[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

IVW-Controle


Marotrans

Recommended Posts

  • Administrators

Afgelopen dag is er bij ons op het bedrijf een controle geweest door het IVW. Zowel schijven als digitale gegevens zijn bekeken, en gelukkig was alles OK.

Er is alleen wel een opmerking geplaatst, waar hier ook mensen wat aan kunnen hebben. Wij hebben een laadploeg, en 's avonds wordt er wat met de auto's heen en weer gereden op het terrein indien nodig. En daar hadden ze wat vragen over, want de kilometerregistratie is dan niet meer kloppend. Het argument van (bij)laden was afdoende in ieder geval.

Het dringende advies, om problemen te voorkomen, was toch wel om de digitale tacho's iedere keer bij einde dienst door de chauffeur op Out of Scope te laten zetten. In ieder geval die auto's zijn dan 'gedekt'...

Hoe dat dan met analoge auto's moet vertelt het verhaal niet:p

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
hi, kan je nog even in het kort voor de mensen die het niet weten (waaronder ik...) uitleggen; hoe zet je de digi op out of scope?

gr david, die de hele dag out of scope is.....:stom:

Hoofdmenu ----ok

Invoer voertuig ----ok

OUT--Begin ---- ok

En hopelijk vind je binnenkort weer ander werk. :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sindaco

let ook op als ie eenmaal out of scope staat en iemand stopt er toevallig ff een kaart in dat de out of scope functie verdwijnt en dat je na het verwijderen van de kaart hem weer OPNIEUW op out of scope moet zetten als ie nog op het eigen terrein staat.

dan kan iemand anders hem nog steeds verplaatsen zonder kaart!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wij doen niet anders dan rangeren zonder kaart of Out of Scope.

En ook laatst controle gehad op het bedrijf, en verder niks gehoord hierover als chauffeurs. Dus denk dat het wel meevalt, als met de activiteiten van het bedrijf ook doorneemt..?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Dat zal op het zelfde neerkomen, als die ene agent die schrijft voor een rood licht terwijl de ander een waarschuwend vingertje opsteekt.

Dat laatste heb ik al eens gehad op Velperbroek:ja:

Vanavond kwam mij ter ore, dat mijn digi-gegevens aan de Inspecteur zijn getoond... Doe ik toch íets goed schijnbaar:angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij doen niet anders dan rangeren zonder kaart of Out of Scope.

En ook laatst controle gehad op het bedrijf, en verder niks gehoord hierover als chauffeurs. Dus denk dat het wel meevalt, als met de activiteiten van het bedrijf ook doorneemt..?

@Erik-dl

Ik vind het jammer dat je een goede tip van iemand op deze manier afbrandt.

Marotrans neemt de moeite zijn bevindingen hier neer te zetten zodat anderen er ook wat aan hebben en jij doet het af als onnodig.

Als ik stelselmatig loop te kloten met mijn schijven, maar daar nooit mee wordt gepakt, houdt dat toch niet in dat het blijkbaar wel mag?!

Wat Marotrans al zegt; de ene inspecteur is de andere niet en zo kan een heel klein puntje al snel een eigen leven gaan leiden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Word je toch gewoon doodmoe van dit geneuzel... Vraag me af hoe dat moet als we straks een echte 24-uurs samenleving krijgen, hoe gaan die 8-5 debielen daarmee om? Wat mij trouwens opvalt met die IVW controles op de bedrijven dat ze alleen bij bedrijven gaan waar meestal alles wel goed zit. Bij de echte transportcriminelen, en ze weten heus wel wie dat zijn, durven ze niet te komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
@Erik-dl

Ik vind het jammer dat je een goede tip van iemand op deze manier afbrandt.

Marotrans neemt de moeite zijn bevindingen hier neer te zetten zodat anderen er ook wat aan hebben en jij doet het af als onnodig.

Als ik stelselmatig loop te kloten met mijn schijven, maar daar nooit mee wordt gepakt, houdt dat toch niet in dat het blijkbaar wel mag?!

Wat Marotrans al zegt; de ene inspecteur is de andere niet en zo kan een heel klein puntje al snel een eigen leven gaan leiden.

:rolleyes:

Als je dit al afbranden noemt, heb je vast een aantal andere delen van het forum nog niet goed gelezen... :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou nee, meer van het aantal off-topic gezwets in topics.

En van de mensen die posten om te posten.

Ik kan heel goed tegen kritiek, maar geef zelf ook mijn mening.

En daar kunnen maar weinig mensen tegen Freddie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en ik ga weer lekker ontopic..... :D

als je als chauffeur je spulletje netjes voor elkaar hebt, en je digipas er uit trekt, doe je het toch goed?

als iemand de auto dan verplaatst, moet diegene ook de digi-tacho gebruiken.

als die persoon dat niet doet, klopt de digi bij alle voertuigen niet meer.

is dat dan de schuld van de chauffeur? ik denk het toch niet.

dat zal het bedrijf in de gaten moeten houden, dat een ieder die met de voertuigen rijdt de tacho goed gebruikt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In principe als je de adminstratie 100% op orde wilt hebben zouden de voorladers OOK over een bestuurderskaart moeten beschikken. En deze dus gebruiken iedere keer dat ze een voertuig moeten verzetten.

Gebruik je toch out-of-scope dan zou je de chauffeur hierover een verklaring moeten meegeven over het hoe & wat = zeker wanneer deze buitenland rijdt. Gewoon om jezelf als bedrijf / chauffeur in te dekken en zo problemen = lees bekeuringen te voorkomen.

http://www.tachoinfo.nl/faq.php?cat=4

Vraag: Wanneer mag ik de functie 'out-of-scope' gebruiken?

Antwoord:

Dit is een functie die aangeeft dat de chauffeur een geldige reden heeft om zonder kaart te rijden. In Nederland wordt dit toegestaan wanneer uitsluitend op eigen terrein gereden wordt. Dit is bijvoorbeeld voor laad- en loswerkzaamheden, wassen, onderhoud. De bestuurder mag geen gebruik maken van deze functie als deze 'geheel of gedeeltelijk op de openbare weg komt'. Op dat moment vallen namelijk alle werkzaamheden onder de ATB en is gebruik van de digitale tachograaf verplicht.

Buiten Nederland wordt deze regel niet altijd aangehouden. Het is daarom aan te raden dat de out-of-scope tijd kan worden verantwoord onderweg. Dit kan door bijvoorbeeld een print-out mee te nemen die is ondertekend door de persoon die de out-of-scope tijd heeft gereden.

LET OP! In het buitenland zijn de controleurs niet zo coulant in deze regeling. Het kan dus voorkomen dat u hiervoor in het buitenland alsnog wordt bekeurd. Wees terughoudend met het gebruik van de functie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
en ik ga weer lekker ontopic..... :D

als je als chauffeur je spulletje netjes voor elkaar hebt, en je digipas er uit trekt, doe je het toch goed?

als iemand de auto dan verplaatst, moet diegene ook de digi-tacho gebruiken.

als die persoon dat niet doet, klopt de digi bij alle voertuigen niet meer.

is dat dan de schuld van de chauffeur? ik denk het toch niet.

dat zal het bedrijf in de gaten moeten houden, dat een ieder die met de voertuigen rijdt de tacho goed gebruikt.

Dat is het manco: Jij ligt lekker thuis op de bank van je welverdiende weekendrust te genieten. Intussen wast men op de zaak je auto, zodat je maandag weer fris en schoon op weg kan, krijg jij later een boete onderweg ergens in timboektoe...

Waar blijft dan het principe dat je onschuldig bent tot het tegendeel is bewezen?? Ofwel: Hoe wil men daar bewijzen dat JIJ zonder kaart hebt gereden?

Ik blijf het een vreemd verhaal vinden.... :rolleyes::stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik zet elke dag nadat ik mijn pas eruit heb gehaald op out of scope voor het geval dat de wagen ooit verplaatst wordt. Het is tot op heden nog niet gebeurd maar je weet maar nooit. Heb ik dan hiervoor ook een verklaring voor nodig waarom da ding op out of scope staat?? of kan ik hem dan beter elke dag op rust zetten na einde dienst??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik zet elke dag nadat ik mijn pas eruit heb gehaald op out of scope voor het geval dat de wagen ooit verplaatst wordt. Het is tot op heden nog niet gebeurd maar je weet maar nooit. Heb ik dan hiervoor ook een verklaring voor nodig waarom da ding op out of scope staat?? of kan ik hem dan beter elke dag op rust zetten na einde dienst??

Gelukkig, ik heb nog een papieren digitag!

Op de wereldomroep hoor ik de laatste tijd regelmatig jongens waarvan de digitach s'nachts op "rijden" is gesprongen door een technische storing.

Ik zou die Digipas er na iedere werkdag gewoon uithalen, en dat ding out of scoop zetten, vooral als het bijna nooit gebeurt dat je wagen verplaatst wordt, dan hoef je toch niets uit te leggen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Soms heb ik de indruk dat het hele RTB/ATB en de controle ervan , vooral in het buitenland" grenzen aan schending van mensenrechten.

Als je toch ergens in de middle of nowhere strand kun je dus nog niet eens even naar de winkel o.i.d. of het kan je duizenden euro's kosten.

Ik heb het zelf al 1 keer gehad dit jaar, weekend moeten overstaan en wegens gebrek aan rijuren en een vervolgrit naar Frankrijk tussen 2 dorpen in de UK gestrand waar het restaurantje met parking het hele weekend dicht was. Het heeft mij dus gewoon dat weekend 50 pond aan taxikosten alleen al gekost om uberhaupt mijn natje en droogje te halen.

Wij zijn gewoon gevangenen in ons eigen "huis".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden