Spring naar bijdragen

Bèrrez

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    100
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Bèrrez's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

2

Waardering in de gemeenschap

  1. Ik zie ze met regelmaat, de vergane glorie uit Nederland. Deze truck trof ik vandaag in Tirana Albanië. Met een Vroegindewey heb ik nog gediend in 1982 bij de AFDVA in Zuidlaren.
  2. Bèrrez

    De club van 78

    Zodra collega's elkaar gaan beschimpen over maximum snelheden wordt het hoog tijd voor nog meer verkeersborden van het model F3.
  3. Alweer deze topic? Is TS bezig met stemmingmakerij misschien?
  4. Hallo Harrie76, Drie weken terug nog geweest. Welliswaar niet met een vrachtwagen maar wel met TIR-carnet. 1. Zorg dat je kopieën maakt van: de CMR plus evt. de Invoice ( 5x ), Paspoort ( 3x ) en Kentekenbewijs plus Groene Kaart ( 3x) 2. Voordat je Bulgarije inrijdt, koop een vignet. Net na de grens heb je twee tankstations waaronder een Shell. Bewaar bonnetje en restant ticket waarop barcode staat. Doen! 3. Grensovergang BG-TR heb je twee weegbruggen. Na weegbrug met al je bescheiden naar een laag gebouwtje rechts van de parking. Het is aan het zicht onttrokken. Eerst naar de chef, kantoortje links, daarna loketten afwerken. 4. Aan de Turkse kant moet je het een en ander betalen. Zorg dat je genoeg briefjes van 5 bij je hebt. 5. Vergeet niet na een bepaald loket de inhoud van de dieseltank te laten meten. Diesel is nogal duur in Turkije, dus volgooien in Bulgarije. 6. Na de laatste check door de politie mag je door. 7. Na een kilometer of dertig kom je bij een tolpoort. Parkeer voor de tolpoorten aan de rechterkant en loop over de weg naar de grote witte villa links van je. Koop daar een ticket naar Izmir. ( heen en terug ). Er zijn namelijk geen bemande tolpoortjes meer. Althans, tot aan Istanbul. Weet je het niet aan de grens, vraag het de chauffeurs te plekke. Op de terugreis na het passeren van de grens TR-BG raad ik je aan bij het tweede Shell tankstation te gaan eten. Het restaurant heeft de naam Happy. Waarom dat is merk je binnen wel. Goede reis en als er nog wat te vragen is, dan zie ik het wel.
  5. Ik snap niet zo goed waar sommige mensen zich druk om maken, totdat jezelf een keer wordt gematst. Altijd maar naar de andere kijken maar een hand in eigen boezem steken ho maar! In het ene land is het niet strafbaar ( in Zweden notabene, waar het waarborgen van de veiligheid bijkans tot kunst wordt verheven ), in het andere land betaal je 10 euro en in Nederland mag je 227 euro aftikken. Diep van binnen hebben we natuurlijk respect voor zo iemand die de politie een loer draait. Maar draaide deze Poolse chauffeur de politie wel een loer? Daar kunnen we met z'n allen alleen maar naar gissen. Hoe het ook kan. Een aantal jaren geleden ging ik mee met een maat ( zelfstandig plantenboer ) naar het voormalig DDR om te venten. Op de terugweg lag hij in z'n nest en ik reed. Het viel me al geruime tijd op dat er een auto achter me reed ter hoogte van Kassel. Na een tijdje ging de auto mij voorbij en bleef voor me rijden. Op een gegeven moment zag ik vanaf de hoedenplank; Polizei Bitte Folgen. Tjuu, had ik weer. E uit z'n bed geroepen en binnen een seconde zat hij naast me. Een agent kwam direct bij mij aan de deur en vroeg om de schijf. Hij keek, keek en bleef kijken op de schijf. Dit kan niet waar zijn, zei hij op z'n Duits. Mijn collega en ik rijden al een tijd achter jullie en op onze geijkte snelheidsmeter reden jullie 105 km/h. En de schijf gaf 85 km/h aan. Oei, wat nu? Ik eruit agent erin. Tachograaf open. Niks te zien. Alles ok in eerste instantie. Maar toen ging oom agent driftig bellen. Een half uur later kwam er een tweede Streifenwagen van de Polizei de parking opgereden. Twee agenten waarvan de een een koffer bij zich had kwamen naar ons toe gelopen. Achter het stuur gekropen maakte een van de twee agenten de koffer open. Meetapparatuur!! E keek mij aan, ik keek E aan. Hoe moesten wij hier ons uitlullen? Er werd gemeten en gemeten. De agent zat bijkans met z'n neus in de tachograaf. Schijf erbij. Kijken, kijken en nog eens kijken. Weer met z'n neus in de tachograaf. Weer niks te zien! Toen gingen ze met z'n vieren overleggen. Nu moet ik iets doen besefte ik. Ik vertelde dat ik pas drie weken in dienst was en dat ik 'deze baan' heel hard nodig had. Beetje aandikken en je een beetje klein maken. Respect tonen. Oftewel, een grote comédie opvoeren. E kwam erbij en vermeldde terloops dat hij de vorige week nieuwe banden had laten leggen en deze van een afwijkende maat waren. En ik nog een keer bitte bitte geroepen naar de agenten. Waren ze gevoelig daarvoor? Ze traden nogmaals in overleg. En weet je wat er gebeurde? Een van de agenten kwam naar ons toe en zei: "Fahren!!" E en ik keken elkaar beduusd aan. Hadden wij dat goed gehoord? Na nogmaals een Fahren waarbij de agent z'n wijsvinger richting Autobahn wees, wisten wij niet hoe snel we in de cabine moesten klauteren. En weet je wat wij na tien kilometer rijden hebben gedaan? Toen we zagen dat er niks meer achter ons zat, zijn we in lachen uitgebarsten. En niet zomaar lachen. We bulkten van het lachen. En we voerden ons toneelstukje nog wel vijf keer op die nacht. De agenten hebben ons ( en vooral E ) veel ellende bespaard die nacht. En waarom? Geen idee. AMSTERDAM - Met de telefoon in je hand een gesprek voeren achter het stuur van een rijdende auto kan een duur grapje zijn onderweg naar je vakantiebestemming. Wie naar Zweden op vakantie gaat kan opvallend genoeg wel met de mobiel aan het oor blijven bellen, zonder het risico een boete te krijgen. Nederland heeft het hoogste boetebedrag met 220 euro, gevolgd door Denemarken en Estland met allebei 200 euro boete. In Zweden is het dus nog steeds toegestaan om niet handsfree te bellen. Uit Zweeds onderzoek blijkt dat er bij een verbod niet minder ongelukken gebeuren en bovendien 'lappen mensen de regels toch wel aan hun laars als ze willen bellen of sms'en', vinden de onderzoekers. Regels In Nederland is het niet toegestaan om de telefoon tijdens het rijden in de hand te houden. Dus ook niet wanneer het apparaat wordt gebruikt om bijvoorbeeld muziek te luisteren of een foto te maken. Toegestaan is om met de telefoon in de hand te bellen wanneer de auto stilstaat. Maar zodra de auto rolt, is de beller in overtreding. Land Boetebedrag in € België € 100 Bosnië-Herzegovina € 10 Bulgarije € 25 Denemarken € 200 Estland € 200 Finland € 115 Frankrijk € 135 Griekenland € 100 Groot-Britannië € 75 Ierland € 60 IJsland € 30 Italië € 155 Kroatië € 65 Letland € 15 Litouwen € 30 Luxemburg € 75 Malta € 25 Macedonië € 45 Montenegro € 60 Nederland € 220 Noorwegen € 175 Oostenrijk € 50 Polen € 50 Portugal € 120 Roemenië € 65 Zweden toegestaan Zwitserland € 80 Servië € 45 Slowakije € 60 Slowenië € 120 Spanje € 200 Tsjechië € 60 Turkije € 30 Hongarije € 100 Cyprus € 85 Duitsland € 40 Bron: ADAC (genoemde bedragen zijn afgerond)
  6. Moet er bier en chips worden gehaald? Dan ga ik even naar de Ica. Tot zo.
  7. Laat maar. Einde discussie. Hier valt niet tegen op te boksen. Ik wilde alleen maar zeggen dat de Nederlandse chauffeur naar mijn mening niet als een cowboy over de Noorse wegen dendert.
  8. Cowboygedrag van Nederlandse chauffeurs in Noorwegen? Mijn ervaring is toch een 'beetje' anders. Ik kom met regelmaat in Oslo en omgeving ( vier losadressen ) en constateer elke keer maar weer dat de Noorse chauffeur met gemak de 100 km/h haalt al bumperklevend op de middelse rijstrook.
  9. Bèrrez

    de ritten van Johan

    De brug is inderdaad klaar van Calafat naar Vidin. Vergeet niet bij de eerste gelegenheid aan de linkerkant, zodra je in Bulgarije bent, een vignet te kopen. De douanehandling is namelijk verdwenen aan de Bulgaarse kant. Althans, tot voor drie weken terug.
  10. Het is bijna kerst. Dan komen ze weer te voorschijn de kruizen! Ik zag net iets geestigs voor me. Een Duitse chauffeur met een bepaald kruis in z'n auto. Moest erzelf om lachen.
  11. Bèrrez

    Winter 2012-2013

    In Engeland is het dragen van vleeskeurige panty's door mannen heel gewoon hóór. Nooit gezien?
  12. Ik heb altijd een mp3-spelertje bij me met in-ear hoofdtelefoon. Wanneer ik in een "dip" zit doe ik dat ding in m'n oren en kan zo weer een uur of vier rijden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden