[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Wat is het beste containerchassis????


JWZ

Recommended Posts

  • Forumlid

Mensen,

Misschien – niets is nog zeker – ga ik de containers in. Als zelfstandige (Eigen Rijder). Heb dat als zelfstandige nooit gedaan, wel in een verder verleden in loondienst. Toen werkte ik echter met een oude Groenwegen (vast) chassis en reed alleen 40 ft-ers.

Als het zover komt, moet ik een chassis gaan aanschaffen. Op mijn shortlist staan nu:

-Pacton Flex XL

-D-tec Flexitrailer

-Renders -X-steering.

-Broshuis Mfcc.

Met niet een van deze chassis' heb ik ervaring, maar om me heen hoor ik goede dingen over D-Tec en Pacton. Beide kennen een zogenaamde zware as-stand voor het vervoer van zware containers. Dit voorkomt dat je te zwaar wordt op je trekas. Ze hebben dit voor 40 én 45 voet containers. Heb een 4x2 trekker, dus dat is best belangrijk.

Voor zover ik weet heeft de Broshuis dit niet. Tenminste: voor de 45 ft container. En met een beetje gewicht erin kun je dan op je trekas flink in het rood komen. Met alle weeglussen tegenwoordig wil ik dat risico voorkomen.

Maar: wie kan mij wijzer maken? Graag jullie meningen en ervaringen. Mag hier op het forum, maar mag ook via pb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb je er ook al aan gedacht om een cargo card voor Rotterdam aan te vragen en een alpha pas voor België. Dit kan ook nog wat tijd in beslag nemen. Alle dagpassen op de meeste Rotterdamse en Antwerpse terminals kosten per keer €10, los van de ergernis en het tijdverlies(met name in Antwerpen) Ik kom zelf nog maar incidenteel in de havens en alles gaat op urengeld dus maakt voor mij niet zoveel uit. Maar reken op een 15 tot 45 minuten tijdverlies.

Heb zelf jaren dozen gereden en die kaarten zijn eigenlijk onmisbaar.

Ben ook wel nieuwsgierig bij wie jij containers wilt gaan rijden, transport in de dozen is met 40% ingezakt en de meeste bedrijven hebben de charters eruitgegooid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Waarom huur je het eerste jaar niet een Chassis bij Jannis?

De prijzen voor een vol jaar voor aan bijna nieuw chassis zijn niet zo vreselijk hoog.

En als het je niet zou bevallen in de zeecontainers en je zou weer ander werk willen aannemen zit je niet met een chassis in je maag ...

Na dat jaar kun je altijd nog bepalen of je het chassis van Jannis overneemt (is mogelijk voor zover ik weet) of zelf een nieuwe koopt.

Inderdaad die Cargo-card en de Belgische Alpha-pas moet je van te voren aanvragen. Anders kost een container opzetten je een tientje per keer ... naast de tijd die het je iedere keer weer kost om zo'n 'dagpas' te regelen. (dagpas = de verkeerde naam voor dat ding want hij is niet de gehele dag geldig ... iedere keer als je een terminal oprijdt om een container in te leveren/op te zetten moet je een nwe regelen).

En dat loopt aardig in de papieren.

Beide passen zou je nu al kunnen regelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Cargo Card en Alphapass heb ik al jaren. Is dus geen probleem.

Zoals ik al schreef: niets is nog zeker. Kijk het voorlopig nog even aan.

Huren is ook zeker iets waarover ik nadenk.

??? Die moet je ieder jaar verlengen .... maar dat heb je wel gedaan dacht ik zo ???

Dit is mijn voorkeur: D-tec Flexitrailer

Hoewel ik over mijn Pacton geen klagen had.

Bij ieder uitschuifbaar chassis is het gewoon oppassen dat je het met 'respect' (groot woord) behandeld.

Renders (nooit mee gereden) schijnt het topmerk te zijn ... maar aardig aan de prijs.

Broshuis kan ook niet slecht zijn.

Ik denk dat je hier en daar eens wat offertes moet gaan opvragen.

Jammer dat de BedrijfsautoRAI dit jaar niet gehouden wordt ... anders had je ze allemaal kunnen bezoeken en de gelegenheid gehad in korte tijd alle chassis eens goed te bekijken.

Wat voor de een handig werkt ... vind de ander weer niets.

Ik vind het vooral handig als de opzetblokken licht (gewicht) zijn.

En natuurlijk moet hij lekker in&uitschuiven = licht draaien van het achterste stuk (hoewel je dat ook semi-automatisch) kunt hebben (is duurder natuurlijk) en een goede 20ft stand hebben zonder dat je zware zijarmen moet gaan verplaatsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hee JP

Zoals hierboven al gezegd is, zou ik voor Rotterdam idd een Cargo-Card regelen als ik jou was!! Scheelt je een hoop tijd en geld!!

En wat betreft chassis ; Zou ik gaan voor een D-Tec of Pacton!! Is veel gebruiksvriendelijker, en vooral als leek werkt het veel makkelijker!! Je hebt inderdaad een stand voor zware 40fter's en dan ontlast je trekas aardig!!

Broshuis zijn ook fijne chassis maar het schuiven moet je ff onder de knie krijgen, werkt met knoppen enzo allemaal lastig lastig!!

Renders X-steering is een mooi chassis, maar ik weet niet of je die wel compleet kan inschuiven tot 20ft :confused: En als je dan een enkele 20ft'er op moet zetten heb je kans dat die achterop staat en dat is geen rijden!!

Hoop dat je hier wat aan heb!!

gr Bunny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Danny, ik weet niet wat jij lastig vind aan die broshuis, ik heb toen ik in Belgie nog woonde een broshuis gehad en moest ik terug komen en herbeginnen met zelfstandig zijn, zou het onmiddelijk terug een broshuis zijn , maar dan eentje dat je in tweeën kan trekken, is goedkoper dan die D-tec en je kan dan nog steeds met het laatste deel wegrijden wat je met die D-Tec ,iet kan. Maar dat is dus wel mijn idee erover.

IK zou naar deze uitkijken, bij die kunnen ook de voorste wielen meerijden indien je dit wenst.

04444b.jpg

maar zou even kijken naar deze, dit is een nieuwe voor mij, die hadden ze drie jaar terug nog niet

07400c.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Danny, ik weet niet wat jij lastig vind aan die broshuis, ik heb toen ik in Belgie nog woonde een broshuis gehad en moest ik terug komen en herbeginnen met zelfstandig zijn, zou het onmiddelijk terug een broshuis zijn , maar dan eentje dat je in tweeën kan trekken, is goedkoper dan die D-tec en je kan dan nog steeds met het laatste deel wegrijden wat je met die D-Tec ,iet kan. Maar dat is dus wel mijn idee erover.

Het is niet zo zeer dat het lastig werkt, het is alleen veel in en uitstappen doordat je met die knoppen moet werken!!! Mits je een knoppenkast in je trekker laat bouwen, dan kun je gewoon alles doen vanuit de auto.. En bij Pacton en D-Tec werkt dat iets makkelijker met alleen die stangen!!

gr Bunny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Belinda

Ik rij alweer een poos met een Pacton en zeer tevreden. Het uitschuiven gaat automatisch, alleen de achterkant dan. Middenstuk kan ik niet in of uitschuiven

Ik huur mijn chassis bij de TIP en ook daar ben ik zeer tevreden over

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ik moet toch zeggen dat ik dikwijls chauffeurs gezien heb die problemen hadden met die stangen, stond je niet volledig goed konden die mannen het vergeten en moesten ze nogal dikwijls eens hun wagen verplaatsen , heb er zelf gezien die met twee personen bezig waren voor die toch maar op hun plaats te krijgen die stangen, was ik blij dat ik het met die knoppen kon doen, ik had niet die afstands bediening in mijn wagen , maar vond dat toch niet erg dat ik steeds moest uitstappen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Is die 5 assige oplegger trouwens niet aardig aan het gewicht en als die wielen ook mee rollen dan lijkt het mij aardig wringen in de bochten???

Vind het trouwens wel een stoer gezicht

Met een 5 assig deel-chassis ( rij ik nou ook mee ) weeg ik met een lege 40ft High Cube container iets meer als 20 ton, en met een gewoon schuifchassis rond de 17 ton. Dus scheelt wel iets ja!!

En de eerste 2 assen en de laatste as zijn gestuurd dus met dat wringen valt het nog wel iets mee!!

@ Candy ; tipje bij die stangen is ongeveer de trailer goedzetten en dan met de luchtvering van de trailer spelen als je trailer nog op de rem staat!! Schuift ie vanzelf de goeie kant op ;)

gr Bunny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hee JP

Zoals hierboven al gezegd is, zou ik voor Rotterdam idd een Cargo-Card regelen als ik jou was!! Scheelt je een hoop tijd en geld!!

En wat betreft chassis ; Zou ik gaan voor een D-Tec of Pacton!! Is veel gebruiksvriendelijker, en vooral als leek werkt het veel makkelijker!! Je hebt inderdaad een stand voor zware 40fter's en dan ontlast je trekas aardig!!

Broshuis zijn ook fijne chassis maar het schuiven moet je ff onder de knie krijgen, werkt met knoppen enzo allemaal lastig lastig!!

Renders X-steering is een mooi chassis, maar ik weet niet of je die wel compleet kan inschuiven tot 20ft :confused: En als je dan een enkele 20ft'er op moet zetten heb je kans dat die achterop staat en dat is geen rijden!!

Hoop dat je hier wat aan heb!!

gr Bunny

die renders x-steering is er nu ook met een schuiftafel kun je de 20ft naar voor trekken als je gaat rijden

gr erik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hoe vaak lopen jullie trouwens aan tegen een te zwaar beladen trekas. Dus teveel gewicht voorop? (Het is mij inmiddels duidelijk geworden dat dat voornamelijk speelt bij 45ft containers).

Wat zijn jullie ervaringen hieromtrent?

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hoe vaak lopen jullie trouwens aan tegen een te zwaar beladen trekas. Dus teveel gewicht voorop? (Het is mij inmiddels duidelijk geworden dat dat voornamelijk speelt bij 45ft containers).

Wat zijn jullie ervaringen hieromtrent?

-

Ik heb hier eigenlijk nog nooit last van gehad, rij bijna nooit 45ft containers en als ik ze rij zit er meestal '' luchtvracht '' in!!

1x gehad met een 40ft'er die ik moest laden in Aschaffenburg, toen ik vol zat had ik 14ton op me trekas!! Mochten ze hem weer helemaal leeg halen voor mij :D Konden die duitsers niet waarderen LOL

gr Bunny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maar zo'n renders x-steering kun je bijvoorbeeld niet uit elkaar trekken.

Wat bij een D-tec Combitrailer chassis wel kan.

Dan kun je 2x 20ft voor het dock zetten.

Eventueel zou je dit nog kunnen uitbreiden met een extra d-tec chassis om er een LZV van te maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Maar zo'n renders x-steering kun je bijvoorbeeld niet uit elkaar trekken.

Wat bij een D-tec Combitrailer chassis wel kan.

Dan kun je 2x 20ft voor het dock zetten.

Eventueel zou je dit nog kunnen uitbreiden met een extra d-tec chassis om er een LZV van te maken.

Moet je er wel het rijbewijs voor hebben om met een LZV te mogen rijden anders heb je er nog niks aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb het even opgezocht. Dit is wat je vriendin zei:

Heb zonet even vriendin gebeld die zo'n chassis heeft.

Nadelen: - hoog eigen gewicht 6900 kg

- erg duur

- roest waar je bij staat

Voordelen: - minder bandenslijtage

- perfecte gewichtsverdeling

- stevig chassis

- makkelijke bediening

- volgt braaf in bochten

- rijdt erg fijn

Ze gaat komende week een paar foto's maken, die ik dan volgende week ga proberen hier neer te zetten.

@Tirana: doe jij met je Broshuis ook 45ft werk?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat is jullie mening eigenlijk over de 45ft containers?

Niet lang geleden was er een discussie over het lengte-probleem met die container. http://bedrijfsauto.com/nieuws/nz132.html

Een tijd lang (tot 1 jan. 2007) werd het gedoogd dat je langer mocht zijn, ik geloof max.17,5 meter. Na die datum mocht mocht dat niet meer en moest je dus 'gewoon' 16,5 meter zijn.

Tot een maand of twee terug. Er waren veel problemen, veel vervoerders hadden nog niet 'het juiste materiaal' aangeschaft. Binnen NL zou er weer terug gegaan worden naar de 'gedoog-tijd'. Dus: je mocht weer wat langer zijn.

Kwam bij dat bij chassis' de schuifnek een 'zwak 'punt is. Als er te ruw mee wordt omgesprongen, gaat ie krom. Zet een kraanmachinist iets te ruw een zware bak op je chassis, dan kan het al mis gaan. En wie draait dan op voor de schade.

Bijkomend probleem – hier al eerder aangestipt – met een zware 45ft-er ben je al rap te zwaar op je trekas bij een 4x2 trekker. Toch zie je veel vervoerders in dat werk toch vasthouden aan de 4x2 trekker. Anderzijds: een vervoerder als Van Dieren koopt standaard 6x2 trekkers. Kortom: wat is wijsheid.

Maarre uhh: wat is jullie idee hierover?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast midweek

Binnen NL zou er weer terug gegaan worden naar de 'gedoog-tijd'. Dus: je mocht weer wat langer zijn.

het is nu officieel toegestaan om met een 45 voeter 80cm langer te zijn dan de normale 16.50 meter.

dan moet wel de achterbumper minimaal 70 cm mee naar achteren schuiven.

geldt alleen voor nederland

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik rij bijna 9 jaar met een broshuis en zou geen andere willen, heb wel alle knoppen binnen zitten en er zijn er maar weinig die net zo snel schuiven als ik :D

Heb in ander topic ( weet even niet meer welke) de mening van een vriendin gezet met de renders x-steering, foto's stuurt ze me dit weekend.

die vriendin is nu mijn collega denk ik (charter bij GJT) :ok:

gr Erik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden