[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Stage onderzoek Stichting VNB


jedec

Vraag

  • Forumlid

Dag mensen,

Ik loop stage bij de stichting VNB. De stichting houdt zich bezig met het controleren van werkgevers op het naleven van de CAO, en indien nodig het opstarten van nalevingprocedures.

Om mijn stage af te ronden verricht ik een onderzoek.

Mijn onderzoek richt zich op hoe de stichting VNB meer naleving kan starten.

De onderwerpen die ik wil onderzoeken zijn:

- Zijn de mensen in de sector voldoende op de hoogte van ons bestaan?

- Hoe goed kent men de CAO?

- Zijn er belemmeringen om naleving te melden, en zoja welke?

- Hoe tevreden zijn de mensen die gebruik gemaakt hebben van onze dienstverlening?

Ik vraag 5 - 10 minuten van jullie tijd om de onderstaande link te volgen en mijn enquête in te vullen. Het zijn 15 multiple choice vragen.

Het inlog-scherm vraagt om een e-mail adres, dit is niet verplicht. Je kunt ook een willekeurig cijfer, voornaam of achternaam invoeren. Als er interesse in is zal ik de uitkomsten van de enquête op deze site plaatsen.

http://www.thesistools.com/?qid=84520&ln=ned

Met vriendelijke groet,

Richard Vervoorn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
Gast Hallowed
je mag hem nu ook 3x invullen zeker?

LOL LOL LOL LOL

nou ik begon dus met lezen, maar ik vind het onderwerp dusdanig ONinteressant...

vraag 8 is wel interessant :D

Dan komen er vragen over de CAO en zo. Nah, ik realiseer me dat ik in een bevooroordeelde positie zit, omdat mijn echtgenote erg goed op de hoogte is van dergelijke dingen, zij vindt dat ook nog eens leuk om uit te pluizen. Dus waarom zou ik in vredesnaam energie in steken?

Maar als ik het goed begrijp (en ik heb niet echt diep gelezen) is dit een soort van stichting om procedures tegen een werkgever te starten als deze de CAO niet nakomt.

Dat is toch de taak van de vakbond?

Of is dit weer typisch Nederlands dat we een werkgroep o.i.d. oprichten etc. etc. etc. etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Hallowed

- Zijn er belemmeringen om naleving te melden, en zoja welke?

Dat vind ik niet terug in deze enquete, misschien niet goed gelezen?

(dat kan namelijk erg goed, ben oost-indisch dyslectisch :D )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

- Zijn de mensen in de sector voldoende op de hoogte van ons bestaan?

JA! Maar velen hebben zoiets van het zet toch geen zoden aan de dijk.

Of denken dat je lid moet zijn van een vakbond om misstanden te melden.

- Hoe goed kent men de CAO?

Ik? Redelijk tot goed zou ik zeggen.

Je moet wel even de tijd nemen het CAOboekje door te lezen.

En dan nog kunnen er onduidelijkheden zijn .. bijvoorbeeld wat betreft parttimers. En die zijn er natuurlijk niet zo veel in het Transport, besef ik ook wel ... maar voor wat parttimers betreft zouden er een aantal regelingen BETER in moeten worden opgenomen. Nu kom je er uiteindelijk ook wel uit maar het kan duidelijker.

- Zijn er belemmeringen om naleving te melden, en zoja welke?

Ja, je bent meteen de gebeten hond ... en het kan zijn dat de werkverhouding dusdanig wordt verstoord dat je eigenlijk niet meer bij je huidige werkgever wilt blijven werken waar je nu CAO-problemen hebt.

NU = kredietcrisis willen mensen nog minder actie voor hun eigen rechten ondernemen. Immers wie nu zijn kop uitsteekt ... kan hem wel eens kwijtraken. (zelfs die havenarbeiders zijn niet meer zo fel & stakingsbereid als voorheen ... )

- Hoe tevreden zijn de mensen die gebruik gemaakt hebben van onze dienstverlening?

Geen idee ... hetgeen ik ooit met een urenschrappende werkgever heb gehad is opgelost door de vakbond.

Wat jullie wel zouden kunnen doen .. of wellicht al doen === STEEKPROEVEN voor wat betreft de naleving van de CAO bij bedrijven gaan doen. Of indien jullie dit al doen = er meer bekendheid aan geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hoi,

Ik heb al redelijk wat resultaten gezien, dank daarvoor. Even een paar misstanden uit de weg ruimen:

1. De stichting VNB (voorheen bekend als de praatpaal, maar dat is niet meer gangbaar) richt zich op naleving van de CAO. Als wij van werknemers een signaal krijgen (urenstaten, loonstrook etc) dat de werkgever de CAO niet goed toepast kunnen wij een nalevingprocedure starten. Op basis van een aantal artikelen uit de CAO maken wij gebruik van de zgn. omgekeerde bewijslast. Dit betekent dat de werkgever verplicht is de door ons opgevraagde stukken te verstrekken (bijvoorbeeld wij vragen de arbeidsovereenkomst, loonstroken en uren specificaties van 10% van de werknemers). Als blijkt dat de werkgever de CAO niet toepast stellen wij (eventueel) de werkgever in de gelegenheid nabetaling te doen. Ook stellen wij als eis dat de CAO vanaf een bepaald tijdstip wel nageleefd moet worden. Als de werkgever hier niet op ingaat riskeren ze een rechtszaak en een schadevergoeding.

2. Met het zinnetje "belemmeringen" doelde ik op vraag 4. Dit is inderdaad niet helemaal duidelijk, ik zal het aanpassen.

3. Inderdaad is de vakbond er voor individuele zaken. Het naleven van CAO is voor een groot deel een collectieve zaak. Het komt nogal eens voor dat de werkgever het bij iedereen niet conform cao doet.

4. Deze procedure is (staat ook in de tekst van de enquête) uiteraard anoniem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Heb laatst een simpele vraag over de CAO gemaild naar deze club.

Om bepaalde reden alleen mijn naam eronder gezet.

Willen ze eerst vanalles van me weten, NAW gegevens enzo..

Nou doei, dan niet... Ik stel een voor hen eenvoudige vraag, en wil niet zo nodig in een of ander bestand terecht komen met mijn hele hebben en houwen!:mad:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dag Erik,

Als je deze gegevens niet wil achterlaten kun je ook bellen

(0800 - 022 5 022, werkdagen 8.30 <> 17.00). Dit is een gratis nummer, je hoeft geen NAW-gegevens te verstrekken. Ik neem het signaal mee dat de e-mail procedure voor sommige mensen onwenselijk is.

Gr,

Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Dag Erik,

Als je deze gegevens niet wil achterlaten kun je ook bellen

(0800 - 022 5 022, werkdagen 8.30 <> 17.00). Dit is een gratis nummer, je hoeft geen NAW-gegevens te verstrekken. Ik neem het signaal mee dat de e-mail procedure voor sommige mensen onwenselijk is.

Gr,

Richard

J***** , dat had men toch gelijk wel kunnen bedenken ? :eek:

(lekker trouwens dat dit vandaag boven komt drijven):stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden