[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

FNV start campagne 48-urige werkweek


mark

Recommended Posts

  • Forumlid

Vakbond FNV Bondgenoten start in het najaar met een campagne over de 48-urige werkweek, die in 2011 van start gaat. De campagne moet chauffeurs voorlichten over de gevolgen van hun beperkte werkweek.

Op de website van FNV Bondgenoten wordt tijdens de campagne informatie over de wetgeving rond de 48-urige werkweek geplaatst. Tevens worden de activiteiten van de bond rond de werkweek toegelicht en is er een forum waar chauffeurs hun mening kwijt kunnen en samen verder kunnen praten.

Ter gelegenheid van de campagne heeft de vrachtwagenchauffeur Willem Jacobs een cd opgenomen met nummers over het vak van chauffeur, het leven èn de 48-urige werkweek. De titelsong '48' laat in niet mis te verstane bewoordingen weten hoe de meeste chauffeurs denken over de 48-urige werkweek.

max48.gif

bron: ttm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 52
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Daar komen ze dan rijkelijk laat mee met die voorlichting want de 48 urige werkweek IS al ingegaan en gaat dus niet pas in 2011 in. Hoop dat dat een foutje is van de bron van het artikel TTM en niet een foutje van de bond-

Feit blijft wel dat die voorlichting rijkelijk laat komt.

Gr. Rob.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De 48 urige werkweek is reeds op 1 april dit jaar ingegaan.

Dat wij in Nederland nog een 55 urige werkweek MOGEN hebben is een uitzondering in Europa.

Om van die 55 urige werkweek gebruik te kunnen maken moet je een formulier ondertekenen waarmee je aangeeft dat je geenbezwaar hebt om 55 uur te werken. Doe je dit niet dan geld voor jou gewoon de 48 urige werkweek.

Het topic was dat de FNV een voorlichting begint over de 48 urige werkweek. Ik vindt dit behoorlijk laat. Die voorlichting zou VOOR de ingang van deze wet al gestart moeten zijn. Met name gericht op de gevolgen voor de chauffeur en welke mogelijkheden dat die na ingang van de wet nog heeft, zoals het tekenen voor die 55 uur.

Als de voorlichting pas begint ruim 5 maanden NA de inging van de wet vindt ik dat ik kan zeggen dat ze daar rijkelijk laat mee zijn.

gr. Rob.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De bonden doen het al 3 jaar Het probleem er komt niemand.Zelfs de werkgevers moeten het.Doen helemaal niks.Heb er zelf aan mee gewerkt daarom weet ik het.Want iedereen gelooft het wel.En nu is het te laat En er komt nogbij heel veel chauffeurs begrijpen het niet.Als jij lid van de Bond bent moet je de tijdboekjes maar is lezen daar staat het al 3 jaar in.En nu niet zeggen ze zijn laat.Mag blij zijn dat ze het nog doen.En om een uit weg te vinden Dat je in loon niet te ver achter uit gaat.Hwm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb in de tijd toen ze er over begonnen te praten gevraagt aan FEBETRA wat het eigenlijk inhoud die 48 uur , en toen zeiden ze dat dit de werkuren zouden zijn , dus ik vroeg dan ook wat zijn dan de werkuren , de uren dat je aan het rijden bent en de uren dat je zelf moet laden of lossen if wat , het antwoord was dan de uren dat je rijdt + de ueren dat je zelf moet laden of lossen , dus iemand die rijd met containers kan ± 48 uur rijden want die moet niet zelf lossen of laden , daar word alles gedaan bij die mensen.

dat is wat ze aan mij verteld hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik vindt het jammer dat ze het verkeerd vertelt hebben.Moet er bij zeggen de meeste begrijpen het niet of willen niet.Je moet alle uren tellen.

O.K.Jij doet niet laden en losen Dat klopt Maar je hebt wel een controllerende Taak.Alles wat er in de auto gebeurd ben jij verantwoordelijk voor.En dat moet betaald worden Hwm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dan moet je het op CMR vermelden dat hun er volledig verantwoordelijk voor zijn.Ik had vroeger een stempel stond alles op.En het zegel Nr vermelden op CMR.Nog iets jij staat er toch voor de baas Of mag je dan naar huis.Het is wel werk tijd.En die moet hij betalen.En ze worden wel bij je Rijtijdenwet bij getelt.Hwm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

chauffeur is niks verantwoordelijk als je met containers rijd , de container zelf is al een stuk van de verpakking , jij als chauffeur hebt niks te zeggen hoe er zelfs geladen word , geen verantwoordelijkheid voor de chauffeur , jij moet enkel zorgen dat je op tijd bent en eenmaal tegen de kade mag je zelfs gaan beginnen slapen in uw cabine of tv kijken , je mag van alles doen dan , MAAR niet u bemoeien met de vracht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jeroen de Vries

Dan snap in een ding niet helemaal. Waarom heet het dan 48 urige werkweek betreft de rij en rust tijden? Daarbij komt, als ik zo om me heen hoor is het zo dat niet in elk europees land de zelfde regels gelden(of op gecontroleerd wordt). Hier in Nederland bijvoorbeeld wordt je vacantie ook meegeteld als zijnde werkweek en dus in je rij en rusttijd meegenomen. Ik vind het erg vaag. Want in Nederland mag je 55 urr werken, want we hebben de overgans regeling. Maar een internationaal chauffeur kan niet 55 uur werken want die 55 uur geldt alleen maar hier in Nederland. Dus ..........je kunt nu wel zeggen dat jullie het er drie jaar al over hebben. Maar de wartaal is dus nogsteeds niet duidelijk. En dan kan je nu ook niet zeggen de chauffeur snapt het niet want jullie lieten het op zn beloop. Iedereen is tenslotte bezig met zn brood te verdienen. Misschien zie ik het wel verkeerd, maar volgens mij is het op deze manier absoluut niet de beste weg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jeroen de Vries

Beste HWM. Denk dat jij/jullie het snappen. Het gaat erom dat je niet meer dan zoveel uur mag werken per week. En dus minder zult gaan verdienen. Daar gaat het om. En Juridisch gezien is het woord rijtijd in werkweek veranderd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Helaas... we hadden met z'n allen eerder moeten protesteren tegen die bel8elijke regel, nu is het te laat! Eens aangenomen in dat allesbepalende Brussel kom je er nooit meer vanaf helaas. Voorlichting of niet, ik heb absoluut geen belang bij deze onzin (en velen met mij toch?) Dat is een van de factoren die je meenam in de keus destijds om chauffeur te worden: lange dagen, veel uren!

En die parlementariers? Maken gewoon 80 uur, maar wel voor een tonnetje of twee per jaar! Lekker l....n toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Helaas... we hadden met z'n allen eerder moeten protesteren tegen die bel8elijke regel, nu is het te laat! Eens aangenomen in dat allesbepalende Brussel kom je er nooit meer vanaf helaas. Voorlichting of niet, ik heb absoluut geen belang bij deze onzin (en velen met mij toch?) Dat is een van de factoren die je meenam in de keus destijds om chauffeur te worden: lange dagen, veel uren!

En die parlementariers? Maken gewoon 80 uur, maar wel voor een tonnetje of twee per jaar! Lekker l....n toch?

Moet er bij zeggen daar komen ze niet voor.Ik maak ze mee 3 ton is normaal en de onkosten komen er nog bij Hwm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Ben er gisteren geweest op uitnodiging van een collega.

Zelf ben ik lid van het CNV.

Duurde de hele dag.

Waar het om gaat is het inventariseren wat de 48-urige werk-week voor jou persoonlijk gaat inhouden.

Zoals:

Wat veranderd er voor jou persoonlijk in je werk.

Wat veranderd er voor jou situatie in de prive sfeer.

Wat kun jij als oplossing zien over deze nieuwe Arbeidstijden wet.

De ochtend werd gebruikt voor de uitleg van de nieuwe Arbeids Wet.

Waarom vet gedrukt?????.

Omdat velen deze wet door elkaar halen met de nieuwe wegen verkeerswet.

Dit zijn twee verschillende dingen.

De arbeids tijden wet is eigenlijk niets nieuws.Maar wel voor het vervoer.!!

Het is al heel lang zo geregeld dat je een max.van 48 uur hebt.

In iedere bedrijfs tak.

Dat dit niet overal word na geleefd is iedereen wel duidelijk maar de wet is er wel.

De arbeids inspectie doet hier ook controle over.En het ministerie van socialezaken heeft de rvi of vwi gevraagd dit voor het vervoer te gaan doen.

Mvrgr. peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid

Ik snap er helemaal geen ruk van. Als je op tv een serie ziet die artsen volgen bij hun dagelijks werk zijn werkdagen van 14 uur meer regel als uitzondering! Oorzaak: te weinig artsen. Deze mensen zijn wel bezig met een mensen leven en daar hoor je geen hond over. Nee chauffeurtjes pesten is veel gemakkelijker. En ik ben al een jaar of 20 FNV lid (zelfs kaderlid geweest) maar zou je niet kunnen zeggen wat die in die 20 jaar nou echt voor ons hebben gedaan. tja een regelmatige loonsverhoging van een paar % maar verder? Het is er aan alle kanten op achteruit gegaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik snap er helemaal geen ruk van. Als je op tv een serie ziet die artsen volgen bij hun dagelijks werk zijn werkdagen van 14 uur meer regel als uitzondering! Oorzaak: te weinig artsen. Deze mensen zijn wel bezig met een mensen leven en daar hoor je geen hond over. Nee chauffeurtjes pesten is veel gemakkelijker. En ik ben al een jaar of 20 FNV lid (zelfs kaderlid geweest) maar zou je niet kunnen zeggen wat die in die 20 jaar nou echt voor ons hebben gedaan. tja een regelmatige loonsverhoging van een paar % maar verder? Het is er aan alle kanten op achteruit gegaan.

Heb 3 weken terug een auto gelost bij een Nederlander die in Girona woont. Vliegt voor RyanAir. Vertelde mij het vreemd te vinden dat wij maar 9/10uur per dag mogen rijden. Hij mag 12!! uur per dag vliegen, bv Girona-Londen vv en nog een keertje Girona-Berlijn vv. Is toch eigenlijk van de zotte he?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Piloten fel tegen langer vliegen door Arnold Burlage

SCHIPHOL - Piloten en het ander vliegend personeel van alle Nederlandse luchtvaartmaatschappijen slaan alarm over nieuwe werk- en rusttijden die de vliegmaatschappijen willen invoeren.

De vliegmaatschappijen willen de werktijden oprekken, geheel in strijd met gevraagd wetenschappelijk TNO-advies over veilige werktijden. Zo adviseert TNO om de aaneengesloten werktijd te limiteren tot 18 uur, maar de luchtvaartmaatschappijen willen een maximale vliegtijd van 22 uur mogelijk maken.

De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), De Unie, FNV Bondgenoten en CNV zijn uit protest tegen de dreigende onveiligheid uit de adviescommissie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat gestapt. De vier vakbondsvertegenwoordigers van het boordpersoneel roepen de regering op om de maximale werktijden uit een recent TNO-advies niet te overschrijden.

De Nederlandse luchtvaartmaatschappijen leggen het TNO-advies en de veiligere regels in andere EU-landen naast zich neer. "Zij accepteren aantoonbare risico's en kiezen voor economisch belang", aldus president René de Groot van de VNV. Wat de maatschappijen willen druist ook in tegen meerdere andere wetenschappelijke rapporten. "Het gaat ook veel verder dan de wetgeving in een groot aantal van de ons omringende landen", voert FNV Bondgenoten in een verklaring aan. Op verzoek van minister Camiel Eurlings heeft TNO op basis van wetenschappelijk onderzoek onder duizenden vliegers in Europa advies uitgebracht over de maximale werktijden voor vliegend personeel van de maatschappijen in ons land. Het advies van TNO komt overeen met internationaal geaccepteerde limieten.

De luchtvaartmaatschappijen en 'onafhankelijke' deskundigen - onder wie leidinggevenden bij een vliegdienst - die in een weekeind plotseling van standpunt veranderden, gingen "achteruit" onderhandelen en eerder gedane voorstellen werden ingetrokken, zo beschuldigt FNV Bondgenoten. " Telkens beriepen zij zich op kostenstijgingen in het kader van nieuwe veiligheidsnormen."

"De afweging in Nederland tussen economie en veiligheid moet verantwoord zijn en niet leiden tot de ruimste limieten op arbeidstijden van Europa", aldus de Nederlandse verkeersvliegers.

Pardon , ben ik gek of... 18uur oprekken tot 22uur??

Wij mogen G%$ 15 uur werken en kunnen bij vermoeidheid even op een parkeerplaats gaan staan.

Ik zie een piloot niet effe stoppen bij joost.

En "wetenschappelijk TNO-advies over veilige werktijden om de aaneengesloten werktijd te limiteren tot 18 uur" Waarom mogen wij geen 18uur werken dan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden