Spring naar bijdragen

the riding man

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    29
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Over the riding man

  • Verjaardag 30-01-1982

the riding man's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

0

Waardering in de gemeenschap

  1. het duimen heeft geholpen:tu:. Ik was maandag door mijn examen door. Groetjes.
  2. gisteren (woensdag) te horen gekregen dat het examen is uitgesteld tot vandaag. Vandaar dus samen met de instructeur naar het examen. Een mooie omweg gereden via een bestaand traject van een lijndienst die dezelfde richting uit rijdt als waar ik het examen moet afleggen, mooi meegenomen. Echter het heeft niet mogen baten, van de 2examens vandaag slechts 1 erdoor en 1 niet. Morgen (vrijdag) had ik normaal laatste proef maar die kon dus niet doorgaan omdat ik ook voor dat ene examen nog eerst moet slagen. Dan heeft de instructeur een afspraak kunnen regelen voor maandag, dan doe ik ze beide achter elkaar. Wie duimt voor me mee?
  3. Ik kan natuurlijk enkel spreken over mijn eigen regio (mechelen) want ook al blijft het hetzelfde bedrijf, de reglementen per regio zijn echt heel uiteenlopend. Maar bij ons is het heel triestig gesteld met de routebladen. Kaarten zijn er al helemaal niet. En routeblaren van de lijn zelf zijn er ook niet. Er is bij ons een controleur die vroeger zelf 30jaar geleden een heel uitgebreide bundel heeft gemaakt. Ook al is dat dus heel lang geleden en is er heel veel veranderd, die bundel is in 2006 herbewerkt door iemand anders maar er zitten veel fouten in, en het is deze bundel die als enigste standaard bij de opleiding wordt aangeboden. Echter... dezelfde controleur heeft ondertussen een volledig nieuwe versie gemaakt in word documenten die hij up-to-date houdt op zijn pc en wie het zelf vraagt kan een copie op cd-rom bekomen. Het is dan aan uzelf om dit te doen en deze al dan niet uit te printen en te laten inbinden of zo. Deze goede man gaat binnen 2jaar op pensioen, ik ben nieuwschierig wat ze dan gaan doen want er is bij mijn weten niemand voor aangesteld om hier voor te zorgen.
  4. op uw gewicht (bmi) op zich kunnen en mogen ze u niet afkeuren, op uw bloeddruk wel maar, maar daarmee ga je doodgewoon naar je huisarts die een bloeddrukkverlagend middel geeft en dat probleem is ook al opgelost. Wat je been betreft kan ik natuurlijk niet veel zinnigs schrijven omdat ik niet weet in welke mate je daar last van hebt. Wat dat betreft zeker een second opinium vragen, maar ga eerst bloeddrukverlagers halen bij een huisarts en je zegt daar natuurlijk niks van dat je die neemt;) kunnen ze ook niet terugvinden in urine of zo. Wel erg dat je daar moet voor liegen, maar ze vragen er zelf om.
  5. Hier ook iemand van de lijn, entiteit Antwerpen regio Mechelen. Ik weet natuurlijk niet hoe het in Vlaams Brabant zit maar in Antwerpen krijg je naagelang de regio (en dus het aantal lijnen dat je moet kennen) ofwel 3 ofwel 6weken lijnverkenning. Nu dat is niet genoeg om alle lijnen van A tot Z te kennen want het zijn er gewoon teveel. Maar dan kan je niet anders dan in je vrije tijd mee te rijden, toch zeker tot je ze kent, dat is echt het enige wat er op zit. Ik zit trouwens nog in opleiding. Woensdag nog examen maneuvres en vakbekwaaheid en vrijdag eindproef op de weg en daarna begint mijn periode van lijnverkenning, maar ik ben nu al bezig met mee te rijden in mijn vrije tijd. Ik raad ten stelligste af om een gps te gebruiken (al kan dat perfect met garmin en sommige types van tom tom waarbij je op de pc zelf je route kan uitstippelen straat per straat). Je kan 10keer een route rijden met gps en als je die een 11de keer moet rijden zonder gps dan weet je het niet meer, nog niet te spreken over hoe dit overkomt bij de mensen. Hoe valt het verder mee? Ik ben al wel langere tijd bij de Lijn maar heb eerst op de tram gezeten in Antwerpen en heb onlangs mijn lang gevraagde overplaatsing gekregen naar Mechelen. Als ik je nog ergens kan bij helpen mag je dit altijd vragen. Je mag me ook altijd een pm sturen, dat stoort nooit;)
  6. Ik ben niet zo goed in verhalen schrijven, maar wil toch graag mijn "chauffeursverloop" met jullie delen. Toen ik net van school kwam, mijn autorijbewijs maar net gehaald had, ben ik beginnen werken in een magazijn van een grootwarenhuis. Daar deed ik hoofdzakelijk magazijnierswerk (lossen laden van vrachtwagens, uitpakken in de winkel, magazijn netjes houden enz...) maar ze hadden daar ook een besteldienst die zo 1 tot 2 keer per week relatief kleine leveringen naar enkele bedrijven en scholen in de buurt bracht. Daar was een vaste man die ik mocht vervangen als hij vakantie had of ziek was en zo. Al snel kwam ik erachter dat ik veel liever met de bestelwagen reed dan dat ik magazijnwerk deed. Dus hup naar de volgende job... Ongeveer hetzelfde werk, eveneens magazijnier voor een ijzerboer maar met een veel grotere afname van huisleveringen. Doch... de tijd in het magazijn werd ik kotsbeu. Ik wou een job waarbij ik enkel nog moest rijden. Toen al overwogen om voor de vrachtwagen te gaan maar dat is er niet van gekomen. Dus hup naar de volgende job als taxichauffeur. Als taxichauffeur heb ik het toch 2jaar volgehouden. Ik heb dit kunnen volhouden omdat ik gewoon zo graag rij. Ik was dolgelukkig als ik achter het stuur zat. De verloning was echter volledig beneden alle peil en dan nog nooit op tijd uitbetaald op de koop toe. Ondertussen al 2kindjes op de wereld gezet en de rekeningen moesten op tijd betaald kunnen worden en dat kan niet bij een baas die niet correct is. Om nog maar te zwijgen over het risico van overvallen te worden enzo (al heb ik nooit echt problemen gekend). Dus hup naar de volgende job Bij de Lijn (openbare vervoermaatschappij in België/vlaanderen) op de tram in antwerpen. Ik woon omgeving duffel en ik moest elke dag 30km op en nog eens 30km terug naar het werk rijden. En bij de vele onderbroken diensten die je hebt zat je daar soms enkele uren onbetaald met je vingers te draaien of ik kon natuurlijk nog eens 60km rijden om naar huis en weer terug te gaan. Na 2jaar had ik het wel gezien en had toen ik mijn hoofd gestoken om mijn droom waar te maken en toch eindelijk voor mijn rijbewijs C te gaan. Het theoretische examen ben ik toen met succes gaan afleggen en moest enkel nog afspraken maken voor de lessen praktijk. Dat is daar echter nooit van gekomen omwille van de onregelmatige uren op het werk in combinatie met financiele redenen. dus dan maar een overplaatsing aangevraagd om met de bus te gaan rijden binnen hetzelfde bedrijf maar bij een stelplaats korter bij huis. Daar heb ik moeten op wachten tot enkele weken geleden. Mijn opleiding bus duurt in totaal 6weken en zit nu in de helft. In totaal moet ik 7examens afleggen (zowel theoretische als praktische proeven) waarbij ik er nu 4 met succes heb beeindigd. Ik ben morgen en overmorgen thuis en de woensdag nog 2 proeven. Indien ik daar voor slaag dan heb ik vrijdag mijn laatste examen en als ik daar ook voor slaag dan krijg ik nog verder opleiding voor de lijnen te leren kennen (waarvoor ik geen examen meer moet voor afleggen als ik dit goed begrepen heb). Het is echt wel leuk om met een bus te rijden, een hele nieuwe ervaring voor mij. Gezien de slechte economische tijd waar we nu in leven mag men blij zijn om een vaste goed betaalde job te hebben, en ik doe wat ik altijd graag heb gedaan, rijden. Dus ik voel me daar wel goed bij. Ik sluit niet uit dat ik ooit toch nog mijn jongensdroom wil waarmaken en op de vrachtwagen wil gaan rijden, maar ik voel me nu heel goed met wat ik doe bij een stabiel bedrijf waarbij alles correct is geregeld en ga elke dag met plezier naar de opleiding. Binnenkort is het voor "echt" met mensen en zo, daartegen moet ik alle 35lijnen kennen zonder fouten, dus er zit wel druk achter maar dat vind ik niet erg. Zover zitten we dus al groetjes, The Riding Man.
  7. Leuke tijd doorbrengen met je vader is de helft van de kostbaarste tijd die er is in je jeugd (de andere helft is je moeder). Zeker als je zo naar hem opkijkt. Groetjes.
  8. Het is echt al een stuk duidelijker nu. Jullie rijden dus nooit tot op de minuut jullie rijtijd op om overschot te hebben. Dit, en het feit dat jullie dus 15arbeidsuren mogen maken (wis ik niet, nu dus wel) maakt het er voor mij al een stuk makkelijker op om het te kunnen snappen. Ook die claussule om je wagen tijdens rust te mogen verplaatsen verduidelijkt ook al het één en ander, want hieromtrent zal ik ook al met een hoop vraagtekens die nu dus opgelost zijn, hier had ik echter nog nooit van gehoord, waar vind ik die regel/claussule terug? Toch nog even verder gedacht en nog enkele kleine vraagjes. Wat doen jullie tijdens het tanken van de vrachtwagen. ik zou denken dat dit gewoon op rijtijd blijft staan, maar zo een tankbeurt kan toch snel tot een kwartiertje oplopen indien aanshuiven aan de kassa (misschien nog zelf iets kop enzo) en je rijtijd is toch al zo beperkt, of zetten jullie om voorgaande redenen op "andere werkzaamheden"? En wat bij een heftige fille zonder beweging (door zwaar ongeluk) je rijtijd geraakt op maar je kan geen cm vooruit rijden? Op die moment lijkt het uiteraard een onvoorziene omstandigheid, maar gaat de politie dit ook 3weken later nog weten bij een controle? Lijkt me niet he. Zelfde situatie (dus zelfde vraag) als je al van de snelweg af bent om een klant te zoeken of daar gewoon geen snelweg naartoe ligt en je rijtijd geraakt op, zo een gevaarte parkeer je niet zomaar even tussen een stel andere wagens he. Nog even een laatste vraag (sorry voor de zovele vragen, maar het beroep boeit me enorm en ik wil heel goed voorbereid zijn tegen ik zelf achter het stuur kruip). Dat jullie niet heel krap naar jullie maximale rijtijd toegaan is me nu al duidelijk, maar hoe mag ik me dat voorstellen. Stel dat jullie een dag van 9uur rijtijd moeten nemen (wegens al 2keer de 10 hebben gedaan), vanaf wanneer beginnen jullie dan uit te kijken naar een mooie slaapplaats? rijden jullie tot je een parking op de snelweg tegenkomen die zo dicht mogelijk tegen de 9u ligt, of rijden jullie bijvoorbeeld al van de snelweg af bij 8u rijtijd om een zimmer-frei te gaan zoeken, om na je nachtrust terug naar de snelweg te moeten rijden om verder te gaan?
  9. De theorie ken ik ondertussen echt al vanbuiten (ben trouwens al meer dan een half jaar geleden geslaagd voor het volledige theoretische gedeelte, maar wegens financiele redenen is de praktijk uitgesteld tot 2de week van juli, nog even wachten dus) Maar puur praktisch gezien. Stel: je rijdt naar het buitenland met ginder enkele los/laadplaatsen voor je terug naar huis rijdt. Je vertrekt thuis om 5u 'smorgens, je eerste losplaats is 10uur effectief rijden. Je vertrekt dus en mag max 4.5uur aan een stuk rijden. Dus dat maakt het 9.30u vooraleer je je eerste pauze neemt van 45min, het is nu dus 10.15 en je rijdt verder tot (weeral 4.5uur) 14.45. Je dagelijkse maximale rijtijd bedraagt 9u, 2maal per week te verlengen tot 10uur. Als je nu zou doorrijden dan moet je eerst hoeveel rusttijd nemen? Mag dan dan 30 of 15minuten zijn of moet dit 45min zijn? Maar als je dat zou doen dan wordt het 15.30u + nog een uur rijden vooraleer je op je bestemming bent dan is dit 16.30u niks aan de hand als de receptie nog zou open zijn, maar stel dat die zou dicht zijn. Dan sta je daar van 16.30 tot (9 of 11uur nachtrust) 1.30 of,3.30u en de receptie gaat pas open om (neem nu) 6u. Wat gebeurd er dan in tussentijd? Blijf je op nachtrust staan (en zou dit dan onbetaald zijn?) of zet je hem al op laden/lossen en betaald je baas je dus 2.5uur om verder te slapen. Of hoe zit het nu eigenlijk? Eigenlijk ken ik dus de theorie echt wel goed maar ik snap geen bal van hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Kan iemand me heel duidelijk uitleggen (eventueel aan de hand van een gedetaileerd (week)verslagje) hoe lang jullie rijden, wanneer jullie slaapplaats gaan zoeken, kortom hoe het er in de praktijk aan toe gaat? Alvast bedankt (ik hem me hoofd er al lang over gebroken)
  10. Als jullie teveel rijtijd hebben en/of te weinig rusttijd, (onder "lichte" druk van de planning) en jullie worden beboet: vraag1: doet jullie baas moeilijk of net helemaal niet om de boet te betalen? vraag2: zijn jullie gedurende voor die teveel gereden minuten (dubbel)betaald, of in het zwart of hoe wordt dat geregeld?
  11. the riding man

    oeps

    @usacandyman: Ik begrijp volkomen dat je je collega's in zekere mate wil beschermen of op zijn minst toch begrip wil tonen voor de situatie's. We denken dan... dat kan bij ons ook overkomen en als ik in zo een situatie terecht kom dan zou ik ook blij zijn dat men het voor mij opneemt. Maar je moet wel goed begrijpen wat er hier gebeurt is! Dit is niet een dagdagelijkse gebeurtenis waarbij men tegen het einde van de dag een beetje moe wordt en blij gaat zijn dat je je bedje thuis in kan. Nee, de chauffeur verklaard zelf dat hij totaal geen weet meer heeft van wat er gebeurt is. Hij wordt wat moe, wil later gaan stoppen en het volgende dat hij weet is dat hij ondersteboven in de vrachtwagen ligt:confused: Dat is echt niet normaal te noemen hoor! God mag weten in welke toestand hij de baan onveilig maakte. Nu is er niemand gewond geraakt maar de kans was véél groter geweest dat dit wel het geval was geweest. Ga jij usacandyman, het aan de nabestaande uitleggen dat dit een normale gang van zaken is in de transportsector en dat dit simpelweg komt omdat we naar onze baas moesten luisteren:confused: Veel geluk! Jij (iedere chauffeur met welk voertuig je dan ook rijdt) is en blijft verantwoordelijk voor je voertuig en de eventuele gevolgen die zich kunnen voordoen, en niet je baas. Hoop dat iedereen daar even aan denkt want wij in ons beroep kunnen zich geen fouten veroorloven. Ja inderdaad wij zijn benadeeld tegenover mensen met kantoorfunctie's e.d maar dit weten we van de moment dat we achter het stuur kruipen tot we terug uitstappen. Vele mensenlevens liggen in onze handen. Wij kunnen ons echt geen fouten veroorloven hoe je het ook draait of keert.
  12. the riding man

    oeps

    ik hoop dat ik geen olie op het vuur ga gooien met wat ik nu ga zeggen maar het moet toch van mijn hart af. Ik vind het echt niet kunnen dat een chauffeur in slaap valt. Begrijp volkomen dat er zekere druk achter staat, vroeg opstaan, lange werkdagen, verkeersagressie, gedachte er de hele tijd bijhouden enzovoort enzovoort... maar als je moe bent dan ga je langs de kant om te slapen en blijft je niet rijden om misschien later eens een kopje koffie te drinkenBarf Ikzelf ben al 7jaar beroepschauffeur (taxi, bestelwagen, tram) en ben volop bezig met mijn rijbewijs C te behalen om ook vrachtwagen te gaan rijden, dus het mag duidelijk zijn dat ik niks tegen vrachwagenchauffeurs heb. Maar zulke situatie's mogen echt niet voorvallen, en de vergelijking met een kantoorjob waarbij je een (computer)foutje maakt is totaal uit de context gegrepen, daar vallen tenslotte geen doden mee. Het is door zulke chauffeurs dat de hele sector een slechte naam krijgt, en dan maar afvragen hoe dat komt. Ja sorry, dat moest ik even gezegd
  13. Hallo waarde collega's (ahum ahum ahum:D:D:D), nee serieus nu... ik lees hier geregeld over loonschalen Van D0 tot D5 en dan ook nog E schalen. Naar ik begrepen heb werkt dit systeem niet in belgië, maar ik zou wel graag willen weten hoe ze dit dan hier doen? Hier moet dan toch een dergelijk systeem bestaan. Aan de Belgische trukkers hier aanwezig (of nederlanders die het ook weten natuurlijk): help!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden