Spring naar bijdragen

nstl

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    40
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Recente profielbezoeken

Het blok recente bezoekers is uitgeschakeld en wordt niet getoond aan andere gebruikers.

nstl's Achievements

Rookie

Rookie (2/14)

  • Dedicated Rare
  • Reacting Well Rare
  • First Post Rare
  • Collaborator Rare
  • Week One Done Rare

Recent Badges

27

Waardering in de gemeenschap

  1. Ja dat klopt helemaal. Het kan zeker niet bij elk bedrijf en het is ook niet voor iedereen aan te raden. Ik had eerst een vaste baan bij een transportbedrijf. Die heb ik opgezegd en uiteindelijk heb ik dan een bedrijf gevonden waar het wel kon. Het blijft een afweging. Er zijn ook nog eens veel bedrijven die niet redelijk willen betalen.
  2. Geen Niwo en ook geen eigen auto. Ik hoef nog geen lampje te vervangen. Het bedrijf waar ik voor werk is dan ook geen transportbedrijf en doet geen vervoer voor derden. Alleen m'n werkschoenen, handschoenen en een pen breng ik mee. Het ondernemersdiploma heb ik wel gehaald maar ik blijf me afvragen wat ik zou opschieten met een Niwo vergunning. En tja, alles wordt duurder, dus waarom ik niet? Eigenlijk had ik het beter moeten doen trouwens want toen ik m'n tarief noemde was hun enige vraag 'wanneer kun je beginnen' Bijv. een zeecontainer is van 600,- naar 15.000,- gegaan volgens het AD. https://www.ad.nl/geld/hierdoor-worden-producten-in-de-winkel-duurder-spullen-bij-action-kunnen-niet-zo-goedkoop-blijven~aa0778ee/'
  3. Eindelijk begint het eens leuk te worden voor chauffeurs. Tenminste als je de CAO uit het raam gooit en als opdrachtnemer achter het stuur kruipt:) Van een schamele D3 naar 35,- ex per uur en dat op de bakwagen. Loon en tarief is natuurlijk niet 1 op 1 te vergelijken maar een vooruitgang is het zeker. Heb zelfs nog reiskostenvergoeding voor de volle afstand. Dat kan je in loondienst wel vergeten 😅 Het leuke tov andere beroepen is, je zit zo aan de 10 facturabele uren per dag. Het invullen van m'n factuur sjabloon in excel kost me ook nog eens minder tijd dan vroeger toen ik nog naar ondoorgrondelijke loonstrookjes zat te turen.
  4. Kan zo'n bedrijf niet iets laten bouwen als een steiger oid zodat je veilig vanaf de bovenkant kan gaan steken?
  5. Zolang de economie niet inzakt kan je nog wat eisen ingewilligd krijgen als chauffeur. Zodra er weer een crisis is zal het wat kariger zijn. Ik heb weleens een tv item gezien van een eigen rijder die al ging rijden voor een daggeld onder de 100,- euro... Ook gehoord van een chauffeur uit Groningen die zat te smeken om dagelijks in Utrecht op een vuilniswagen te mogen rijden, zo moeilijk was het om aan werk te komen.
  6. Hema mag dan wel karig kan zijn met hun cao, maar uiteindelijk hebben ze hierdoor wel moeite om personeel te vinden. In een dure stad als Utrecht betaal je je tegenwoordig scheel aan huur.
  7. Ja, het is heel bijzonder dat er blijkbaar nog chauffeurs zijn die accepteren dat ze zomaar minder krijgen dan waar ze recht op hebben. Ook niet netjes van de bedrijven dat ze het op zo'n manier presenteren naar chauffeurs dat die daardoor denken dat het klopt. Loonstrookjes zijn ook niet altijd erg duidelijk waardoor het lastig is om alles te controleren.
  8. Sprak een paar jaar terug iemand die bij st vd brink werkte. Ze moesten op zaterdag gaan werken. Maar alleen als ze doordeweeks al 40u hadden gemaakt zou het 150% zijn.. anders gewoon 100%. Hij vond het wel logisch.
  9. Als de chauffeur een veilige afstand kan houden terwijl dat boertje met z'n gammele heftruck het erop gaat wagen vind ik het prima. Maar ik krijg het idee dat jij die zonnepanelen wel even gaat vasthouden tegen omvallen. Dan gaat die verreiker over een hobbelige zandweg en jij loopt er naast. Vroeg of laat gaat het mis en komt een chauffeur zo onder een lading. Met wat je zegt laat je ook zien hoe fout je denkt tov de klant en je eigen veiligheid. De klant en het bedrijf moeten zorgen voor een veilige werkomgeving. Als die boer geen stabiele weg heeft en veilige verrijker dan moet 'ie de lading maar bij een ander bedrijf laten lossen in de buurt. En zelf die panelen met z'n busje of aanhanger naar z'n erf brengen. Dat is de juiste werkwijze. Maar daar heeft die boer geen zin in. En daarom ga jij kans nemen om verlamd te worden zodat die boer weer een uurtje kan besparen. Zoals ik zeg, als die boer z'n eigen werker roept om die pallet op zo'n onveilige manier vast te houden, prima. Of als hij zelf de gok neemt op omvallen ook prima. Maar zo'n boer moet niet zijn probleem van slechte spullen en losplek het probleem maken van de chauffeur. Maar dit is precies waarom chauffeurs gewond blijven raken. Prima hoor. En chauffeurs die wel geven om hun veiligheid zijn 'te beroerd om te werken' etc etc.
  10. Waar het om gaat is dat er ook voor het gevaarlijke deel van het chauffeurswerk regels zijn. Maar die worden bij veel bedrijven overtreden. Dus dan heb je niet alleen het normale gevaar wat inderdaad onvermijdelijk is, maar daar bovenop nog eens onnodig gevaar wat te voorkomen is door de juiste spullen en werkwijze. En dat is waar ik op doel. Dat is ook vaak de reden van ongelukken. Er is een groot verschil tussen 'domme pech' wat er nu inderdaad eenmaal bij hoort bij dit werk en situaties die te vermijden waren geweest als men geen lak aan de voorschriften had gehad. En dan is het bijzonder dat zoveel chauffeurs niet alleen de normale risico's accepteren, maar ook alles accepteren en normaal vinden wat eigenlijk niet door de beugel kan maar ze doen het toch. Zelf blijf ik ver uit de buurt van bedrijven waar ze zo werken.
  11. Bedankt voor dit inkijkje in hoe jullie denken. Duidelijk waarom we nog heel lang gaan lezen over ongelukken. Zelfs peuters kunnen beter logisch nadenken.
  12. Wel interessant om te lezen hoe mensen erin staan. Ik heb zoveel domme gevaarlijke acties gezien. Maar nu snap ik dus dat die mensen gewoon graag 'zelf willen opletten' en geen 'betutteling' willen. Het blijft bijzonder hoeveel mensen dagelijks een flink risico nemen om zwaargewond te raken alleen maar zodat hun baas of de klant geen tijd of geld hoeft uit te geven voor hun veiligheid. Zodat die klant geen geld hoeft uit te geven aan veilige bestrating en onderhoud van de heftruck. Nee, die chauffeurs gaan graag de pallet in balans houden terwijl de klant het over de hobbelige keien rijdt met een halfgare verreiker van 100 jaar oud. En als het dan mis gaat noemt men het een ongeluk. Terwijl het een kwestie van tijd is dat het mis gaat. Mensen die leven met aannames als 'zo doen we het altijd dus is het goed' of 'als iedereen het zo doet dan zal het wel goed zijn' etc. Ik zou zelf niet weten waarom ik het risico zou nemen om mankepootje te worden als ik voor dezelfde centen welk ander werk dan ook kan gaan doen. Alleen maar zodat bedrijven meer winst kunnen maken? Zal het waarschijnlijk ook nooit begrijpen.
  13. Dat is niet vreemd. Zelfs hier op een werknemers forum wordt het door de helft van de mensen weggelachen als je over veiligheid en de risico's begint. Mijn ervaring is dat transportbedrijven alles doen voor de centen en de veiligheid hangt af van de eisen van de klant. Stel ze rijden voor chemie dan doen ze alles volgens de regeltjes anders verliezen ze de opdrachtgever. Maar als ze stukgoed rijden voor kleine ongereguleerde bedrijfjes die lak hebben aan de regels, dan doen ze zelf ook niks meer aan veiligheid en proberen ze zoveel mogelijk geld te verdienen ook als de veiligheid in gedrang is. Ik heb in ieder geval een hoop bijna-ongelukken gezien en weet ook van mensen die onnodig zwaar gewond zijn geraakt. Maar het bedrijf staat er financieel goed voor, dat wel. Een ton voor een mensenleven is een lachtertje. Zo zal er niks veranderen.
  14. Dat is inderdaad echt een positieve uitschieter daar. Al is zo'n 'dienstverband' daar beter te vergelijken met een zzp'er hier. Maar dan zonder sociaal vangnet en met ziekte ben je ook de sigaar. Evengoed een mooie beloning daar. Het chauffeurstekort is hier nog niet echt nijpend. Als bijv. in de IT de tekorten groot zijn dan strooien ze met leuke extra's. In het transport fronsen ze al de wenkbrauwen als je vraagt om nieuwe veiligheidsschoenen 😅 Chauffeurs zijn solisten. Organiseren zich niet of amper. Praatjes hebben ze wel maar alleen als de baas niet in de buurt is:) Grote veranderingen zie ik niet snel gebeuren. Beste optie is om zelf te gaan rondshoppen.
  15. Op youtube staan ook wat video's over dat tekort. Het leuke is die zijn gemaakt door chauffeurs zelf. Salaris is daar echt waardeloos en er schijnt weinig respect te zijn voor chauffeurs. De boetes zijn er ook aanzienlijk en de controles zijn er ook intensief. Als klap op de vuurpijl ook nog de hele dag op de verkeerde weghelft moeten rijden Het schijnt dat er genoeg chauffeurs zijn (althans mensen met een vrachtwagenrijbewijs) maar die bedanken ervoor. Maar wel mooi dat het licht begint te dagen dat het beter is om een chauffeur 20% meer te betalen dan om een oogst weg te moeten gooien omdat er niemand meer achter het stuur wil kruipen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden