Wat een berichten. Ik heb ze allemaal even gelezen. Ik zal het één en ander even verduidelijken. Ik werk nog bij die werkgever. Ik heb mij ook schuldig gemaakt aan het gebruik van, en ben mij er van bewust dat dat ook voor mij gevolgen kan hebben. Of dat nu van overheidswege is of de werkgever dat laat me koud. Het gebruik gaat niet om een uurtje te snabbelen maar om meerdere uren of zelfs complete werkdagen. Waarom ik dit doe ? Ik heb de werkgever duidelijk laten weten niet meer mee te willen werken aan deze vorm van fraude, alsmede de enorme gevaren die het gebruik ervan met zich meebrengen. Simpel om te zeggen dat ik ook gewoon weg kan gaan, ergens anders werken. Ja dat kan maar dat doe ik niet. Er zijn kort geleden ongelukken gebeurt door het gebruik van het magneet in combinatie met winterse omstandigheden. Het magneet schakeld niet alleen de tacho/digi en begrenzer uit. Het beinvloed zelfs het remsysteem, Mautapparaat en andere belangrijke door de computer gestuurde data. Voor de lezers die spraken over versnellingsbak en automaat. Het maakt niet uit welke het is. Aan elke versnellingsbak of automatische versnellingsbak zit een pulsgever. De asomwentelingen in de versnellingsbak of automatische versnellingsbak wordt omgezet in een electronische puls. Die puls zorgt voor een zeer nauwkeurige aanduiding van snelheid. Die puls wordt ook gebruikt voor je mautkastje, je boordcomputer, je abs, je tacho/digi enzovoort. De pulsgever is niet meer dan een soort dikke bout met een aantal draadjes die er uit komen. Een magneet van minder dan 1 cm ( diameter / dikte ) is voldoende om op de zijkand er van te plakken. Door het magnetische veld wordt de nodige puls voor de boordcomputer gestoord en hiermee dus alle data aansturing uitgeschakeld. Sommige fabrikanten proberen nu de pulsgever af te schermen, of van kunstuf te maken maar dat is allemaal nutteloos omdat de kabel een lange afstand af moet leggen naar de boordcomputer en dus ruimte genoeg voor de vindingrijke chauffeur, werkgever. Tot zo ver het technische.
Door het weigeren nog langer gebruik te maken van het magneet ben ik nu dus de waardeloze chauffeur die zo snel mogelijk weg moet. Ik vind dat prima, maar wil wel even proberen een einde te maken aan de praktijken van deze werkgever al was het alleen maar om ook mijn collega's hier mee te helpen die wat meer angst hebben het werk te verliezen door gezin of anders. Uiteraard ben ik niet alléén in deze zaak en heb steun van collega's, oud collega's, maar doe alles voorlopig wel uit eigen naam. Mocht het er op aankomen dat er getuigen nodig zijn, dan heb ik die, inclusief voldoende bewijs.
Ik heb vandaag een uitgebreid verslag geschreven voor het IVW en stuur dat morgen op. Ik wacht vervolgens rustig af. Ik laat wel even weten hoe het verder gaat. Collega's lezen hier ook dus maak me niet zo druk over wat mijn werkgever wel of niet weet. Je kent dat wel ... meelopers van de baas
Groeten