Spring naar bijdragen

Localton

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    131
  • Geregistreerd

  • Gewonnen dagen

    3

Recente profielbezoeken

3384 profielweergaven

Localton's Achievements

Contributor

Contributor (5/14)

  • Conversation Starter Rare
  • Dedicated Rare
  • Reacting Well Rare
  • Very Popular Rare
  • First Post Rare

Recent Badges

482

Waardering in de gemeenschap

  1. Nou, er is geen vakbond aan te pas gekomen........ BTB-ABVV: "Tussen 20 en 22 november organiseert BTB een hele reeks parkingbezoeken. Op de parkings zullen we alle chauffeurs aanspreken. John Reynaert : “Hiervoor hebben we pamfletten in maar liefst zes talen, met daarop duidelijke boodschappen. We willen wijzen op de potentiële gevaren in de voorstellen. En naast deze acties zijn we uiteraard in permanent contact met Europese Parlementsleden, die amendementen kunnen indienen op de maatregelen, en die finaal ook zullen stemmen, in het voorjaar van 2018." FNV (in 2019): "Samen met werkgeversorganisatie Transport Logistiek Nederland (TLN) hebben we een schriftelijke reactie op alle onderwerpen gegeven, waarmee we gelobbyd hebben bij onze minister van V&W, de Tweede Kamer en in Europa. De minister heeft vrijwel al onze gezamenlijke aanbevelingen overgenomen en is daarmee het overlegcircuit in Europa ingegaan. Het resultaat van dit alles was dat deze slechte plannen na de zomer werden afgeschoten door het Europees Parlement." Onze eisen - Beperk de cabotage tot 3 ritten per 7 dagen, met daarna een cooling off periode van 5 dagen - Handhaaf het verbod op rusten in de cabine - Buitenlandse chauffeurs moeten met hun vrachtwagen iedere twee weken terug keren naar het land waar het bedrijf waar ze werken gevestigd is. Zo voorkomen we nomaden van de weg. De verantwoordelijke Eurocommissarie en informaticastudente Violeta Bulc is zoals gebruikelijk precies de "juiste" persoon met de vereiste werkervaring voor beleid in het beroepsgoederenvervoer, dus die heeft niks zelf bedacht: "Vervolgens werkte ze van 1991 tot 1994 als expert voor wide area networks prestatieanalyses bij Dhl Systems in Burlingame, Californië. In 1994 keerde ze terug naar het nu onafhankelijke Slovenië, waar ze werkte als Manager Institutioneel Verkeer (tot 1997) en vervolgens als Directeur Carrier Business (tot 1999) voor Telekom Slovenië. Van 1999 tot 2000 was ze vicevoorzitter van Telemach Ltd, een belangrijke telecomaanbieder, en van 2000 tot 2014 CEO van Vibacom Ltd, Sustainable Strategies and Innovation Ecosystems"
  2. Localton

    Voorruit foto's

    Wat een uitvinding! Als je met ten minste 160 km/u rechtdoor door het hoepeltje vliegt, krijg je dan een jaar lang gratis Wodka?
  3. Nou, er zijn best wel een paar republikeinen van wie Willem Alexander het dak op kan. Ik hield overigens mijn hart vast: ik moest vandaag een paar Opnieuw Verbeterde Hollandse dakpannen halen, maar gelukkig was dat "opnieuw verbeterd" al in de jaren 50. Dus nog gewoon zwart en niet donkergetint of klimaatneutraal of CO2-gecompenseerd met een verwijderingsbijdrage en dus goedkoop.
  4. Jawel , bij een ideaal gas in een adiabatisch proces. Maar lucht is geen ideaal gas en het proces is niet adiabatisch, want bijvoorbeeld de fietspomp is ook 20°C en koelt dus direct de samengeperste lucht en er verstrijkt een bepaalde tijd voordat de fietspomp 2 bar bereikt. Vul de gegevens maar in in de wet van Gay-Lussac (en eerlijk gezegd die 312° verbaasde mij ook). Bij een dieselmotor met een compressie-einddruk van 17 bar is de temperatuur in de cilinder circa 500°C voldoende voor een zelfontbrandingstemperatuur van diesel bij 256°C. Het oppompen van een truckband duurt echt wel een tijdje en al die tijd is er koeling en toevoer van koudere perslucht. Het sommetje wordt al anders al je van 2 naar 9 bar gaat of van 8 naar 9 bar. Als je in een flits een band kunt oppompen van 1 naar 9 bar met een ideaal gas, kun je weer naar de bandenboer, dus (of meneer Gay-Lussac deugt niet) 😁
  5. Ik denk dat je een denkfout in de formule maakt door graden Celsius te nemen in plaats van graden Kelvin. 2 x 20° is 40° maar 2 x 293 (20+273) = 585 - 273 = 312°C. Maar voor zover ik begrijp vindt er al direct na de turbo warmteoverdracht plaats. En lucht van 125° is bij een diesel toch geen probleem, je wilt toch dat de brandstof ingespoten wordt in warme lucht (anders ontbrandt het mengsel niet).
  6. De lucht uit de turbo stijgt door het samenpersen tot een temperatuur tussen de 100 en 200°C en kan dus best wel wat vocht bevatten. Er komt nog extra vocht bij van het doorblaasgas doordat de gesloten carterventilatie vóór de turbo op de luchtinlaat is aangesloten. Een intercooler koelt tussen de 30 en 100°C terug. Daardoor ontstaat condensatie op de "koude" intercoolerwanden. Als de intercooler in de rijwind hangt bij temperaturen dik onder nul en de motor niet echt opwarmt (dus weinig stralingswarmte van de radiateur), dan lijkt me dat bij rijden met een lage turbodruk (dus lagere temperatuurverhoging van de inlaatlucht en wel grote koeling) de boel echt wel kan bevriezen.
  7. De belangrijkste bijdrage van Baudet aan de wetenschap, is dat hij empirisch heeft aangetoond dat lavendelsnuiven geen effectief vaccin is tegen de schadelijke invloed van een Uil van Minerva met ernstige vogelgriep. Ik begin zo langzamerhand de indruk te krijgen, dat mensen bewust het risico op besmetting met Corona willen lopen uitsluitend als bewijs dat ze het oneens zijn met Hugo de Jonge en om het "ongelijk" van het OMT aan te tonen. Mensen moeten beseffen dat het een besmettelijke ziekte is, waar we met zijn allen rekening mee moeten houden. Die onzinnige sluiting van winkels is een paardenmiddel dat bij gebrek aan beter, nodig geacht wordt en dan blijkt dat mensen toch met duizenden naar de winkels in Antwerpen trekken zonder afstand en zonder mondkapjes omdat "effe lekker shoppen" super belangrijk is.
  8. Beetje het niet beter weten......Vosa accepteert geen artikel 12 of overschrijding diensttijd = 900 pond
  9. Ik wil een wetsvoorstel tegen sociale ongelijkheid en discriminatie indienen: Artikel 1: als iemand te laat op zijn werk komt vanwege file of een lekke band ofzo, dan wordt hij/zij vervolgens 24 uur op zijn werkplek opgesloten. Kijken of mensen dan die “sneue” smart tacho 2 ook zo’n fantastisch apparaat vinden. Ik begrijp werkelijk niet, wat ze denken dat zo'n apparaat voor de chauffeur verbetert. Vorige maand een rotweek: files, omrijden, controles, afgekeurde lading, klanten die dwars lagen. Vrijdagmiddag op 1,5 uur van huis alle toeters en bellen van de tacho in de “stop of ik schiet”-stand. Moest ik in Brabant (niks ten nadele van Brabant hier) 24 uur op een parkeerplaats mijn “rust” gaan nemen. Nou, ik ben naar huis gereden en rijd wel weer 28 dagen niet.
  10. Zit geen luchtleiding aan, volledig elektrisch: https://ferikas.lt/en/switches/1471-volvo-fh4-parking-brake-switch-14030744.html Lossen van de handrem gaat in de versnelling door gasgeven.
  11. De handrem is tegenwoordig geen mechanisch bediend ventiel meer, maar een elektromagnetisch ventiel bediend met een knopje. Het slechte nieuws is dat alles wat een "normale" chauffeur niet zou mogen doen, geregistreerd wordt door de boordcomputer. Dus als je bij 60 km/h de handrem wil aantrekken (nog afgezien of het commando uitgevoerd wordt), zou het weleens zo kunnen zijn, dat je de verzekering moet uitleggen, waarom je op jouw leeftijd en bij die snelheid probeerde het spul op de handrem achterstevoren te zetten en wanneer het bijbehorende "alles voor de views"-filmpje op Tik Tok verschijnt... 😁
  12. Overigens, er zijn meer invloeden. Ik heb zowel met een widespread met dubbellucht als een drieasser op supersingles in de sneeuw gereden. De widespread lag er rustiger achter, omdat de trailerwielen in het spoor van de trekas liepen. De drieasser was vooral in onbeladen toestand, onrustiger omdat die nogal eens zijn "eigen" spoor zocht over de sneeuwrug die de dubbellucht van de trekas maakte. Wat ik bij gladheid toch ook wel mis is de volgwagenrem. Het is weleens een handige hulp geweest om het span recht te houden als op een afdaling de trekas weggleed.
  13. Ik vind het een beetje rare test en ik vermoed wat politiek lobbywerk. Discussies over de invloed van wielbases op de bestuurbaarheid, onder- en overstuur spelen al jaren in de autosport. In technisch opzicht maakt de invloed van de trekkerlengte op het stuurgedrag volgens mij in niet uit. Bepalend voor het opheffen van onderstuur (de korte trekker) is hoe snel of geleidelijk de chauffeur het stuur draait en de stuurhoek pas vergroot als de voorwielen zijdelingse grip houden. De chauffeuse met de korte trekker stuurt vrij bruusk in, is de grip dan al kwijt op de vooras en slingert dan toch nog het stuur in de hoek. De lange trekker draait gewoon langzamer, waardoor het makkelijker is om de zijdelingse grip van de voorwielen niet te overschrijden. Auto’s met een korte wielbasis zijn door de heftigere reactie op stuurbewegingen (ze hebben ook een veel kleinere draaicirkel bij dezelfde stuuruitslag) gewoon moeilijker om te besturen en reageren ook heftiger (je moet er sneller bijzijn als de achteras uitbreekt). Als de achteras 10 cm opzij wegglijdt is de drifthoek bij een korte trekker groter dan bij een lange trekker en is ook meer tegenstuur vereist. De enige invloed is de weerstand van de koppelschotel tegen de draaiing van de trekker: die is bij een lange trekker lager dan bij een korte trekker. Dat een lange trekker makkelijker (dus niet beter) rijdt in de gladheid geloof ik direct. Ik heb in Zweden een winter veel met een trekker/oplegger samen met een collega met een combi gereden in de gladheid en ik zat toch wel meer te corrigeren (vooral bij spoorvorming in de sneeuw).
  14. Localton

    Kilometervreter

    Nee, naar de maan was immer gerade aus, dus dat klopt wel, maar Ab was een ervaren chauffeur, als hij rondom de aarde moest, pakte hij de korte weg binnendoor. Scheelde de helft. Slim van Ab. 🤪
  15. Tja, en dan maken de mannen die het werk moeten uitvoeren, er een potje van en zitten we zo maar weer even op het niveau van Montenegro...😁 Misschien is dat wel het probleem van Nederland; 17 miljoen bondscoaches en te weinig goede voetballers. Gerrit Zalm verdiende als minister 157.000 Euro per jaar en werd aan alle kanten in de media afgezeken. Daarna kon hij als bankdirecteur 750.000 Euro per jaar ophalen zonder dat de media dagelijks op zijn nek zaten, en dan vooral om de belangen van zijn eigen club te verdedigen. Hoe groot denk je dan dat de invloed van ABN-AMRO op het beleid van zijn opvolger en de ambtenaren op het ministerie was? If you pay peanuts, you get monkeys. Politici zijn nu of gemankeerde principiële wereldverbeteraars op basis van andersmans centen of hengelaars naar een mooi baantje na hun publieke politieke carriere.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden