Spring naar bijdragen

CrashPuppy

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    13
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Over CrashPuppy

  • Verjaardag 12-07-1956

Profile Information

  • Gender
    Not Telling

Recente profielbezoeken

1405 profielweergaven

CrashPuppy's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

3

Waardering in de gemeenschap

  1. Oke! Het is al weer een tijdje geleden. Morgen (17-02) heb ik rijbewijskeuring CDE. Of ik er doorheen kom is een tweede. Stel dat ik er doorheen kom dan ga ik op eigen kosten een chauffeurspas aanvragen nadat de rijbevoegdheid in orde is qua papiertje. Ik vergroot mijn kansen, maar of ze benut gaan worden. UWV!!! kijk ff mee. Ik probeer mijn kansen binnen de arbeidsmarkt te vergroten ( OP EIGEN KOSTEN)
  2. Beste forumleden, Om mijn dagen als volwaardig mantelzorger voor mijn jong dementerende vrouw een beetje te breken heb ik mijn broer gevraagd of het niet mogelijk zou zijn enige ritten met hem mee te rijden. Geen probleem aldus de baas, doch wel volledig op eigen risico Nu probeer ik dus te achterhalen op welke risico's gedoeld wordt. Verzekeringstechnisch lijkt er nogal wat onduidelijkheid te zijn. Iemand?
  3. CrashPuppy

    Dit gezien?

    http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1417607
  4. Een zeer gewaarde grapjas ben je zeker ha ha.
  5. Veel te veel regeltjes. Knap dat de transportwereld dit weet te integreren. Gebeurd dit ook in de praktijk? De Europese Unie heeft voor ons vastgelegd hoe lang we maximaal mogen rijden en hoe lang we minimaal moeten pauzeren en rusten. Op 11 april 2007 werden de rij- en rusttijden voor het laatst aangepast en opnieuw vastgesteld, in de verordening 561/2006. De rij- en rusttijden zijn in de Nederlandse wet opgenomen in het Arbeidstijdenbesluit Vervoer. Rijtijden Maximale aaneengesloten rijtijd: 4,5 uur Maximale dagelijkse rijtijd: 9 uur, 10 uur (tweemaal per week) Maximale wekelijkse rijtijd: 56 uur Maximale tweewekelijkse rijtijd: 90 uur Rusttijden Minimale dagelijkse rust: 11 uur Gesplitste rust: 3 + 9 uur Minimale verkorte rust: 9 uur (driemaal per week toegestaan; bij dubbele bemannning 9 uur in periode van 30 uur) Minimale wekelijkse rust: 45 uur ononderbroken, mag eenmaal per twee weken worden verkort tot 24 uur; moet voor het einde van de derde week gecompenseerd zijn. Pauzes Pauze in rijtijden: 45 minuten na 4,5 uur rijden, mag opgesplitst zijn in een onderbreking van tenminste 15 minuten en tenminste 30 minuten (moet in die volgorde). Pauze in arbeidstijd: 30 minuten bij arbeidstijd van tussen de 6 en 9 uur; 45 minuten bij arbeidstijd van 9 uur en langer. Deze pauzes mogen worden opgesplitst in periodes van tenminste 30 minuten. Voorwaarden nachtarbeid 43 nachten per 16 weken of: 20 uur per 2 weken tussen 00:00 uur en 06:00 uur De maximale arbeidstijd bij nachtarbeid is 10 uur in de periode van 24 uur vanaf het begin van de dienst of: 12 uur mogelijk bij collectieve regeling. De rij- en rusttijdenregeling geldt alleen binnen de Europese Unie, Zwitserland, Liechtenstein, Noorwegen en IJsland. AETR-verdrag Wanneer de rit voert naar een bestemming in één van de onderstaande landen, zijn de rij- en rusttijden volgens het zogeheten AETR-verdrag van kracht. AETR-landen: Albanië, Andorra, Armenië, Azerbeidzjan, Bosnië/Herzegovina, Kazachstan, Kroatië, Macedonië, Moldavië, Montenegro, Oekraïne, Oezbekistan, Rusland, Servië, Turkije, Turkmenistan of Wit-Rusland Rij- en rusttijden AETR Dagelijkse rusttijd Normaal: periode van 11 uur aaneengesloten rust Mag gesplitst worden in 2 of 3 perioden: minimaal 4 ononderbroken uren of (1+3, 3+1 of 2+2 uren), gevolgd door: minimaal 8 ononderbroken uren Verkorte dagelijkse rust: minimaal 9 uur, minder dan 11 uur (compensatie vereist, max. drie keer per week) Meervoudige bemanning: minimaal 8 uur (periode 30 uur) Wekelijkse rusttijd Normaal per week: periode van 45 uur aaneengesloten rust Verkorte wekelijkse rust: Op standplaats minimaal 36 uur, mits compensatie Buiten standplaats minimaal 24 uur, mits compensatie Dagelijkse rijtijd Totale rijtijd tussen 2 rusttijden (dagelijks of wekelijks) Normaal: maximaal 9 uur Maximaal 2 x per week: 10 uur Ononderbroken rijtijd Na 4,5 rijtijd neemt bestuurder onderbreking van 45 aaneengesloten minuten Mag worden vervangen door onderbreking van minimaal 15 minuten (totaal minimaal 45 minuten) Tweewekelijkse rijtijd Mag niet meer bedragen dan 90 uur Aanvullende bijzonderheden: Bij een tussentijdse wijziging van de bestemming gelden de bepalingen van de verordening of het AETR-verdrag vanaf de laatstgenoten dagelijkse of wekelijkse rusttijd Bijvoorbeeld: Een chauffeur krijgt vanuit Roermond opdracht een groep toeristen op te halen in Milaan. Tijdens een tussenstop in München hoort hij van het bedrijf dat hij ingezet wordt voor een andere rit: hij moet een groep voetbalsupporters ophalen in Minsk (Wit-Rusland). Op dat moment worden op de gehele rit (van Roermond naar Minsk) de AETR bepalingen van toepassing. Wanneer gedurende een week één of meerdere ritten onder het AETR-verdrag worden uitgevoerd, zijn de bepalingen voor de wekelijkse en tweewekelijkse rij- en rusttijd uit het AETR-verdrag op die periode van toepassing.
  6. Misschien ben ik kort door de bocht! Je waarneming en inschattingsvermogen, intuitie en gevoel voor de afmetingen die je onder je reet hebt en je anticiperend vermogen binnen het huidige verkeer maken je een goede chauffeur. Je hebt het of niet. Ken je voertuig en afmetingen.
  7. Ter aanvulling: Met palletwagen (200 kg) over vloerbedekking is me ook niet vreemd.
  8. Afgezien van het feit dat ik uberhaupt als chauffeur aan de bak zou kunnen komen zonder enige vorm van ervaring en late leeftijd valt me iets op in de regelgeving. Corrigeer me als ik er naast zit. De feiten: Rijbewijs C-D met automatisch E gehaald in 1977 (na 8 lessen) Ik was natuurtalent.... zucht... Om code 95 op rijbewijs te krijgen voor respectievelijk goederenvervoer en/of personenvervoer hoef ik alleen maar na te scholen (35 uurtjes) daar mijn rijbewijs op basis van geldig examen afgegeven is voor .... zie qoute. Geen basiskwalificatie nodig Beroepschauffeurs die vóór 10 september 2008 rijbewijs categorie D en vóór 10 september 2009 rijbewijs categorie C hebben gehaald, hoeven geen basiskwalificatie vakbekwaamheid te behalen. Wel moeten deze groepen binnen zeven jaar na de voor hen betreffende datum 35 nascholingsuren volgen om code 95 op het rijbewijs te krijgen. Dus als ik voor 10 september 2015 of 10 september 2016 resp. voor D of C een nascholingscursus volg heb ik code 95 voor 5 jaar binnen? Niet gaan zeiken over de leerstof... dat ff ter zijde. Dat ik veel ontgroeid ben weet ik wel maar ben geen totale mechanische leek en zeker geen administratieve leek voor wat betreft douane formaliteiten, vrachtbrieven etc.etc. vanuit mijn post logistieke achtergrond. Klopt dit? of zie ik het te rooskleurig.
  9. In bezit van rijbewijzen B, C, D, E. Rijbebwijzen C, CE, D, en DE hoeven alleen maar vernieuwd te worden maar zijn sinds 2007 niet meer vernieuwd. Het vernieuwen kan volgens de normale procedure. Eigen CBR verklaring, keuring onafhankelijke arbodienst etc,etc. Niet in bezit van digitale chauffeurspas en code 95. Ook leeftijd niet mee, maar enorm gemotiveerd mijn resterende verplichte arbeidstoekomst als vrachtwagenchauffeur in te vullen. Welke werkgever zit het zitten om mijn toekomst voor de komende 10 jaar nog een doel te geven. Kom eens uit `meelezende werkgevers`!!!!!! Hier onder het antwoord van CBR Geachte heer Van Rosmalen, Hartelijk dank voor uw e-mail waarin u vraagt of - en hoe u uw grote categorieen weer toe kan voegen aan uw rijbewijs. Hierbij ontvangt u onze reactie. Uw gegevens Wij hebben uw gegevens gecontroleerd. Daaruit blijkt dat u inderdaad de rijbewijzen C, CE, D en DE toegekend heeft gekregen op basis van een geslaagd examen. Om deze rijbewijzen weer actief te mogen gebruiken dient u een Eigen verklaring bij het CBR in te dienen. Nadat het CBR u medisch geschikt heeft verklaard voor deze categorieen kunt u bij het gemeentehuis een nieuw rijbewijs aanvragen met alle categorieen. Graag leggen wij u deze procedure nader uit. Procedure Eigen verklaring Allereerst koopt u een Eigen verklaring. U kunt dit digitaal aanschaffen en invullen via Mijn CBR (mijn.cbr.nl). Maar u kunt ook een papieren formulier Eigen verklaring kopen bij de meeste gemeenten bij de theorie-examencentra van het CBR. Adressen kunt u op de CBR-website vinden. U betaalt daar met PIN. Vraag dan naar het model CDE. U vult de vragen op de Eigen verklaring zelf in. Vervolgens moet u naar een gecertificeerde ARBO-arts of naar een geregistreerde bedrijfsarts om het Geneeskundige verslag bij de Eigen verklaring te laten invullen. Als u via Mijn CBR uw Eigen verklaring aanschaft, vindt u het deel voor de arts in de pdf. Deze kunt u downloaden nadat u betaald hebt. Vervolgens stuurt u de complete Eigen verklaring (uw deel en het arts-deel) op naar het CBR. Volg de instructies in de toelichting. Zodra de complete Eigen verklaring is ontvangen, zal onze medisch adviseur uw rijgeschiktheid beoordelen. Gecertificeerde ARBO-dienst Gecertificeerde ARBO-diensten (waaraan bedrijfsartsen verbonden zijn) staan op www.sbca.nl. De arbodienst of de bedrijfsarts vult het artsdeel (op het papieren formulier is dit de achterkant) van uw Eigen verklaring in. Vervolgens stuurt u de Eigen verklaring op naar het CBR, waarna onze medisch adviseur uw aanvraag zal beoordelen. Vervolgprocedure Op basis van de gegevens op de Eigen verklaring of het rapport van de specialist is het soms nodig om uw rijgeschiktheid in de praktijk te beoordelen. U ontvangt van het CBR dan een uitnodiging voor een rijtest. Op basis van uw Eigen verklaring en eventueel extra onderzoek beoordeelt de medisch adviseur van het CBR of u gezond genoeg bent om te rijden. Of, met andere woorden: of u rijgeschikt bent. Dat doet het CBR op grond van de wettelijke normen in de Regeling eisen geschiktheid 2000. Als u rijgeschikt bent kunt u naar de gemeente om een rijbewijs aan te vragen. Aan een nieuw rijbewijs zijn kosten verbonden die u zelf moet betalen. Vraag ernaar bij uw gemeente. Mocht u hierover nog vragen hebben, stuurt u gerust een e-mail terug. Met vriendelijke groet, CBR Klantenservice T 0900 0210
  10. Wat ik me vooral afvraag is het volgende. Wanneer je kiest om in de transportsector werkzaam te zijn neem ik aan dat je beslist geen 9 - 5 mentaliteit mag hebben en als je ervoor kiest internationaal te gaan rijden je gewoon niet iedere avond lekker bij je gezinnetje kunt zijn. Dat zijn dus bewuste keuzes die je maakt. Wanneer ik sommige reacties binnen deze threat lees heb ik de indruk dat sommige geen echte vrachtwagenchauffeur zijn. Je moet gewoon een bepaalde mentaliteit hebben om geschikt te zijn als chauffeur. Dan het salarisniveau... Tja als ik zo naar de verloningen kijk wat b.v. Randstad biedt zou ik ook liever in de bijstand blijven.als ik niet zou beschikken over de juiste mentaliteit. Wat is nu belangrijker? Plezier in het vak of een rijkelijk gevulde portemonnee. Het gaat dus om je instelling. Wanneer het me lukt, en ik ga ervoor, weet ik dat ik als chauffeur nooit mijn laatste salarisniveau zal halen. Wat ik wel weet is dat wanneer ik op "de bok" zit dit mijn keuze is en dat ik dat als doel gesteld heb daar rijden me toch wel in het bloed zit en er ook feeling voor heb, al zeg ik dat zelf. ha ha...Goed, zoals ik al zei, ik heb me leeftijd niet mee, maar daar laat ik me niet door ontmoedigen om er niet voor te gaan. Ik zal ook niet gefrustreerd raken als ik mijn doel niet haal. Gewoon omdat ik alles nog steeds in de juiste context kan inzien..
  11. Ter aanvulling op mijn vorige bericht: Ik heb me ook als lid aangemeld bij CF-Banensite. Het verbaast me enorm hoeveel vacatures er zijn en dat werkgevers deze niet gevuld krijgen. Kan iemand me uitleggen waar hier het knelpunt ligt? Werkgever te veeleisend? etc etc.
  12. Beste Forumleden, Ik ben nieuw hier en zit sinds november 2013 zonder vaste baan na een dienstverband van meer dan 35 jaar. Ik ben in het bezit van de rijbewijzen B, C, D, en E. Helaas heb ik mijn leeftijd niet mee, als ik sommige forumleden in deze threat mag geloven en zou ik geen kans maken binnen de transportsector daar er 20.000 tot 24.000 (zeer ervaren) chauffeurs zonder werk zitten. Dit laatste vind ik weer haaks staan op wat ik hier lees. http://www.truckjournalist.nl/tag/chauffeurstekort/ Ik heb besloten de laatste 10-12 jaar van mijn arbeidsleven werkzaam te willen zijn in de transportsector. Wellicht ben ik naief om te denken dat ik best nog wel een kans maakt, al was het maar om het feit dat een eventuele werkgever niet hoeft te investeren in een dure rijopleiding. Hooguit de beruchte code 95 en wellicht nog andere docs. Ook ga ik voor het "waar een wil is, is een weg" principe. Overigens heb ik er wel vertrouwen in al was het maar vanwege het feit dat mijn broer, die zelf al meer dan 32 jaar als beroepschauffeur werkzaam is, onlangs een 58 jarige man als bijrijder op z'n truck heeft gehad ter omscholing naar vrachtwagenchauffeur. Het kan dus wel.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden