Spring naar bijdragen

Retard-R

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    14
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Over Retard-R

  • Verjaardag 06-08-1988

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Backcorner
  • Interests
    Techniek/Sturen/Rijden

Recente profielbezoeken

6321 profielweergaven

Retard-R's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

  • Week One Done Rare
  • One Month Later Rare
  • One Year In Rare

Recent Badges

42

Waardering in de gemeenschap

  1. Beste Kevin, Ik kan me wel herkennen in jouw situatie, toen ik 2 jaar geleden begon te rijden was ik ook erg onzeker. Wat mij erg geholpen heeft is om toch de rust te pakken en er in te houden. Op den duur wanneer je je ritme te pakken hebt worden veel dingen automatisme zoals routes of het indraaien bij krappe adressen. De een pikt dingen sneller dan de ander op, en laat je niet gek maken door verhalen uit de kantine over hoe goed iemand anders is en hoe makkelijk hij/zij manoeuvreert met een vrachtwagen. Jij bent degene achter het stuur en als je een situatie niet vertrouwd stap je uit en ga je kijken. Ook bij een losadres kun je bv. eerst even vragen waar je rolcontainers heen moeten en kun je alvast de route verkennen, creëer je toch alweer wat ruimte voor jezelf. Die paar minuten zijn altijd nog minder dan het invullen van een schademelding/formulier. Je collega's zijn ervaren, maak daar gebruik van. Schroom niet om te vragen. Er zijn misschien mensen die mij voor gek verklaren maar ik ben ook al eens een dag onbetaald met een collega mee geweest om te kijken hoe hij werkt. Veel succes en ga niet bij de pakken neer zitten, iedereen heeft ooit ergens moeten beginnen. Gr Johan
  2. De leeftijd van 21 klopt inderdaad zoals Grunneger al aangaf, ik heb zelf 3 jaar geleden zelf het complete traject gevolgd dwz. C+CE+Code 95. Hier ben ik toen mee in augustus begonnen en ik was klaar met het geheel half november. Ik heb iedere week een paar uur gelest. Destijds waren de kosten ca. 6500,-. alles bij elkaar. Ik was toen 24 en werkte al een paar jaar en kreeg zodoende ruim 3000,- van de belasting terug. Het complete code 95 gebeuren is mij meegevallen, moeilijkst waren naar mijn idee de casestudies voor de code 95 in het theorie examen. Maar als je de theoretische stof beheerst is het appeltje eitje. Het praktische (leukste) deel is de toets besloten terrein, hier ga je met een bakwagen manoeuvreren over een parcours met pionnen. Zorg dat je de route goed in je hoofd hebt en doe het rustig aan. Ik deed de cursus destijds met 3 andere gasten en de 1 kon het nog sneller dan de andere. Er is daar geen examinator bij alleen de instructeur die je examen afneemt. Steekproefsgewijs komt het CBR de examens examineren. Het 2e dagdeel was het laden, lossen, lading stuwen, zekeren. Ook ga je hier uitgebreid oefenen en examineert de instructeur. Gewoon gezond verstand gebruiken en doen wat je geleerd wordt. Wat ik heb begrepen is dat het hele code 95 al is aangepast omdat het te makkelijk zou zijn. Ik heb examen gedaan op de nieuwe manier maar vond het nog meevallen met 0,0 transport ervaring. Feit is, het blijft een hoop geld. 11 jaar geleden zat ik nog in mijn opleiding MBO 4 werktuigbouw en had ik nog niet de ambitie om chauffeur te worden en was ik druk aan het sparen voor gereedschap en een auto. Maar als ik de keuze had gemaakt om alle rijbewijzen te halen had gemaakt, dan had het gekund. Het betreft een vervoersopleiding en misschien loont het om uit te zoeken of er belastingtechnisch nog wat te halen valt. Waar het op neer komt: Waar een wil is, is een weg. Gr Johan
  3. Hoi Wellenaar, Mijn ervaring is dat je niet eerst een speciale opleiding hoeft te doen om chauffeur te worden. Ga zodra je je rijbewijs c+ce en code 95 gehaald hebt tijdens je vwo of hbo opleiding eens langs bij een transportbedrijf met een motivatie/sollicitatie brief en vertel ze dat je gemotiveerd bent en graag ervaring op wil doen. Misschien kun je zoiets ook al wel overleggen als je stage gaat lopen voor je opleiding. Op deze manier ben ik ook aan mijn (bij)baantje gekomen. Ik heb destijds een inwerktraject gehad van twee weken met een mentor chauffeur die alles uitlegde over laden/lossen/boordcomputer/rijden met stuurassen. Maar uiteindelijk leer je pas rijden door het te doen en een paar keer op je muil te gaan Het meest wijze lijkt me om gewoon je opleidingen af te ronden en voor de hobby eerst als oproepchauffeur aan de gang te gaan. Kun je altijd nog een keer de overstap maken. Als je een aantal dagen van 15 uur achter de rug hebt dan is die droom van het chauffeur zijn misschien toch wel anders als eerst. Zodoende heb ik toen ook besloten om het chauffeuren toch als hobby voor-er-bij te houden en voor de rest werk ik als storingsmonteur in de buitendienst. Ik wens je heel veel plezier en succes met je (rij)opleidingen. Groet, Johan
  4. Grappig, heb hier laatst nog kippenvoer gelost. Kleine wereld.
  5. Wat een nachtmerrie, heel veel sterkte!
  6. Komt goed! Doen we!
  7. Ik rijd als oproepchauffeur op beide: Actros Streamspace met 360pk: Pluspunten:Fijne stoel, ruim bed, afwerking van het interieur is gewoon netjes, vind de bak soepeler schakelen dan die van de cf(euro5). minpunten:Stugge vering en in mijn geval te wenig vermogen met +-45-50 ton totaal. Daf CF Euro 6 440pk: Pluspunten: Hoge binnenruimte cabine, matras is dikker als van de benz alleen smaller. De CF euro6 schakelt een stuk soepeler als de euro5. Minpunten- motortunnel ipv. vlakke vloer, de afwerking van de cabine vind ik persoonlijk wat minder goed afgewerkt als bij de benz. Qua verbruik zou de Benz de zuinigste moeten zijn maar in de praktijk valt dit nogal tegen, dit door het lagere vermogen/koppel waarschijnlijk. Groet, Johan
  8. Ik rijd zelf met mengvoeders naar de boeren op de zaterdag en doordeweek 's avonds. In deze tak zoeken ze ook nog mensen op de zaterdag. Welke regio woon je? Gr Johan
  9. Is servicemonteur koudetechniek of een andere servicemonteurs functie niet wat voor je? Zelf maak ik tussen de 40 en 50000km per jaar als monteur dus rijden doe je dan genoeg. Zaterdags rijd ik op de vrachtwagen uit liefhebberij. Zo kun je ook kijken of het je echt wat lijkt. Groeten, Johan
  10. Alles bijelkaar c+ce+code95 was rond de 6500,-. Daar kreeg ik 3000,- van terug. De facturen bewaren en invullen wanneer je belasting-aangifte gaat doen.
  11. Relker Markelo, heb je de keuze of trekker-oplegger of bakwagen wip-kar. Half uurtje rijden ongeveer vanaf Apeldoorn. Groeten, Johan
  12. Hallo Vladimir, Vorig jaar heb ik het complete traject dwz. Rijbewijs C, CE en de code 95 gevolgd. Dit alles heeft mij 5500,- gekost. Vorige week heb ik belastingaangifte gedaan en tot mijn verbazing krijg ik bijna 3000,- terug. Als je het kan redden doe het dan zo dan zit je nergens aan vast. Wanneer je dit allemaal in je bezit hebt kun je nog bij het Kiwa Register een bestuurderskaart aanvragen voor 122,- als ik het goed heb. Inprincipe moet dit voldoende zijn om te kunnen beginnen als chauffeur. Succes! Groet Johan
  13. Gewoon solliciteren en zien waar het schip strand. Ik heb zelf vorig jaar m'n C+E rijbewijs gehaald en ben op de bonnefooi naar een transportbedrijf bij mij in de buurt (Achterhoek) gegaan met een sollicitatiebrief. Dit werd wel gewaardeerd, het interesse en motivatie tonen. Zodoende mocht ik nagenoeg gelijk beginnen. Ik wens je alle goeds met het vinden van een baan. Groet, Johan
  14. Retard-R

    Weer één!

    Gefeliciteerd!
  15. Zo, inmiddels alweer een tijdje later. Heb de afgelopen paar weken rondgereden met een mentor- chauffeur, en sinds gisteren rijd ik alleen. Het rijden met 3 gestuurde sturende assen is wel wennen als je gelest hebt met 2 starre assen. Achterwaarts indraaien op de boerenerven gaat ook steeds beter. Heeft 1 van jullie nog tips voor het rijden met een dergelijke oplegger? Groet Johan
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden