Spring naar bijdragen

Mark80

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    24
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Mark80's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

0

Waardering in de gemeenschap

  1. Mark80

    De Pool, het vervolg.

    BTW wordt alleen berekend over de dienst en in het binnenland, wordt er een dienst geregeld BINNENLANDS maar uitgevoerd door een ander land in de EU maar door buitenlandse opdrachtgever (dus NL bedrijf laad en los in DE voor een Duitse opdrachtgever) dan hoeft er geen BTW worden afgedragen, wel is er dan een administratieve verplichting (INTRASTAT). Wordt er een dienst geregeld BINNENLANDS maar uitgevoerd in een andere land, maar door binnenlandse opdrachtgever (dus NL bedrijf laad en los in DE voor een Nederlandse opdrachtgever), dan dient er gewoon gefactureerd te worden met BTW maar mag deze op de aangifte in mindering worden gebracht, wordt dus niet daadwerkelijk betaald. Simpel, facturen die binnenlands worden verstuurd zijn altijd met BTW (of deze daadwerkelijk betaald moet worden ligt aan de buitenlandse dienst), facturen die verstuurd worden door EU landen onderling zijn altijd zonder BTW (de NL --> DE, DE --> FR, etc etc), de 19% over het totaalbedrag aan deze verzonden cq ontvangen facturen dien wel opgegeven te worden (en dus handmatig uitgerekend te worden) op de aangite. Dit geldt overigens voor business to business en niet voor retail Jouw verhaal klopt dus niet helemaal mbt BTW, mbt CMR ligt het volgens mij ook aan de opdrachtgever ipv rit in frankrijk (laden en lossen) maar dat weet ik niet zeker
  2. Mark80

    Rijtijdenwet .!!!

    Ja maar als dat wet is, is een bekeuring geven voor te weinig pauze bijna niet staande te houden in rechszaak.
  3. Mark80

    Rijtijdenwet .!!!

    Hoi, Ben maandag begonnen heb alle boekjes papieren etc meegekregen en toch blijkt de tijtijdenwet flexiber te zijn als ik hier in deze topic kan teruglezen (of gemist) Dit staat er letterlijk mbt de pauzes e.d.: 'Soms is een chauffeur door de omstandheden gedwongen van de regels af te wijken. Voedsel kan bederven, parkeerplaatsen zijn vol etc. Als er een goede reden is om van de regels af te wijken (indien mogelijk met opdrachtgever), vermeldt dat dan meteen op uw dagstaat en maak melding bij uw werkgever.''
  4. Grootste probleem is natuurlijk dat NL transport niet meer kan concurerren met buur (en daarnaast) landen. Het is is andere sectoren voor bedrijven al ontzettend moeilijk te concurreren met andere (EU) landen door belastingstelsel (ook na aanpassingen).
  5. Op zich zijn die cursusses geldklopperij, ze beloven een bepaald slagingspercentage wat al niet klopt, en als het al ergens op gebasseerd is dan is het van degene die daadwerkelijk alle examens doen. Ik denk dat 90% van alle aanmeldingen voortijdig afhaakt. Dat hangt natuurlijk wel af van het soort studie/cursus. Bij een deeltijd HEAO studie, dus in avond naast werk maar 2 avond op school, haakt in het eerste jaar al de helft af. Ikzelf heb HEAO Bedrijfseconomie in de avond gedaan maar eens maar nooit meer, tjonge wat was dat zwaar naast mijn werk, en dat laatste was ook de enige reden waarom ik het gehaald heb, vanwege de ervaring. LOI/NHA is ZELFstudie en verdomd lastig, vooral bij opleidingen zonder enige ervaring of affiniteit en zijn enkel effectief als vorm van bijscholing. Een sterke ruggegraat is nodig, en juist die mensen kiezen meestal voor daadwerkelijke scholing omdat dat nou eenmaal het verstandigste is.
  6. Dat lijkt me alleen maar zin hebben als je de koeien in Amerika als investering ziet waarvan diegene denkt meer rendement te kunnen halen ipv rente van bank of beleggingen. Bedoel je dat?
  7. Ja maar dat is gewoon cash. Ik bedoel wil je een BV beginnen dat moet je per opening boekdatum een bedrag van 18.573 op je bankrekening en dus op je balans (als bezit) hebben staan. Dit geld moet prive betaald wordne. let wel, geld, dus een vrachtwagen met boekwaarde 18.573 tel niet! Let wel, van dit bedrag kun je in principe geen aanschaffingen doen en komt er dus extra bij (de vergunning - aanschaf vrachtwagen .e.d.) Een eenmanszaak kun je beginnen zonder startkapitaal (in de boeken dan!), dus scheelt je 18.573, scheelt je ook VPD (30% over je winst linea recta naar fiscus). BV niet prive aansprakelijk, eenmanszaak wel. Er is dus een groot verschil, vooral financieel & aansprakelijkheid. Normaliter geldt de regel, omzet >300.000 euro is BV daaronder Eenmanszaak & VOF. Echter afhankelijk van de waarde van de activa, wat bij transportbedrijf al vrij snel hoog is, is het overwegen van BV het zeker waard. Prive zijn er ook grote verschillen, in een BV moet je jezelf als DGA gewoon salaris uitbetalen, bij een Eenmanszaak kun je opnemen wat je hebt (bruto) als prive, eind jaar alsnog je belastingen te betalen. Heb jaren lang voor 'klanten' eenmanzaken, VOF's en BV's opgezet en geadministrateerd.
  8. Maak een afspraak met KVK & Bank, zij kunnen je het e.e.a vertellen. Neem aan dat je het via eenmanszaak doet? Officieel geen startkapitaal nodig, wil je BV hou dan rekening mee dat je 18.500 moet hebben om dan uberhaupt te starten. Vraag bij belastingdienst om starterspakkket, met name met belastingen (inkomens of VPB) is dat 1e jaren voordelig. Als je het naast je huidige baan doet, vraag dan nadrukkelijk om de invloeden die dat heeft op je inkomensbelasting (arbeidskorting, fortrait, loonheffing e.d.)
  9. Mark80

    Rijtijdenwet .!!!

    Klopt niet, snelheidsovertredingen in Duitsland zijn bijvoorbeeld een stuk goedkoper dan in NL. Iets wat ik nog niet ben tegengekomen; Vanaf 01/01/2008 worden alle bekeuringen opgedaan in het buitenland geincasseerd door de Nederlandse CJIB. Vanaf die datum zullen bekeuringen in het buitenland ook in de Nederlandse schatkist terechtkomen. Iig een stukkie minder zuur
  10. Mark80

    Gemiddeld 48 uur?

    Ik moet mijn nog aan m'n opleiding beginnen dus misschien snap ik het niet helemaal. Maar die controle is die persoonsgebonden of bedrijfgebonden? Ik heb de indruk het laatste, is het dan niet een oplossing of gaat het niet gebeuren dat chauffeurs 2 werkgevers gaan krijgen? Zelfs bij 1 werkgever mits zij bijv een zusterbedrijf hebben, gebeurd wel meer mbt overuren e.d.
  11. dit is wel de grootste onzin die ik gelezen heb ik tot nu toe (en de enigste) Boekhouder zonder enige affiniteit met financieen dan? Hoeveel omzet denk je dat een wagen draait per dag? Zet dat is af tegen personeelkosten (weet niet precies wat meer gaan in brutomarge in transport). Ook met een dure uitzendkracht wordt dan nog winst gemaakt hoor, dus zeker met een broekie. Risico is wat groter, maar verzekering mag ook duurder want uurloon is lager. Er kan helemaal niks weggeschreven worden, alleen afschrijving op de auto en dat is een kost dus verlies waar geen omzet dus opbrengst tegenover staat. puur verlies dus. Ook heeft het invloed op de cashflow, er worden immers geen facturen verzonden dus ook geen geld op de bank binnen, dat geld kan dus ook niet gebruikt worden tbv aflossing bank of krediet. Of sterker, investeringen (nieuwe auto's), veiligheid etc. Wagen stil, zoals jij stel is grote onzin. Voorbeeld, productiebedrijf, machine draait gemiddeld 20.000 euro omzet per dag, er is wel werk, geen personeel. Dure uitzendkrachten zonder ervarining - overal.
  12. N.a.v. jouw post heb ik het contract nog eens doorgelezen en bij is dat duidelijk NIET het geval. Vanaf opleiding start krijg ik contract met zogename doorbetaling, dus gewoon arbeidscontract voor 40 uur. Ook had ik dit al gevraagd bij de desbetreffende intercedent. Misschien scheelt het omdat ik al bij een transportbedrijf (bestelwagen) begin
  13. Nog even voor de mensen die vinden dat mensen hun opleiding zelf moeten betalen, of beter gezegd werkgevers die niet moeten betalen. Hoe duur denk je dat een uitzendbureau (of W&V) kost? Enkele maanden en het verschil tussen werknemer UZB en werknemer loondienst is al groter als het gemiddelde van de kosten mbt opleiding. Het is allemaal relatief en koffie dik kijken.
  14. Sorry klopt niet Firestorm, klopt wel Ingrid :) (kwam door quote, was niet duidelijk)
  15. Hoi Mart, Ik denk dat dit in de transport nog nieuw is maar in andere branches doodnormaal. In de gezonheidzorg worden gehele 4 jarige opleidingen betaald voor werknemers. Mijn zus heeft via haar werkgever haar HEAO economie gehaald waarna zij 4 jaar in dienst moest blijven. Door een tekort in accountants worden gehele universiteitsopleidingen terugbetaald. In de bouw worden auto's weggegeven aan metaalmedwerkers, een paar jaar geleden zelfs verhuizingen vergoed. Al jaren betalen bedrijven vakopleidigen, kennelijk is dat in de transport nieuw. Als de mogelijkheid aangeboden worden (en zelf momenteel niet in staat) waarom zou ik er geen gebruik van mogen maken? DIt klopt niet Ingrid, ben vanmiddag voor 2e gesprek naar Randstad geweest, zij betalen opleidingen en geven dan een VAST 2 jarig contract op basis van 40 uur. Ik heb het nagevraagd, dat betekend als er een dag geen werk is (= 8 uur) dat ik in de leegloop kom en dat betekend dat ik die uren WEL gewoon uitbetaald krijg. De opleiding mag je zowel s'avond als overdag volgen, op het CCVB na (9 dagen), direct daarna kan ik al aan slag als chauffeur op bestelwagen en zodra ik rijbewijs C heb wordt ik ingestroomd op vrachtwagen. Dus en opleiding en inkomen. Bij dit bedrijf zou ik dan ook eventueel vast aan slag kunnen. Zij kunnen na 1 jaar het contract dat zij hebben met Randstad afkopen waardoor zij af zijn van de dure uurlonen. Als het mij niet bevalt gaat Randstad op zoek naar ander werk.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden