Spring naar bijdragen

DaF700

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    19
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

DaF700's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

0

Waardering in de gemeenschap

  1. DaF700

    wiellagers

    draai de bout handvast en dan een kwart of halve slag weer terug, en 'luister' zodra het wiel vrij loopt zit je goed, vet wel iedere keer helemaal goed in en 'sla' de dop vast nadat hij er recht voorzit, druk je hem er gewoon op kan het nog wel eens voorkomen dat ie eraf loopt. tip voor problemen met fusees bij bv Daf( droge bussen), zodra de fusees zwaar gaan draaien as van de grond en boven en onder in spuiten met wd 40 rustloser, dan een keer of 20 je wielen ronddraaien, 3 x rechts 3 x links en dan weer inspuiten, dit zolang herhalen totdat alles weer soepel ronddraait en je met de pink kan sturen. De echte oplossing is natuurlijk de vooras eraf halen en hem bij de garage laten ispecteren en anders nieuwe fusees laten persen maarja als er geen fusees meer bestaan van je type auto kun je ook niets vervangen, dan is dit mogelijk een lapmiddel/permanente oplossing.
  2. Dit is hem, volgens mij de enige rijdende 700 in nl
  3. DaF700

    trekhaak op kenteken

    Heb als eerste toen ik hier aan dacht naar de RDW gebeld en een monteur aan de lijn gekregen, die kom mij niets vertellen over een richtlijn, het moest geschoort zijn en hoe of wat wist hij ook niet, ja ik heb juist EEn grote stootbalk, zonder onderbrekeningen omdat er maar 1 hydraulische cilinder loopt( omgebouwde paardenwagen) om deze cilinder te bevestigen hebben ze de dwarsligger aan het eind van het chassis vervangen door een h-bint halverwege het chassis tussen de trekas en de bak, hier zit ook die cilinder op bevestigd. De bak zit met 4 van die draaibevestingenb vast op chassis en zou je er zo af kunnen tillen als je de cilinder van de klep losgooit... zou heel blij zijn als ik 3500 kg zou mogen trekken, die 1300 van mijn buurman mocht dat ook alleen heeft hij hem bij het invoeren dus niet erbij laten zetten en nu mag hij dus ook geen trekhaak meer voeren(hattie nie aan gedacht)
  4. @maarten /andre, heb vorige jaar lucht uit eklaar geahd nadat ik voor apk r handremkabel moest vervangen en toen de boel heb nagelopen en ontlucht
  5. Bij het voorkeuren was er op de remtest op de rollen bank geen verschil, wel loopt het linker achterwiel hoorbaar aan, is mogelijk oorzaak scheef remmen openmaken en ff vuil eruit halen verder afkeur op wat bedrading in dashboard(garage had bij dynamo zodanig lopen worstelen met bedrading dat dynamo het doet maar claxon, grootlicht, dimlicht,vlamstart,kmtller verlichting niet meer. probleem met spaghetti in dashboard is dat het heel erg oud is, absoluut niet origineel, de kabelboom liep onder die ventilatorslang in plaats van boven -kabelbomen zitten nu boven ventilatorslang en heeft meer uitrekruimte -alle stekker weer juist gepuzzelt en geplaats(zit hem in de man uren, daarom doe ik het zelf -bedrading doorgemeten en nagelopen en goed vastgezet en vernieuwd -stukje uitlaat lassen op pot -trommelbout stellen op uitloop naar spoorstang - en dan keuren heb laatst in DAF archierf de stamkaart opgevraagd van de 700 en daarop staat een wielbasis van 385, op kenteken staat 325 en dat is ook wat ik meet, er zitten op 385 in het chassis gaten dus lijkt me dat de wielbasis is ingekort--ergens in de jaren. volgens de stamkaart zat er mech stuurinr. op en toen ik hen kocht zat er hydr op met een prutssysteem(hulpcilinder) zat 5 cm speling op het stuur en nadat iker 5500 km had gereden(z spanje en terug) heb ik die hulpcilinder erafgehaalt, bevestiging losgeslepen van stuurstang, bus over as einde en stuurhuiskant gelast en zo de stuurstang heb gerestaureert, is er zo al 2x mee gekeurd. blok heeft nu 146.000 gelopen en ding is nu 38 jaar oud, was 12 jaar van vorige eigenaar als paardewagen, verder weet ik niet veel ben weleens naar de enige 700 gaan kijken die ik ken en die staat in het daf museum
  6. DaF700

    trekhaak op kenteken

    plan wat ik nu heb twee schorren waarvan de kant in het chassis met bouten en de andere kant op trekhak gelast, kan misschien een reeds bestaand gat gebruiken. trekhaak moet er weer af voor keuring, Das twee bouten los
  7. DaF700

    citytrailer

    Wat ik weet van gebruik voor motorwagens met gestuurde as is dat kabel beter rijd maar in het zware werk en zeker op plekken buiten het harde asfalt er minder problemen zijn met een stang gestuurde as wat voor werk ga je met de city doen?
  8. DaF700

    trekhaak op kenteken

    het is gewoon een bolkoppeling, ken niemand met een 700 want ben de enige in nederland, maar mijn buurman heeft een 1300 en die heeft twee losse profielen van de haak naar chassis gelast. was al zo toen hij hem kocht en hij mag trekken op kenteken. De bevestigingsplaat van de trekhaak zit op de onderste balk van de bak gelast, dus eigenlijk op je stootbalk. Deze bak is uit 1 geheel gemaakt en daarom zit de haak niet op het chassis maar aan de bak. de tractor die ik erachtering hing woog gewoon zoveel kg en die heb ik heel de straat doorgetrokken tot de ringweg en dat ging prima.
  9. Dynamo werkt goed nu, maar hij is niet aangesloten volgens het schema dat werkte niet, er zit dus nix op b- en twee draden (controle en min moeten op de d+ )twee nieuwe draden getrokken, een van de accu en een op het contact voor de controle/bekrachtiging remmen stellen was echt zo gebeurt, wilde ik hem vandaag naar de keuring brengen blijkt hij het om 0210 (dan rijd ik naar de zaak)weer niet te doen lijkt niet aan te slaan. , smiddags dan de wagen maar thuis ophalen en nog niet starten, blokt draaid rond lijkt wel oftie geen diesel kreeg. eerst gechecked of er wel diesel door de verstuivers kwam en dat was zo, toen de gekeken naar voorgloeien en dat bleek hij niet te doen na even een vlugge blik inde spaghetti lijken er draden los sinds die terug is naar de garage en als je het ene draadje er weer op hebt valt de andere er weer af:stom: uiteindelijk lucht inlaat losgeschroefd aan het blok bijde vlamstart, die los gemaakt en vervolgens met remreiniger sloeg tie gelijk aan. naar apk gereden en natuurlijk te laat voor afspraak....toch maar laten staan daar ben even aan het googlen over vlamstart en denk inmiddels dat de draad nog geen stroom krijgt door los contact of de vlamstart naar de knoppen maar heb eigenlijk geen idee hoe vaak die dingen kapot gaan en hoe lang je er ongeveer mee doet, heb zowieso geen idee wat er voor onderhoud door de jaren heen is gepleegd dus ben alles maar stapsgewijs aan het vernieuwen en verversen. in ieder geval, waar een wil is weg, komt op de weg..alles kan loop nu flink tegen de spaghetti in het dashboard op en er zijn een flink aantal wijzigingen gemaakt op het originele schema, ook veel nieuwe draden geplaatst waar nu geen nummers meer op staan:banaan:, heb nu ook de stamkaart opgevraagd en er is wel wat gewijzigd aan stuur en chassis, maar de stroom lijkt een puinhoop en het lijkt wel vrijdag de 13e:confused: verder vind ik het prachtig die oldtimer en vind het een fijner voertuig dan een Benz 508 waar we er hier ook een viertal van hebben. als ik zo al een paar jaar rondkijk dan heb ik veel wagens gezien en gereden, verder ben ik stiekem toch wel een dafman maar wat me altijd zo opvalt is dat die mercedesblokken zo degelijk zijn, ik bedoel de corroserie roest weg onder je kont, van alles aan de opbouw die faalt maar die blokken van Benz blijven starten en lopen. ik rij bijna dagelijks met die daf ook naar werk enzo want ik rij liever in een vrachtwagen dan een luxewagen maar toch is er rond de motor vaak wat aan de hand. ik ken zo veel gevallen van een 508 die drie of vier jaar in een hoek staat en waar hemel en aarde word bewogen om de carrosserie apk ok te krijgen maar die blokken blijven gewoon gelijk starten en lopen, al flikkeren de fusees van ellende in elkaar, die motor loopt. heb dat nog niet met andere merken meegemaakt dat het blok altijd loopt, ook op het werk vallen die benzen van ellende in elkaar, starten doen ze altijd(das ook het enige af en toe) die iveco's op de zaak uit 2009 hebben 150.000 gelopen en hebben meer problemen dan een 1823 uit 2002 met een klokje rond scania kan met bn kenteken ook nog wel eens klooien met de bak maar dan zijn de o-ringen verrot en dan paktie hem niet, met daf meestal geen gezeik maar eerder ventielen of toch iets met het blokof de bak zeker met as tronic Op de zaak bestaat het grootste gedeelte van het wagenpark uit atego 1018 en 1218 en die vind ik minder lekker op de weg liggen dan die'n ouwe DAF van mij die wagens zijn van 2005 en er zit meer kracht in maar uiteindelijk weegt de hele toko 11.000 kg ttm met 4 t laadvermogen en die van mij uit77 weegt in totaal 6500 over iveco maar helemaal niet gesproken, want daar hebben ze op de zaak nog meer bal mee dan ik met die daf mijn vraag aan jullie ouwe rotten, hebben jullie ervaring met die perkins blokken en die FA700 en wat liepen die blokken voordat ze eruit gingen.??? (ps let niet op mijn gezwets maar thuis zijn ze de vrachtwagen verhalen een beetje beu dus kan het nergens kwijt)
  10. Trekhaak zit op de onderste bumper en heeft geen schoor maar zit wel heel stevig vast( 9 ton eraan gehad). Staat niet op kenteken en moet er voor apk altijd af, nu rijdt ik wel eens met een hanger en wil hem evt op papier krijgen. Kan op internet niet veel vinden omtrent de verplichtingen met betrekking van de schoor naar het chassis. Bij de Daf 1300 van mijn buurman zit de haak vast op dezelfde manier als bij mijn 700(houder op balk gelast) en hij heeft twee mini profieltjes lopen die zijn vastgebakken aan het chassis, kinderlijk eenvoudig en lijkt meer voor de sier dan dat het verschil maakt maar hij staat bij hem op papier dat ie mag trekken. enfin RDW gebeld en die gaf een monteur aan de lijn en die wist er ook geen duidelijkheid over te geven, er moest gewoon een schoor aan beide kanten naar chassis lopen punt.. nu hoorde ik van iemand die dit dus ook had gedaan en iedere keer werd afgekeurd bij de rdw en dat er geen vaste specifiecaties zijn. die zag een flink aantal beren op de weg en dacht dat ik er met twee staalplaatjes op bakken nog niet zomaar was als je een buis gebruikt moet de rdw de dikte van de buis kunnen controleren maarja een open buis gaat sneller corroderen dan alles netjes dichtmaken. maar van alle info die ik tot nu toe heb gehoord kom ik niet veel verder dat het humeur van de rdwmonteur belangrijker is dan de eisen voor een contructie?> wat te doen als je liever een eenmalig ritje rdw doet?
  11. was gewoon wisselstroom bedrading een grote zooi, is door iemand voordat ik hem kocht flink aan geprutst, spanningregelaar is ontweken door nieuwe draden te trekken, nieuwe dynamo was diodebrug niet goed van en ook nog nieuwe spanningsregelaar opgezet, laad nu netjes 14 volt!!!, dus nu kan hij naar de apk daar gaat hij denk tegen de remmen aanlopen want dat was vorig jaar ook al, hij remt namelijk een beetje scheef, hij trekt naar rechts bij het doorremmen, was al toen ik hem kocht maar wil het wel eens oplossen, weet iemand waar in de trommel rem je dit kan afstellen, bij de handremkabel misschien?><
  12. uiteindelijk de spannings regelaar gevonden, was erg moeilijk, zat ergens bij luchtinlaat. ook nieuwe kabel getrokken van controlelamp en accu, laadde niet bij. Toen naar garage gebracht want ik kom er niet uit, die zijn al drie dagen bezig, nieuwe bekabeling, spanningsregeleaar ertussenuit, laadde niet, andere spanningsregelaar ertussen, laadde niet. Nu zijn ze naar die dynamo wezen kijken en zeggen dat het een fransman is(valeo) en dat het hier in zit... Die valeo kwam van een dd 575 blok, ik heb een de385
  13. Alles aangesloten en dynamo laadde toen 15 en 19 volt. De controlelamp en de + gingen nog steeds via het relais van de oude regelaar die ik niet kan vinden. Heb nieuwe kabel getrokken van accu naar dynamo en van contact naar dynamo, op een + die spanning geeft als je contact erop draait. laadde 13 volt bij maar de dynamo begon te roken, wat gaat er fout?><
  14. 3 draden geven min b+ gaat goed en als de gele draad erop gaat dan laad hij ineens wel,maar met 2300 toeren laad hij 15 tot 19 volt. ook is de accu kabel wel aan de dunne kant. kan het zijn dat het controle lampje via de externe regelaar loopt en je dus die regelaar erbij haalt en heel de boel van slag loopt. hij hoort niet boven 14,7 te laden. enfin ook al zitten alle draden erop dan geeft hij dus teveel volt kreeg het advies om nieuwe draad van accu naar dynamo naar contact te trekken om de oude regelaar die ik dus niet kanvinden te bypassen. dan moet hij goed zijn of is de wisselaar stuk
  15. thanx voor de reacties, heb een vierpitter met maar 59 kw dus volgens de schakel diagrammen kan hij niet boven de 2800 toeren meer koppel maken, snelheid is gewoon met 2800 toeren max 80, deze serie is ook geleverd met een dd 575 motor met 10 pk meer, grote verschil met de de385 is dat het een zespitter is. heb toen die veer strakker gezet en hij geeft langer brandstof maarja, hij kan wel meer toeren maken maar het koppel zakt en hij zuipt alleen maar meer.... dus ben gewoon gaan leven met die 80, het fijne is wel dat als hij koppel heeft het niet uitmaakt of het ding nu 6 of 8 ton weegt. trekt even snel op lijkt wel. nu zit ik al een week of twee met het volgende, de vorige eigenaar heeft ooit stuurbekrachtiging opgebouwd, en de pomp aan de steun van de dynamo bevestigd. die steun is niet sterk genoeg en een keer gebroken, toen hebben ze hem opnieuw gelast met een versteviging en de dynamo gerepereert met kit. n een jaar rijden is de steun rond de lassen gebroken(stuk naast de las) en waren de lagers van de dynamo kapot. probleem met de 700/900 is dat de boel op 12 volt werkt en dus goed zoeken naar nieuwe dynamo, eentje gevonden die precies 14 v 55 a was en erop gezet. bleek stuk en toen weer op de sloop een nieuwe gevonden, daar braken de moeren van af en dus weer een nieuwe gevonden. nu is deze dynamo iets moderner en heeft dus een ingebouwde spanningsregeleaar. die ouwe had dus een externe regelaar en nu heb ik dus problemen met het bijladen. dynamo is nagekeken en die laadde bij, op de ouwe dynamo had ik dus 5 draden 1=B+ =accu 2 df= motormanegement 3 61 gele en blauwe draad 4D-= blauwe draad D- controle lamp op die nieuwe valeo dynamo zit er b+ B- D+ W heb al van alles geprobeerd, ik weet dat ik die oude regelaar er tussen uit moet halen en deze draden dus vervallen, maar het is een grote spaghettizooi in de relais kast en weet echt niet welke draden en welk relais nu voor de regelaar is. maar met de accu op de b+ en een draaiende motor dan laad de dynamo niet. met de draadjes 1 voor 1 op een + ook niet mijn probleem is dus dat ik er niet uitkom met die overige 4 draden dan de b+ heeft iemand hier kaas van gegeten? Ben hier nu al twee weken ieder vrij uurtje in aan het steken en pfffffff, zou graag hebben dat hij weer laad zodat ik weer de weg op kan.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden