Spring naar bijdragen

Guus 1972

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    85
  • Geregistreerd

Over Guus 1972

  • Verjaardag 25-02-1972

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Wijchen

Recente profielbezoeken

3114 profielweergaven

Guus 1972's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

  • Week One Done Rare
  • One Month Later Rare
  • One Year In Rare

Recent Badges

100

Waardering in de gemeenschap

  1. Net als bij te lang sturen komen daar ook ongelukken van. Levensgevaarlijk.
  2. Dat is zeker een optie. Alleen: ik moet voor beide om gaan scholen. Dan heeft het geen zin om door elkaar twee opleidingen te volgen. Geld en energie ga ik nu eerst in zetten op die vertaalopleiding. Het idee van èn èn spreekt me op zich wel aan. Vertalen is veel met het hoofd en chauffeur is meer fysiek. Dat is voor de afwisseling ook wel eens lekker hoor. Zo heb ik wel eens een klusje voorbij zien komen, waarbij je in een week tijd drie of vier nachten vanuit Venlo naar Kassel en weer terug moest rijden. Dat leek me wel een leuk klusje bijvoorbeeld. Maar er zijn nog zat andere mogelijkheden. Zeker dat met die kerstpakketten spreekt me zeker aan , alleen: als vertaler zal ik waarschijnlijk als zelfstandige moeten gaan werken. Dan moet ik mezelf weer een kerstpakket cadeau doen, gaat weer van de winst af... Chauffeurswerk kan helpen om het inkomen op peil te houden (is in principe denk ik meer werk in). Maar: voorlopig dus even niet. Ik zal hier af en toe zeker nog even komen lezen.
  3. Het is al weer een tijd geleden dat ik hier ben geweest. Voor mensen die met dezelfde vragen rondlopen wil ik graag nog even melden hoe het is afgelopen. Bovendien heb ik het één forumgenoot ook beloofd dit te doen. Na veel wikken en wegen heb ik besloten om niet het chauffeursvak in te gaan. Ik zal gaan kiezen voor het vak van vertaler. Er zijn twee belangrijke dingen die voor mij de doorslag hebben gegeven. 1: Mijn vrouw kan hier niet achter staan. Haar steun heb ik nodig, omdat ik opgroeiende kinderen heb en veel van huis weg zal zijn. Zij zal veel over moeten nemen voor de kinderen. De twee oudsten zitten nu wel op de middelbare school, maar er zijn nog veel clubjes en toestanden te doen, waar ze door de afstand niet altijd zelf naar toe kunnen. Die steun van mijn vrouw heb ik ook nodig als ik 's avonds laat thuis kom en vroeg weer op moet. Ik heb nu eenmaal een vrouw die ook zelf carrière wil maken en dan kan ik dat op dit moment niet combineren. 2: Ik ben van huis uit kantoorbaantjes gewend. Ik heb vroeger wel in een supermarkt gewerkt en ook productiewerk in verschillende fabrieken gedaan, dus ik weet op zich wel wat het is om de handen uit de mouwen te moeten steken, maar dit is wel andere koek: heel vroeg op staan, hele lange dagen maken. Als mijn werkdag van 8 uur er op zit dan is een vrachtwagenchauffeur blij als hij over de helft zit. Voor mij is dat een cultuurcrash. Als ik de stap had durven maken, dan had ik ook het liefst in stappen willen over gaan: eerst op een vuilnis- of oudpapierwagen naast het huidige werk, dan in de weekenden distributiewerk (bijvoorbeeld supermarkt) en tenslotte dan volledig over. Ik vind er nog steeds mooie dingen aan zitten. Ik blijf het machtige apparaten vinden die vrachtwagens en heb ook veel respect voor het werk van vrachtwagenchauffeurs. Het is ook erg leuk om verhalen te lezen van chauffeurs die hun werk met plezier doen en trots zijn op het materiaal waarmee ze rijden. Vaak ook op tijdstippen dat een normaal mens zich nog eens lekker omdraait. Het manoeuvreren met zo'n apparaat had mij ook erg gaaf geleken (totdat ik de verkeerde eenrichtingsstraat in was gereden natuurlijk...). Graag wil ik iedereen bedanken die mij heeft geholpen met het maken van een keuze.
  4. Guus 1972

    Noorse tomtom

    Blijft het nog een witte platenrijder...
  5. Guus 1972

    Noorse tomtom

    Het is in elk geval een witte platenrijder.
  6. Ach, hoeveel vrachtwagenchauffeurs ik inmiddels al niet handsfree bellend heb gezien ...
  7. Ik heb ook een beeld gekregen hier. En dat heeft mij al flink vooruit geholpen. Ik maak me vooral zorgen of ik dit kan combineren met mijn gezin en of ik de switch kan maken van een van 9 tot 5 kantoorbaan naar 50 tot 60 uur per week achter het stuur. Het punt is dat ik voor mijn loopbaantraject de opdracht heb gekregen voor de twee beroepen waar ik een oogje op heb een interview moet houden met een beroepsbeoefenaar. Dat gaan we voegen bij het persoonsprofiel dat we van mij hebben opgesteld. Aan de hand daar van ga ik een beslissing nemen. Voor het andere beroep heb ik heel snel iemand bereid gevonden. Met die persoon heb ik een telefonisch interview van een klein uur gehouden. Bij de vrachtwagenchauffeur leek dat eerst ook heel makkelijk te gaan. Toen werd mij hier geadviseerd om een dagje mee te rijden. Dat leek mij ook een goed idee. Maar op het moment dat ik dat probeer te regelen dan blijkt dat toch wel erg lastig te liggen. Als dat zo is dan houd ik liever een interview. Om die reden heb ik niet zo veel aan een informatieavond van het sectorinstituut. Om mee te rijden had ik ook al contact gehad met een uitzendbureau voor vrachtwagenchauffeurs, maar zij konden mij niet helpen, omdat zij alleen chauffeurs uitzenden, maar niets te zeggen hebben over mee rijden. Dat had ik zelf even over het hoofd gezien in mijn enthousiasme. Toen kwamen zij ook met dat sectorinstituut. Dat is wel leuk, maar dat is voor mij te ver weg. Zoiets heeft in mijn ogen alleen zin als je al weet dat je dat wilt gaan doen. Zeg het me als ik dat fout zie.
  8. Even dit topic afstoffen. Ik loop tegen wat problemen aan. Ik heb hier het advies gekregen om mee te rijden met een chauffeur om zo een beter beeld te krijgen van het beroep. Nu ben ik de afgelopen maanden bezig geweest met het benaderen van bedrijven om mee te mogen rijden. Het blijkt echter dat de animo zeer gering is. Met één bedrijf had ik al afgesproken dat ik mee mocht rijden. Deze afspraak was zowel over mail als telefonisch bevestigd en ik had al vrij genomen. Ik zou de dag voor het mee rijden nog één mail krijgen met laatste aanwijzingen, maar hoorde vervolgens niets meer. Afgelopen week druk bezig geweest met een ander bedrijf. Uit alles blijkt dat ze er niet zo veel trek in hebben: heel laat mail beantwoorden, als ik bel aangeven dat ik een mailtje moet sturen en vervolgens duurt het weer een tijd voordat ik antwoord krijg. Uiteindelijk iemand aan de telefoon gehad die mij verder zou moeten kunnen helpen. Van haar kreeg ik echter te horen dat dit niet kon, vanwege verzekering, terwijl ik zeker weet als je via een chauffeur iets regelt het verzekeringstechnisch wel kan. Er gaat nog overlegd worden, maar ik verwacht er niets van. Om een lang verhaal kort te maken: ik merk dat men niet zo happig is op mee rijdende passagiers. Dat kan: verzekeringstechnisch moeilijk. Het is ook niet prettig om een onbekende te hebben in de cabine. Je weet immers niet wat voor vlees je in de kuip hebt (een beetje hetzelfde verhaal als die meneer die postduiven vanuit Albanië mee wilde laten nemen door vrachtwagenchauffeurs). Hoe kan het dan zijn dat ik hier lees dat je vooral goed rond moet bellen en dat het dan wel lukt? Ik ben nu een paar maanden bezig, maar ik heb nog geen bedrijf gevonden dat bereid is om mij mee te laten rijden? Als het zo moeilijk ligt, hou ik liever een interview van een klein uur met een chauffeur.
  9. Guus 1972

    Een week van een koetelaar

    Leuk om te lezen altijd.
  10. Het is vooral handig, omdat de wagens die nu in België stonden vooral in West-Europa (?, ik weet niet waar die gasten precies allemaal rondrijden, alleen dat ik ze nu met regelmaat tegenkom). Dan zou eerst een heel konvooi naar Hongarije gaan en dan na Kerst het hele konvooi weer terug. Ik ken geen feiten dus ik zal voorzichtig zijn, maar hier hangt voor mij wel een luchtje aan, omdat ze in Hongarije gehuisvest zijn, maar veel hier rond rijden. Het feit dat ze die wagens niet naar Hongarije terug halen geeft ook aan dat ze in de praktijk daar bijna niet komen. Die wagens hebben in Hongarije niets te zoeken. Zeg het maar als ik iets over het hoofd zie... Oh ja: het enkele feit dat ze die wagens in Opglabbeek parkeren is natuurlijk niet strafbaar en evenmin kun je er keihard mee aantonen dat er sprake is van sociale uitbuiting. Het kan hooguit een (belangrijke) aanwijzing zijn.
  11. Waarom niet gewoon één megatopic met alles wat vastgereden, ondersteboven opsekop in een rotonde bij de lokale Mac staat? Daar plemp je alles in wat gele en witteplatenrijders fout doen. Mij roest het echt aan de broek of het een Nederlander of een Oost-Europeaan was die de fout in ging. Misschien kun je er nog wat van leren of uit meelevendheid. Overigens is het aan de hand van foto' s vrijwel onmogelijk om te achterhalen wat er gebeurt is volgens mij. Het minste wat nodig is, is een verklaring van die chauffeur en die heb je bijna nooit. Dus die "grondige analyse" komt nooit boven het borrelpraatniveau uit.
  12. Leuk om te lezen inderdaad. Ik kwam van de week ook twee auto's van jullie tegen. Eén container en de ander was een bulkwagen. Geen idee of jij het was.
  13. Ik heb even je verhaal gelezen. Leuk om te lezen waar je mee bezig bent. Heel veel succes met je examen. Voor mij is ook leuk om te zien hoe je het met de kinderen doet. Dat is voor mij namelijk ook even een puntje.
  14. Kom op. Die camera is niet nodig. En dat meen ik serieus. Als er een ernstig ongeval plaats vindt, dan kan de politie in veel gevallen heel veel reconstrueren. Als dat dan niet genoeg is, zou je ook nog kunnen denken aan een blackbox, een soort flightdatarecorder, maar dan voor vrachtwagens. Dat is al erg genoeg, want dan kun je niet eens meer een wind laten in je cabine, zonder dat het wordt opgenomen.
  15. Het beroep van vrachtwagenchauffeur is één van de weinige, waarvan ik weet dat je daar fulltime voor 50-60 uur moet werken. Artsen en directeuren ook, maar die krijgen daar ook goed voor betaald. Vrachtwagenchauffeurs niet. Vrachtwagenchauffeurs zitten niet zomaar te werken: je zit toch zo'n 12 uur per dag verantwoordelijk werk te doen: 40 ton met kostbare lading tussen de lijntjes houden. Als daar iets mee gebeurt: hetzij met de wagen, hetzij met de lading, dan zijn de gevolgen groot. Oudgedienden hoor ik vaak zeggen: vroegâh reden wij altijd altijd zo, de "jeugd" zit te zeuren, maar dit heeft ook met veiligheid te maken richting andere weggebruikers. Daarnaast maak je het beroep ook weer wat aantrekkelijker voor Nederlandse chauffeurs. En kom niet aan met het verhaal dat je dan weer allemaal mensen krijgt "die dit altijd al hadden willen doen" en ongemotiveerd zijn. Iemand die dit niet wil, gaat dit ook geen twintig jaar volhouden. Het kaf scheidt zich vanzelf van het koren.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden