 50jes kan besparen! toch wel apart dat als een chauffeur 'ineens' zou gaan werken als operator in een fabriek of op kantoor hij direct ten eerste meer verdient met 'normale' uren draaien en hij ook direct niet meer zo op kosten wordt gejaagd... Brussel wilt blijkbaar straks bij elk treinstation een grote groothandel en supermarkt openen waar de produkten per trein worden aangeleverd en winkeliers en particulieren hun produkten zelf mogen gaan ophalen; ja, dan is idd geen vrachtwagen meer nodig. Hoe kun je een beroep zo rap mogelijk zo onaantrekkelijk mogelijk maken?!
  15. hmm, dan maakt het geen zak uit denk ik. als ik hem nu verleng is ie geldig tot 2021, maar als ik in 2015 mijn code95 heb moet ik weer een nieuwe aanvragen en die is dan geldig tot 2020?!? en daarna gewoon om de vijf jaar. elke 5 jaar code95 en nieuw rijbewijs = KASSA! Iemand in Brussel denkt echt dat het geld ons op de rug groeit!? En laat me raden, al die oostblokkers die hier voor een NL werkgever werken hoeven deze onzin zeker niet te hebben?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden