Spring naar bijdragen

Spookstoring actros


roel
 Share

Recommended Posts

  • Forumlid

Vandaag een hele tijd in de werkplaats gestaan door een storing in het electrische systeem van m'n Actros.

Bij het starten viel ineens alle stroom weg, tacho, telefoon, binnenverlichting echt alles uit.

Na vijf minuten springt opeens de binnenverlichting weer aan, piept de telefoon en doet alles het weer, behalve...starten.

Bij de tweede poging....alles weer uit.

Na vijf minuten...ja hoor weer stroom maar...bij startpoging weer alles uit.

Pas na een uurtje prutsen en ondertussen met collega's de trekker onder de oplegger vandaan getrokken te hebben nog maar eens geprobeerd en..verrek hij doet het.

Daarna direct bij de Mercedes garage geweest om de hele elektronica uit te lezen en wat blijkt; Geen storingen !

Alle kabelaansluitingen zijn in orde, de startmotor, de accu's en hoofd-zekeringen mankeren ook niets. De hoofdschakelaar (adr uitrusting) schijnt ook in orde te zijn. Toch heb ik nergens stroom als de storing zich voordoet. 24V op de accu's verder nergens.

De werkplaats heeft geen idee wat dit zou kunnen zijn, "ik moet maar weer bellen als de storing aanwezig is." (daar sta je dan 1.5 uur voor aan de diagnose-computer)

Mijn vermoeden is dat de hoofdschakelaar op een of andere manier uit geschakeld wordt door een storing in een ander gedeelte van de auto.

Vooral de tijd van iedere keer zo'n vijf minuten zonder stroom vind ik nogal vreemd.

Wie heeft er ooit iets dergelijks meegemaakt met zijn Mercedes?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

hallo , op radio noord heb je iedere zaterdag van 13.00 tot 14.00 een programma toeters en bellen genaamd , daarin worden problemen met auto's onder de loep genomen , je kan tijdens de uitzending naar die monteurs toebellen , te horen via hun site en via de ether

dag hoor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
hallo , op radio noord heb je iedere zaterdag van 13.00 tot 14.00 een programma toeters en bellen genaamd , daarin worden problemen met auto's onder de loep genomen , je kan tijdens de uitzending naar die monteurs toebellen , te horen via hun site en via de ether

dag hoor

:stom:Als de Mercedes dealer het niet weet dan weten een paar automonteurtjes zonderdat ze ook maar iets gezien hebben ook echt niet wat er aan de hand is hoor...

Ik denk dat het nog wel eens lang kon gaan duren voordat ze iets vinden. Ze zijn bij mijn huidige (voor 3 weken vaste) auto al maanden bezig om een BS INS en een parametreer storing op te lossen en dat lukt niet. Gevolg is dat de radio de hele tijd op PHONE staat, hij af en toe irritant piept en het hele dashboard knippert. Toch blijf ik Actros fan:D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
:stom:Als de Mercedes dealer het niet weet dan weten een paar automonteurtjes zonderdat ze ook maar iets gezien hebben ook echt niet wat er aan de hand is hoor...

iederéén kan reageren middels de telefoon , en hoe vaak zijn de problemen al niet opgelost www.rtvnoord.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

je wil niet weten wie er allemaal luisteren , en er word gereageerd vanaf andere wereldcontinenten , maar electronica is iets wat heel moeilijk overkomt , maar in de basis iets heel simpels is , misschien heeft de brave man wel een verkeerd lampje gemonteerd waarna de rest van slag is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
oh ja voor dat radioprobleem van jou is een hele simpele oplossing.

knip de draad door die het signaal aan de radio geeft om op de phonestand te gaan.

moet je wel bij een gesprek zelf even de radio zachter zetten!

Ja het enige vervelende is is dat ik geen gereedschap heb om die radio eruit te pakken (zo'n dun staafje die je in de radio prikt en nee die zijn voor elk merk radio verschillend) en er zit helemaal geen telefoon aangeslotenLOL dat is het domme juist aan die storing
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast midweek
klopt maar de werking is vaak hetzelfde.

ik zou er eens een tandenstoker op prikkertje insteken om te zien wat er gebeurt.

meestal gaat die blokkering dan wel los.

want door het erin steken van dat stokje druk je een plaatje weg dat er voor zorgt dat de vergrendeling los komt.

wel ben je waarschijnlijk 4 stokjes nodig

even een collega vragen of die geen spullen heeft?

met een beetje geluk hoef je alleen maar een stekkertje achter de radio eruit te trekken (van de telefoonaansluiting)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

de tacho zit niet over de rest van de verlichting of dashboard.

De tacho gaat alleen uit als de accu worden losgekoppeld dus of de accu's zijn niet goed of de massakabel aan het chassis heeft slecht contact of zit los of teveel weerstand.

Of de centrale boordcomputer is naar de klote.

Mercedes werkt met zogenaamde canbus leidingen en die regelt volgens mij wel alles.

Of de startmotor kabels maken kortsluiting of er zit een kabelbreuk.

Of het contactslot is niet goed .

De dingen hierboven halen rechtstreeks de stroom van de accu af.

En de tacho zit ook niet over de hoofdschakelaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast midweek

En de tacho zit ook niet over de hoofdschakelaar.

klopt!

dan zou de storing in de accu's, of in de bekabeling naar de hoofdschakelaar loopt moeten zitten?

(dan ga ik er vanuit, dat de tacho aan de "permanente" kant van de hoofdschakelaar aangesloten zit)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij mijn vorige werkgever hebben we een soortgelijke storing 2 keer meegemaakt, ook alle stroom weg. Bij de dealer konden ze toen ook niks vinden, week later stond de kabelboom die rechts onder de trekker doorloopt in de hens. Maar of dat er mee te maken heeft dat die trekkers later tot VLG-trekkers omgebouwd zijn:confused:, alles is toen los geweest. Ik heb zelf ook vreemde storingen meegemaakt bij een Actros, ik liep ook altijd met de reservesleutel op zak. Je gooit de deur dicht, ZIP_ZIP alles op slot, fijn op de zaterdagmorgen in Mannheim:mad:.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
de tacho zit niet over de rest van de verlichting of dashboard.

De tacho gaat alleen uit als de accu worden losgekoppeld dus of de accu's zijn niet goed of de massakabel aan het chassis heeft slecht contact of zit los of teveel weerstand.

Of de centrale boordcomputer is naar de klote.

Mercedes werkt met zogenaamde canbus leidingen en die regelt volgens mij wel alles.

Of de startmotor kabels maken kortsluiting of er zit een kabelbreuk.

Of het contactslot is niet goed .

De dingen hierboven halen rechtstreeks de stroom van de accu af.

En de tacho zit ook niet over de hoofdschakelaar.

Bij zo slecht contact van de massakabel dat kleine verbruikers al uitvallen zal je auto nooit starten omdat hij niet genoeg stroom door het contactpunt kan trekken. Kortsluiting in de startkabels is ook uitgesloten want dan hadden ze storingen niet meer uitgemaakt, dan was de auto afgefikt.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

als het goed is heb je een melding gehad dat er een stroomonderbreking is geweest in de tacho. Hopelijk heeft de garage daar ook even naar gekeken en opnieuw geeikt. Nl als ze dat niet doen dan ben je strafbaar omdat je in de stroomonderbreking vanalles uitgevreten kunt hebben volgens oom agent.

Ik maakte er toen terloops een opmerking over dat we een stroomstorinkje hadden gehad. Of ik aub zo snel mogelijk de garage wilde opzoeken om de tacho te eiken..........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
als het goed is heb je een melding gehad dat er een stroomonderbreking is geweest in de tacho. Hopelijk heeft de garage daar ook even naar gekeken en opnieuw geeikt. Nl als ze dat niet doen dan ben je strafbaar omdat je in de stroomonderbreking vanalles uitgevreten kunt hebben volgens oom agent.

Ik maakte er toen terloops een opmerking over dat we een stroomstorinkje hadden gehad. Of ik aub zo snel mogelijk de garage wilde opzoeken om de tacho te eiken..........

Alle storingen zijn uit het geheugen gewist en de tacho ge-reset. compleet met bedrijfsstempel op de schijf van die dag. (ik was gelukkig zo wakker om die te vragen)

Losse contacten zijn het niet (alles is gecontroleerd !) er moet een uitwendige storing zijn die de hoofdschakelaar in de uit stand zet. Er zijn geen onderdelen vervangen om de kosten op te schroeven, de hoofdschakelaar zelf is niet vervangen omdat die die al rond de 800 euro kost!!

Er zijn geen accesoires aangesloten of veranderd , het gebeurde spontaan.

Na de controle's in de werkplaats is de wagen al weer vijf keer gestart zonder problemen, dat is juist het probleem; er is af-en-toe iets mis.

Vandaar :Spookstoring.

Bedankt voor het meedenken, misschien komt de gouden tip nog binnen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Bij zo slecht contact van de massakabel dat kleine verbruikers al uitvallen zal je auto nooit starten omdat hij niet genoeg stroom door het contactpunt kan trekken. Kortsluiting in de startkabels is ook uitgesloten want dan hadden ze storingen niet meer uitgemaakt, dan was de auto afgefikt.

Hoeft niet perse simonloos'

Als elke x door het schudden of iets anders de kabel massa maakt met chassis hoeft niet gelijk de auto af te fikken hoor.

Maar als je weet wat het is roel laat maar weten,ben eigenlijk wel nieuwsgierig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Een collega van mij kreeg vorig jaar een nieuwe Mp2, met na verloop van tijd de meest vreemde storingen. Automatische bak die spontaan vrij valt, of niet in te schakelen viel voor een kruising etc. Ook een kerstboom op het dashboard af en toe, en nooit een melding terug te vinden bij onderzoek...

Uiteindelijk is het opgelost: er bleek een virus in de (achteraf gemonteerde) boordcomputer te zitten! Deze verstoorde ook de computer(s) voor motormanagement etc., waardoor de hele boel ontregelde.

Een monteur ontdekte toevallig dat er een kabel aangetakt was op het motormanagement, heeft die zonder meer doorgeknipt en einde probleem:tu:

Dit voorjaar moest ik ook even naar Benz op verzoek van de zaak, om één of andere stekker te laten aktiveren. Dan kunnen ze op de zaak inloggen en zien wat ik ook zie op dat moment: toerental, snelheid, verbruik, gemiddelde snelheid etc. Met het verhaal hierboven in het achterhoofd was ik daar al niet kapot van, net als een monteur daar. Die vroeg:"welke van de 29??" Dat moest de boordcomputerleverancier eerst aangeven. Dat heb ik op de zaak gemeld, en tot op heden nog steeds niet gehoord...

En daar ben ik niet rouwig om!! Als er verkeerd uitgelogd wordt, heb ik dan acuut panne?? Laat maar!

In ieder geval succes Roel!

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het eerste wat ik zou doen bij zo een storing was de kabels van de oplegger afgooien weet je iig zeker dat het aan de trekker ligt ....is toch het meest voor de hand liggend zou ik zo zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb indertijd met mijn Premium ook wel eens problemen gehad. Hij deed alles behalve starten. Uiteindelijk ook een keer bij de garage, bleek het relais in de accubak de boosdoener te zijn.

Laatst inderdaad ook met een MP2 schakelproblemen gehad. '

's Maandags bleef de bak in z'n 5 staan en wilde helemaal niks meer. Na een minuut of 5: klik, psssst, klik, klik. Werkt alles weer. Dinsdag de hele dag storing 'FR'. Woensdag vrij, donderdag weer problemen. Trek op vanaf de weegbrug, kan ik 'm gewoon doortrappen naar 2300tpm en hij weigert gewoon te schakelen. Beetje spelen met het gas hielp niet. Vrijdag weer gebeld, want ik had weer constant de melding 'FR' op het scherm.

Bleek ie 's woensdags naar de garage geweest te zijn, bak gereset. Vrijdag toch maar terug, bleek gewoon de computer oververhit te zijn.....

"Bekertje water er overheen en hij doet het weer hoor". Hebben ze toch maar even gebeld met de zaak en de computer vervangen.

En ik ben GÉÉN actros-fan, simonloos...;)

Ik zweer vooralsnog bij m'n ouwe trouwe Renaultje!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
........bij mij klapt er steeds een lampje van de kentekenverlichting uit ik vervang hem en een paar dagen is ie weer aan flarden het zal mij worst zijn als de hele auto afbrand zou me dat niks spijten Barf

Zet er eens een led lampjes in Hendrik, die heb ik nu ook in de breedte lichten. Ik moest op de aanhanger ook om de paar dagen de lampjes vervangen, nu is het over!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden