[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Quiclock in plaats van twistlock


Harrie76

Recommended Posts

  • Forumlid

Pacton leverde onlangs een containerchassis af aan het Duitse bedrijf UES dat de trailer op zijn beurt weer verhuurt aan transportbedrijf Verbruggen. Weinig bijzonders zul je zeggen. Toch niet. Het containerchassis is voorzien van een compleet nieuw type twistlock.

Eigenlijk ‘twist’ er niks, maar zet de chauffeur met een handzame hendel de container vast op het chassis. Zoals een hoofdschakelaar van een elektrisch systeem: omhoog en naar beneden. Niks draaien dus, of, zoals je te vaak ziet, hengsten met een hamer om het bijna vastgeroeste twistlock draaiend te krijgen. Het nieuwe twistlock is een Belgische vinding. (Filmpje)

Meer info op www.containerquicklock.com

www.truckstar.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Misschien hoeft het helemaal niet gesmeerd te worden. Het is niet iets wat constant in beweging is en dus veel slijtage heeft.

Maar is het ook makkenlijk te openen als de doos een beetje krom is? De container boeren en boerinnen moeten dat maar uitzoeken:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

zoals ik dat filmpje bezie is het dat de eerste truck de laatste container niet heeft vast gezet , want dat michine dat de container op zijn chassis zet gaat nog maar omhoog en die chauffeur vertrekt al, dus mijn vraag is dan , wanneer heeft die zijn container vastgezet want die dokwerker zal niet wachten tot ie dat gedaan heeft , die hebben die tijd er niet voor en zijn ook veel te assosiaal om daarop te wachten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Helaas doet bij mijn computer het geluid het niet meer.

MAAR zet die twistlock zichzelf direct vast zonder dat je daar verder aan hoeft te komen?

Behalve dan het op scherp zetten natuurlijk.

ai .. bij het opzetten vanuit de kraan gebeurt het wel eens dat ze de voorkant er al wel goed op hebben ... maar de achterkant nog niet geheel wil lukken. Lijkt me niet handig als de voorkant dan al automatisch vastgeklikt staat ...

Ik zou het graag in de praktijk willen zien.

Maar wat scheelt het nou werkelijk echt in tijd ... ?

M.i. NIHIL ... die 2 a 3 minuten. En zeecontainerchauffeurs krijgen al zo weinig beweging ... ;)

Veiliger?

Dat vraag ik mij af ...

Daarbij zijn ook niet alle containers echt vlak en netjes twistlockgaten kunnen ook KROM zijn waardoor je sowieso al moeite hebt met het vast zetten van de twistlocks en je soms dan maar een container vervoerd met slechts 3 twistlocks vast.

En hoe zit dat met dit nieuwe systeem als je een ZWARE container hebt gelost ... ik weet uit ervaring dat wanneer je voor/tijdens het lossen de twistlocks niet ff losgooit (paar slagen losdraaien is voldoende) je ze bijna niet meer los kunt krijgen wanneer je de lege moet inleveren.

Ik wil dat wel eens zien bij dit nieuwe systeem ... of moet je die bij/tijdens het lossen ook ff losgooien?

Op zich een aardige vinding .... maar ik wil wel eens weten (zullen we na verloop van tijd ook wel te horen gaan krijgen) of het in de praktijk ook echt wel werkt en blijft werken ...

Daarbij .... die dingen lijken mij duur === en er wordt nog wel eens wat 'langdurig geleend' van andere bedrijven.

Als je geen container op hebt staan zijn die nieuwe twistlocks wel heel gemakkelijk te stelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast midweek

handig hoor,

dan hoeven de heftruckchauffeurs straks niet meer op de container te klimmen om de twistlocks los te slaan, als hij hem op een auto gezet heeft......

of gebruiken zij al zo'n systeem sinds de uitvinding van de container? :rolleyes:

(dat was trouwens een nederlander, dit een uh...;) )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ziet er hartstikke leuk uit hoor.. Maar doe mij maar gewoon de ouderwetse twistlocks!! Loop je nog is een keer een beetje :D

btw.. Die blauwe Daf met die 2 rode 20ft'ers, die slaat ze twistlocks gewoon vast :confused: Als je ze handvast draait vallen ze er echt niet meer af hoor!! Heb ook van die collega's , koppel nogal veel, en die zijn ook bang dat ze eraf vallen volgens mij!! Krijgt ze amper meer los :confused:

gr Bunny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

wettelijk gezien moet je ze vastslaan met een hamer, als je controle krijgt en ze kunnen ze nog iets verder vastmaken die mannen kun je een boete krijgen , ik zette die ook steeds vast met de hand, niks met de hamer , was soms te moeilijk voor terug los te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb ze ook voor het merendeel handvast gezet.

Misschien één tikkie met de hamer erop maar dan was het ook goed genoeg.

Inderdaad TE VAST is ook niet goed = ook niet voor het schroefdraad van je twistlocks overigens.

En vast = vast.

Tip

* VOOR lossing van een volle container === GOOI je twistlocks los!

Dus even losschroeven (maar de twislock natuurlijk niet draaien)

Na lossing kun je ze dan weer vast zetten.

Als je dit niet doet zitten ze inderdaad verschrikkelijk goed vast als je de lege weer wilt inleveren en moet je veel moeite doen om je twistlocks los te krijgen.

* WD40 (kruipolie) doet af en toe wonderen bij vastzittende twistlocks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden