Spring naar bijdragen

mikeya

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    366
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

mikeya's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

2

Waardering in de gemeenschap

  1. Hier een youtube kanaal van een buurtbewoner met duidelijk teveel tijd. Snap gerust dat er overlast is, in sommige filmpjes ook wel te herkennen. Toch legt deze persoon op wel heel veel slakken zout. Dossier Albert Heijn Rhoon - YouTube
  2. mikeya

    MAN topic

    Over die fenders heb ik ook nog een opmerking.. op de TGA modellen zijn beide zijden scharnierbaar. Op de TGX alleen de bijrijderskant. Met koppelen stap je toch altijd aan de rechterkant op, maar ik moest laatst aan de linkerkant van mijn trailer kopschot zijn en toen zat die stugge fender wel mooi in de weg. Dat zal wel weer een optie zijn, net als dat de spiegels niet elektrisch verstelbaar zijn in de 'kale' TGX
  3. mikeya

    MAN topic

    Ik blijf het raar vinden dat de TGX en TGS versnellingsbakken slechter schakelen dan de oude TGA automaten. Normaliter is een nieuwer type voorruitgang. De TGM's(de smalle dagcabines) hebben de automaat van de TGA serie nog. Schakelt perfect! En die zonneschermen in de lagere cabine's zijn ruk inderdaad. De grootste cabine heeft ze elektrisch. Dan kun je tenminste het rechtersscherm ook bedienen tijdens het rijden ;-).
  4. De AH van Gorredijk is nog wel eens lastig wanneer er al 2 van de AH staan en er ook nog een trailer naar de TNT vestiging er naast moet ;-)
  5. @Karel, zoals altijd prima verwoord. In aanvulling op de standaard maten binnen Europa verwijs ik het naar het volgende document, waar onderstaande citaat uitkomt. NL LZV's in Nederland - inclusief beleidregel Daarin dus de eis dat de laadlengte minimaal 18m is. @Marnix, kleine correctie mijnerzijds. Er staat dus wel een maximum laadlengte in. Oeps. Tot nog toe komen de antwoorden op mijn vragen overeen met de gedachtes die ik zelf van te voren ook had. Dat stemt mij wel tevreden. Feit blijft dat ik nog steeds opzoek ben naar de hamvraag. Hoe te berekenen wat de minimale afstand is. Als de combinatie kaarsrecht staat heb je te maken met een afstand tussen de bakken van X cm. Op het moment dat je triangel kaarsrecht blijft, maar je voorwagen Y aantal graden draait, zal een hoek van de laadbak dichter bij het kopschot komen. De afstand X zal verkleinen. Als Y=45 graden, dan zal afstand X met 65cm verkleinen (1). Als je nu de triangel ook een aantal graden draait, dan verklein je de afstand X nog meer. De vraag is echter, met hoeveel? Nu ik het zo aan het opschrijven ben bedenk ik mij ineens weer de kopstraal regel. Dit kun je dus toepassen op de aanhanger, alsook op de lzv. Als ik dat doe kom ik op een minimale afstand van zo'n 119cm. Daar zit dan al een cm of 10 speling in. Ik heb wel eens horen vallen dat bij kortgekoppelde schamels een afstand van 125-130cm aangehouden word, dus dan klopt dat wel aardig. Als er nog lezers zijn dit het tot deze laatste zin hebben gehaald en mee hebben zitten rekenen hoor ik graag of het klopt. (1) Combinatie rechtuit is 0 graden. Een rechte hoek is 90 graden. In beide gevallen is de afstand tussen de bakken het grootst. Bij 45 graden is de hoek van de bak het dichts bij de andere bak.
  6. De combi waar ik mee rij(vangmuil achterop voorwagen) heeft een triangel van 1,55m en dat is meer dan zat. Ik kom nooit met de bakken in de buurt van elkaar. Wel ben ik gewoon opzoek naar de minimale afstand. Ik kan mij ook goed voorstellen dat een schamelcombi(vangmuil achterop achteras) korter gekoppeld kan worden, omdat de laadbak dan "over" de triangel heen draait.
  7. Nee, wel is er een minimale laadlengte! Die weet ik niet uit mijn hoofd, zou iets van 18meter laadruimte kunnen zijn ofzo. Dit hebben ze bedacht zodat vervoerders niet met hele lange vrachtwagens (torpedo's bijvoorbeeld) gaan rijden. Het idee van de LZV was namelijk meer laadruimte, niet meer ruimte voor je cabine. Verder is het inderdaad zo dat je dus een voordeel hebt wanneer je geen slaapcabine hebt. Dit voordeel is dus hetzelfde als we vroeger hadden met de topsleepers.
  8. Ik was vroeger niet zo goed met wiskunde, en dat breekt je nu op haha :-). Het verhaal van de kopstraal was mij bekend. Die kan ik ook berekenen. Bij een standaard vaste opbouw heb je simpelweg minimaal 75cm vrije ruimte nodig. Dit geld voor de wipkar combi. Maar laten we het lzv verhaal even voor wat het is. Een normale schamelcombi met vaste kastenopbouw. Dan heb je te maken met een minimale lengte tussen de bakken(dus lengte triangel) die mij onbekend is. 75cm is dan niet genoeg, dat weet ik wel. Wat ik niet weet is hoe je kunt berekenen wat de minimale afstand is. Daar zullen toch formules en handigheidjes voor te vinden zijn. Uiteraard kun je 1 en ander voorleggen aan carrosseriebouwers, maar ik vind het leuk om zelf te doen.
  9. Minimale afstand kopschot en achterkant vrachtwagen. Voor de chauffeurs onder ons die met een bakwagen - dolly - oplegger rijden. Wat is bij jullie de afstand tussen de achterkant van de vrachtwagen en je kopschot? Ik zie namelijk soms best een forse ruimte er tussen, zoals bij de DHL lzv 's. Maar sommige zien er heel wel heel kortgekoppeld uit. Dus ik vraag mij af wat de minimale afstand is die nodig is voordat je in de knoei komt met bochtenwerk. Bij een wipkar combi is het bijvoorbeeld 75cm. Maar de dolly draait ook nog onder de oplegger, waardoor je dus meer cm's nodig hebt. Maar hoeveel is de hamvraag.
  10. <sacasme>Gelukkig maar dat er genoeg zijn die zo denken. Anders zouden de grote klanten het ook wel uit hun hoofd laten.</sarcasme>
  11. Wat mij wel vaker opvalt bij wegmisbruikers is dat de mensen die heel irritant en vervelend doen wegkomen met een waarschuwing of 1 bekeuring voor meerdere feiten. Terwijl de mensen die er niet tegen in gaan en het rustig over zich heen laten komen wel diep in de buidel mogen tasten. Het loont eigenlijk om geen respect te hebben voor de dienders. Gek toch.
  12. mikeya

    TGX bekerhouder

    Ik weet dat ik een ontzettende pietlut en zeur ben, maar volgende vraag dan. De TGS is een smallere cabine. Heb je nooit dat je tegen je kopschot aankijkt ipv er langs? Of staan je spiegels ver genoeg van de cabine af?
  13. Leuk die mensen die iemand anders ergens op willen wijzen ;-). De enige officiële naam is: autonome aanhanger. Ik ben namelijk verder ook opgegroeid met de chauffeurs term molenstel. En leerde pas later dat het ook wel schamel aanhanger genoemd word. Maar dat zijn beide chauffeurstermen. De wipkar noemen we officieel een middenas aanhangwagen
  14. mikeya

    TGX bekerhouder

    Jouw cabine is ook een stuk lager ;-) . Een TGX trekker met hoogste cabine wiebelt behoorlijk. Ook met rustig rijden trouwens. En als ik 80 rij, en de motorrem aanzet valt mijn beker ook om trouwens. Oh en ik weet dat de reacties ook niet persoonlijk bedoeld zijn. Zo vat ik het ook echt niet op. Maar gewoon even voor de duidelijkheid; mijn rijstijl is prima. Ik haal met gewichten tot 20 ton ook de 1 op 3,9 . Als ik hard optrek en laat rem dan zou dat ook niet zo makkelijk gaan. @Pierre; heb jij ook niet dat het optrekken van de TGX zo onnatuurlijk aanvoelt? Vergeleken met een TGA of TGM(ook automaat) die heel soepel reageert, wil de TGX nog weleens 'bokken' en schokken met optrekken. Heb al meerdere dingen geprobeerd. Gaspedaal heel lichtjes bedienen, gaspedaal helemaal intrappen. En alles wat daar tussen zit. Het zijn voornamelijk de 4e en 5e versnelling.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden