Nog even op gegoogeld :
van: zzp-nederland.nl
Om als ZZP koerier te mogen functioneren met een eigen auto zijn er een aantal beperkingen. Zonder een NIWO-vergunning mag iedereen die in het bezit is van de juiste rijvaardigheidsbewijzen rijden als koerier met een laadvermogen tot 500 kilo. Een vreemde regeling als men bedenkt dat iedereen met een rijbewijs BE tot 3500 kilo mag vervoeren en een koerier niet. Boven 500 kilo valt de koerier onder het beroepsgoederenvervoer en is een Eurovergunning verplicht.
Van NIWO:
Een transportbedrijf beginnen
Wilt u een onderneming starten in het beroepsgoederenvervoer over de weg, dan dient u een Eurovergunning
aan te vragen bij de NIWO. Beroepsgoederenvervoer is het tegen betaling vervoeren van goederen voor
derden. De vergunningplicht geldt bij binnenlands vervoer voor vrachtauto's met een laadvermogen van meer
dan 500 kg en bij grensoverschrijdend vervoer voor vrachtauto's met een maximum toegestaan gewicht van
meer dan 3.500 kg.
Drie kwalitatieve eisen
U komt in aanmerking voor een Eurovergunning als u voldoet aan drie kwalitatieve eisen. Naast deze eisen is
een inschrijving in het handelsregister van de KvK nodig.
• Kredietwaardigheid: u toont aan over voldoende financiële middelen te beschikken voor een
correcte start en voortgang van de onderneming.
• Vakbekwaamheid: u toont dit aan met een erkend vakdiploma ondernemer beroepsvervoer.
• Betrouwbaarheid: u toont dit aan met een integriteitverklaring beroepsvervoer (IVB), die u via
Justitie of de gemeente kunt aanvragen.
Zullen wel teruggekeurde busjes zijn dan, vandaar ook de eis van stakers dat boetes voor overbelading voor rekening van post.nl zou moeten komen.
Of, na nogmaals lezen niwo gedeelte, je wordt koerier met grensoverschrijdend vervoer, dan mag je tot 3500 kg totaal gewicht.